Stora diskussionstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Mina absoluta förebilder när det kommer till akademisk ridning.

Men det är väl ingen med fin gångartshäst som väljer AR till en början, varför skulle man göra det liksom? Har aldrig sett. Däremot är det ju många med fina gångartshästar som inte håller som börjar rida AR med mkt bra resultat!

Jag tycker att AR verkar ge väldigt mycket, framför allt så verkar det som att människor börjar fundera över vad de faktiskt gör och varför. Men har man en frisk häst så kommer man alltid till slut att vara tvungen att rida framåt och därför räcker kanske inte AR hela vägen. Jag tror att många som rider AR och sedan "får igång" sin häst letar vidare för att de känner att de inte riktigt når hela vägen men de säger alla samma sak och detta är att det gett otroligt mycket och att det är något som de kommer att ha med sig delar av resten av livet.

Av den anledningen tycker jag att det vore bra om fler intresserade sig för AR.

Hur menar du nu?
Det är väll ingen gren inom hästsporten som tycker att det är ok med hästar som inte lyssnar på den som hanterar hästen. Jag har en väldigt blandad umgängeskrets där folk hanterar sina hästar efter olika metoder och inte inom någon tycker man att det är ok att hästen bockar, spark, far i väg eller står på bakbenen vid hantering. Man har bara olika sätt för att korrigera det. Det finns ju inte en människa som håller för att ha busas med som om den var en annan häst.

Och vilka grunder är det du tycker att man saknar, de flesta ryttare som valt att gå en alternativ väg med sin ridning har ju grunden i den vanliga dressyren från början. Snarare så har man gjort ett aktivt val att lämna den vanliga dressyren eftersom man av olika anledningar känt att den inte fungerat för sig själv och sin häst, i de flesta fall tror jag inte det var lättja. Ridning handlar inte om styrka det handlar om timeing, att ge rätt signal vid rätt tillfälle.

Senast ändrad:

Men det är väl klart det förekommer avarter inom AR också, precis som det förekommer inom alla inriktningar.

Då blir jag ännu mer fundersam på varför du i väldigt många diskussioner går in och knäpper av andra med svar i stil med "det har jag då aldrig hört talas om, var ser du det?", "sådana tränare finns inte", "sådant ser jag aldrig" mm mm i den stilen. Är det för att provocera?

Men varför tror du att man inte ger unghästarna motion? Det är väl de flesta som äger unghästar med lite blod i på det klara med att de behöver röra sig och blåsa ur energi på ett annat sätt än ett 25-årigt kallblod?
Dock behöver det ju inte vara uppsuttet varje dag. Man kanske tar dem som handhäst 1½ tim i skogen tex och klättrar, galopperar, hoppar hinder etc.
Tycker du inte det är ok som urblåsning och stimulans? Eller att man löshoppar dem? Eller tömkör över kavaletti.

Jag tror också de flesta med unghästar tolererar lite bus. Men inte saker som är rent livsfarliga; som att resa sig, slå mot människor, attackera människor etc. Men att de blir skraja och piper iväg, hoppar till, slänger sig eller bockar är väl inte hela världen. Sånt gör ju unghästar. Det är väl de flesta medvetna om.

Och varför skulle det vara fel att NH träna en häst? Den mannen jag tränar för tränar att vänja hästar vid olika saker som kan tänkas vara läskiga. På samma sätt som polisryttaren jag tränat för förut. Det är väl bara bra om de får vänja sig vid saker så de slipper bli rädda? Man ersätter ju inte det med motion om du tror det. Man kombinerar.. Och hästarna tycker träningen är rolig! De får ju tänka, se saker, lukta, jaga saker etc. Skitbra för unghästar att få fundera så mycket.
Andra saker min unghäst och jag gör är att gå ut i skogen och så ska han själv kolla vilken sida av ett träd jag går och följa mig. Vi kan nu utöka det till att jag springer så fort jag kan mellan och runt träd och han följer självmant i trav och ibland galopp. Om två träd står med kanske 2 m mellan varann så kanske jag springer i en 8:a runt dem en gång och krokar armen i dem för att svänga fortare. Då måste han galoppera för att hinna med. Och byter galopp i mitten. Han tycker det är urkul! Givetvis har jag kollat underlaget innan och träden har inga grenar i vår höjd, tallar.
Han har fått lära sig att ställa upp framdelen tex på ett flat stenblock i lagom höjd och gå upp eller bak ned från det(han är oskodd och jag har kollat så han inte borde halka). Att helt gå upp på sånt, att stå med baken kvar där uppe etc.. Han har fått lära sig bli sänd med kroppsspråk så att jag kan låta honom hoppa bäckar, stockar etc vid hand.
Det är min typ av NH = lek med häst. Det stärker hans förtroende för mig förutsatt att jag inte pressar honom eller ber honom göra något han inte klarar.
De blir lyhörda av de här lekarna. Och de har kul och får tänka.
Vad i det har du problem med?
Det finns ju inget bestraffande eller tvång med i bilden. Bara kroppsspråk och att ta sig tid och vänta om det behövs.

Som lite skoj för mina hästar tycker jag det är urbra.

Jag tror inte, jag vet.
Bara promenader, sällan lite lustrav o aldrig galopp. Mest "handarbete" i skritt från marken.
Klart att t o m den snällaste blir "bråkig":crazy:

För min del kan det inte blir för mkt ifrågasättande och med det menar jag att det är viktigt att man förstår varför man ska göra något. säger nån "gör såhär" utan att ha en bra förklaring till varför. Ja då undrar jag varför man öht taget ska göra det. Sen är det induviduellt vad olika personer tkr är viktigt, det finns många olika "därför" och det är här man ska ifrågasätta.

är jag osäker på att något känns bra så ger jag det en changs och utvärderar efteråt. Om det inte skadar hästen lr mig själv då kan man ju testa om man tror att det man nu håller på med ska ge nån form av resultat. man provar helt enkelt sig fram. Jag ifrågasätter mig själv lika mkt som jag ifrågasätter någon annan.

Jag föredrar oxå att folk kommer till mig personligen och frågar varför jag gör som jag gör och inte bara går därifrån utan att ha den blekaste aning och bara gissa sig fram. Jag frågar alltid om det är ngt jag undrar över. men alla gör inte det.

Följdfråga: vad anser du vara en fin gångartshäst?

enligt din teori så är jag något av en utopi i sammanhanget då jag anser mig ha en fin gångartshäst, sen är jag iofs inte en ren AR-ryttare, men tar ju ändå till mig vissa delar.

Mkt skumt resonemang och tolkning utifrån hur du skrev, att du gör antagandet att de inte vill lära sig, när det (om det är som du nu reviderar) är så att de inte förstår bättre.
Om en människa har två val och väljer det som kunskap/forskning osv säger inte är rätt så är det ju upp till dem, men jag antar att jag förklarat detta alldeles för dåligt. sitter på jobbet nu så jag hinner inte göra ett bättre försök, men har nog mer tid sen.
du kan ju vända på det och gå till dig själv: Om du följer en väg utifrån det du tror på och det din tränare tror på, men det ngnstans faktiskt finns bättre metoder och vägar - inte f-n skulle du då vilja klassa dig själv som att du faktiskt gav f-n i det och bara inte ville se det? snarare skulle du väl då säga att du faktiskt inte fattade bättre?
Det beror helt på när i mitt liv detta skulle inträffat. Jag tar ju beslut på helt andra underlag nu jämfört med när jag var yngre.
dessutom skrev du klart och tydligt att det fanns hur mycket såna ryttare som helst, som både medvetet inte ville lära sig, och som medvetet ville ta genvägar.
Vart har jag skrivit det? Jag letade, men hittade bara det citatet som jag kopierade. Vilket inlägg menar nu?

Man byter väl till AR för att det tros vara en genväg- enklare väg o sen när man upptäcker att det inte håller får man byta till det senaste. Om..... man nu gör det.
Ingen aning. Jag antar att det finns flera olika orsaker till att ryttare börjar rida och träna enligt AR, men för mig var det inte så. Det finns säkert lika många olika anledningar som det finns där folk börjar rida islandshäst, träna western eller helt enkelt byter till en tränare de trivs bättre med. För mig är det viktigaste att tränaren är bra och att jag känner att det ger mig något. Det ska stämma överens med hur jag vill rida och ska vara utvecklande. Sen om det är en bokstavstränare/fellow eller AR-tränare struntar jag i.
Fast vad har detta med saken att göra. Vi pratade ju om när man hästen är redo för stång.
Blir väldigt ledsen när jag ser fina ursnälla supergångartshästar som inte alls får röra sig så fint som de gör.
Där är vi överens. Det känns väldigt tråkigt för de kommer inte alls till sin rätt. Ibland tror jag ryttarne inte vet vad de sitter på och vilka förutsättningar deras hästar har. (eller så vet de inte vart de ska, hur de ska träna.

De har allt gratis, men när ägarna är av en annan övertygelse- att stora taktmässiga gångarter är av ondo, så.
:confused: Va?? Av onso? Jag skulle vara glad om min häst hade större gångarter.
Sen har vi NH-drillningen:mad: För att man inte ger unghästarna den motion som de behöver o ej heller tolererar ngn sorts bus eller förstår att de är understimulerade.. i kroppen.
:confused: Nu är jag ännu mera snurrig. Vad menar du? skulle de som tränar NH med sina unghästar motionera dem mindre? Skulle de inte låta unghästar vara unghästar med allt vad det innebär med bus och lek? Låter väldigt konstigt i mina öron. (inget jag sett i alla fall)
Fast visst, det finns säkert såna hästägare också. Det finns alltid undantag
Men det är ju samma sak som med felaktig ridning. Kunskaper saknas. då blir det fel.

Då blir jag ännu mer fundersam på varför du i väldigt många diskussioner går in och knäpper av andra med svar i stil med "det har jag då aldrig hört talas om, var ser du det?", "sådana tränare finns inte", "sådant ser jag aldrig" mm mm i den stilen. Är det för att provocera?

Det är klart det finns avarter inom alla grenar och inriktningar. Jag har inte sett det på de kurser och träningar jag varit, men det betyder ju inte att det inte finns. De som står för detta underliga kanske i högre utsträckning är de ryttare som oftast sitter hemma och försöker på egen hand istället för att regelbundet träna för instruktör? (gissning nu alltså) Det skrivs här ibland om konstigheter som om det vore något som förekom frekvent inom just AR (av någon underlig anledning) och det har jag vänt mig emot. För avarter tycker jag inte ska få representera en inriktning. Då blir det väldigt fel.

Jag tror inte, jag vet.
Bara promenader, sällan lite lustrav o aldrig galopp. Mest "handarbete" i skritt från marken.
Klart att t o m den snällaste blir "bråkig":crazy:

Men det låter som ett bedrövligt sätt att arbeta en unghäst. Sen spelar det ingen roll hur man vill träna. Tuas beskrivning på unghästarbete tyckte jag var bra. Herregud. De måste få röra på sig. (ordentligt och i alla gångarter)

Om en människa har två val och väljer det som kunskap/forskning osv säger inte är rätt så är det ju upp till dem, men jag antar att jag förklarat detta alldeles för dåligt. sitter på jobbet nu så jag hinner inte göra ett bättre försök, men har nog mer tid sen.

Fast du säger ju att folk väljer fel medvetet, för att de är lata och vill ta genvägar och inte vill lära sig rida - helt medvetet.

Det beror helt på när i mitt liv detta skulle inträffat. Jag tar ju beslut på helt andra underlag nu jämfört med när jag var yngre.

så varför skulle detta vara annorlunda mot folk du säger är så vanliga och som enligt dig medvetet är lata och vill ta genvägar och inte VILL lära sig rida?

Vart har jag skrivit det? Jag letade, men hittade bara det citatet som jag kopierade. Vilket inlägg menar nu?

Jag har ju redan citerat det i senaste svaret. Här kommer det igen:

De finns överallt. Jag har träffat många, men när man jobbar som instruktör möter man ju mängder av ryttare. Har mött många som inte vill lära sig egentligen utan de vill fort framåt utan att ha en grund först. De tror det går att hoppa över flera steg. Men det är inget ovanligt.

Inte om man vill åt problemen och lösa upp dem, men det finns trots att många ryttare som hellre försöker dölja problemen istället för att lösa dem. Antar att det är vad det syftas på. (det finns ju de som inte vill lära sig rida utan tror att det finns genvägar)

dessa citat har inget att göra med som du formulerat det, att de bara inte förstår bättre, utan du säger att de bara inte vill utan medvetet inte är intresserade av att lära sig rida. Jag har då svarat i flera inlägg så läs dem gärna igen så slipper du fråga hur jag menar för jag tycker jag skrivit mkt tydligt.
1) vilka är ryttarna som medvetet skiter i och inte är intresserade av att lära sig?
och 2) Om du nu säger att det inte är så som du skrev utan pga att de inte fattar bättre dvs ren okunnighet: På vilket sätt skulle en okunnig idiot kunna dölja problemen?

du får förlåta mig men jag tycker jag varit mycket tydlig och jag tycker faktiskt inte att du läser det jag skriver, och än mindre svarar på frågorna utifrån det du själv skrivit, som är anledning till frågorna. Jag fattar faktiskt inget vid detta laget av det du skriver med anledning av detta ämne. Du har uttryckt förvåning över att jag inte känns vid att det är ett utbrett vanligt fenomen med ridande människor som med fullt medvetet bevåg skiter i att lära sig rida bättre och medvetet inte har lust att göra så. Sen säger du att du eventuellt skrivit fel och att det givetvis beror på okunnighet och att de inte förstår bättre. Jag undrar då hur såna människor ska kunna dölja problem på det sätt du hävdar? du får som sagt förlåta mig men du har inget konsekvent resonemang i det du skriver ang. detta just nu, och jag förstår inte hur jag ska kunna bli tydligare än att citera rakt av det du skrivit och sen ställa en konkret följdfråga utifrån det. Hur kan du då fråga mig vad det är du skrivit typ?

Senast ändrad:

Sen har vi NH-drillningen:mad: För att man inte ger unghästarna den motion som de behöver o ej heller tolererar ngn sorts bus eller förstår att de är understimulerade.. i kroppen.
De ska beté sig som en 25-åring...Köp en sdn istället!

NH-drillning?

NH är ju mer ett förhållningsätt och alltså ingen diciplin. Jag vet många med mig som som motionerar sina hästar på ett lr annat sätt, vissa mer hoppinriktade, andra skogsmullar, en del dressyrnördar. Finns även flera inom western. Och även fast jag inte skulle föredra just deras sätt att motionera sina hästar på så måste man ju ändå ta för vad det är. De blir motionerade och förhoppningsvis stimulerade tillräckligt.

Det finns mkt inom sk. NH som jag tkr är tveksamt, när det kommer till att man ska ha speciell sorts utrustning och att vissa hävdar att "detta är enda rätta metoden" ja då blir jag fundersam. Man ska inte behöva ha en massa jox. och många är väldigt klumpiga i sitt "hanterande" (använder hanterande i brist på bättre ord), man använder alldeles för stora rörelser utan att sedan gå tillbax till mindre igen. eftergiften slarvas det med osv osv.

Vissa som hävdar att de sysslar med NH ryggar jag för direkt, för det jag sätt av dem har varit minst sagt beklagligt och det är tråkigt att de tror att de gör något korrekt när de fått allt om bakfoten. Och det är beklagligt att du fått så dålig eftarenhet av just NH då det i grunden är ngt mkt posetivt.

Nu är det ju tyvärr fel forum att disskutera NH i och jag vet inte om det skulle leda nån vart endå. Du har dina åsikter och jag respekterar dig för dem.

Jag har ju redan citerat det i senaste svaret. Här kommer det igen:
Men det är ju samma citat som jag tog med för att visa dig att det inte står att det är ett medvetet beslut.

dessa citat har inget att göra med som du formulerat det, att de bara inte förstår bättre, utan du säger att de bara inte vill utan medvetet inte är intresserade av att lära sig rida.
Nej inte medbvetet. De tror på fullt allvar att det går att komma vidare utan att traggla grunder tillräckligt. Men dessa ryttare finns ju överallt. Fattar inte att du kunnat missat dem. Ärligt talat tror jag inte du gjort det heller. Det finns många som tror att de kan komma vidare utan att ha en grund. Tänk på alla de som byter tränare för att de tycker de inte kommer framåt, men de förstår inte att tränaren vill ge dem en stabil grund först. De kommer att backa tillbaka igen när de förstått det. På ridskolor är detta väldigt vanligt. Det finns också tränare som går för fort fram med eleverna bara för att de är så rädda att ryttarna annars ska byta tränare. Inget ovanligt. Ryttare som vill rida för en tränare som bara berömmer tex. Sen beror det ju självklart på vad ryttaren vill. Alla vill inte hur långt som helst. Det finns många som är nöjda med att vara på en låg nivå. Men vissa vill långt och när deras självbild inte stämmer överens med verkligheten blir det svårt.
jag har då svarat i flera inlägg så läs dem gärna igen så slipper du fråga hur jag menar för jag tycker jag skrivit mkt tydligt.
1) vilka är ryttarna som medvetet skiter i och inte är intresserade av att lära sig?
vad menar du med vilka? Du vill väl inte att jag sitter här och skriver ut namn för att ta exempel? Jag möter dem både här och där. Medvetet skiter i har jag aldrig sagt så det kan jag inte svara på, men de som vill gå vidare utan att de är redo för det är många. Vissa kommer underfund med det och backar tillbaka, andra fortsätter att försöka komma vidare och fastnar där. Alla är inte beredda att få en period när det går sämre heller. Om man tex justerar sitsen så får man en period där det går sämre i och med att kroppen inte är van det nya. Det tar ett tag innan kroppen är van och känslan infinner sig. Är man beredd att ta en tillfällig tillbakagång kommer man ju mera framåt sen, men alla är inte det. (och det är ju upp till var och en)

och 2) Om du nu säger att det inte är så som du skrev utan pga att de inte fattar bättre dvs ren okunnighet: På vilket sätt skulle en okunnig idiot kunna dölja problemen?
Okunnig idiot? Det vill jag inte kalla ryttare. Alla har vi varit okunniga i början. Vi bygger på vår kunskap allt eftersom och vi får fler och fler erfarenheter. Bara för att man är okunnig behöver man inte vara dum. En ryttare som är på L:A nivå är ju inte lika bra som den som rider Grand Prix, men L:A-ryttaren behöver ju inte vara dummare för det. Några år senare kanske även denne rider Grand Prix.
Med genvägar menar jag dels de som inte vill jobba ordentligt med grunderna utan vill hetsa upp i klasserna trots att de inte är riktigt redo. Dels de som använder diverse hjälptyglar trots att de inte har koll på hur de faktiskt fungerar.
Jag ber om ursäkt för att jag uppenbarligen varit väldigt otydlig.
du får förlåta mig men jag tycker jag varit mycket tydlig och jag tycker faktiskt inte att du läser det jag skriver, och än mindre svarar på frågorna utifrån det du själv skrivit, som är anledning till frågorna.
Jag tog med mitt eget citat för att göra det extra tydligt. jag har läst vad du skrivit, men jag får inte riktigt ihop sammanhanget. Det känns som frågorna kommer av en annan text, det var därför jag citerade mig själv. Vi har helt klart missuppfattat varandra lite. Jag ska läsa vad du skrivit igen för visst kan jag missat något. Det känns som vi kom långt ifrån ämnet och jag förstår faktiskt inte varför??
Jag fattar faktiskt inget vid detta laget av det du skriver med anledning av detta ämne.
Då känner vi likadant. Jag försöker svara på dina frågor.
Du har uttryckt förvåning över att jag inte känns vid att det är ett utbrett vanligt fenomen med ridande människor som med fullt medvetet bevåg skiter i att lära sig rida bättre och medvetet inte har lust att göra så.
Nej. Det var att dra det lite för långt tycker jag. Jag sade att det är rätt vanligt med ryttare som inte är beredda att göra grovjobbet och lära sig ordentligt och att det finns gott om dem som vill ta genvägar. Det står jag för. Sen finns det såklart mycket flera ryttare som inte hör dig. De är ju absolut inte i någon majoritet.
Sen säger du att du eventuellt skrivit fel och att det givetvis beror på okunnighet och att de inte förstår bättre.
Jag trodde det, men jag gick ju tillbaka och läste vad jag skrivit och så var inte fallet. Du fick ju citerat vad jag skrivit igen.
Jag undrar då hur såna människor ska kunna dölja problem på det sätt du hävdar?
Nu byter du ämne igen. Att dölja problem är en sak. Att inte vilja lära sig är en annan. Det är två helt skilda saker och blir bara rörigt och de blandas ihop.
du får som sagt förlåta mig men du har inget konsekvent resonemang i det du skriver ang. detta just nu, och jag förstår inte hur jag ska kunna bli tydligare än att citera rakt av det du skrivit och sen ställa en konkret följdfråga utifrån det. Hur kan du då fråga mig vad det är du skrivit typ?
Jag vet inte riktigt hur du blandat ihop allt, men jag har inte frågat dig vad jag skrivit. Jag har citerat vad jag skrivit för att det skulle bli mera tydligt eftersom du hade missuppfattat det inlägget. Jag frågade vad du menade med dina frågor eftersom jag inte tyckte det hörde till sammanhanget. Då blev jag fundersam och frågade vad du menade.
Eftersom det här blivit så himla rörigt ska jag gå tillbaka och läsa både dina och mina inlägg igen så kanske jag kan hitta vad som rört till det. Nu verkar det som vi knappt pratar om samma sak. :crazy:

Okunnig idiot? Det vill jag inte kalla ryttare. Alla har vi varit okunniga i början. Vi bygger på vår kunskap allt eftersom och vi får fler och fler erfarenheter. Bara för att man är okunnig behöver man inte vara dum. En ryttare som är på L:A nivå är ju inte lika bra som den som rider Grand Prix, men L:A-ryttaren behöver ju inte vara dummare för det. Några år senare kanske även denne rider Grand Prix.
Med genvägar menar jag dels de som inte vill jobba ordentligt med grunderna utan vill hetsa upp i klasserna trots att de inte är riktigt redo. Dels de som använder diverse hjälptyglar trots att de inte har koll på hur de faktiskt fungerar.
Den har inte erfarit samma erfarenheter o drar sina slutsatser av den ringa erfarnheten.

Hetsa upp i klasserna funkar inte för där sätter domarna stopp. Det finns dessutom kval. kval som sätter stopp.
Däremot kan man börja med piff o puff för alternativa tränare fast hästen o ej heller ryttaren är klar för det.
Som att hoppa över från D direkt till T o då missa även ABC.. som måste finnas med hela vägen.

Den har inte erfarit samma erfarenheter o drar sina slutsatser av den ringa erfarnheten.
Ja det är ju det jag menar. De är inte dummare. De har bara inte kommit lika långt ännu.
Hetsa upp i klasserna funkar inte för där sätter domarna stopp. Det finns dessutom kval. kval som sätter stopp.
Ja det skrev jag också. Det tar stopp. De kommer inte vidare och många backar då tillbaka för att bygga bättre från grunden. De som envist hävdar att de redan gör rätt fastnar där och kommer inte vidare.
Däremot kan man börja med piff o puff för alternativa tränare fast hästen o ej heller ryttaren är klar för det.
Nej inte om häst och ryttare är redo för det. (tycker jag) Det blir inte bra.
Som att hoppa över från D direkt till T o då missa även ABC.. som måste finnas med hela vägen.[/QUOTE
]
Ja det är det jag menar. jag har haft ryttare som tjatat om att de vill göra både den ena och de andra, men när de inte är redo för det så går jag inte vidare. Det har hänt att ryttare bytt instruktör, men mig gör det inget. Jag vill inte gå vidare förrän de är redo. Det har också hänt att de kommit tillbaka när de sett att deras tidigare ridkompisar efter ett tag gått förbi dem. De upptäcker att det inte går så bra att försöka springa innan de lärt sig gå. Det tar tid att få saker och ting på plats i grunden, men har man en bra grund går det att bygga attans så mycket bättre sedan. Speciellt unga ryttare har svårt att ha tålamod, men de som har det belönas i slutänden.
Men människor är olika och måste få vara det. Alla som sitter i sadeln har tagit olika vägar fram och ibland kan man hamna i en återvändsgränd. Det är olika för alla och för mig är det viktigaste att man tar tillvara de erfarenheter man får på vägen, är kritisk och öppen. Då kommer man framåt. :)
Den personliga mognaden har också ett stort finger med i spelet.

Senast ändrad:

Men vilka gör det, jag har varken träffat piff eller puff under min träningstid och inte heller sett någon av de som rider för min tränare ägna sig åt dylika ting.

Alla som sitter i sadeln har tagit olika vägar fram och ibland kan man hamna i en återvändsgränd. Det är olika för alla och för mig är det viktigaste att man tar tillvara de erfarenheter man får på vägen, är kritisk och öppen. Då kommer man framåt.
Nej. det finns en röd tråd att följa. Det är när man inte lyckas med vissa stadier som man börjar leta genvägar o ofta är dålig på att ta kritik.

alla har inte talang. Det är bara att inse.

Tror man att man kan sitta o åka fint utan att träna sin häst kan man lika väl sitta på en käpphäst. För att utbilda en häst krävs kunskap o engagemang o en bra tränare. SEn är vissa nöjda med att åka omkring o vill tro att det ser lika fint ut som det känns. Det där bekväma. Det är dessa som anser att ridning är lätt.

Att få ngt svårt att se lätt ut är en konst. Tyvärr tror folk att de skickligaste åker häst o vill rida likadant.
Det är uppenbarligen en hemlighet i hur mkt man måste träna för att bli så skicklig. Många hästar var dag o en kritisk kunnig tränare.

Är det ngn slumpt att de skickliga är älder o har de utbildat en två hästar så kan de utbilda fler lättare- känslan o kunskapen.:confused:

Även de skickligaste kan gå bet på saker som de behöver annan input från, men fortfarande så går man tillbaka till den röda tråden.

Nej. det finns en röd tråd att följa. Det är när man inte lyckas med vissa stadier som man börjar leta genvägar o ofta är dålig på att ta kritik.

alla har inte talang. Det är bara att inse.

Tror man att man kan sitta o åka fint utan att träna sin häst kan man lika väl sitta på en käpphäst. För att utbilda en häst krävs kunskap o engagemang o en bra tränare. SEn är vissa nöjda med att åka omkring o vill tro att det ser lika fint ut som det känns. Det där bekväma. Det är dessa som anser att ridning är lätt.

Att få ngt svårt att se lätt ut är en konst. Tyvärr tror folk att de skickligaste åker häst o vill rida likadant.
Det är uppenbarligen en hemlighet i hur mkt man måste träna för att bli så skicklig. Många hästar var dag o en kritisk kunnig tränare.

Är det ngn slumpt att de skickliga är älder o har de utbildat en två hästar så kan de utbilda fler lättare- känslan o kunskapen.:confused:

Även de skickligaste kan gå bet på saker som de behöver annan input från, men fortfarande så går man tillbaka till den röda tråden.

Vem är det du beskriver här? Är det den generella AR-ryttaren i dina ögon. Jag anser att jag har eller åtminstone har haft en mycket duktig instruktör. Engagemang och kunskap finns också.

Det blir väldigt svårt att föra en vettig diskussion när du hela tiden kopplar tillbaka till din fördom om den generella AR-ryttaren och inte intresserar dig för det du faktiskt har framför dig i den här diskussionen. Om du istället frågade oss om våra kunskaper och erfarenheter istället för att tala om för oss vilka vi är, så kanske vi skulle komma någonstans.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 586
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 071
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 520
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 338
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar