Stegrande häst. LÅNGT!

Sv: Stegrande häst. LÅNGT!

Jag har en häst. Där är min ekonomi slut. Självklart har jag råd att röntga hästen om det behövs men inte spontant köra iväg till ATG utan att ha rådfrågat en massör/kotknäckare etc innan. Det är att slänga pengar runt sig bara för att man egentligen inte misstänker att hästen har ont men några okända människor på ett forum gör det utan att ha ens sett hästen. Samma sak gäller naira- man har inte råd med onödiga utgifter om man inte har grund för dem.

:bow::bow::bow:

Jag håller med dig helt och fullt.

*allmänt knapplån*

Alltså, alla verkar övertygade om att hästen har ont. Ta mitt exempel då. Min fyraåring som alltid har skött sig exemplariskt när vi åkt någonstans fick spel och ställde sig rätt upp på sista dressyrtävlingen. Rätt framför domaren. Tror ni hon har ont någonstans bara för det?
Min analys av situationen är fuxmärr på väg in i brunst.
Bara för att en häst reser sig en gång så har den inte ont.

Jag tror att de som gissar på skada tror att det är så pga att den tydligen alltid säger ifrån och slänger av folk när den inte känner för att vara med längre, inte för att den stegrat sig en gång.

Chronicle

Men TS har ju flera gånger påpekat att hästen är vet.besiktigad. Vid en besiktning genomförs ju även palpation och då även av ryggen.

Jag håller med, har hon gjort en vet. besiktning så har hon ju kollat upp att det inte är pga skada. Jag ville bara förklara hur jag tror att de andra tänkte.

Chronicle

Jag tror att de som gissar på skada tror att det är så pga att den tydligen alltid säger ifrån och slänger av folk när den inte känner för att vara med längre, inte för att den stegrat sig en gång.

Chronicle

Inte riktat mot dej men jag har också påpekat att han slutar med dumheterna (som det faktiskt är) om han märker att det inte går.

Om du hinner, oftast så är de jävligt svårt, och du känner att du har balansen, så slå till han HÅRT mellan öronen när han reser sig. Då förknippar han stegra med smärta. Dock funkar de inte alltid, och de är inte alltid man hinner.. Detta är en rätt brutal metod, tycker jag själv. Men de har faktiskt hjälpt mig med en häst, men de finns biverkningar. Hästen kan bli öronrädd.

Min häst kom in i en galen period för ett halvår sedan, var nervig och stressad särskilt med andra hästar runt omkring. Nu är han som en helt annan häst (hoppas det håller i sig :crazy:) därför kan jag inte sluta tjata om mina "skrämselövnigar" :D, redan efter första övnigen var han mycket tryggare och säkrare, och efter kanske 10 övningstillfällen så har han inte hittat på en enda dum sak, han kan fokusera på ridningen, och använder nu energin frammåt vilket också lett till ett helt annat steg. Kan säga att det gick så långt att jag "gav honom fram till sommaren", för jag tyckte verkligen att han blivit skitläskig, och jag har ridit många busiga hästar i mina dagar...:angel:Att han började dumma sig tror jag med lite distans berodde på att jag i någon situation eller flera, missuppfattat läget, typ trott att han bara dummade sig fast han egentligen tyckte att något var riktigt läskigt, skänklade på + lätt pisk (egentligen är han en väldigt känslig häst, fast upplevs som väldigt tuff) sedan blev det nog en ond cirkel, han blev rädd för allt, och då menar jag rädd. En rädd häst kan bli en livsfarlig häst! Hur eller hur så går övningarna ut på att vänja hästen vid olika "farliga" saker, och det är väldigt viktigt att göra det på rätt sätt, annars har man snart en ännu räddare häst...:crazy:, om du känner att det skulle kunna funka för dig kan du höra av dig!
Mvh Matten

Om du hinner, oftast så är de jävligt svårt, och du känner att du har balansen, så slå till han HÅRT mellan öronen när han reser sig. Då förknippar han stegra med smärta. Dock funkar de inte alltid, och de är inte alltid man hinner.. Detta är en rätt brutal metod, tycker jag själv. Men de har faktiskt hjälpt mig med en häst, men de finns biverkningar. Hästen kan bli öronrädd.

Tack för tipset men jag tror dessvärre att det bara gör honom orolig

Min häst kom in i en galen period för ett halvår sedan, var nervig och stressad särskilt med andra hästar runt omkring. Nu är han som en helt annan häst (hoppas det håller i sig :crazy:) därför kan jag inte sluta tjata om mina "skrämselövnigar" :D, redan efter första övnigen var han mycket tryggare och säkrare, och efter kanske 10 övningstillfällen så har han inte hittat på en enda dum sak, han kan fokusera på ridningen, och använder nu energin frammåt vilket också lett till ett helt annat steg. Kan säga att det gick så långt att jag "gav honom fram till sommaren", för jag tyckte verkligen att han blivit skitläskig, och jag har ridit många busiga hästar i mina dagar...:angel:Att han började dumma sig tror jag med lite distans berodde på att jag i någon situation eller flera, missuppfattat läget, typ trott att han bara dummade sig fast han egentligen tyckte att något var riktigt läskigt, skänklade på + lätt pisk (egentligen är han en väldigt känslig häst, fast upplevs som väldigt tuff) sedan blev det nog en ond cirkel, han blev rädd för allt, och då menar jag rädd. En rädd häst kan bli en livsfarlig häst! Hur eller hur så går övningarna ut på att vänja hästen vid olika "farliga" saker, och det är väldigt viktigt att göra det på rätt sätt, annars har man snart en ännu räddare häst...:crazy:, om du känner att det skulle kunna funka för dig kan du höra av dig!
Mvh Matten

Det skulle säkert kunna funka för honom och mej också. Vad är "rätt sätt"?

Har även hört att man kan slå en påse vatten i huvudet på dom när de ställer sig (så de tror de slagit i huvudet och det är blod som rinner) eller att man kan piska dom under magen så de tror att de har blivit bitna av en orm.. Men dessa grejer har jag inte provat, he he!

Fy fasen så hemskt! Mår riktigt dåligt när jag hör detta! Tänk dig själv hur livrädd du skulle bli om någon gjorde så på dig!

Fy fasen så hemskt! Mår riktigt dåligt när jag hör detta! Tänk dig själv hur livrädd du skulle bli om någon gjorde så på dig!

Håller helt med! Jag skulle aldrig kunna göra så mot min lilla häst!
Jag tycker att många förslag i denna tråd är antingen dumma och/eller livsfarliga. Varför måste det vara en kamp att hantera hästar? Så ser jag inte alls på mitt förhållande till våra hästar. Jag är inte jättebra på hästhantering men har lärt mig en del under mina ca 25 år tillsammans med många olika hästar.
Till ts
Om jag hade varit någonstans med min häst där det sprang hästar i hagen vid sidan om vet jag att hon skulle bli ganska uppstressad av situationen. Jag hade hoppat av snabbt och gjort så lite affär av det som möjligt. Jag är helt säker på att hon inte hade gjort likadant nästa gång när det är lugnare. Hon är dessutom van vid att jag hoppar av i farten. Jag gör det ibland mest som en kul grej (tror inte att det skadar någon). Det är inte en jättestor häst så det är inge problem. Om man inte vill hoppa av hästen för att man är rädd för att hantera den på marken i en besvärlig situation tycker jag inte att man ska rida den hästen. I alla fall inte utanför en ridbana. Jag vet att det många gånger är säkrare på hästryggen än vid sidan om. Men man bör nog i så fall träna mer på ledarskapet innan man ger sig iväg.

Senast ändrad:

Du verkar ha fått flera tips, hoppas att något fungerar.
Jag vet en tjej till ridskolans ridlärare som hjälpte till att rida en ponny som bara stegrade sig. När hon stälde sig på bakbenen hade dom tagit spö och jag vet inte om dom slog eller bara petade med spöt mellan öronen på henne. Men vad jag minns var det mer än bara ett litet pet..Tror att det till slut gav resultat.
Jag ger dej inte det som ett tips utan bara berättar hur dom gjorde..:crazy:

Jag gjorde så här: Vid första övningen hade jag en liten tom vattendunk som jag lade några stenar i, en dressyrpisk som jag satte en plastpåse på i änden. En styck rädd häst, träns + longerlina (eller vad man nu vill använda) Lät honom skritta/trava/galoppera som vanligt. Sedan tog jag fram dunken, gick fram till honom lät honom lukta, skramlade lite på den. Då var det stopp, han började springa runt som en galnig, och det fick han göra medans jag fortsatte skramla med dunken. efter en bra stund lugnade han sig och gick ner i trav, och då slutade jag skramla med dunken (som belöning) Sen stannade han och jag gick fram till honom lät honom lukta klappade honom och försökte röra vid honom med dunken på typ halsen, det gick bra (jag skramlar inte med dunken, men låter den inte vara helt tyst heller), men sen var det stopp han springer iväg som en gal ning igen, och jag skramlar på mer nu, han stannar till slut och jag gör om samma saker igen (låter honom lukta, försöker röra vid honom, och målet är att kunna röra honom överallt på hela kroppen -viktigt! utan att han springer iväg) till slut kunde jag röra honom över hela kroppen på båda sidor, kasta dunken över honom så den landade på andra sidan mm. Sedan gjorde jag likadant med dressyrspöt+påsen Mycket beröm vid varje framsteg!. Kan säga att han var rätt trött både psykiskt och fysiskt! Vid andra övningar har han haft en pressening över sig, gått och sprungit över pressenningar, jag har"flaxat" med paraplyn, lånat min sons leksaker som låter illa :angel: mm. Efter kanske tredje övningen så brydde han sig knappt ingenting fick honom knappt att springa (då hade han en pressening över sig!) Nu gör jag en övnig kanske en gång i månaden, men jag får knappt någon reaktion och mina ideer är slut på vad som kan vara läskigt :D Men som sagt det är nog väldigt viktigt att man gör rätt, känner sin häst, och belönar vid rätt tillfälle, kanske inte alls passar alla hästar, men med min gjorde det underverk!
Lycka till! Mvh. Matten

Håller helt med! Jag skulle aldrig kunna göra så mot min lilla häst!
Jag tycker att många förslag i denna tråd är antingen dumma och/eller livsfarliga. Varför måste det vara en kamp att hantera hästar? Så ser jag inte alls på mitt förhållande till våra hästar. Jag är inte jättebra på hästhantering men har lärt mig en del under mina ca 25 år tillsammans med många olika hästar.
Till ts
Om jag hade varit någonstans med min häst där det sprang hästar i hagen vid sidan om vet jag att hon skulle bli ganska uppstressad av situationen. Jag hade hoppat av snabbt och gjort så lite affär av det som möjligt. Jag är helt säker på att hon inte hade gjort likadant nästa gång när det är lugnare. Hon är dessutom van vid att jag hoppar av i farten. Jag gör det ibland mest som en kul grej (tror inte att det skadar någon). Det är inte en jättestor häst så det är inge problem. Om man inte vill hoppa av hästen för att man är rädd för att hantera den på marken i en besvärlig situation tycker jag inte att man ska rida den hästen. I alla fall inte utanför en ridbana. Jag vet att det många gånger är säkrare på hästryggen än vid sidan om. Men man bör nog i så fall träna mer på ledarskapet innan man ger sig iväg.

Ursäkta men jag var inte så intresserad av vad du gör med din häst och hur din häst reagerar i vissa situationer. På MIN häst kan man inte hoppa av såfort han inte vill för då gör han likadant nästa gång, nån gång kommer kampen.

Jag gjorde så här: Vid första övningen hade jag en liten tom vattendunk som jag lade några stenar i, en dressyrpisk som jag satte en plastpåse på i änden. En styck rädd häst, träns + longerlina (eller vad man nu vill använda) Lät honom skritta/trava/galoppera som vanligt. Sedan tog jag fram dunken, gick fram till honom lät honom lukta, skramlade lite på den. Då var det stopp, han började springa runt som en galnig, och det fick han göra medans jag fortsatte skramla med dunken. efter en bra stund lugnade han sig och gick ner i trav, och då slutade jag skramla med dunken (som belöning) Sen stannade han och jag gick fram till honom lät honom lukta klappade honom och försökte röra vid honom med dunken på typ halsen, det gick bra (jag skramlar inte med dunken, men låter den inte vara helt tyst heller), men sen var det stopp han springer iväg som en gal ning igen, och jag skramlar på mer nu, han stannar till slut och jag gör om samma saker igen (låter honom lukta, försöker röra vid honom, och målet är att kunna röra honom överallt på hela kroppen -viktigt! utan att han springer iväg) till slut kunde jag röra honom över hela kroppen på båda sidor, kasta dunken över honom så den landade på andra sidan mm. Sedan gjorde jag likadant med dressyrspöt+påsen Mycket beröm vid varje framsteg!. Kan säga att han var rätt trött både psykiskt och fysiskt! Vid andra övningar har han haft en pressening över sig, gått och sprungit över pressenningar, jag har"flaxat" med paraplyn, lånat min sons leksaker som låter illa :angel: mm. Efter kanske tredje övningen så brydde han sig knappt ingenting fick honom knappt att springa (då hade han en pressening över sig!) Nu gör jag en övnig kanske en gång i månaden, men jag får knappt någon reaktion och mina ideer är slut på vad som kan vara läskigt :D Men som sagt det är nog väldigt viktigt att man gör rätt, känner sin häst, och belönar vid rätt tillfälle, kanske inte alls passar alla hästar, men med min gjorde det underverk!
Lycka till! Mvh. Matten

Tack så mycket. ABSOLUT värt att pröva :idea:

Hej! En stegrande häst är nästan det värsta, jag köpte ett sto ifrån tyskland i nov, det är först nu hon fungerar. Hon har stegrat sig vid flera tillfällen och bara sprungit hela tiden med mig. Jag har läst men inte prövat detta: man skall ha en lång repstump så att den når till under magen med exempelvis en knut i änden, när hästen stegrar sig så skall du först givetvis ta ett tag med ena armen runt halsen och slå till ordentligt under magen med den andra utan att göra ngt väsen av dig, hästen skall alltså inte veta att det är du som gör så att det gör ont, nu blir han osäker och vågar förhoppningsvis inte visa magen ngn mer gång. Min häst stegrade sig för att hon sprang så mycket och jag bromsade henne och hon tyckte väl inte att kroppen fick plats i den samlade formen då utan enda lösningen var att stegra sig för att få plats. Detta blev också långt, vill du veta hur jag fick henne att sluta springa kan du väl skriva ett inlägg till.

Jag har inte heller påstått att det är konstigt att man blir på tårna av en sådan sak. Men det är aldrig accepterat att ställa sej bara för han inte har lust att göra som jag vill. Jag vill ha en lydig häst som står stilla när jag ber om det, trots att det är mycket stoj runt omkring. Sen var det inte heller ett krav att han skulle stå blick still, (var skrev jag det?:confused:), men jag tänker inte hoppa av medan han går runt runt på stallplanen. Hoppar jag av i farten gör han samma sak nästa gång, vägrar stå still, stoj eller inte. Så väl känner jag min häst, tack.

Håller med dig! Man ska vara konsekvent! Inte ska du behöva hoppa av i farten. Självklart ska du kunna kräva att han ska stå stilla när du hoppar av! Detta handlar ju om ledarskap.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 042
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar