stopp på skenande häst?

Sv: stopp på skenande häst?

Skitsnack av både dig och flashlight. En skenande hjord kan innebära att individerna skiljs från ledarstoet men det betyder inte att de har mindre chans att klara sig än om de stannar kvar i flocken. :rofl: Så ni tror på fullt allvar att om ett ledarsto skadas och inte kan fly från faran, så stannar resten av flocken kvar och utsätter sig för risken att stryka med även de? :smirk: För övrigt så känner jag till olyckor där hästar skenat efter att de blivit påkörda, bara en idiot skulle påstå att de hästarna skenat pga olydnad. :crazy: Med tanke på hur poppis det blivit med allt som är naturligt, hört talas om jägarfolk som drivit hela hjordar i sken över klippstup, eller där hjordar skenat pga åska? Skulle de alla varit "olydiga" mot sina ledardjur eller människorna som drivit dem i döden? :angel:

Jag har aldrig pratat om hjordar eller lösa hästar utan hästar med ryttare på.
Inget annat. Du läser inget vidare tror jag.
Okunnigheten när det gäller "skenande" och "stickande " hästar är så stor här på buke ändå så gör det inte värre. Eller är du lika okunnig. :crazy: Coola ner och läs igen så kanske du fattar mer vad jag skriver. Gör du inte det kan jag inte hjälpa dej.

Har du någonsin sätt en häst flock bli livrädda och kuta i väg om ledar hästen signalerar att det är lugnt? skulle inte tro det. Som ryttare är du(läs borde du vara) lerare och om du inte anser att något är farligt så gör inte hästen de heller.

Exakt! :bow:

Ingen utbildning i världen kan hindra en häst om den blir tillräckligt skrämd. Hästar är bytesdjur alltså flyr dom för att överleva. Visst, har man bra kontakt med sin häst så litar den på att du (ledaren) säger till om det är något farligt i närheten, men det finns tillfällen då flyktinstinkten tar överhand, det går inte att träna bort. Jag tävlar i maraton och måste därmed ha en häst som lyssnar på minsta rörelse eller ord jag säger och lita på att man i full galopp kan slänga sig ner i vilket dike som helst, vilket han oxå gör, men när det en gång störtade en luftballong hundra meter från oss hade jag inte en chans, fast han litar 100% på mig.

:bow:
Tycker att det urbota dumt att hävda att sken är "olydnad"...jisses, det är HÄSTAR vi håller på med...vad det nu innebär. :smirk:

Tror inte att det gör ngn avsevärd skillnad med andra hjälptyglar. Bettet gör nog heller ingen jätteskillnad- men jag gillar hackamore i skogen! Bra hävstångseffekt när man behöver det samt att hästen får lättare att äta om man är ute hela dagen.

Vad ni kan göra för att undvika liknande incidenter i framtiden är att öva! Distansare ör verkligen bra på detta men det krävs mycket övning innan man lärt sin häst att bli "passerad" i högt tempo.

Min tränare brukar öva detta med oss på ungefär följande vis:
Börja med att rida i grupp och bara en ryttare som passerar, gruppen skrittar och förbipasserande travar.Öka sedan svårighetsgraden succesivt med att höja tempot på förbipasserande och sedan på gruppen så att man till slut galloperar gruppen och att förbipasserande drar om i riktigt snabb galopp.När man är säker på den nivån börjar men i lungt tempo igen men då med ensam ryttare och en grupp som passerar. Öka sedan svårighetsgraden tills du klarar att bli omgalloperad av en hel grupp.

Då har du nog inga större problem men lös häst som springer förbi om den inte vill bråka....
//FPL(själv mkt träning kvar!!!!)

Tror inte att det gör ngn avsevärd skillnad med andra hjälptyglar. Bettet gör nog heller ingen jätteskillnad- men jag gillar hackamore i skogen! Bra hävstångseffekt när man behöver det samt att hästen får lättare att äta om man är ute hela dagen.

Vad ni kan göra för att undvika liknande incidenter i framtiden är att öva! Distansare ör verkligen bra på detta men det krävs mycket övning innan man lärt sin häst att bli "passerad" i högt tempo.

Min tränare brukar öva detta med oss på ungefär följande vis:
Börja med att rida i grupp och bara en ryttare som passerar, gruppen skrittar och förbipasserande travar.Öka sedan svårighetsgraden succesivt med att höja tempot på förbipasserande och sedan på gruppen så att man till slut galloperar gruppen och att förbipasserande drar om i riktigt snabb galopp.När man är säker på den nivån börjar men i lungt tempo igen men då med ensam ryttare och en grupp som passerar. Öka sedan svårighetsgraden tills du klarar att bli omgalloperad av en hel grupp.

Då har du nog inga större problem men lös häst som springer förbi om den inte vill bråka....
//FPL(själv mkt träning kvar!!!!)

:bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow:

Äntligen nån i denna tråd som skriver ett vettigt och konstruktivt svar på hur man förebygger såna här situationer!!

Till dej o andra här:

Ja vi håller på med hästar de felsta här - men på många olika sätt -vilket ofta framgår i trådarna:crazy:

Till TS: Barnets säkerhet går alltid först. Utgå från det. Det kan inebära ändringar i utrustning eller ridning beroende på var behoven finns, det kan man inte avgöra på internet. Prata med tränaren eller annan kunnig person i er omgivning. De råd du kan få här, kan vara helt fel, beroende på att ingen känner din dotter eller hästen eller sett dem tillsammans.

Senast ändrad av en moderator:

har läst tråden noga och de som snackar minst trams är smulan & flashligt. Orkar inte hålla på å skriva/svara på massa dumheter. Kunde inte sagt/förklarat bättre. Å ni andra, antar att det hör till eran vardag med hästar som skenar eller sticker, kalla de vad ni vill. Det låter så iallafall som att det är sånt som händer. Konstigt... vet inte vad jag gör med mina hästar som aldrig sticker/skenar... kanske missat nåt i utbildningen.... :o

Instinkten att fly kan man aldrig träna bort helt, nej. Men du kan träna hästen så att den blir i stort sett obefintlig!

Här talar du ju emot dig själv och medger att det inte går att träna bort flyktinstinkten helt. Alltså kan även "vältränade" hästar skena....;)

*knapplån*

Det är ju bara att inse att det alltid kommer finnas hästmänniskor som tror att deras "erfarenheter" är det som är rätt. Vad någon som har hållt på med hästar i 20 år kanske, måste ju absolut ha rätt än något hästarna faktiskt har hållt på med själva i över tusentals år. :smirk:

Och jag har aldrig varit med om att någon häst jag har hållt på med har stuckit, eller skenat men har sett en annan som gjort det (läs tidigare inlägg), så nej det är inte min vardag.

Tråkigt bara att det alltid kommer finnas sånna personer som inte kan med att vara öppensinnade och bara tro att det dom själva får för sig är det enda rätta.

Ja faktiskt, det har jag. När en hel grupp från samma stall körde på banan, och traktorn som jämnade till gjorde ifrån sig en helvetes smäll så drog alla hästar iväg, hälften av kuskarna lyckades vända på hästarna så att dom drog in i en stor volt, några av hästarna följde efter i volten men en häst drog ner i full fart mot stallplan och rakt in i stalldörren. Fick rediga skador, men klarade sig.

So yes, I have.

Jag får inte alls ut samma slutledning som dig. Den häst som drog ivälg, kände den resten av flocken? Visste den vilken som var ledare och vem den kunde lita på?

Om den hade känt flocken och känt sig alldeles trygg i den är det väl förresten inte heller säkert att skenandet hade kunnat avhjälpas - många av kuskarna kanske styrde in hästarna på volten med hjälp av "våld"? Hästar känner av stämning väldigt bra, och jag kan tänka mig att det inte direkt var trygg stämning där, utan mer kalabalikaktigt. Det lär väl knappast ha varit någon häst och kusk som lugnt signalerade att det inte var någon fara, utan den skenande hästen kanske såg det som att de andra hästarna blev "tillfångatagna" av kuskarna, i och med att de fördes till volten mot sin vilja.

I det här fallet får jag intryck av att hästen valde att överge resten av flocken helt enkelt eftersom den trodde att de hade blivit besegrade/tillfångatagna.

Jag tror att i stort sett det enda sättet att avhjälpa skenandet hade varit om hästen hade känt sig riktigt säker på att kusken var ledare och att de hade förtroende för varande, plus miljöträning såklart.

Hästarna stod i samma stall, hade gjort det i en lång tid (mer än ett år minst) och gick tillsammans i hage som en flock. Dom har inte separata hagar. Det var ingen kalabalikstämmning över huvudtaget, utan ett helt vanligt träningspass. Hästarna lyckades dom styra in på volten (förstår inte riktigt hur man kan använda våld i styrning?) men den dära hästen reagerade inte utan drog iväg utav tusan..
Dom andra hästarna lugnade ner sig rätt fort, men denna sprang ju på som jag skrev rakt in i stalldörren.

Har du någonsin sätt en häst flock bli livrädda och kuta i väg om ledar hästen signalerar att det är lugnt? skulle inte tro det. Som ryttare är du(läs borde du vara) lerare och om du inte anser att något är farligt så gör inte hästen de heller.

:rofl: Men det är ett problem med en häst med ryttare som ger sig iväg i sken. Ledaren är ju inte alls kvar och signalerar att det är lugnt.

Hästarna stod i samma stall, hade gjort det i en lång tid (mer än ett år minst) och gick tillsammans i hage som en flock. Dom har inte separata hagar. Det var ingen kalabalikstämmning över huvudtaget, utan ett helt vanligt träningspass. Hästarna lyckades dom styra in på volten (förstår inte riktigt hur man kan använda våld i styrning?) men den dära hästen reagerade inte utan drog iväg utav tusan..
Dom andra hästarna lugnade ner sig rätt fort, men denna sprang ju på som jag skrev rakt in i stalldörren.
Okej, då fattade jag visst alldeles fel. :p Jag jämförde med travbanan häromkring, där känner hästarna nästan aldrig varandra utan bara är ditkörda för just det träningspasset.

Jag kom inte på annat ord än våld, men menade helt enkelt att det kanske krävdes en hel del styrka för att kunna få in dem på volt, eftersom de kanske hellre hade velat fly? Apropå kalabalikstämning så fick jag det intrycket av din tidigare text, i och med att du skev att alla hästar drog iväg och bara hälften av kuskarna kunde få snabb kontroll över dem.

Den skenande hästen hade väl förresten redan hunnit sticka när de andra hade lugnat ner sig? Ur den hästens perspektiv kan det väl faktiskt ha sett ut som att de andra hästarna blev tillfångatagna, eller?

Ja, kuskarna är ju inte svaga direkt och det var nog inga ledande tygeltag dom tog för att få in dom på volt, men våld är ju fel ord. Kalabalik var den inte heller, men lite hetsig stämning kanske när 10 helt plötsligt flyger upp i luften..fast det lugnade ju ner sig rätt snabbt. Hästen som stack var nog vid halvvägs mot utgången precis när dom andra lugnade ner sig, och dess perspektiv har jag ingen aning om. Den kanske såg rosa fluffigt sockervadd i stalldörren, what the heck do i know.

Saken var bara den, att den lämnade flocken och drog iväg för sin egen överlevnad. Den lämnade med andra ord ledarhästen.

Det som jag hursomhelst försökte få fram är att hästen lämnade de andra när den trodde att det var ute med dem, när den inte tyckte sig ha något annat val. Hade resten av flocken saktat av på eget initiativ istället för på kuskarnas så kanske det hade blivit annorlunda?

Eller vad tror ni?

Mycket möjligt, jag har ingen aning hur hästen resonerade. Den skenade iväg vilket fall som helst, och lämnade resten av flocken.
Och inte som folk tidigare påstått vara av "olydnad" eller "dåligt ledarskap", utan av just instinkter.

Jag tror i och för sig inte att hästen kände att dom andra var tillfångatagna då kuskarna var deras hästskötare, som jobbar med dom varje dag. But who knows..

Mycket möjligt, jag har ingen aning hur hästen resonerade. Den skenade iväg vilket fall som helst, och lämnade resten av flocken.
Och inte som folk tidigare påstått vara av "olydnad" eller "dåligt ledarskap", utan av just instinkter.

Men, det är ju genom att försöka sätta sig in i hästens situation som man kan komma fram till varför det hände/vad man skulle ha gjort istället/vad man kan göra för att samma sak inte ska inträffa igen! Sätter man sig inte in i hur hästen tänker så kan man ju aldrig komma fram till något.

Misstänker att det var tryggheten i stallet som hägrade.

Man hörde ju med stor förundran när man var yngre om hästar som sprang tillbaka in i eldhavet till tryggheten i boxen när de skulle räddas vid en stallbrand. Snacka om ointelligenta hästar. :angel:

Jo, det har du ju helt rätt i. Men i just den situationen så vet jag inte om den ansåg det just som du skrev, eller som något annat.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 336
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 423
Senast: mamman
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 383
Senast: Lutten
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 907
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama