stopp på skenande häst?

Sv: stopp på skenande häst?

*kl*

Men allvarligt!! HUR många är denna 100% -iga ledare för sin häst? Hur många VET att de är det? Det är väl inte förrän dessa ytterligheter uppstår som samspelet/förtroendet sätts på spel?

Hur många barn har uppnått detta stadie med sin häst, hur många vuxna?

Ska aldrig barnen få rida ut själva med anledning av att extrema omständigheter kan uppstå - barnet inte har kontroll? Har detta något med att göra att de tycker att en häst är en LEKSAK?? Ursäkta, men vad har ni för j_la inställning till omvärlden egentligen? Bara för att de inte rår på hästen vid extrema omständigheter så är det väl ingen som tror att hästen är en LEKSAK.. var har detta framgått i TS inlägg? Sen ska man inte släppa ut barn/nybörjare vind för våg, men så var väl inte fallet här, eller?

Skrev TS att hästen ALLTID skenar?
Har det framgått att barnen är odugliga på att rida och e.g inte bör rida ut?

När ska barnen få chans att lära sig? När anses de vara så duktiga att de kan få rida ut med sällskap?

Ska alla krav som ni tar upp här uppfyllas tror jag att 10% av alla ridverksamma INTE ska rida ut? Gäller detsamma med yngre hästar.. de om någon kan väl få för sig saker och dra iväg?
Ska unghästen aldrig få komma ut, inte förrän den är 100% säker.. kul liv för den hästen :crazy: Eller ingår unghästen inte i ert resonemang?

gud så grinig jag var.. ber om ursäkt.. men jag står fast vid det jag skrev.. när är det ok att ge sig iväg ut?

Alltså nu har jag haft tre barn som ridit och ridit mycket. Men det är alltid en risk i det, som man inte får nonchalera heller. Det händer ju faktiskt dödsolyckor som vi alla sett och det är, läste jag nånstans, ofta oerfarna ryttare.

Därför skrev jag som jag gjorde att barnets säkerhet går alltid först. Martingal ska barnet ha tex. Klarar de inte alldeles säkert hästen ska de rida ut med vuxna i sällskap, som kan klara sina hästar.

Visst ska man ha kul, men hästar är levande varelser och ponnyer kan vara rätt starka små rackare som inte alltid är måna om barnets bästa.:crazy:

Jag tycker vuxna har ett jätteansvar när man köper ponny till barnet. Personligen tycker jag väldigt illa om när hästokunniga köper ponny till barnet och sen ska ungen ta hand om ponnyn bäst den kan.

Barn kan rida på ridskola om de inte har vuxna som finns med. Mina barn har ridit ut med kompisar men de har ridit sen de var pyttesmå, de har drillats med tuff balansridning, träningar, att rida ut med mej och andra föräldrar så att de så gott som garanterat skulle klara av det när de väl red ut med kompisar. Hästar är precis som sammet säger inga leksaker hur roligt det än är för ungen.

Det finns inte något tråkigare än barn som blir rädda för sina ponnyer för att de lämnats för ensamma i situationer de inte klarar av. Det skulle väl i så fall vara svårt skadade barn som är ännu tråkigare.

Visst händer olyckor, och min son tex skadade sej när en kille cyklade in i rumpan på hans ponny när vi red förbi, jag kunde inget göra, men i alla fall ta hand om honom (mest skrapsår) och få hem honom och ponnyn (och skälla ut killen rejält).

Aldrig att jag hade släppt ut dom om jag inte hade sett att de klarat sina ponnyer i alla möjliga och omöjliga situationer. :crazy: Så tänker jag i alla fall. Att rida innebär alltid risker men man har som vuxen ansvar för att inte utsätta barnen mer än nödvändigt i alla fall.

Skena-diskussionen är en helt annan, därför att folk här verkar tro att hästar bara gör så då och då och de tfår man acceptera:crazy: .

Håller med dig i allt du skriver!! :D

Jag tycker det är skitsvårt!! Barnen "måste" ju få prova på att komma ut när de ändå har blivit duktiga på att rida, alternativt rida med vuxen och säkra hästar. (men inget nybörjar barn alltså)

Nu ska jag starta en ny tråd!!! :idea:

Skena-diskussionen är en helt annan, därför att folk här verkar tro att hästar bara gör så då och då och de tfår man acceptera:crazy: .

Fast så har inte jag tolkat det. Nä jag har läst inläggen här så tolkar jag det som att hästar kan skena trots att man har en jättebra förhållande till sin häst därför att hästar är just hästar och inga maskiner. Har faktiskt inte läst någonstans här att hästar gör så då och då och att man måste acceptera det.

Risken att hästen kan skena finns där på samma sätt som risken att hästen snubblar till och du ramlar av. Eller att ett flygplan ramlar ner framför hästen eller att.........

Vad TS undrade från början var väl om det fanns någon form av livlina ifall det skulle hända igen.

Mvh

Tora

Fast så har inte jag tolkat det. Nä jag har läst inläggen här så tolkar jag det som att hästar kan skena trots att man har en jättebra förhållande till sin häst därför att hästar är just hästar och inga maskiner. Har faktiskt inte läst någonstans här att hästar gör så då och då och att man måste acceptera det.

Risken att hästen kan skena finns där på samma sätt som risken att hästen snubblar till och du ramlar av. Eller att ett flygplan ramlar ner framför hästen eller att.........

Men då säger du ju att man måste acceptera det:confused:
Och jag säger att det inte bara händer att en häst "skenar" lika väl som snubblar. Aldrig i livet.
Det är inte något som oförutsett bara händer. Nu går diskussionen på rundgång f ö.

Oj tyckte att jag också lät sträng där när jag läste:o Men precis som du menar jag varje ord i alla fal:idea:

Men då säger du ju att man måste acceptera det:confused:
Och jag säger att det inte bara händer att en häst "skenar" lika väl som snubblar. Aldrig i livet.
Det är inte något som oförutsett bara händer. Nu går diskussionen på rundgång f ö.

Att hästen snubblar eller skenar hamnar inom kategorin olyckor. Inget som man vill skall hända men är omständigheterna de rätta (eller orätta) så kan det hända. Hästen menar inget illa med det utan den blir helt enkelt rädd. Människor kan också bli så rädda att de springer utan att se vare sig till höger eller vänster.

Saken blir dock helt annorlunda om hästen sticker för att den är olydig och har satt det i system. Det är inget beteende som man skall acceptera.

Mvh

Tora

Tack för tipset om övning, kan underlätta vid denna typ av händelse. Verkar hur som helst vara en bra disciplinövning. Alla ponnyryttare har tyvärr inte samma förståelse för "ordning i ledet" vid uteritter.

Hade hoppats på mer tips för att förebygga och avvärja liknande situationer och lite mindre pekpinnar.

Du har fått många svar, en del kloka - andra kategoriska om "ledarskap".

Förr i tiden när hästar användes i det militära var man lite mer medveten om hästarnas kynne. I princip opålitliga varelser o självmordskandidater - trots att hästarna på den tiden inte hade så mycket "elektricitet" som det populärt nu heter o som efterfrågas. Lite trögare var de alltså. Men i det miltära var det viktigt med lydiga hästar o duktiga ryttare och de tränades därefter.

Den här övningen med att ryttare red förbi varandra först i trav o sedan i galopp var grundläggande på ridskolan först inne i ridhuset men sedan även utomhus. Man fick också lära sig "avsittning" i olika gångarter. Inte så lätt för en liten tjej som jag var då (fanns inga ponnyer på den tiden utan endast ackordshästar som de hette) att sitta av i skritt, trav, galopp. Men man var räddare för ridläraren än avsittningen - nån gammal (i mitt tycke då) sergeant eller kapten var det väl eller ryttmästare t o m. "Knut på tygeln, galopp, SITT AV baklänges, RULLA på marken ..." vilken skräckupplevelse!!! Men skedde enbart i ridhus. HJÄLMAR fanns inte!
Men lite nytta hade man nog av övningarna.

Privata upplevelser: SKENAT o då menar jag SKENAT ikapp med Djursholmståget - tåget vann o hästen gick så småningom att stoppa...

Luftballonger är inte heller så kul, då kan det vara läge att SITTA AV...

Man vet aldrig vad som kan skrämma en häst, en gammal kämpe (frid över hans minne) som jag hade som varit en vända i USA som dressyrhäst, tävlat mycket, rest mycket, flugit över Atlanten ett par gånger o skulle få sig en lugn pension på landet ... blev livrädd för böndernas "vattenapparater", en sån där stor rulle som går för sig själv o kastar ut en vattenstråle med jämna mellanrum. Huvaligen!

Ungarna måste ju få rida - även UT när man anser det lämpligt men det kanske inte är så dumt att lära dem när det är dags att lämna SKEPPET. För då hjälper nog inga säkerhetslinor. Nu är väl inte ponnyer lika vansinniga som hästar (åtminstone inte mina som jag numera föder upp, de brukar av någon anledning ha en lite mer pragmatisk inställning till faror).

Ja, jag är SENIOR!

Jag e :devil: trött på folk som tror man kan lösa allt bara man sätter på lite remmar och /el skarpare bett så nu ska jag nog sluta skriva här... Men tänk efter innan!
Utbilda hästen (och ryttaren!)bättre så har du kommit en lång bit på väg mot en säkrare ridtur.
Och visst: ungarna tycker säkert att de e skitkul o rida ut men det ska inte gå ut över hästen! Isåfall är det bättre att ge dom en mountainbike som dom kan leka med!

Tack för mej!

Jag antar att du inte läste vad läste vad mamman skrev, en lydig häst och duktig ryttare!
Det handlade om att det kom en häst som kommit lös efter att ryttaren trillat av och sprang ifatt dessa 3 ryttare och förbi i full fart. Säg den häst som inte hade hängt på!! Ibland kvittar det nästan hur lydig häst man har för blir den skrämd så blir den och då går det undan.. Tror inte heller att det hade hjälpt med en massa extra utrustning men tycker inte man behöver svara hur som helst på inlägg!

//L

Att hästen snubblar eller skenar hamnar inom kategorin olyckor. Inget som man vill skall hända men är omständigheterna de rätta (eller orätta) så kan det hända. Hästen menar inget illa med det utan den blir helt enkelt rädd. Människor kan också bli så rädda att de springer utan att se vare sig till höger eller vänster.

Saken blir dock helt annorlunda om hästen sticker för att den är olydig och har satt det i system. Det är inget beteende som man skall acceptera.

Mvh

Tora

Du har inte läst eller förstår inte:crazy:

Du får nog precisera vad det är jag inte förstår eller inte har läst. För som det är nu så tycker jag att du är ute och cyklar när det gäller skenade hästar.

Att inte tycka att en skenade häst är något oförutsett är väldigt naivt. Då har man aldrig varit med om en häst som verkligen skenar.

En häst som sticker händer då och då och beror oftast på antingen en mindre duktig ryttare eller en olydig häst. Tyvärr brukar det vara en blandning av båda dock är det inget man skall acceptera. Sen kan även en häst som sticker falla i sken efter ett tag.

En häst som skenar kan dra med sig andra hästar i sken utan att de igentligen vet vad som har skrämt den andra hästen. Det är så hästar överlever. Spring först och titta sen.

Så kan du precisera vad det är jag inte förstår?

Mvh

Tora

Du har inte läst eller förstår inte:crazy:

Förlåt Flashlight, men det kanske är du som inte förstår ...?
Du låter ungefär som den där sketchen med Tage Danielsson och Harrisburg ("Det hade jag ingen aning om att det kunde hända ...")

Om du utgår ifrån att en häst aldrig kan skena eller snubbla - ja, då tycker jag uppriktigt synd om dig den dagen det verkligen händer, för då är du ju totalt oförberedd.

Marna - det var en härlig beskrivning på gamla ridskoleövningar :D

Säger Targa, som också har några år på nacken (och har sett både det ena o det andra hända ...)

Så där kategoriskt skulle jag aldrig våga uttala mig. Den dagen kommer när även den lugnaste, tryggaste häst kan handla helt annorlunda än vad vi har förväntat oss - tyvärr!

Håller med! Hästen är ett djur och ingen maskin som någon annan också skrev. Det händer att hästar skenar, oavsett hur bra ledare ryttaren är elelr hur intelligent hästen är. men det är kanske bara (en vild gissning) 1/10 gånger som en häst verkligen blir så rädd att den skenar iväg. Resten beror på ryttaren och en olydig häst. Det är inte heller säkert att en häst blir så skrämd under sin livstid. Men det betyder inte att det inte sker andra hästar.

Och de där med att det inte bara händer att en häst snubblar.
Jag såg på tv ett travlopp med ca 12-14 hästar med kusk(vad kallar men en häst och kusk?). Hästen som ligger 3a i loppet snubblar till och gåromkull, sedan drar han med sig alla andra som är bakom sig i loppet. Helt plötsligt ligger det 10 hästar, 10 kuskar och 10 sulkys utspridda runt banan! det var bara två som klarade sig ifrån kaoset.
Men som tur var skadade sig ingen allvarligt varken häst eller kusk. Det var bland det värsta jag sett!

Det såg jag också, på 6an häromdagen va?

Men, det var ju säkert bara en olydig häst och kusk som inte är ledare..hoho :angel:

Förlåt Flashlight, men det kanske är du som inte förstår ...?
Du låter ungefär som den där sketchen med Tage Danielsson och Harrisburg ("Det hade jag ingen aning om att det kunde hända ...")

Om du utgår ifrån att en häst aldrig kan skena eller snubbla - ja, då tycker jag uppriktigt synd om dig den dagen det verkligen händer, för då är du ju totalt oförberedd.

Marna - det var en härlig beskrivning på gamla ridskoleövningar :D

Säger Targa, som också har några år på nacken (och har sett både det ena o det andra hända ...)

ja några år på nacken har jag definitivt kan jag säga och de flesta med hästar också. Så ja, jag är säker på vad jag säger. ;)

Det behöver du knappast tycka för jag är förberedd ;) OCh var sa jag att hästar inte kan snubbla:confused: Den kan RÅKA snubbla men inte RÅKA skena. Läs gärna:idea:

Till elinka med: Läs. Självklart snubblar hästar:confused:

Du har redan fått så många bra svar här. så jag gör bara ett litet tillägg.

En häst kan ju börja skena när deras instinkter tar över totalt. Det är ju en instinkt rotad från när de var vilda. En skenande häst brukar stanna efter ca 500 meter. Om man inte får stopp på hästen kan man försöka få in hästen på en slinga, ett fält eller liknande och lägga en stor cirkel. Succesivt minskar man cirkeln till man återfår kontrollen på hästen.

Det behöver du knappast tycka för jag är förberedd ;) OCh var sa jag att hästar inte kan snubbla:confused: Den kan RÅKA snubbla men inte RÅKA skena. Läs gärna:idea:

Till elinka med: Läs. Självklart snubblar hästar:confused:

Sorry,:crazy: jag missuppfatade visst dig! Jag förstår vad du menar nu.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 331
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 423
Senast: mamman
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 383
Senast: Lutten
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 907
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama