stopp på skenande häst?

Sv: stopp på skenande häst?

Nej. En häst med ryttare ska aldrig "skena" öht, hur rädd den än blir ska den lyda den som sitter på ryggen. Det där med skena är bara sticka fast pga rädsla och strunta i ryttaren. Den jagar upp sej själv och blir så blockerad att den är okontaktbar men båda bottnar i olydnad.

Men hästar är ju flyktdjur, de skenar när de blir rädda.
Tänk dig själv, de tror att enda chansen att överleva är genom att springa för livet. De får en total black out. Det är banne mig INTE olydnad.

Jag antar att du inte läste vad läste vad mamman skrev, en lydig häst och duktig ryttare!
Det handlade om att det kom en häst som kommit lös efter att ryttaren trillat av och sprang ifatt dessa 3 ryttare och förbi i full fart. Säg den häst som inte hade hängt på!! Ibland kvittar det nästan hur lydig häst man har för blir den skrämd så blir den och då går det undan.. Tror inte heller att det hade hjälpt med en massa extra utrustning men tycker inte man behöver svara hur som helst på inlägg!

//L

Tror inte du läst alla mina inlägg...;) Gör det innan du svarar på ett som du plockat ut, hade du läst övriga så hade du förstått bättre.

Ang: "säg den häst som inte hade hängt på".. Känner till en hel del hästar som inte hade gjort det men som antagl är mer välutbildade än den genomsnittliga svenska hästen...:angel:

Det är väl dit man ska sträva om man inte vill sluta six feet under eller någon annan kommer till skada därför att man inte hade kontroll på sin häst.

Ang: "säg den häst som inte hade hängt på".. Känner till en hel del hästar som inte hade gjort det men som antagl är mer välutbildade än den genomsnittliga svenska hästen...:angel:

Det är väl dit man ska sträva om man inte vill sluta six feet under eller någon annan kommer till skada därför att man inte hade kontroll på sin häst.

Så sant! Där sa du något klokt!

Kan tänkas. Men ens egen egoism är ingen en ursäkt till att hantera hästen hur som helst. En martingall är en sak, men en snodd?? :crazy:

Såklart måste man få tycka olika men jag kan inte förstå hur det kan finnas en ursäkt.

Jag antar att du inte läste vad läste vad mamman skrev, en lydig häst och duktig ryttare!
Det handlade om att det kom en häst som kommit lös efter att ryttaren trillat av och sprang ifatt dessa 3 ryttare och förbi i full fart. Säg den häst som inte hade hängt på!! Ibland kvittar det nästan hur lydig häst man har för blir den skrämd så blir den och då går det undan.. Tror inte heller att det hade hjälpt med en massa extra utrustning men tycker inte man behöver svara hur som helst på inlägg!

//L

...mina hästar...

Jag skulle inte rekommendera några snoddar el. liknande. Med hjälp av snoddar och hjälptyglar så är det jättelätt hänt att en ryttare drar ner hästen så den tappar balansen och går omkull över ryttaren. Det är lättare att dra omkull en häst än vad man tror.

En häst som blir så totalt blockerad av rädsla är antingen totalt utan förtroende för ryttaren och är alltså olydig, eller ja...inte så intelligent att den stannar upp och lyssnar.

Trygga intelligenta hästar med förtroende för ryttaren far inte iväg i panik, de kan varva upp men sansar snabbt igen och LYSSNAR.

Om någon sitter på. Eller finns bredvid. Med vagn är det nog svåare kan jag tänka mej men jag kör inte. Apropå travarna.
Måste berätta vad som hände mej i helgen. Jag red upp till min dotters stall för vi skulle rida en tur. Det blåste rejält och jag tänkte väl tanken att detta nog inte alls var bra. Men sååå farligt var det nog inte. När vi kom upp till dotterns stall så kom en stor traktor med dånande blått släp (inte litet direkt) och saktade inte av ett dugg, nåväl hästen ryckte till lite men inte mer, så började vajrarna på flaggstången slå och plasten från en hösilagebale fladdrade i den hårda vinden. Min häst kastade sig framåt, det blev helt enkelt för mycket. Jag tog tag i henne (hade inte en enda hjälptygel) och hon stannade och satte dig bakåt för att lyda, då händer det, jag råkar samtidigt hamna lite ur balans och drar ner henne över mej med tyglarna, vi hade tur, ett sår på ett framknä på min häst och en axel som värker och skrubbsår på mej. Men min häst är lydig och en olycka händer så lätt. Vågar knappt tänka på vad som hänt om jag haft hjälptyglar eller liknande, nu kanske min häst hade en sportslig att klara oss:( Tyvärr minns jag inte så jättebra hur allt gick till för jag slog i huvudet och tuppade av några sek.)

Underligt... Konstigt att mina fd galoppörer inte sticker då när dom blir omsprungna... Måste vara att dom är helt avtrubbade...:smirk: :rofl:

mendu, tagga ner lite. galoppörer är vana att ha hästar som springer om dem själva i löp osv, skillnad mot en liten ponny som blir omsprungen i sken helt utan förvarning.

mendu, tagga ner lite. galoppörer är vana att ha hästar som springer om dem själva i löp osv, skillnad mot en liten ponny som blir omsprungen i sken helt utan förvarning.
Man kan se till att dom lär sig. Min dotter var inte gammal när hon lärde sig att oavsett vad som händer runt henne är det hon som ska bestämma tempot...utan hjälpmedel. Hon red då en kallblodstravare och en bruksnordis på vanligt bett. Vi tränade tillsammans och med andra och möjligen att hästarna drog in bakdelen något när en annan häst kom ångande bakifrån...ett rent säkerhetsarbete med hästarna, alltså;)

Har även lärt treåringen detta...redan:cool:

Det finns rätt bra sätt att få stopp på en häst men det ska tränas. Föreslår att den intresserade söker på Curt Pate och hans "Cavallery Stop"...

Jag har blivit "omskenad" av en tjejj på sin häst. Detta var påväg hem och jag red barbacka men som tur var hade vi tränat våra hästar att bli omgalopperade och vänta på ryttarens signal. Så min häst väntade lugnt på när det var hennes tur att springa.:bump: Det tränar vi genom att den ena galopperar/travar före en bit medan den andra står still och väntar sedan gör den första ryttaren halt för att sedan den andra ska rida om i galopp/trav. Och så gör den ryttaren halt. Detta kan man träna när som när man är ute och rider. Man får mkt mer kontroll på hästarna.

Jag tycker synd om en häst som måste gå med en massa hjälptyglar om ifall att kanske det skulle komma en skenande häst. Då är det bättre att träna situationen på ett kontrollerat sätt.:D

Altså ibland kan jag verligen inte förstå folk här inne, visst kan man tränar sina hästar så mycket att de inte reagerar lika mycket som en otränad häst, men... det värsta jag vet är folk som säger att min häst skulle aldrig, skena, sticka o.s.v är 100 % trafiksäker!

Då har jag lite den uppfattning att de faktiskt inte ens vet vad man sätter sig på! Hästar är flyktdjur och Alla har instinkter, vilka är medfödd, det går att träna instinkterna till en vis grad men de kommer alltid att finnas där! Det är ju levande varelse! Visst det kan gå bra hela livet eller så kan det händer olyckor! Vi kan känner oss lyckliga om hästen lyder oss ryttare men alla hästar kommer inte göra det jämt, de är inga datorer! Och alla individer är olika!
Altså jämför inte hästar med varandra, ser individen i stället!

Inte ens jag vet om jag alltid kommer vara samma person som jag är nu! Hjärnan är väldigt komplicerad, folk som var supersnälla har plötslig gjort illa andra! Bara en tankeställare!

Den som tror att dess häst aldrig kommer drar iväg o.s.v blunda för verkligheten!

Däremod tycker jag inte heller att man ska sätter på hästen en massa prylor, utan träning och eftertanke! Jag rider min häst på vanlig rak tränsbett för det mesta! Men när jag ute med flera så rider jag på en pelhamstång, för jag vet att han kan bli stark, jag vill inte ha nån dragkamp eller liknande. Visst får jag lite mer hjälp av pelhamet vilket gör att jag känner mig säkrare, men det är inte nå garanti att det kommer att det funka när det gäller!

Till TS, tar en tränare och tränar på många olika situationer det kommer hjälpa er, men var medveten om att det finns alltid risker!

Har inte läst alla inlägg på tråden.
Fick lära mig en knep när jag provade ut som jockey för måååånga år sedan. Hon kallade det polisgreppet eller något sådant.
Kan kanske vara svårt att få till i full okontrollerbar galopp men här kommer i alla fall.
Om man försöker ta tex vänster tygel nånstans mitt på halsen och samtidigt ta ett grabbatag i manen. Då han man stadigt tag där.
Sedan drar man allt vad man är värd i höger tygel. Jag kan nästan lova att någon reaktion kommer man att få. gissar att hästen kan få ont men jag skulle någ föredra detta framför att galoppera mot osäkert slut.
Det här ska man inte använda sig av i onödan och man ska nog se till att ekipagen som rider ut känner varandra såpass att skenturer inte sker i onödan.
Min häst har aldrig stuckit med mig men så känner vi varann rätt bra efter 12 år. Däremot säger en ung tjej som ridit henne att hon stack en gång. Det tog jag tyvärr som en "häftig grej berättelse" som händer ibland när tonårstjejer rider ut tillsammans. Det kan ju bli lite "lek" ibland när de rider utan vuxet sällskap. Men håller lite med någon att sånt här ibland kan vara en lydnadsfråga.

orkade inte läsa allt emellan här å slutet, men vil tacka för ditt inlägg! hästar är inte "dummare" eller otrygga för att de blir rädda eller så, å jag tycker själv att jag har ett ganska bra bevis på det eftersom min häst, ett sto på 20 år som har tävlat msv fältävlan och svår hoppning och dressyr, drog iväg med mig i skogen för bara ett par dagar sen. Hon är ananrs världens tryggaste häst som aldrig har ens tittat på nåt på sidan om... Men helt plötsligt så blev hon livrädd (troligtvis för en orm) och far iväg i full galopp. När jag tapapr balansen eftersom det var uppförsbacke och grejer och jag hade långa tyglar så börjar hon bocka å sparka bakut. Slänger mig av för at itne fastna å hon springer hem till stallet :crazy: tyvärr skrämde hon upp lekisbarnen på vägen hem så också for iväg å nåra ramalde av :( som tur var så höll alla :bow:

Men som sagt, 20 år och världens tryggaste häst....

Nej. En häst med ryttare ska aldrig "skena" öht, hur rädd den än blir ska den lyda den som sitter på ryggen. Det där med skena är bara sticka fast pga rädsla och strunta i ryttaren. Den jagar upp sej själv och blir så blockerad att den är okontaktbar men båda bottnar i olydnad.

:bow::bow::bow:
(Elofe till dig Flash!)

TS:
Tar mig friheten att citera; "En häst springer aldrig Ifrån sin flockledare"

Ledarskap, ledarskap, ledarskap. Och det börjar man fastslå från marken...
Finns där ett tydligt ledarskap kan din häst stå ansikte mot ansikte med ett ånglok, en älgtjur, en timmerbil, öppna eldar, skott, bisonoxar, ångbåt utan att sticka. Rädd, javisst, sticka? Från tryggheten i flockledaren? ..nej.

Så.. kommunikation och ledarskap på hemma plan, sen ut på borta plan med samma sak.. Lös och förebygg problemet via träning - inte mer j*vla remmar, bett, sporrar, handskar, spön eller vad annat folk kan komma på.

(Woooooow! Gammal tråd du letade fram Wonders... *upptäckte årtalet för sent..*)

Senast ändrad:

kl
Det där med ledarskap är väl en sak, men lydnad och utbildning har inte med ledarskap att göra tycker jag på det sättet, en häst kan vara galet utbildad och lydig men endå bli så rädd att den skenar. Medan en häst som man har bra ledarskap med även om den är outbildad kanske hoppar till, ev springer några meter men stannar kvar hos än.

En häst i sken får man inte stopp på, oavsett hjälpmedel, var en häst på ett ridläger, en trygg liten ponny som hamnade i sken utan synbar anledning, den sprang rakt igenom ett trästaket och sen vidare och sen runt 3 mil bort så hittade dom hästen.

Min häst är såpass lydig att han även stannar kvar i det längsta även med för honom okända personer men blir han riktigt riktigt rädd så kan jag mycket väl tänka mej att han sticker ifrån dom. Mej har han inte sprungit ifrån, inte när folk galopperar förbi mej ute heller.

KL.
Jag tror att TS dotter behöver träna lite ledarskap och koncentration. Självklart är sken inte något man förvänta sig, men man bör om man ska rida ut så, vara beredd på att sådant kan hända. Då är det även bra ifall man har tränat sig på att lugna ner sig snabbt, och evt. en nödbroms. Skarpare bett är inget jag skulle rekommendera, då funkar helt enkelt inte kommunikationen om man måste ha det för att få stopp på sin häst. Nu var ju detta en olyckshändelse, men att träna på att vara lugn i alla lägen är något man borde göra. Ju mer man stirra upp sig, ju mer stirra hästen upp sig. (och tråden är gammal, men kanske tankvärt ändå?).

Min häst har stack med mig för några veckor sedan, rakt in i skogen, just för att hon blev rädd och jag spände mig. Jag lyckades slappna av, sa "prrroo" och tog lite i tyglarna och hon stannade direkt. Hon lyckades komma iväg kanske 15-25m? Hon har även varit med om att det har kommit förbi galopperande (förvisso inte skenande, men ändå) hästar, men då har hon faktiskt inte brytt sig så mycket utan lunkat på i skritt, just för jag har varit lugn och avslappnad. (Hon är en unghäst men kan bete sig som en gammal tant ibland :D!)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 331
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 423
Senast: mamman
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 383
Senast: Lutten
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 907
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama