Stegrande häst. LÅNGT!

Sv: Stegrande häst. LÅNGT!

Ursäkta men jag var inte så intresserad av vad du gör med din häst och hur din häst reagerar i vissa situationer. På MIN häst kan man inte hoppa av såfort han inte vill för då gör han likadant nästa gång, nån gång kommer kampen.

Åh, ursäkta mig. Jag trodde att detta var ett diskussionsforum där vi kan diskutera bla olika sätt att hantera hästar. Jag berättade vad jag tyckte. Om du inte är intresserad av vad andra gör med sina hästar, hur kan du då ställa de frågor som du gör? Jag tror snarare att du är intresserad av de svar som du i förväg har bestämt att du vill ha. Det är inte något konstigt med det så fungerar ju de flesta människor. Man lyssnar till de råd man tycker passar bäst. Däremot är det ganska oförskämt att svara som du gör.

Fy fasen så hemskt! Mår riktigt dåligt när jag hör detta! Tänk dig själv hur livrädd du skulle bli om någon gjorde så på dig!

Så vänta- det är helt ok att hästen ställer sig på bakbenen och ger mig hjärnskador alternativt skadar sig själv i processen men jag får inte ens slå hästen med en påse vatten mellan öronen?

Hur tänker ni egentligen? Det finns ett talesätt "what goes around comes around" och det gäller för mig: om hästen gör illa mig ska det göra ont tillbaka. Så funkar det i hästvärlden; en häst som nyps får ett nyp tillbaka, en häst som sparkas får en spark tillbaka. Du kan helt enkelt inte sitta där och acceptera att ett djur dummar sig bara för att den tycker att det passar sig.
Undantag finns det självklart: mår den dåligt och har ont får den ju visa det men då ska den fortfarande respektera mig och aldrig skada mig. Det är inte alls mycket begärt av en häst för själv har jag hanterat allt från fullblod till shettisar, ridskolehästar till privathästar och aldrig har jag blivit varken sparkad eller biten. Varför? jo för att jag visat att det inte är acceptabelt och de har respekterat det!

*allmänt knapplån*

Bara för att en häst reser sig en gång så har den inte ont.

..men det kan betyda att kommunikation och tillit hos dom inblandade har havererat helt.

Finns aldeles säkert en orsak till varför det började.
Tyvärr så kommer det att avslutas med en "kamp"
Vad jag själv skulle kalla för horse-breaking.
Alltså med våld på ett eller annat sätt få hästen att sluta bete sig som den gör..

Och i det skedet så är kommunikation bruten för alltid.

AM

Undantag finns det självklart: mår den dåligt och har ont får den ju visa det men då ska den fortfarande respektera mig och aldrig skada mig.

Frågan är väl om alla är kapabla att förstå hästens signaler.:smirk:
Att "måla" in hästarna i hörnen trots protester avslutas med krig.

Får man sig en jävel då så får man skylla sig själv.
Hästar varnar långt innan och vi som hanterar ska vara kunniga nog att inte pressa i det läget. Utan stanna upp och fundera på varför hästen gör si eller så.

AM

Frågan är väl om alla är kapabla att förstå hästens signaler.:smirk:
Att "måla" in hästarna i hörnen trots protester avslutas med krig.

Får man sig en jävel då så får man skylla sig själv.
Hästar varnar långt innan och vi som hanterar ska vara kunniga nog att inte pressa i det läget. Utan stanna upp och fundera på varför hästen gör si eller så.

AM

Så du menar att om en häst har ett stort sår som måste tvättas så ska du helt enkelt skita i det och låta det bli infekterat just för att du inte vill utsätta den för en sådan situation där den blir trängd?

När det gäller hästhantering så ska hästen aldrig få tänka till din ofördel. Du bestämmer vad den ska tycka är obehagligt och vad som inte är det. Sådant kan appliceras på exempelvis miljöträning- du ska klart och tydligt påpeka för en häst att inget sådant är farligt och den ska lita på dig. Och när det gäller sårtvättning: min häst tycker självklart att det gör ont men vet att jag aldrig menar henne illa. Hon vet att helvetet kommer att frysa innan jag försätter henne i en farlig situation eftersom jag alltid agerat så och hon godtagit det.

Så du menar att om en häst har ett stort sår som måste tvättas så ska du helt enkelt skita i det och låta det bli infekterat just för att du inte vill utsätta den för en sådan situation där den blir trängd?

Denna tråd handlar inte om stora sårskador. Fast du kanske vill missförstå med flit???

Sedan kan man ju fundera vidare..
Är det TS häst som för mindre än två månader sedan var både mager och muskelfattig???

AM

När det gäller hästhantering så ska hästen aldrig få tänka till din ofördel.

Frågan är...
I vår bransch så går man igenom helt en häst som håller på som TS häst.
Uppifrån och ner. Röntgen, blodprov tandkoll. Arbetsprov.
Finns kliniker för sånt.
Hästar i formsvacka testar man att byta miljö, ändra träningsupplägg.

Hästar är inte födda dumma i huvudet utan hästar lär sig allt eftersom. Det är vi människor som lär hästen alla dumheter.
Hos fel ryttare blir det fel resultat.
TS häst blev "trängd" och svarade med en farlig stegring.
Förslag härifrån om att både slå den i skallen och hälla vatten över den..

Måtte sådana idiotförslag tas med en nypa salt.:eek:
Att hantera "dum" häst handlar inte om att kämpa mot den. Det handlar inte om en "strid på kniven"
Det handlar om att överlista och få hästen att göra bra saker ändå.

AM

Denna tråd handlar inte om stora sårskador. Fast du kanske vill missförstå med flit???

Poängen är den samma- om du inte utsätter din häst för sådana situationer så vet du inte hur den skulle reagera i praktiken när något sådant väl händer. Man kan självklart inte begära 100% lydnad för det är ett djur; men TS bad inte om 100% hon ville bara hoppa av utan att risken av att bli ihjältrampad. Hästhantering innebär att man är konsekvent: lär sig hästen att "aha det är helt ok att jag blir stressad och springer runt i sådana situationer" så har du hamnat tre steg bakåt. Min häst är sådan också: jag accepterar inte att hon stressar upp sig vid en sådan händelse för tänk om hon tar till samma sak då det kommer en bil upp brevid henne eller något sådant? Det kan ju bli en farlig situation för båda! Om 4-åriga unghingstar kan hålla coolt huvud när läktaren applåderar och hästar springer runt dem så kan min också göra det!
Jag gillar inte detta "det är bara en häst"-trams. En häst är vad du gör den till! Gör du den orädd blir den det, gör du den rädd blir den det också.

Ptja, vad ska jag säga.. Det beror på hans humör :p oftast fungerar det jättebra.

till alla som tror han har ont:
borda han inte dumma sej när man rider med andra också då?

Du har inte möjlighet att alltid kunna rida ihop med andra???

Måtte sådana idiotförslag tas med en nypa salt.:eek:
Att hantera "dum" häst handlar inte om att kämpa mot den. Det handlar inte om en "strid på kniven"
Det handlar om att överlista och få hästen att göra bra saker ändå.

AM

Så att slå den med en påse vatten är inte att överlista? Man skadar inte det för fem öre- den lär sig att stegra är helt enkelt inte en bra lösning. Jag har själv aldrig tagit till den metoden eller att slå den med spöet mellan öronen då det funkade lika bra att förböja halsen och på detta sätt påpeka för hästen att "ha jag vann". När hästarna ser att det inte hjälper att stegra/bocka/dumma sig ger de upp. Jag ser inte varför jag ska acceptera att en lat häst vill skrämma mig till att hoppa av? Jag tycker att man ska få bli arg på hästar, som du sa: de är inte dumma. De vet vad de kan och inte kan och agerar utefter det. När en häst tycker att den kan göra som den vill i en stressande situation så det kan gälla liv och död om hästen får bestämma! Den ska helt enkelt lära sig att matte/husse är den som har kontrollen och att det är ingen idé att inte lyssna på dem.

Jag har hållt på med hästar, i ca. åtta års tid och vet en del. Hade en c-ponny förut, som blev helt tokig när man satte foten i stigbygeln och skulle hoppa upp. Han gjorde alltså caprióler, i klass med spanska ridskolans trix. Självklart inte på kommando, utav ren galenhet. När man skulle hoppa upp på Bandit, som han hette ( namnet passade verkligen ) gällde det att vara snabb upp. Lura honom liksom. Ett tips som jag kan ge dig, är att hålla igång hästen. Kanske rida skänkelvikningar på en skogsväg tex. Variera! Inte göra samma sak hela tiden. Varierar du med tex. skänkelvikningar, ställa igenom riktigt till höger, till vänster, övergångar, så hinner inte din häst tänka på att den ska stegra. Håll igång hästen, och var mjuk i munnen på den.Självklart vill du kunna göra halt på din häst och stå still ett tag, men det kommer så småningom efterhand.
Mvh/Louise;)

Hej Naira!
Ursäkta om jag är lite effektiv och inte läst igenom alla svar innan jag skickar detta.

Bra att du är konsekvent men till vilket pris???

När jag var yngre skulla hästarna göra precis som jag vill till punkt och pricka. Det spelade ingen större roll vad jag utsatte varken häst eller mig själv för bara jag genomförde övningen. Den bäska eftersmaken drabbade alltid mig själv (som tur är) med stukade handleder och fötter, blå tår osv.

Med åren märkte jag att det inte var helt nödvändigt att sätta så höga mål på en gång och att det oftast är bättre att avbryta en övning i stället för att tvinga hästen (avbryta övningen-skritta några steg - återta övningen).

...det märkliga var att ingen sa till mig att sänka ribban lite då jag gärna tar tipps och råd som något possetivt.

Summa sumarum:
Sänk ribban innan du skadar både dig och hästen!
Var glad för att du kom hem och att hästen inte kastade av dig drog iväg när hästarn börjad "bralla" i hagen.
Du förstör inte hästen för att du ger dig i såna här lägen. Så det så!!

Du har inte möjlighet att alltid kunna rida ihop med andra???

Det är väl den absolut sämsta lösningen?? :confused:

TS häst har ju precis genomgått en vet. kontroll.
Jag anser att TS hanterade situationen helt rätt, hästen ska kunna stå still när man ber om det. Jag kräver exakt samma sak av mina hästar, oavsett ålder och utbildningsståndpunkt. En häst ska kunna stå still när flockledaren/ryttaren ber om det.

Åh, ursäkta mig. Jag trodde att detta var ett diskussionsforum där vi kan diskutera bla olika sätt att hantera hästar. Jag berättade vad jag tyckte. Om du inte är intresserad av vad andra gör med sina hästar, hur kan du då ställa de frågor som du gör? Jag tror snarare att du är intresserad av de svar som du i förväg har bestämt att du vill ha. Det är inte något konstigt med det så fungerar ju de flesta människor. Man lyssnar till de råd man tycker passar bäst. Däremot är det ganska oförskämt att svara som du gör.

Visst, ett diskussionsforum. Och just i den här tråden ville jag ha tips om vad jag ska göra på min häst när han ställer sig, inte hur dina hästar reagerar på olika saker. Sorry om jag är oförskämd men så är det.

Sedan kan man ju fundera vidare..
Är det TS häst som för mindre än två månader sedan var både mager och muskelfattig???

AM

Nej, det är inte den hästen. Den häster mår nu jättebra och har fått tillbaka muskler och fett. Enligt vet. var det pga pälsfällningen.

Hej Naira!
Ursäkta om jag är lite effektiv och inte läst igenom alla svar innan jag skickar detta.

Bra att du är konsekvent men till vilket pris???

När jag var yngre skulla hästarna göra precis som jag vill till punkt och pricka. Det spelade ingen större roll vad jag utsatte varken häst eller mig själv för bara jag genomförde övningen. Den bäska eftersmaken drabbade alltid mig själv (som tur är) med stukade handleder och fötter, blå tår osv.

Med åren märkte jag att det inte var helt nödvändigt att sätta så höga mål på en gång och att det oftast är bättre att avbryta en övning i stället för att tvinga hästen (avbryta övningen-skritta några steg - återta övningen).

...det märkliga var att ingen sa till mig att sänka ribban lite då jag gärna tar tipps och råd som något possetivt.

Summa sumarum:
Sänk ribban innan du skadar både dig och hästen!
Var glad för att du kom hem och att hästen inte kastade av dig drog iväg när hästarn börjad "bralla" i hagen.
Du förstör inte hästen för att du ger dig i såna här lägen. Så det så!!

Jag måste tyvärr säga att jag inte håller med dej alls. Jag är konsekvent och speciellt mot denna häst, jag vet hur han funkar. På andra hästar som jag vet inte kommer skita i allt nästa gång bara för att jag lät den göra det en gång kan jag rucka på mina regler. Men inte för denna, för jag VET att han ställer sej nästa gång jag ska sitta av, stoj omkring eller inte.
Tror inte att det har något med ålder att göra, faktiskt. :confused:
Snarare personlighet.

Och btw, sänka ribban? Alltså hoppa av i farten och vara tvungen att göra det för all framtid också?
Som jag skrivit tidigare, hoppar jag av i farten en gång, blir jag tvungen att göra det gångerna efter också.

Det är väl den absolut sämsta lösningen?? :confused:

TS häst har ju precis genomgått en vet. kontroll.
Jag anser att TS hanterade situationen helt rätt, hästen ska kunna stå still när man ber om det. Jag kräver exakt samma sak av mina hästar, oavsett ålder och utbildningsståndpunkt. En häst ska kunna stå still när flockledaren/ryttaren ber om det.

Om du tar och läser vad vi har skrivit innan så står de att hästen fungerrar nästan alltid bättre när TS rider ihop med ngn annan.

Varför hålla på och utmana sin häst dagligen? Det kan gå riktigt illa till slut. I så fall är det bättre att ta hjälp av en professionell som kan hjälpa henne på ett ordentligt sätt, inte genom tvångsmetoder eller hugg/slag som så många alltid ska påpeka är det rätta sättet.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 042
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar