Men det är ju samma citat som jag tog med för att visa dig att det inte står att det är ett medvetet beslut.
dessa citat har inget att göra med som du formulerat det, att de bara inte förstår bättre, utan du säger att de bara inte vill utan medvetet inte är intresserade av att lära sig rida.
Nej inte medbvetet. De tror på fullt allvar att det går att komma vidare utan att traggla grunder tillräckligt. Men dessa ryttare finns ju överallt. Fattar inte att du kunnat missat dem. Ärligt talat tror jag inte du gjort det heller. Det finns många som tror att de kan komma vidare utan att ha en grund. Tänk på alla de som byter tränare för att de tycker de inte kommer framåt, men de förstår inte att tränaren vill ge dem en stabil grund först. De kommer att backa tillbaka igen när de förstått det. På ridskolor är detta väldigt vanligt. Det finns också tränare som går för fort fram med eleverna bara för att de är så rädda att ryttarna annars ska byta tränare. Inget ovanligt. Ryttare som vill rida för en tränare som bara berömmer tex. Sen beror det ju självklart på vad ryttaren vill. Alla vill inte hur långt som helst. Det finns många som är nöjda med att vara på en låg nivå. Men vissa vill långt och när deras självbild inte stämmer överens med verkligheten blir det svårt.
jag har då svarat i flera inlägg så läs dem gärna igen så slipper du fråga hur jag menar för jag tycker jag skrivit mkt tydligt.
1) vilka är ryttarna som medvetet skiter i och inte är intresserade av att lära sig?
vad menar du med vilka? Du vill väl inte att jag sitter här och skriver ut namn för att ta exempel? Jag möter dem både här och där. Medvetet skiter i har jag aldrig sagt så det kan jag inte svara på, men de som vill gå vidare utan att de är redo för det är många. Vissa kommer underfund med det och backar tillbaka, andra fortsätter att försöka komma vidare och fastnar där. Alla är inte beredda att få en period när det går sämre heller. Om man tex justerar sitsen så får man en period där det går sämre i och med att kroppen inte är van det nya. Det tar ett tag innan kroppen är van och känslan infinner sig. Är man beredd att ta en tillfällig tillbakagång kommer man ju mera framåt sen, men alla är inte det. (och det är ju upp till var och en)
och 2) Om du nu säger att det inte är så som du skrev utan pga att de inte fattar bättre dvs ren okunnighet: På vilket sätt skulle en okunnig idiot kunna dölja problemen?
Okunnig idiot? Det vill jag inte kalla ryttare. Alla har vi varit okunniga i början. Vi bygger på vår kunskap allt eftersom och vi får fler och fler erfarenheter. Bara för att man är okunnig behöver man inte vara dum. En ryttare som är på L:A nivå är ju inte lika bra som den som rider Grand Prix, men L:A-ryttaren behöver ju inte vara dummare för det. Några år senare kanske även denne rider Grand Prix.
Med genvägar menar jag dels de som inte vill jobba ordentligt med grunderna utan vill hetsa upp i klasserna trots att de inte är riktigt redo. Dels de som använder diverse hjälptyglar trots att de inte har koll på hur de faktiskt fungerar.
Jag ber om ursäkt för att jag uppenbarligen varit väldigt otydlig.
du får förlåta mig men jag tycker jag varit mycket tydlig och jag tycker faktiskt inte att du läser det jag skriver, och än mindre svarar på frågorna utifrån det du själv skrivit, som är anledning till frågorna.
Jag tog med mitt eget citat för att göra det extra tydligt. jag har läst vad du skrivit, men jag får inte riktigt ihop sammanhanget. Det känns som frågorna kommer av en annan text, det var därför jag citerade mig själv. Vi har helt klart missuppfattat varandra lite. Jag ska läsa vad du skrivit igen för visst kan jag missat något. Det känns som vi kom långt ifrån ämnet och jag förstår faktiskt inte varför??
Jag fattar faktiskt inget vid detta laget av det du skriver med anledning av detta ämne.
Då känner vi likadant. Jag försöker svara på dina frågor.
Du har uttryckt förvåning över att jag inte känns vid att det är ett utbrett vanligt fenomen med ridande människor som med fullt medvetet bevåg skiter i att lära sig rida bättre och medvetet inte har lust att göra så.
Nej. Det var att dra det lite för långt tycker jag. Jag sade att det är rätt vanligt med ryttare som inte är beredda att göra grovjobbet och lära sig ordentligt och att det finns gott om dem som vill ta genvägar. Det står jag för. Sen finns det såklart mycket flera ryttare som inte hör dig. De är ju absolut inte i någon majoritet.
Sen säger du att du eventuellt skrivit fel och att det givetvis beror på okunnighet och att de inte förstår bättre.
Jag trodde det, men jag gick ju tillbaka och läste vad jag skrivit och så var inte fallet. Du fick ju citerat vad jag skrivit igen.
Jag undrar då hur såna människor ska kunna dölja problem på det sätt du hävdar?
Nu byter du ämne igen. Att dölja problem är en sak. Att inte vilja lära sig är en annan. Det är två helt skilda saker och blir bara rörigt och de blandas ihop.
du får som sagt förlåta mig men du har inget konsekvent resonemang i det du skriver ang. detta just nu, och jag förstår inte hur jag ska kunna bli tydligare än att citera rakt av det du skrivit och sen ställa en konkret följdfråga utifrån det. Hur kan du då fråga mig vad det är du skrivit typ?
Jag vet inte riktigt hur du blandat ihop allt, men jag har inte frågat dig vad jag skrivit. Jag har citerat vad jag skrivit för att det skulle bli mera tydligt eftersom du hade missuppfattat det inlägget. Jag frågade vad du menade med dina frågor eftersom jag inte tyckte det hörde till sammanhanget. Då blev jag fundersam och frågade vad du menade.
Eftersom det här blivit så himla rörigt ska jag gå tillbaka och läsa både dina och mina inlägg igen så kanske jag kan hitta vad som rört till det. Nu verkar det som vi knappt pratar om samma sak.