Sv: stopp på skenande häst?
Altså ibland kan jag verligen inte förstå folk här inne, visst kan man tränar sina hästar så mycket att de inte reagerar lika mycket som en otränad häst, men... det värsta jag vet är folk som säger att min häst skulle aldrig, skena, sticka o.s.v är 100 % trafiksäker!
Då har jag lite den uppfattning att de faktiskt inte ens vet vad man sätter sig på! Hästar är flyktdjur och Alla har instinkter, vilka är medfödd, det går att träna instinkterna till en vis grad men de kommer alltid att finnas där! Det är ju levande varelse! Visst det kan gå bra hela livet eller så kan det händer olyckor! Vi kan känner oss lyckliga om hästen lyder oss ryttare men alla hästar kommer inte göra det jämt, de är inga datorer! Och alla individer är olika!
Altså jämför inte hästar med varandra, ser individen i stället!
Inte ens jag vet om jag alltid kommer vara samma person som jag är nu! Hjärnan är väldigt komplicerad, folk som var supersnälla har plötslig gjort illa andra! Bara en tankeställare!
Den som tror att dess häst aldrig kommer drar iväg o.s.v blunda för verkligheten!
Däremod tycker jag inte heller att man ska sätter på hästen en massa prylor, utan träning och eftertanke! Jag rider min häst på vanlig rak tränsbett för det mesta! Men när jag ute med flera så rider jag på en pelhamstång, för jag vet att han kan bli stark, jag vill inte ha nån dragkamp eller liknande. Visst får jag lite mer hjälp av pelhamet vilket gör att jag känner mig säkrare, men det är inte nå garanti att det kommer att det funka när det gäller!
Till TS, tar en tränare och tränar på många olika situationer det kommer hjälpa er, men var medveten om att det finns alltid risker!