Stegrande häst. LÅNGT!

Sv: Stegrande häst. LÅNGT!

Visst, ett diskussionsforum. Och just i den här tråden ville jag ha tips om vad jag ska göra på min häst när han ställer sig, inte hur dina hästar reagerar på olika saker. Sorry om jag är oförskämd men så är det.

Inte för att jag lär kunna övertyga dig om någonting. Du har ju redan en bestämd uppfattning så vad finns det att diskutera? Men jag tog bara ett exempel. Varför bita ifrån sig?

Om du tar och läser vad vi har skrivit innan så står de att hästen fungerrar nästan alltid bättre när TS rider ihop med ngn annan.

Varför hålla på och utmana sin häst dagligen? Det kan gå riktigt illa till slut. I så fall är det bättre att ta hjälp av en professionell som kan hjälpa henne på ett ordentligt sätt, inte genom tvångsmetoder eller hugg/slag som så många alltid ska påpeka är det rätta sättet.

Du menar alltså att TS för all framtid ska rida hästen med andra?? :eek:

Herregud...

Jag måste tyvärr säga att jag inte håller med dej alls. Jag är konsekvent och speciellt mot denna häst, jag vet hur han funkar.

Uppenbarligen vet du inte riktigt så mycket som du tror, eftersom han inte sköter sig precis som du vill....:angel:

Uppenbarligen vet du inte riktigt så mycket som du tror, eftersom han inte sköter sig precis som du vill....:angel:

Teori och praktik är inte lika lätt som du kanske vet. Jag vet tillräckligt för att vara säker på att han ställer sej nästa gång jag ber honom stå stilla, stoj eller inte.

Raderat.......

Senast ändrad av en moderator:

Blev lite fel i det första inlägget:)

Har inte hunnit läsa alla inlägg, men jag hade en ponny som också stegrade sig och stod verkligen rakt upp när jag fick hem honom och han gjorde det för att skrämmas han var igenom kollad så han var fräsch, och på honom fungerade det kanon med en resgjord som hindrade att han kunde resa sig och efter några veckor med den slutade han med detta. Det gäller ju som sagt att inte ge sig så dom får vinna men man vill ju inte skada sig själv..
Lycka till och hoppas du kommer på en lösning.

Det är inte meningen att du ska bli ledsen över mitt inlägg men kanske tänka till en extra gång. Jag har självklart inte varit med bland händelserna men jag tror faktiskt (tyvärr) att jag läst händelserna rätt korrekt och utifrån dina svar kan jag dra vissa slutsatser. Det är naturligtvis helt upp till dig hur du vill ta emot slutsatserna och kritiken, avfärda dem som helt felaktiga, bli arg eller ledsen, tänka över situationen och ta emot råd o.s.v.
Jag tror både CK, Nafayette och jag har dragit samma/liknande slutsatser. Men det är ditt eget val om du anser det värt att lyssna på. Däremot kan man undvika att göra om sina misstag (med ev. skador till följd) genom att lyssna på andra med lång hästerfarenhet som hanterat väldigt många hästar genom åren. Jag önskar dig lycka till och hoppas att du kommer ur det här helskinnad!

Tack för svaret men jag tror dessvärre inte att det funkar. Han blir nog bara uppstressad av det.

Tacktack! :bump:

Tipset med vattenballongen kanske du skulle testa,även om han blir stressad av de.Så har du tur så kanske du bara behöver göra de en gång.Hans stress, kan göra att effekten av vattenballongen blir dubbelt så bra. Tips bara. Stå på dej för atta påhopp,jag menar man måste ju för f-n få be om hjälp utan att få en massa skit för de :P

Så vänta- det är helt ok att hästen ställer sig på bakbenen och ger mig hjärnskador alternativt skadar sig själv i processen men jag får inte ens slå hästen med en påse vatten mellan öronen?

Hur tänker ni egentligen? Det finns ett talesätt "what goes around comes around" och det gäller för mig: om hästen gör illa mig ska det göra ont tillbaka. Så funkar det i hästvärlden; en häst som nyps får ett nyp tillbaka, en häst som sparkas får en spark tillbaka. Du kan helt enkelt inte sitta där och acceptera att ett djur dummar sig bara för att den tycker att det passar sig.
Undantag finns det självklart: mår den dåligt och har ont får den ju visa det men då ska den fortfarande respektera mig och aldrig skada mig. Det är inte alls mycket begärt av en häst för själv har jag hanterat allt från fullblod till shettisar, ridskolehästar till privathästar och aldrig har jag blivit varken sparkad eller biten. Varför? jo för att jag visat att det inte är acceptabelt och de har respekterat det!

Ock så rätt så rätt! Vi människor har en stoor förmåga att försöka göra våra djur till "människor" Behandla dom som DJUR!Dom vet inte hur VI funkar,dom vet inte att vi är människor. För dom är vi en del i flocken,förhoppningsvis flockledare!

...nästa gång du hoppar av kanske inte de andra hästarna far omkring som torra skinn i hagen.

Om jag fattade det hela rätt så gick ridpasset relativt bra och det var som först när de andra hästarna börja springa som din häst började elda upp sig?

Förutse händelser ínnan de sker - Mota Olle i grinden som det heter! Nästa gång du är på väg hem hoppa av innan hästen börjar stegra och dumma sig (om de andra hästarna är ute).

Och jo, tro mig man blir försiktigare (och klokare) med åren.

Ett annat tipps - träna upp din reaktionsförmåga och känsla så du snabbare kan korrigera bråkstaken.

Lycka till och var rädd om dig (och hästen)!

Åh, ursäkta mig. Jag trodde att detta var ett diskussionsforum där vi kan diskutera bla olika sätt att hantera hästar. Jag berättade vad jag tyckte. Om du inte är intresserad av vad andra gör med sina hästar, hur kan du då ställa de frågor som du gör? Jag tror snarare att du är intresserad av de svar som du i förväg har bestämt att du vill ha. Det är inte något konstigt med det så fungerar ju de flesta människor. Man lyssnar till de råd man tycker passar bäst. Däremot är det ganska oförskämt att svara som du gör.

:bow::bow::bow::bow::bow::bow:

Ock så rätt så rätt! Vi människor har en stoor förmåga att försöka göra våra djur till "människor" Behandla dom som DJUR!Dom vet inte hur VI funkar,dom vet inte att vi är människor. För dom är vi en del i flocken,förhoppningsvis flockledare!

Själv har jag då aldrig sett en ledarmärr sitta på ryggen på en som är under rang...:confused:

Att befästa sin ställning från marken..kan så vara..
Men ledarskap på hästryggen..nä.
Där handlar det om ridkänsla, samspel och kommunikation via sits och hjälper. Hästen arbetar MED dig och inte EMOT dig.

Ingen kan få mig att tro att man kan befästa nån "ledarskap" via hästryggen..

AM

Jag skulle inte rekommendera att du använder en graman då förböja hästens hals funkar ypperligt. Då får den ingen kraft uppåt och kan absolut inte stegra sig. En påse vatten över huvudet eller ett rått ägg att dänga mellan öronen får hästen att tro att den blöder och lägger av som någon annan sa. Man kan också i värsta fall sikta spöet mot huvudet så hästen överrumplas.

Här har vi alla olika erfarenheter... Jag har ex använt spöet mellan öronen som sista utväg på en häst... det blev inte bättre... Hästen blev pissarg och stegrade än högre... Däremot har jag väldigt bra erfarenheter av graman och för kort martingal... Alla tror vi olika...

*allmänt knapplån*

Alltså, alla verkar övertygade om att hästen har ont. Ta mitt exempel då. Min fyraåring som alltid har skött sig exemplariskt när vi åkt någonstans fick spel och ställde sig rätt upp på sista dressyrtävlingen. Rätt framför domaren. Tror ni hon har ont någonstans bara för det?
Min analys av situationen är fuxmärr på väg in i brunst.
Bara för att en häst reser sig en gång så har den inte ont.

Men du vet man kan påstå att hästen har ont så verkar det som om man kan en massa fast fallet är motsatsen... :devil:

Ska jag säga det såhär så vägrar jag rekommendera skarpare hjälptyglar om ryttaren inte vet hur man hanterar det. Och hur fan ska jag veta om hon kan eller inte- hon kan ju vara en 12 årig oerfaren ryttare för allt jag vet? Tycker att det är ren idioti att förespråka sådana medel som kan göra mer skada än nytta i fel händer.

Jag tycker att det hjälper helt enkelt att förböja hästens hals då det funkat på många hittills och det är ett tips som många av de duktiga ryttarna använder. Själv har jag aldrig behövt då slå till hästen med spö mellan öronen och dängt en vattenballong i huvudet men det är saker som jag hört och tror på att de funkar om man gör det rätt för hästar är hästar och de har instinkter.
När hästen exempelvis känner att det rinner något på huvudet kommer instinkterna att påpeka för hästen att stegra är något negativt och den kommer att sluta med det. Men jag kan tippa på att hästen helst inte ska se att det är du som gör det (precis som hundar) för då förknippar de bara dig med det obehaget och det kanske blir värre.

Det är inte meningen att du ska bli ledsen över mitt inlägg men kanske tänka till en extra gång. Jag har självklart inte varit med bland händelserna men jag tror faktiskt (tyvärr) att jag läst händelserna rätt korrekt och utifrån dina svar kan jag dra vissa slutsatser. Det är naturligtvis helt upp till dig hur du vill ta emot slutsatserna och kritiken, avfärda dem som helt felaktiga, bli arg eller ledsen, tänka över situationen och ta emot råd o.s.v.
Jag tror både CK, Nafayette och jag har dragit samma/liknande slutsatser. Men det är ditt eget val om du anser det värt att lyssna på. Däremot kan man undvika att göra om sina misstag (med ev. skador till följd) genom att lyssna på andra med lång hästerfarenhet som hanterat väldigt många hästar genom åren. Jag önskar dig lycka till och hoppas att du kommer ur det här helskinnad!

Visst, men du, CK, Nafatyette är minoritet och jag håller på majoriteten. :p

Själv har jag då aldrig sett en ledarmärr sitta på ryggen på en som är under rang...:confused:

Att befästa sin ställning från marken..kan så vara..
Men ledarskap på hästryggen..nä.
Där handlar det om ridkänsla, samspel och kommunikation via sits och hjälper. Hästen arbetar MED dig och inte EMOT dig.

Ingen kan få mig att tro att man kan befästa nån "ledarskap" via hästryggen..

AM

Så att såfort man hoppar upp på hästen så gäller det inte att man är ledare längre?:confused:
Har väldigt svårt att förstå hur du tänker..
Men alla gör vi olika :idea:

...nästa gång du hoppar av kanske inte de andra hästarna far omkring som torra skinn i hagen.

Om jag fattade det hela rätt så gick ridpasset relativt bra och det var som först när de andra hästarna börja springa som din häst började elda upp sig?

Förutse händelser ínnan de sker - Mota Olle i grinden som det heter! Nästa gång du är på väg hem hoppa av innan hästen börjar stegra och dumma sig (om de andra hästarna är ute).

Och jo, tro mig man blir försiktigare (och klokare) med åren.

Ett annat tipps - träna upp din reaktionsförmåga och känsla så du snabbare kan korrigera bråkstaken.

Lycka till och var rädd om dig (och hästen)!

Som jag har skrivit tidigare. Ger jag mej en gång och hoppar av i farten så gör han samma sak nästa gångm knasiga hästar omkring eller inte.

Till en början var har uppe i varv, det gick halvbra hela passet- lite hopp och lite bus.

Tack så mycket :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 042
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar