stopp på skenande häst?

Sv: stopp på skenande häst?

*knapplån*
Tråkigt bara att det alltid kommer finnas sånna personer som inte kan med att vara öppensinnade och bara tro att det dom själva får för sig är det enda rätta.

*hoppar in i tråden*

Är det inte det du själv håller på med här? :D

F.ö hade/har jag en häst (han är utlämnad på foder nu) som hade en stark flockledare i hagen som han litade på. Men under en ridtur tillsammans med flockledaren så dök ett vildsvin upp en bit ifrån min häst. Ledarhästen framför honom stod kvar hur lugn som helst, min häst var på väg att skena förbi ledarhästen, jag hann hoppa av och prata honom till rätta. Sedan taktade han hela vägen hem trots att hans ledare var hur lugn som helst.

Senast ändrad:

Men, det är ju genom att försöka sätta sig in i hästens situation som man kan komma fram till varför det hände/vad man skulle ha gjort istället/vad man kan göra för att samma sak inte ska inträffa igen! Sätter man sig inte in i hur hästen tänker så kan man ju aldrig komma fram till något.

Precis... Men det finns ju tyvärr folk som aldrig lär av sina misstag...:crazy:

TS:Som någon skrev innan: det är svårt att yttra sej utan att ha sett barnen och hästarna ifråga och respektive utbildningsståndpunkt så ta hjälp av barnens tränare som ser dom oftare och säkert vet vad som behöver tränas!:)
Övningen där man rider förbi varann i olika gångarter har jag oprovat innan och är en alldeles utmärkt övning! :idea:

Lycka till!:banana:

Nej faktiskt inte, innan trodde jag också ungefär som många andra i denna tråden och argumenterade vilt och starkt om detta, men sedan så kom jag på bättre tankar av personer som faktiskt hade kunskap om det, och inte bara baserar på fjuttiga erfarenheter.

Vet inte om du menar mej med det men jag är 99% säker på att jag har väldigt mycket mer kunskap och erfarenhet än dej.
Som du debatterar här verkar du ju inte mogen och kunna särskilt mycket direkt...:angel:

Tror inte det var trådskaparens mening med den här tråden att folk skulle tala illa om andra och inte inse när dom har fel. Acceptera och respektera det andra vet istället!:idea:

Det är alltid kul att höra folks olika åsikter men jag tycker man kan hålla det på en trevlig diskussionsnivå. Men du kanske är för ung för det? Och hittils har jag inte sett att du har gett några tips på hur trådskaparen ska förebygga en sån här händelse igen vilket var syftet med den här tråden, inte att påpeka att andra har fel!

Mvh/_Smulan_

Hoho, tro du vad du vill. Du kanske har mer kunskap och erfarenhet än mig, men uppenbarligen inte enligt detta område. Och jo, jag är mogen nog, och kan en hel del men det var väl knappast in det vi diskuterade? Konstigt hur folk går till personangrepp när argumenten tar slut. Och bara för att man är ung så behöver man inte vara tappad bakom en vagn.

Acceptera och respektera vad andra tycker själv. Kasta inte bumlingar i stenhus.

Jag har dessutom varit på otaliga föreläsningar, clinics, läst många böcker, pratat med många kända "hästmänniskor" om detta, så jo jag har nog en hel del i kassen.

Du har ju inte heller lyckats hålla detta på en trevlig nivå, du kanske också är för ung? :rofl:

Jag har dessutom varit på otaliga föreläsningar, clinics, läst många böcker, pratat med många kända "hästmänniskor" om detta, så jo jag har nog en hel del i kassen
.

Allt det där är nog bra men har du någon praktisk erfarenhet:confused:

Jajjamensan, en hel del från dom flesta inriktningarna.

Men jag är väl ändå för ung för att förstå någonting. Man blir visst inte kunnig förän man klassas som nucka av många, haha.

Tyckte jag var ganska trevlig men tar du åt dej så...:angel:

Själv har jag JOBBAT med folk ur världseliten (som jag även är vän med) som tycker som jag men det behöver vi ju inte gå in på här...:smirk:

Men kan vi fortsättningsvis hålla det på en respektfull nivå så hade det varit trevligt..

Så...har du några tips eller?:)

Jag tar inte åt mig ett dugg, detta är ett internetforum. Men jag tycker det är lite småkul faktiskt..

Ohhh har du jobbat med folk ur världseliten! Omg! Många av dom är ju kända att ha så sunda och hälsosamma värderingar..:smirk:

Och sure, respektfull nivå works for me. Och angående tips så kan jag nog bara hålla med #45.

Jag tar inte åt mig ett dugg, detta är ett internetforum. Men jag tycker det är lite småkul faktiskt..

Ohhh har du jobbat med folk ur världseliten! Omg! Många av dom är ju kända att ha så sunda och hälsosamma värderingar..:smirk:

Och sure, respektfull nivå works for me. Och angående tips så kan jag nog bara hålla med #45.

Nämnde det bara eftersom du skrev:

Jag har dessutom varit på otaliga föreläsningar, clinics, läst många böcker, pratat med många kända "hästmänniskor" om detta, så jo jag har nog en hel del i kassen.

:rofl:

Så du hade inga egna tips att komma med? Synd...verkade ju som att du hade så mycket du ville säga...

Tack för tipset om övning, kan underlätta vid denna typ av händelse. Verkar hur som helst vara en bra disciplinövning. Alla ponnyryttare har tyvärr inte samma förståelse för "ordning i ledet" vid uteritter.

Hade hoppats på mer tips för att förebygga och avvärja liknande situationer och lite mindre pekpinnar.

Själv tycker jag att det är stor skillnad på sken och att "sticka". Det förra är att härröra till hästens flyktinstinkt och det andra olydnad. Endast en gång har jag själv sett riktig sken. Hästens blick och rörelsemönster skilde sig markant från alla "stickande" hästar som jag sett.

Kan berätta att hästen som började, skenade utan ryttare blind för allt c:a 4 km, stannade inte förrän i boxen. Passerade ponnytjejerna efter cirka 1,5 km. Passerade flera vuxna som fick hoppa åt sidan.

Ponnyerna är välutbildade (msv) dottern har haft sin i 1,5 år och aldrig förut förlorat kontrollen över honom.

Jag tycker att dottern hade en fantastisk sinnesnärvaro som med sin tyngd fick ponnyn att byta riktning. Hennes tanke var först att styra mot något stopp, sedan ett stopp som ponnyn inte kunde tänkas hoppa över eller komma förbi. Och det lyckades, med ett torp framför näsan kom han av sig och lyssande på henne. Jag frågade förstås dottern om hon hade skrittat med korta tyglar. Det hade hon, men de for ur händerna på henne när ponnyn "flög i luften". Så utan tyglar och stigbyglar så hade hon först bara sin tyngd att tillgå. Kanske något för andra att ta lärdom av? Träna balans.

Den ponny som kommit ifrån de andra (men följt efter häst nummer ett) vägrade att gå varken framåt eller bakåt innan den fick sällskap.

Kanske skall jag inte tillåta att döttrarna rider, som en del tycks mena. För innan de blir tillräckligt bra lär de ju vara pensionärer. Trots riskerna (som måste förebyggas!) är ridning både härligt och fostrande tycker jag.

:rofl: Men det är ett problem med en häst med ryttare som ger sig iväg i sken. Ledaren är ju inte alls kvar och signalerar att det är lugnt.

För står vad du menar:D
men ledaren sitter ju på ryggen och hästen ska ju inte göra något om inte ryttaren ber den om det. man kan ju "signalera" till hästen från ryggen med .Om hästen ger sig iväg i sken så har det ju brusit i ledarskapet någonstans.

Jag hade en hel del att säga, och jag tycker jag har sagt det. Jag har aldrig påstått att jag vet någon superlösning till problemet, däremot varför problemet uppstår. Du kanske missade det i min text?

Det kan ju vara lite svårt när man är ung och omogen..men det är okej. :smirk:

Ja, jag vet inte riktigt:confused:
från min sida så håller jag med nästan alla här på olika sätt;)
Du som ryttare ska ju hästen (förhoppningsvis) se som sin ledare
men det finns faktiskt undantag när det handlar om att skena i vild panik.
Springa för sitt liv och rädda sitt eget skinn.
det finns såna situationer som den mest väluppfostrade häst
hade gett blanka f_n i om ledaren är lugn el. inte:eek:
jag håller med om att dom flesta gånger så
är det "bara ren olydnad" men som sagt så tycker jag inte
att man kan kalla allt olydnad.
Hästen är trots allt ett flyktdjur.
svårt att säga ngt om den här situationen som nån skrev tidigare
men för mig låter det som att dom drog bra för att....
skulle nog vara jättebra att träna med ALLA hästar just den där biten
att rida förbi i olika tempon:) (såklart även lydnad och balans oxå;)
Ridningen blir ju helt klart säkrare och många otrevliga
saker kan undvikas om man har balans, ett starkt ledarskap och en lydig häst.
en sak jag i af måste säga är att hur mkt man än tränar så är och förblir hästen en LEVANDE varelse och inte en maskin som man programerar hur den ska fungera!

Jag håller med någon som nämnde; om man inte klarar sin häst ute i skogen utan hjälptyglar - så låt bli att rid ut eller be någon gå med och led

Hej allihop!

Det var min häst som tyvärr hamnade i panik i lördags och skenade hem till stallet.

Detta hände:

Jag var ute och red i sällskap med en annan häst. Vi hade haft en hittills lugn och trevlig ridtur och var på väg hemåt. Vi låg i lugn trav. Plötsligt lossnar remmen som håller fast hackamoret under hakan på hästen. Huvudlaget gled direkt över huvudet och hamnade på halsen. De första 20-25 meterna var hästen relativt lugn och jag trodde att jag skulle få stopp på henne. Men hon börjar sen accelerera och fattar galopp. När vägen slutar svänga och det kommer en raksträcka förstår jag att hon ej kommer att stanna. Jag känner att jag förlorat kontakten med henne och instiktivt känner jag att jag; "jag måste av hästen innan hon sätter full fart - för då kommer jag aldrig att kunna slänga mig av. Jag siktar in mig på en snöfläck längre fram och "kränger" av i farten. Slår i skallen men reser mig på en bråkdels sekund.

Eftersom jag krängt mig av så hamnar sadeln inklusive ländtäcke under magen på hästen och paniken är ett faktum. Jag ser henne försvinna i vild galopp. Den andra hästen som var med blev lite orolig men ryttaren har inga problem att hålla in den.

En bil stannar och jag får skjuts hem till stallet. På vägen möter vi många människor som stannar och vill berätta vad de sett. En man kommer med tyglarna som han plockat upp från vägen (söndertrampade) en annan säger att han försökt stoppa hästen i en kurva men lyckades inte. Väl hemma i stallet rusar jag in och finner min häst till synes välbevarad i sin box. Rejält löddrig, anfådd och totalt olycklig!

Jag leder henne runt runt ca en halvtimme tills hon andas normalt igen. Jag är så oerhört tacksam att inget allvarligt hänt med henne.

Efter ett tag kommer barnen på sina ponnyer och då får jag höra att deras hästar blivit upprörda och "stuckit" men att alla klarat sig. En otrolig lättnad.

Min häst har ALDRIG stuckit ifrån mig förut. Hon har alltid litat på mig och förstått att det är hos mig hon kan få hjälp om det har hänt någt läskigt. Varför hon så totalt stängde av nu försöker jag förtvilat försöka förstå, och jag har analyserat mitt eget beteende osv. Har inte kommit fram till nån riktig förklaring än...

Vad jag nu upplevt och insett är att en egen överlevnadsinstinkt, om man vill kalla det så, är så starkt att i den situationen tänkte jag bara på att rädda mig själv först. Därför tog jag mig av hästen.

MEN jag har ett ansvar i detta och det är att jag red med bristfällig utrustning. Jag hade lånat ett hackamore av en vän i stallet. Detta var tydligen inte använt på länge och den läderrem som höll fast det var uppenbarligen gammal och torr och gick helt enkelt av p g a det.

Eftersom nu alla människor och hästar som drabbades av detta är välbehållna - så blir kontentan av detta att den som förlorat mest på denna händelse är min häst. En bussig, intelligent och klok häst har hamnat i en situation som varken förtjänar eller kunde reda ut själv. Detta kommer givetvis att sätta sina spår i henns psyke och det kommer säkert att ta tid att bygga upp hennes självförtroende igen.

Kan tillägga att vi tävlar distans och på dessa tävlingar har hon alltid varit 100% säker. Alltid varit klok och vi har verkligen varit ett "team" vilket är en förutsättning.

Tack för mig
Ulrika

Kanske skall jag inte tillåta att döttrarna rider, som en del tycks mena. För innan de blir tillräckligt bra lär de ju vara pensionärer. Trots riskerna (som måste förebyggas!) är ridning både härligt och fostrande tycker jag.

Men självklart ska du låta döttrarna forsätta rida! Jag har inte läst allt munhuggeri här i tråden, men jag har läst dina inlägg. Och enligt vad du skriver i första inlägget, så klarar ju tjejerna upp situationen på ett mycket bra sätt. De hade sinnesnärvaro och förmåga att få stopp på hästarna innan något hände - all heder åt dem!

Och heder år dig också Zox/Ulrika som självmant skriver och berättar om vad som orsakade det hela.

Sådana här saker kan hända ALLA ryttare - oavsett utbildningsståndpunkt hos både häst och ryttare. Kan man gardera sig genom så mycket träning som möjligt är det klart det bästa, men man kan aldrig säga att "sådant händer aldrig mig".

Otroligt strongt att gå ut med din version av det hela. Men det tycker jag faktiskt att du inte behövt göra. Det som hände dig kan hända med mkt mindre premisser än dina. Och dina överlevnadsinstinkter är sunda, precis som vilken vettig människa som helst skulle göra.

:bow:

om en häst kommer skenande så skulle de flesta hästar bli rädda å därav oxå bli "rädda" för vad den andre hästen flyr i från ... så det kan jag ju inte kalla en obildad häst eller o lydig .. det är djur vi sitter på .. Kom ihåg det

Bra att du skrev det. För du satt ju inte på och utan ryttare kan en häst självklart få panik och skena.

Men innan det hände så stack den för dej, som jag förstår det så då hade den inte panik. Den var olydig helt enkelt.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 336
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 423
Senast: mamman
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 383
Senast: Lutten
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 907
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama