Nuuu ska jag titta igenom alla bilder på BIR-vinnarna
Kelpiens huvud skrämmer mig. Ska de se ut sådär? Och så raka bakställ? Jag tänker mig kelpien som en arbetande hund och då är det ju bra med lite rejält käkparti och åtminstone lite mer vinklar. Å andra sidan vet man ju inte vad domaren haft att jämföra med heller.
Laekenois (jösses, stavas det verkligen så?
) tycker jag är fin! Ingen aning om hur rasen ska se ut, men ja, jag tycker den ser trevlig ut.
Welsh corgi pembroke måste ha världens fulaste retuschering av kopplet
Varför inte låta kopplet vara kvar på en sådan bild, om man inte kan plocka bort det snyggare än sådär?
Dansksvensken tyckte jag såg fet ut... Brukar de vara det på utställningar?
De korthåriga taxarna tycker jag som sagt var att ser helt hysteriskt ut. Det KAN inte vara sunt med så lång kropp? Och Basset Hound som har massor av lös hud vid haserna (fast å andra sidan vet jag att jag sett många som varit mycket värre).
Jag blir också glad av att se vinnande azawakh, men det är för att det är en bekanting som äger henne och jag vet att det är en väldigt trevlig tik, en tik som även springer på LC och är duktig.
Rent generellt så är jag annars glad åt att inte själv ha pälshund, tycker att koppelretuscheringen på flera av bilderna var pinsamt dålig, blev positivt överraskad av att golden retrievern inte såg ut som en tunna men tycker att i princip alla hundar såg otränade/omusklade ut. Framförallt i grupperna med arbetande hundar så väntar jag mig att kunna se muskler på de korthåriga hundarna, men nä. De flesta var bara platta och tråkiga... De trubbnosar där det gick att se nosarna ordentligt på verkade åtminstone ha öppna näsborrar så vitt jag kunde se, och det är ju också positivt.