stopp på skenande häst?

Sv: stopp på skenande häst?

Men det har ju ingenting med hur klok hästen är. Blir den livrädd för något så blir den ju det! Hästar har en djupt inrotad flyktinstinkt. En häst som skenar är blockerad, en häst som sticker är mer olydig. Påstår jag.

Det var vad jag skrev ja. Men det har defintivt med intelligens att göra. Samt förtroende för människor. En häst ska under hela sitt lvi inte behöva bli så blockerad att den "skenar".

Det är en myt.

Tycker inte man ska ge sej ut och rida om man inte har kontroll utan diverse hjälptyglar. Stanna på ridbanan och träna lydnad ist...
En häst är ingen leksak som ska "anpassas" så att barnen kan ha kul!:eek:

Men det är min högst personliga åsikt (kan iofs nämna rätt många som skulle hålla med...:D ):cool:

Du har så rätt så rätt :bow: :bow:

Nej. En häst med ryttare ska aldrig "skena" öht, hur rädd den än blir ska den lyda den som sitter på ryggen. Det där med skena är bara sticka fast pga rädsla och strunta i ryttaren. Den jagar upp sej själv och blir så blockerad att den är okontaktbar men båda bottnar i olydnad.

En häst är en häst, oavsett ryttare eller inte på ryggen. I grunden så jagar hästen inte upp sig själv någonting, utan den handlar enligt tusentals gamla instinkter. En häst skenar när den känner en viss gräns av rädsla/oro/fara då den är ett flyktdjur. Du kan träna din häst hur mycket som helst, instinkten kommer alltid finnas där. Hos vissa hästar är instinkten starkare än andra dock, men den kommer ändå alltid finnas där.

Håller med... en häst som skenar kan vara hur lydig som helst i vanliga fall - styr du en skenande häst rätt in i en vägg springer den rätt in i den och bryter troligtvis nacken - eller blir förhoppningsvis tillräckligt omtöcknad av kollissionen för att du skall hinna komma av....

Tycker inte man ska ge sej ut och rida om man inte har kontroll utan diverse hjälptyglar. Stanna på ridbanan och träna lydnad ist...
En häst är ingen leksak som ska "anpassas" så att barnen kan ha kul!:eek:

Men det är min högst personliga åsikt (kan iofs nämna rätt många som skulle hålla med...:D ):cool:

Håller verkligen med!!!

Det var vad jag skrev ja. Men det har defintivt med intelligens att göra. Samt förtroende för människor. En häst ska under hela sitt lvi inte behöva bli så blockerad att den "skenar".

Det är en myt.

Whaaat? Måste bara fråga av ren nyfikenhet vad du har fått dessa kunskaper från? Är det av erfarenhet eller något annat`?

Whaaat? Måste bara fråga av ren nyfikenhet vad du har fått dessa kunskaper från? Är det av erfarenhet eller något annat`?

Ja faktiskt, av lång erfarenhet av hästar. Hur så? Vad skulle "annat" vara?

En häst är en häst, oavsett ryttare eller inte på ryggen. I grunden så jagar hästen inte upp sig själv någonting, utan den handlar enligt tusentals gamla instinkter. En häst skenar när den känner en viss gräns av rädsla/oro/fara då den är ett flyktdjur. Du kan träna din häst hur mycket som helst, instinkten kommer alltid finnas där. Hos vissa hästar är instinkten starkare än andra dock, men den kommer ändå alltid finnas där.

Instinkten att fly kan man aldrig träna bort helt, nej. Men du kan träna hästen så att den blir i stort sett obefintlig!:idea:
Och ser hästen dej verkligen som ledare så kommer den se till dej i alla situationer.
Varför ska den springa efter andra hästar om den har sin ledare med sej som säger att det är lugnt?

För att det är en häst. Och visst man kan träna ledarskap och dittan och dattan men i slutändan så är det instinkten som vinner. Det är ett flyktdjur och tar instinkten över tills den når en gräns, så lämnar den ledaren utan att ens blinka. För att just, överleva.

Och att folk påstår att en häst som skenar är ointelligent är ju lika ointelligenta själva..

Har du någonsin sätt en häst flock bli livrädda och kuta i väg om ledar hästen signalerar att det är lugnt? skulle inte tro det. Som ryttare är du(läs borde du vara) lerare och om du inte anser att något är farligt så gör inte hästen de heller.

Ja faktiskt, det har jag. När en hel grupp från samma stall körde på banan, och traktorn som jämnade till gjorde ifrån sig en helvetes smäll så drog alla hästar iväg, hälften av kuskarna lyckades vända på hästarna så att dom drog in i en stor volt, några av hästarna följde efter i volten men en häst drog ner i full fart mot stallplan och rakt in i stalldörren. Fick rediga skador, men klarade sig.

So yes, I have.

För att det är en häst. Och visst man kan träna ledarskap och dittan och dattan men i slutändan så är det instinkten som vinner. Det är ett flyktdjur och tar instinkten över tills den når en gräns, så lämnar den ledaren utan att ens blinka. För att just, överleva.

Och att folk påstår att en häst som skenar är ointelligent är ju lika ointelligenta själva..

Vet inte om du märkte det men du sa just emot dej själv... Eller så vet du inte bättre... Men har du nånsin sett en vildhäst skena iväg om hingsten och ledarstoet står kvar? Knappast... Det är då den dör, flocken är trygghet!
Altså kan man säga att det eg inte finns något okontrollerat sken för en häst har alltid koll på var den övriga flocken är och vad den gör, även i flykt! Möjligtvis kan den fly några språng i galopp om den blir skrämd men står övriga flocken kvar så stannar hästen och kollar vad det var som skrämde den.
Däremot om hästen gör just så och ryttaren inte är ledare och hamnar i obalans och sliter i tyglarna så är ju det som en bekräftelse på att det är något att fly från (rovdjur på ryggen)!

Ja faktiskt, det har jag. När en hel grupp från samma stall körde på banan, och traktorn som jämnade till gjorde ifrån sig en helvetes smäll så drog alla hästar iväg, hälften av kuskarna lyckades vända på hästarna så att dom drog in i en stor volt, några av hästarna följde efter i volten men en häst drog ner i full fart mot stallplan och rakt in i stalldörren. Fick rediga skador, men klarade sig.

So yes, I have.

Den hästen hade nog aldrig överlevt som vildhäst-ointelligent häst.

Det kallas instinkt, och inte intelligens. Men sure, kalla det vad du vill, :rofl:

Det kallas instinkt, och inte intelligens. Men sure, kalla det vad du vill, :rofl:

Ointelligens-därför att hästen lämnar flocken, vilket en intelligent häst som vet att att lämna flocken är lika med döden, inte hade gjort.
Instinkt är inte att skena ifrån flocken medans den står kvar...:smirk:

Skitsnack av både dig och flashlight. En skenande hjord kan innebära att individerna skiljs från ledarstoet men det betyder inte att de har mindre chans att klara sig än om de stannar kvar i flocken. :rofl: Så ni tror på fullt allvar att om ett ledarsto skadas och inte kan fly från faran, så stannar resten av flocken kvar och utsätter sig för risken att stryka med även de? :smirk: För övrigt så känner jag till olyckor där hästar skenat efter att de blivit påkörda, bara en idiot skulle påstå att de hästarna skenat pga olydnad. :crazy: Med tanke på hur poppis det blivit med allt som är naturligt, hört talas om jägarfolk som drivit hela hjordar i sken över klippstup, eller där hjordar skenat pga åska? Skulle de alla varit "olydiga" mot sina ledardjur eller människorna som drivit dem i döden? :angel:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 336
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 423
Senast: mamman
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 383
Senast: Lutten
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 907
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama