Stegrande häst. LÅNGT!

Sv: Stegrande häst. LÅNGT!

Gramantygel... Har man den hyfsat kort kan de oftast inte stegra sej då de inte får upp huvvet. Funkar på vissa men absolut inte alla...

Ursäkta men det var ett mycket dåligt tips då hästen håller balansen med hals, huvud :crazy:

Vad tror du händer om den är ihopdragen av en graman :devil:
Jag tycker att man ska tänka sig för innan man på ett forum ger sådanahär tips:cry:

Till TS
Jag skulle råda dig till att arbeta med ledarskapen...tror att det är där det felar då stegring säger en del vad hästen tycker om ditt ledarskap.
Sen kan det vara en del överskottsenergi...se till foderstaten och prova utan havre en tid.
En del klarar inte havre.
Sen kan du longera bort en del av energin innan du rider på stor volt.

Att hästen fattat tycke för dig finns ingen tvekan om...du var en av dom som satt kvar !!
Hoppas du har någon duktig som kan hjälpa dig !!

Senast ändrad:

Låt honom inte fastna i back och framläge.När han blir nervig och vill inte stå stilla,rid honom på en liten volt och beröm honom att han gör volten. Låtsas att det är volter du vill träna just nu, tar det tid träna volter åt andra hållet också och beröm honom att han är så duktig att göra volter :angel:

Fördelen att berömma är också att då måste man själv andas och slappnar av litet själv. Efter ett tag brukar det bli trist att göra volter och tempot går ner...hopppa då av.

Då kan du träna litet avsuttet på halter och stå still om du vill men hela tiden utan att du själv blir sur och arg...

Volter kan du lägga in vid uteritt också så att han inte småstegrar- det kan bli många volter längst vägen men glöm inte att intala dig själv att "nu tränar vi volter" så att du själv känner dig lugn och nöjd- det smittar av sig på hästar.

Och hästar kan stegra med graman och martingal så det bästa är att låta hästen få en utväg att inte stegra alls :idea:

:eek:skräm inte upp mej!
Stegrar dom då?

jag är inte så bra på sjukdomar men eftersom KS sitter i ryggen och din häst bockat innan på ridskolan och nu reser sig kan det ju vara så att han helt enkelt har väldigt ont i ryggen pga KS eller ngt annat. KS ger inte alltid smärtreaktion vid beröring på ryggen.

Jag har ridit och haft hand om många sk problemhästar som bockat o sparkat som galna. Jobbade då i ett tillridningsstall. Ingen avdessa hästar gjorde inte det av jävelskap som man kan tro utan alla hade mycket ont i ryggen.
Jag tror inte häst gör sådant utan anledning, ofta är anledningen smärta.

Jag tycker du bör röntga hästen för att kolla och kunna utesluta det. Handlar det inte om smärta (vilket jag tror det gör) så handlar det om ledarskapsproblem.

Ursäkta men det var ett mycket dåligt tips då hästen håller balansen med hals, huvud :crazy:
Vad tror du händer om den är ihopdragen av en graman :devil:
Jag tycker att man ska tänka sig för innan man på ett forum ger sådanahär tips:cry:

Till TS
Jag skulle råda dig till att arbeta med ledarskapen...tror att det är där det felar då stegring säger en del vad hästen tycker om ditt ledarskap.
Sen kan det vara en del överskottsenergi...se till foderstaten och prova utan havre en tid.

Att hästen fattat tycke för dig finns ingen tvekan om...du var en av dom som satt kvar !!

Jag talar av EGEN erfarenhet och graman är en UNDERBAR uppfinning mot just de stegrande hästar jag ridit så jag talar som sagt enbart av egen erfarenhet...

Klart hästen håller mkt av sin balans med huvud hals. Varför tror du annars man ska ta bort delar av den balansen vid stegring ??? Om hästen känner att den inte vågar/kan stegra pga att RYTTAREN har kontroll på hästens balans vid stegringsförsök så slutar ju hästen att försöka. Det är ju det som är hela poängen !!! Har du missat den ???
Det är alltså samma sak som att förstöra hästens balans genom att styra huvvet åt sidan så mkt att den känner att den kommer tappa balansen och därmed inte stegra *doh*.

Jisses läste du verkligen ursprångsmeddelandet, vi pratar inte om en tjej som är "nybörjare" utan en som klarat av denna häst i över 2 år och haft kontinuerlig hjälp (då red hon hästen på ridskola, mer hjälp än så kan man ju knappast få) och undrade helt enkelt hur hon skulle hantera OM det blir fler liknande tillfällen, då detta var för henne en ny upplevelse som dessutom faktiskt kan ha vart en engångsgrej.

Men däremot blir jag lite konfunderad när jag läser de som säger att graman inte är bra men däremot ska hon ta till den enligt mej hårdare metoden att sätta dit en "fast" martingal. Den när man sätter en vanlig martingal fast i nosgrimman... Hallå det är steget EFTER graman om den inte funkat inte nåt man tar innan... Gramanen är en HJÄLPTYGEL rätt använd just för att HJÄLPA... När den inte används ska den hänga fritt och inte utgöra nån "hjälp" utan som sagt finnas som en nödlösning...
Att inse sina begränsningar och ta till hjälp är bättre än folks motvilja mot att använda graman. Som sagt rätt använd är den väldigt universal och tar tag i stora problem och förminskar dem både fort och enkelt.

Gramantygel... Har man den hyfsat kort kan de oftast inte stegra sej då de inte får upp huvvet. Funkar på vissa men absolut inte alla...

Vad är det för ett tips??
Gramantygeln är en av de hgjälptyglarna som oftast gör att hästarna reser sig. Detta problemet vill ju h*n har bort.

Nej, använd inte graman, och absolut inte om du inte ridity på den innan. Det kan bli ännu värre. Har många skräckexempel att ge dig.

Gramantygel... Har använt den ett par få gånger, men just då för att försöka få hästar att gå i rätt form, att kunna korta in sina steg mm. det är det Gramanen är till för. Inte för hästar som reser sig.

En gramantygel är en "snällare" version av inspänningstygel, eller thidemantygel då man kan släppa efter med en Gramantygel. Tyvärr hinns inte alltid det och då kan man få stora problem. Jag kan ge många skräckexempel på det.

En gramantygel rekommenderar jag inte att du ska använda om du inte ridit på den innan, speciellt inte om din häst reser sig. Med en Graman eller ngn annan hjälptygel som håller hästen i en form ger också hästen mer stöd att kunna resa sig/stegra.

Jag tycker att du ska träna mkt dressyr/ledarskap med honom. En häst lär sig mkt fort vad som skrämmer ryttarna och fortsätter självfallet med det. En häst tar gärna övertaget över sin ryttare så får det ges tillfälle till det.

Träna mkt och länge med honom.
Longera/tömkör innan ridning och se alltid till att du har med dig ngn när du är ute och rider. Han kanske fungerrar bättre om det finns ngn annan häst med ute vid ridning som kan gå först om det skulle vara ngt.

Oavsett hur/vad du gör så ta det väldigt försiktigt, en häst som reser sig är farlig.

Lycka till och PM om du vill veta mer då jag har mkt erfarenhet av sådana hästar.

oj vilken diskussion det blev här :p

men men, jag skulle (som många andra här) rekommendera att böja huvudet och snurra runt. Så har jag gjort med min pålle när hon har dummat sig och hon har lagt av med det. Då har hon iosf aldrig stegrat så pass högt att det varit farligt, så jag skulle nog slänga på en martingal åxå, för säkerhets skull.. Man kan ju ha den så pass löst att den inte alls påverkar hästen när den uppför sig, men att den inte kan slänga upp skallen tillräckligt högt för att kunna resa sig :)

I övrigt håller jag fullständigt med dig :) skulle aldrig hoppa av förrän hästen lugnat ner sig och kan stå stilla, för då gör den precis samma sak nästa gång.. jag brukar fortsätta rida en stund till (om den inte vill stå stilla så får den jobba istället ;)) och eftersom min lilla dam är ganska lat av sig så tröttnar hon ganska snart och står snällt när jag ber om det :angel: Men visst, är hon av någon anledning väldigt uppstressad så kräver jag inte att hon ska stå stilla som en staty :p bara att hon inte springer runt utan står kvar på samma ställe

Tack för svar och medhållande :p

Till TS

Tack för svar :) Ledarskapen arbetar jag med vareviga dag. Då han är en mycket ranghög känns det som om det är extra viktigt. Havre får han inte alls mycket. Fick mycket mera innan så jag tror inte att det beror på det. Men jag ska pröva att minska foderstaten och se om det blir bättre :idea:

Låt honom inte fastna i back och framläge.När han blir nervig och vill inte stå stilla,rid honom på en liten volt och beröm honom att han gör volten. Låtsas att det är volter du vill träna just nu, tar det tid träna volter åt andra hållet också och beröm honom att han är så duktig att göra volter :angel:

Fördelen att berömma är också att då måste man själv andas och slappnar av litet själv. Efter ett tag brukar det bli trist att göra volter och tempot går ner...hopppa då av.

Då kan du träna litet avsuttet på halter och stå still om du vill men hela tiden utan att du själv blir sur och arg...

Volter kan du lägga in vid uteritt också så att han inte småstegrar- det kan bli många volter längst vägen men glöm inte att intala dig själv att "nu tränar vi volter" så att du själv känner dig lugn och nöjd- det smittar av sig på hästar.

Och hästar kan stegra med graman och martingal så det bästa är att låta hästen få en utväg att inte stegra alls :idea:

Tack för svar! jag ska pröva :D

kl
har inte läst alla svar men första tanken var att hästen har ont...kolla igenom häst o utrustning innan du gör nåt mer, om det inte redan är gjort, låt kanske hästen vila ett tag, sen kanske "lekar" som fördjupar förtroendet mellan er kan funka, så att ni får bättre kontakt och komunikation. lycka till!

Hur går det när du rider med andra hästar på en uteritt?

Hur går det när du rider med andra hästar på en uteritt?

Ptja, vad ska jag säga.. Det beror på hans humör :p oftast fungerar det jättebra.

till alla som tror han har ont:
borda han inte dumma sej när man rider med andra också då?

Visst kan det gå i vågor, jag vet inte om du jobbar honom ute? Det är svårt att säga, men för att vara på den säkra sidan så är det alltid bäst att kolla upp ryggen innan man sätter sig och rider till hästen! Så man vet att man bara måste lära hästen vett och etikett!

vilken metod du än väljer så tycker jag att du har gjort helt rätt från början genom att vara konsekevt och inte ge dig förren han lyssnar. det här verkar vara en klipsk häst och han skulle lära sig snabbt att han kan få vissa eftergifter om han hotar med att stegra.

självklart ska han stå still även om han är lite uppspelt, med sådana här hästar är det särkilt viktigt att klargöra det.

själv skulle jag ta hjälp av någon duktig tränare ganska omgående. jag vet själv hur det är när man börjar känna sig osäker på tuffa hästar.

lycka till!

Visst kan det gå i vågor, jag vet inte om du jobbar honom ute? Det är svårt att säga, men för att vara på den säkra sidan så är det alltid bäst att kolla upp ryggen innan man sätter sig och rider till hästen! Så man vet att man bara måste lära hästen vett och etikett!

Det är sant. Men det är även så att röntgen kostar mycket pengar och det är inte så att jag är jätterik. Jag kan inte slänga upp ett par tusen bara sådär, tyvärr.
Så jag pröver endel av tipsen och blir det absolut inte bättre så får jag fixa pengar och sedan kolla upp det. Men till en början vill jag pröva mej fram utan att bli ruinerad på kuppen :p

vilken metod du än väljer så tycker jag att du har gjort helt rätt från början genom att vara konsekevt och inte ge dig förren han lyssnar. det här verkar vara en klipsk häst och han skulle lära sig snabbt att han kan få vissa eftergifter om han hotar med att stegra.

självklart ska han stå still även om han är lite uppspelt, med sådana här hästar är det särkilt viktigt att klargöra det.

själv skulle jag ta hjälp av någon duktig tränare ganska omgående. jag vet själv hur det är när man börjar känna sig osäker på tuffa hästar.

lycka till!

tack för svar och stöd :D

kolla ryggen kan man även göra m.h.a UTBILDAD E.T (rätta mig om jag har fel här!) och/eller hästmassör om de hittar något så gå vidare därifrån. hoppas det löser sig:)

Det är sant. Men det är även så att röntgen kostar mycket pengar och det är inte så att jag är jätterik. Jag kan inte slänga upp ett par tusen bara sådär, tyvärr.
Så jag pröver endel av tipsen och blir det absolut inte bättre så får jag fixa pengar och sedan kolla upp det. Men till en början vill jag pröva mej fram utan att bli ruinerad på kuppen :p

Vänta nu. Hästen kanske går runt och har ont o det alla säger "slå en vattenballong i huvudet" "spö i huvudet" "gramantygel" etc. Ingen har ens funderat på om det handlar om smärta? O du vill inte lägga ut pengar på din häst?
Hur glad skulle du vara om du gick runt o hade ont?

Fast det är ingen som veet att hästen har ont..

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 637
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 042
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar