stopp på skenande häst?

Sv: stopp på skenande häst?

om en häst kommer skenande så skulle de flesta hästar bli rädda å därav oxå bli "rädda" för vad den andre hästen flyr i från ... så det kan jag ju inte kalla en obildad häst eller o lydig .. det är djur vi sitter på .. Kom ihåg det

En häst som blir så totalt blockerad av rädsla är antingen totalt utan förtroende för ryttaren och är alltså olydig, eller ja...inte så intelligent att den stannar upp och lyssnar.

Trygga intelligenta hästar med förtroende för ryttaren far inte iväg i panik, de kan varva upp men sansar snabbt igen och LYSSNAR.

Om någon sitter på. Eller finns bredvid. Med vagn är det nog svåare kan jag tänka mej men jag kör inte. Apropå travarna.

Trygga intelligenta hästar med förtroende för ryttaren far inte iväg i panik, de kan varva upp men sansar snabbt igen och LYSSNAR.

Så där kategoriskt skulle jag aldrig våga uttala mig. Den dagen kommer när även den lugnaste, tryggaste häst kan handla helt annorlunda än vad vi har förväntat oss - tyvärr!

kl

undra om TS är nöjd över utv. Kan ni inte tjaffsa om vem som har rätt el inte i egen tråd?

till TS: jag skulle träna lydnad, samt ta på martingal om den kör upp huvudet å springer. Är din dotter duktig så var nog detta en olycklig omständighet, fukar det annars så får du helt enkelt lita på barnens kunskap, annars kanske de får hålla sig inom stängsel ett tag?

Så där kategoriskt skulle jag aldrig våga uttala mig. Den dagen kommer när även den lugnaste, tryggaste häst kan handla helt annorlunda än vad vi har förväntat oss - tyvärr!

Precis exakt vad jag menar håller helt med dig :bow: :bow: ... sen spelar det ingen roll hur mycket lydnad å hur pass intelligenta hästar är å icke är !:smirk: :smirk:

Vad modigt att skriva om det som hände här... All heder till dej!:bow:

Keligt, men sånt här kan ju faktiskt hända ibland! Vilken tur att det gick bra den här gången!:)

MVH/_Smulan_

Menade inget illa med det jag skrev det, hoppas jag du förstår! Visste ju inte hur mycket dina döttrar kan, kunde ju lika gärna varit nybörjare, men sånt här kan ju hända vem som helst!

Ledarträning från marken och uppsuttet på ridbanan och övningen där man rider om varann är vad jag som sagt rekommenderar...

Självklart ska dina döttrar inte sluta rida menade bara att om dom inte hade kunnat så mycket så kanske det hade varit bättre att stanna på ridbanan ett tag till. Men nu kan man ju förlägga träningen ute med! Man kan ju rida lika mycket dressyr när man rider ut som på ridbanan/i ridhuset och är ännu viktigare där!

Berätta gärna om hur det går för er!:)

Mvh/_Smulan_

*d.v kl*

En liten reaktion jag får på folks kommentarer...

A) sätt på skarpare bett... Varför? Ska en häst bara kunna kontrolleras med smärta?
Vem är du som tror att du har rätten att göra en sådan handling?

Vem har rätt att styra en annan individ med smärta?
Inte jag iallafall...

B) Att en häst inte kan stå emot impulsen att rusa iväg om den blir omsprungen...
Rena påhittet.
En häst gör som den själv anser är bäst lämpat. Om den inte litar nog mkt på sig själv, kalla det självsäkerhet, så ska den ha en människa som den kan lita på istället.
Att sätta på skarpare utrustning är inte lösningen.

Det går alldeles utmärkt att träna bort en sådan sak genom att träna på att rida förbi hästen i olika gångarter.

C) Om hästen verkligen skenat, skulle den inte ha bjudit mot bommen, den skulle sprungit rakt på den och gått omkull.
En häst som skenar är så rädd att den inte bryr sig om vad som står i dessa väg.

Dessa hästar Stack, och detta kan man alltid "träna" bort, eller snarare skapa en kommunikation, tillit och förtroende mellan häst och människa så att det inte behöver ske.

Låt mig citera smulan "En häst är ingen leksak som ska "anpassas" så att barnen kan ha kul!"
Kan din dotter inte lita på att hästen ute inte ska skena iväg (vilket den gör för att den inte ser din dotter som pålitlig ledare, och därför måste den vara ledare och ta ansvar/beslut själv) så att de kan rida säkert, så skulle jag som förälder hålla henne på banan istället tills dess att hon kan rida sin häst utan att ni ska behöva oroa er.
Ta hjälp av tränare.

Senast ändrad:

Det är inte en fråga om att kategorisera, utan om hästens överlevnads instinkt.

Att vara ledare är ett stort ansvar.
Ledaren har inte bara ansvar för sig själv och alla andra, utan kan i stort sett aldrig vara helt avslappnad.
(som att vara förälder till nyfödd).

En vild hästflock väljer sin ledare pga att den är den individ av dom som kommer kunna försäkra dem deras säkerhet och välmående.
Därför blir ledaren oftast ett lite äldre sto (hingsten är inte flockens ledare) som har erfarenhet av livet. Det är därför ofta svårt för unga barn att förtjäa sig ledarrollen, vad man kan sträva efter är ett respektfullt samspel istället mellan en ung ryttare och dennas häst.

En ledare, social struktur och harmoni i flocken är ett krav för att hästarna skall överleva.

Sedan till Varför uttalandet om att en häst med en pålitlig ledare inte sticker.

I vilt tillstånd krävs att hästarna har så mkt styrka som möjligt. Om de skulle flaxa upp och göra ett 800 meterslopp varje gång de blev skrämda skulle de inte bara bli utmattade utan även inte få någon ro att äta.

De skulle snabbt bli mat åt ett rovdjur.

Därför är det ledarens ansvar att avgöra om något som händer (eller som de möter) är farligt.
Och de andra hästarna i flocken kommer att lägga sin tillit till att ledarens reakton är den bäst lämpade reaktionen (eftersom denna är den mest visa av dom).

I de fallen där en ledare har tagit sin position med hjälp av våld, eller... med hjälp utav att förhindra hästen från att uttrycka sig normal, eller genom att inte lyssna på vad hästen säger... så kommer hästen att, om den är en godmodig häst, bida sin tid.
Den följer i så stor mån den måste, för den har inget annat val. Hade den varit fri hade den lämnat denna dåliga ledare, i fångenskap kan den inte annat än att följa människan eller snällt lyssna på den kroppsligt starkare hästen i hagen.

Den ledare som tar ledarskapet med våld kanske har en position, men han/hon har inte förtroendet och tilliten från de andra hästarna. (eller hästen).

Så...
När det väl gäller, när fara hotar och hästen skall välja sina ageranden, så vänder den sig inte till sin ledare (som tagit ledarskapet med våld) utan den väljer att lita på sig själv.
Det finns ingen orsak för hästen att lyssna till ledaren som tagit sin position med våld.

Därför, så kan man säga att en häst som litar på sin människa kommer att hålla sig lugn även om den kan rusa iväg något steg ifall den blir skrämd, innan den hinner se sin ledares reaktion.

Dock kan man inte säga hur hästen kommer tat reagera om den gör regelrätt sken eftersom den häst som regelrätt skenar verkligen är så utom sig av skräck, att det inte finns något.
Inte dess ledare, inte omgivningen och inte ens dens egen kropp.
En häst som skenar kan gå omkull och bryta ett ben för att sedan resa sig upp och fortsätta sin galoppfärd...

Allt kan hända, men det händer garanterat mindre om din häst kan känna att du är den trygga ledaren.

Ja men det var ju precis det jag skrev :angel:

Jag förstår att TS har tappat intresset för den här tråden :smirk:

Tja det var väll snarare att jag påpekade "men det händer garanterat mindre om din häst kan känna att du är den trygga ledaren" med den meningen.

Sanningen är inte alltid så ljuv och rosa som i alla hästböcker.
Den är rätt jävlig och hård.
Jag ser inte meningen i att väva in den i rosa och fluff, eller hålla med om att man skall rusta upp hästen i mer utrustning.
Det är bara en björntjänst mot människan och elakt mot hästen.

Hästen är en levande varelse som inte fötjänar att vi tror att vi har rätt att styra den med smärta och våld bara för att ens dotter (eller son) har lust att rida.

Vi rider hästen för vår Egen skull, för att vi är egoistiska...
Det minsta vi kan göra är att respektera den som individ och att göra så gott vi kan göra att den ska få ett drägligt liv.

Därmed inte sagt att TS dotter är varken dålig på att rida eller medvetet elak mot sin häst.
Dock vet vi sedan innan att det är den omedvetna hästmisshandeln/vansköttseln som är värst, den som kommer fårn okunskap.
För den hade verkligen inte behövt finnas.

Senast ändrad:

Tja det var väll snarare att jag påpekade "men det händer garanterat mindre om din häst kan känna att du är den trygga ledaren" med den meningen.

Sanningen är inte alltid så ljuv och rosa som i alla hästböcker.
Den är rätt jävlig och hård.
Jag ser inte meningen i att väva in den i rosa och fluff, eller hålla med om att man skall rusta upp hästen i mer utrustning.
Det är bara en björntjänst mot människan och elakt mot hästen.

Hästen är en levande varelse som inte fötjänar att vi tror att vi har rätt att styra den med smärta och våld bara för att ens dotter (eller son) har lust att rida.

Vi rider hästen för vår Egen skull, för att vi är egoistiska...
Det minsta vi kan göra är att respektera den som individ och att göra så gott vi kan göra att den ska få ett drägligt liv.

Därmed inte sagt att TS dotter är varken dålig på att rida eller medvetet elak mot sin häst.
Dock vet vi sedan innan att det är den omedvetna hästmisshandeln/vansköttseln som är värst, den som kommer fårn okunskap.
För den hade verkligen inte behövt finnas.

Hoppas TS och fler tar till sej dessa kloka ord!

Synd att folk ofta tar illa upp eller "försvinner" när man försöker förklara hästens sanna natur och vår skyldighet gentemot dem. Men sanningen är ibland svår att smälta...

Därför, så kan man säga att en häst som litar på sin människa kommer att hålla sig lugn även om den kan rusa iväg något steg ifall den blir skrämd, innan den hinner se sin ledares reaktion.

Dock kan man inte säga hur hästen kommer tat reagera om den gör regelrätt sken eftersom den häst som regelrätt skenar verkligen är så utom sig av skräck, att det inte finns något.
Inte dess ledare, inte omgivningen och inte ens dens egen kropp.
En häst som skenar kan gå omkull och bryta ett ben för att sedan resa sig upp och fortsätta sin galoppfärd...

Allt kan hända, men det händer garanterat mindre om din häst kan känna att du är den trygga ledaren.

Håller fullständigt med dig!:bow:
En annan sak som också har med detta att göra är trafiksäkerheten.
Ofta i Hästannonser står det "min häst/ponny är 100% trafiksäker".
Det skulle alltså betyda att vad som än händer så blir aldrig hästen skrämd av trafiken. :crazy: Min åsikt är att ingen häst är 100% trafiksäker, till 99% okej, men inte 100.

Jag håller med dej.

Det är så jag tänker. En häst som är utan ledare, dvs avkastad ryttare eller slitit sig eller liknande kan självklart bli panikslagen och skena iväg i panik.( Jag säger inte att hästar inte kan få panik. Men kloka hästar med stark överlevnadsinstinkt tappar inte huvudet och blir blockerade så lätt som mindre intelligenta hästar. Så är det också. Det är bla vad man menar med "bra huvud" på en häst. Barn ska tex ha såna. )

MEN jag har också varit med om många gångar att mina hästar stannat och inväntat mej i såna lägen. "Hjälp mej"

Tex när jag glömde spänna sadelgjorden och sadeln åkte under magen på en unghäst och jag for av:o
Den unghästen kunde ha skenat vilt men stod kvar och väntade blixtstilla på att jag skulle komma på fötter och rätta till eländet som hängde under magen. En mkt het häst f ö men klok och alltid med huvudet "i behåll".

En fastnade en gång i en longerlina, samma sak, inte slita sig loss utan vänta på hjälp pga litar på att jag tar hand om situationen.

T o m när jag en gång fär länge sen for av mitt bockande sto som var ett nervvrak när något oväntat hände, så drog hon iväg en bit och kom sen tillbaka i blixtfart och nästan kröp upp i famnen.

Jag har många exempel på när hästar kunde "skenat" men inte gjort det, pga förtroende. "hon löser det".

Men visst skulle det kunna hända med vissa hästar, särskilt dem man inte känner, men om det händer när jag sitter på beror det hur som helst på total brist på förtroende för mej. Så är det bara. Min röst eller beröring ska räcka för att stanna upp och tänka när något händer.

Barn ska ha hästar som inte sticker och med bra huvud.

I går när min dotter var ute och red kom en häst skenande ikapp och förbi dem. Hennes och kompisarnas ponnyerna tog förstås till sken de också, men det hela gick så fort att flickorna inte hann se hästen som startade det hela! Min dotter lyckades få in sin ponny på en gårdsplan och in mot en skogsbilväg (de red frå början på en grusväg). Där bjöd ponnyn mot en vägbom! Med all sin tyngd mot ena sidan lyckades dottern styra undan och så småningom (via en gran) också få stopp på hästen. En av kompisarna som hängt på fick då också stopp på sin häst. Den tredje kompisen hade fortsatt längs vägen där ponnyn tvärstannat efter några hundra meter, men med hjälp av en mötande ryttare lyckades de vända tillbaka.

Som förälder blir man förstås skakad när man får höra detta. Hade det varit lillasyster kanske hon inte hade lyckats lika bra? Tänk om det hade kommit en bil! Dottern rider med rakt bett och martingal eftersom ponnyn kan bli lite stark ute, men egentligen är han lydig att rida.

Nu undrar jag, har de störe chans att få stopp på en skenande häst om de har snoddar istället för martingal eller har ni något annat tips? Tjejerna rider bra, men de har förstås inte så mycket att sätta emot 350 kg skenande häst. Förshoppninsvis inträffar detta aldrig igen, men man vet ju aldrig med hästar...

ps. både den ursprungligen skenande hästen och ryttaren (som ramlat av) klarade sig bra.

Tack och lov är det ganska ovanligt att hästar skenar/sticker det brukar inte till vardagen. Det är därför som många här inte har upplevt det. Under mina 20 hästår så har jag varit med om det en gång. Tyvärr är det också det som är svårast att göra något åt när det händer.

Det som din dotter råkade ut för är en utav de svåraste situationer man som ryttare kan råka ut för.

Som så många har skrivit här så är hästar flock och bytesdjur. Om en häst upplever något som farligt så vänder den om och springer. I detta fall så följer övriga flocken med. Det är ingen som stannar och kollar vad det är som är farligt för då riskerar man att bli mat. Oftast så stannar inte hästarna efter några meter utan de fortsätter att springa en bit. Det behöver inte vara ledar hästen som inicierar en flykt utan vilken flockmedlem som helst. Om det finns mer än en flock så kan en flock göra så att de andra flockarna också springer iväg. "Spring först och titta sen" räddar liv bland hästar. Så som jag har beskrivit så lever vilda hästar. Vi har däremot lyckats träna bort en hel del av den instinkten och det är därför det tack och lov inträffar så sällan. Men hästar är hästar och det får man aldrig glömma.

En lösning är att ha ett bett som man blir lite starkare med när man rider ut. Då ett bett inte är skarpare än de händer som håller i tyglarna så fyller det skarpare bettet ingen funktion om det inte behövs. Ett annat sätt att bli lite starkare på är att använda en martingal som man har spänt lite för kort. Då får man en hävstångseffekt och blir på det sätt starkare. Detta är ju dock något man får använda med försiktighet men har man mjuk kontakt med hästen annars så påverkars inte hästen heller om man inte tar i hårdare. Vad man kan göra är att försöka få hästen att ändra riktning tex svänga in på en annan väg, göra en volt eller liknade (det var ju faktiskt en av flickorna som lyckades med det) men annars så är man ganska så utsatt.

Det är som sagt inte mycket man kan göra när en häst verkligen sticker eller skenar. Men för det mesta så hör det till ovanligheterna. Sen finns det ju hästar som har satt det i system men det är en helt annat sak.

Tycker nog att flickorna klarade av situationen ganska så bra ändå. Tyvärr är nog sken och liknade något som man får sätta upp på "kan hända konton". Precis som när man sätter sig i en bil. Det kan hända att man krockar.

Självklart skall man träna så att hästen är lydig men olyckor kan alltid hända. Nu förutsätter jag att flickorna inte har några problem med hästarna i normala fall utan att detta var en av de olyckor som kan hända trots allt.

Mvh

Tora

Hej allihop!

Det var min häst som tyvärr hamnade i panik i lördags och skenade hem till stallet.

Detta hände:

Jag var ute och red i sällskap med en annan häst. Vi hade haft en hittills lugn och trevlig ridtur och var på väg hemåt. Vi låg i lugn trav. Plötsligt lossnar remmen som håller fast hackamoret under hakan på hästen. Huvudlaget gled direkt över huvudet och hamnade på halsen. De första 20-25 meterna var hästen relativt lugn och jag trodde att jag skulle få stopp på henne. Men hon börjar sen accelerera och fattar galopp. När vägen slutar svänga och det kommer en raksträcka förstår jag att hon ej kommer att stanna. Jag känner att jag förlorat kontakten med henne och instiktivt känner jag att jag; "jag måste av hästen innan hon sätter full fart - för då kommer jag aldrig att kunna slänga mig av. Jag siktar in mig på en snöfläck längre fram och "kränger" av i farten. Slår i skallen men reser mig på en bråkdels sekund.

Eftersom jag krängt mig av så hamnar sadeln inklusive ländtäcke under magen på hästen och paniken är ett faktum. Jag ser henne försvinna i vild galopp. Den andra hästen som var med blev lite orolig men ryttaren har inga problem att hålla in den.

En bil stannar och jag får skjuts hem till stallet. På vägen möter vi många människor som stannar och vill berätta vad de sett. En man kommer med tyglarna som han plockat upp från vägen (söndertrampade) en annan säger att han försökt stoppa hästen i en kurva men lyckades inte. Väl hemma i stallet rusar jag in och finner min häst till synes välbevarad i sin box. Rejält löddrig, anfådd och totalt olycklig!

Jag leder henne runt runt ca en halvtimme tills hon andas normalt igen. Jag är så oerhört tacksam att inget allvarligt hänt med henne.

Efter ett tag kommer barnen på sina ponnyer och då får jag höra att deras hästar blivit upprörda och "stuckit" men att alla klarat sig. En otrolig lättnad.

Min häst har ALDRIG stuckit ifrån mig förut. Hon har alltid litat på mig och förstått att det är hos mig hon kan få hjälp om det har hänt någt läskigt. Varför hon så totalt stängde av nu försöker jag förtvilat försöka förstå, och jag har analyserat mitt eget beteende osv. Har inte kommit fram till nån riktig förklaring än...

Vad jag nu upplevt och insett är att en egen överlevnadsinstinkt, om man vill kalla det så, är så starkt att i den situationen tänkte jag bara på att rädda mig själv först. Därför tog jag mig av hästen.

MEN jag har ett ansvar i detta och det är att jag red med bristfällig utrustning. Jag hade lånat ett hackamore av en vän i stallet. Detta var tydligen inte använt på länge och den läderrem som höll fast det var uppenbarligen gammal och torr och gick helt enkelt av p g a det.

Eftersom nu alla människor och hästar som drabbades av detta är välbehållna - så blir kontentan av detta att den som förlorat mest på denna händelse är min häst. En bussig, intelligent och klok häst har hamnat i en situation som varken förtjänar eller kunde reda ut själv. Detta kommer givetvis att sätta sina spår i henns psyke och det kommer säkert att ta tid att bygga upp hennes självförtroende igen.

Kan tillägga att vi tävlar distans och på dessa tävlingar har hon alltid varit 100% säker. Alltid varit klok och vi har verkligen varit ett "team" vilket är en förutsättning.

Tack för mig
Ulrika

Det som du beskriver där är en typisk anledning till att hästen sticker. Något ovanligt händer. Först så är det inte så farligt. Hästen börjar trava lite. Men så känner den att något inte är som det skall vara blir stressad och springer lite fortare sen kanske den trampar på tyglarna och stressar upp sig mer och springer ännu fortare. Till slut så har den bara en tanke i huvudet och det är att komma hem till stallet.

Jag är glad att det inte hände något vare sig dig eller din häst. Det behöver inte påverka hästen speciellt mycket. Hästar är många gånger tåligare än man tror. Däremot skulle jag vara lite försiktig de första gångerna jag rider ut efter en sådan händelse bara för att vara säker. Hålla dig nära till stallet och bara rida ut tillsamman med andra säkra hästar tills du känner att du har full koll på både dig själv och hästen igen.

Det är faktiskt inte bara hästen som har gått igenom något obehagligt utan även du.

Mvh

Tora

Det handlar om kommunikation och ömsesidig respekt. Att ha en bra relation från början. Men visst kan en häst ta till flykten ändå, alla djur kan bli rädda.

I det här fallet agerade hästen utifrån rena istinkter. Det är alltså inte alls konstigt att den gör såhär. Om ryttaren haft en bättre relation till hästen så hade den förmodligen stannat. För i detta fall blev den antagligen inte skrämd utan följde instinkten att göra som flocken gör.

Att få stopp på en skenanade häst rakt av är mer eller mindre omöjligt utan att skada den. För en häst i sken handlar med så stor viljestyrka, och oftast i mindre panik, att den inte böjer sig för smärta. Däremot är de inte dumma - jag tvivlar på att den tänkte hoppa över vägbommen. ;) Men det kan ju inte jag avgöra.

När det gäller sken är INTE första prioritering att få hästen att stanna. Först måste du få kontrollen. Dessutom är ännu en viktig prioritering att hästen inte ska skada sig.

Så.. Man kan i regel inte få hästen att stanna eller backa. Vad har vi då? Styrningen. Om du bara kan kontrollera en liten liten del av vad hästen gör, så minskar dess förtroende för sin egen handling, och den får mer respekt för ryttarens order.

Därför är det en bra ide att helt enkelt försöka styra den. Antingen på en stor volt om man kan det, eller på ett slingrit spår. Nästan genast brukar man uppleva en viss tvekan hos hästen och snart lugnar den ner sig och man kan återta kontrollen även över tempot. Man ska dock vara noga med att inte låta den gå på för snävt spår, den får ju inte gå omkull. Det räcker mer några centimeter i taget.

Jag funderar över åldern på din dotter. För jag personligen tycker att det är mycket oansvarigt av en förälder att låta och lära sina barn att kontrollera sin häst med hjälpmedel för att de inte klarar av den utan. Jag blir riktigt arg faktiskt. Gud så lat och okunnigt! Och farligt för ens barn. :mad:

Fö. när det gäller snodd/halsförlängare så är detta ett hjälpmedel som aldriog ska användas för att ta kontroll över en skenande häst. Det ökar risken för att hästen ska gå omkull eller bocka, och det är inte alls tänkt för sån hantering. Snoden används för att visa hästen till en lägre form och ska endast användas under kort tid med syfte att underlätta och visa vägen för hästen. Martingallen har samma syfte, men kan av ryttaren anpassas efter behovet. Vilket gör den mer lämplig att använda om man har en häst som gärna höjer huvudet och sätter av i sken.

Dock tycker jag att du ska lära din dotter hur man verkligen hanterar och beter sig med hästar istället. Fö var det ju jättetur att ingen kom till skada. Men sen ska man också veta, att sken, det är bara en häst som springer. ;) Dock självklart är risken för olyckor större. Hoppas att det inte ska hända igen.

Senast ändrad:

För jag personligen tycker att det är mycket oansvarigt av en förälder att låta och lära sina barn att kontrollera sin häst med hjälpmedel för att de inte klarar av den utan. Jag blir riktigt arg faktiskt. Gud så lat och okunnigt! Och farligt för ens barn. :mad:

Du skriver mycket kloka saker det enda som inte passar in i din annars så kloka text är ovanstånde citat.

Jag misstänker att vad mamman vill ha är någon form av livlina ifall det skulle hända något. Något att ta till ifall det som inte får hända händer. Inte för att de skulle klara av att hantera sina hästar i vardagliga situationer.

Mvh

Tora

Nej. En häst med ryttare ska aldrig "skena" öht, hur rädd den än blir ska den lyda den som sitter på ryggen. Det där med skena är bara sticka fast pga rädsla och strunta i ryttaren. Den jagar upp sej själv och blir så blockerad att den är okontaktbar men båda bottnar i olydnad.

hmm.. Det är självklart att en häst alltid skall lyda sin ledare. men en häst har ju faktist instinkter
därav flyktinstinkten då ngt oväntat ellerobehagligt,skrämmande händer. Hästar lyder inte heller alltid ledaren inom en hästflock vid panik..

ex. fastän jag ridit ledarhästen inom vår flock och de av ngn anledning blivit skrämda så har min kloka gamla häst inte skenat utan jaghar fått henne nedlugnad medan de andra skenat iväg, då har ju de andra hästarna varken följt sina mänskliga ledare eller sin " hästledare ".

Att träna lydnad är viktigt, många säger här att man skall träna lydnad på en ridplan..
många hästar är väldigt lyhörda på planen medan samma hästar kan vara väldigt fjantiga och heta i terrräng.
Tycker ni då att man skall fortsätta med lydnad på planen där den funkar perfekt?
lydnad skall tränas vartän man är med hästen, speciellt skall den tränas i de sammanhang då man vet att hästen kan vara lite knepig.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 331
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 423
Senast: mamman
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 383
Senast: Lutten
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 907
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama