Stegrande häst. LÅNGT!

Sv: Stegrande häst. LÅNGT!

Min häst stegrade sig jättemkt förut. Provade slå en påse ljummet vatten i huvudet på honom, vilket resulterade i att han blev GALEN! Ingen bra ide på min häst iaf. Därimot började jag rida med tiedermann tyglar och det har funkat jättebra! Han har inte stegrat sig en enda gång med dom. Jag har dom på mittersta ringen, så han kan ju få helt långa tyglar ändå.
Har också hört att man, precis när hästen stegrar, ska slå den med ett rep eller liknande på magen, då väcker man tydligen deras flyktinstinkter och då ska dom tydligen inte våga göra så igen. (Dom tror att det är ett rovdjur som anfaller) Detta har jag inte provat, så jag har ingen aning om det funkar..Lycka till med din ponny!

Tipset med vattenballongen kanske du skulle testa,även om han blir stressad av de.Så har du tur så kanske du bara behöver göra de en gång.Hans stress, kan göra att effekten av vattenballongen blir dubbelt så bra. Tips bara. Stå på dej för atta påhopp,jag menar man måste ju för f-n få be om hjälp utan att få en massa skit för de :P

Nja, först och främst har jag absolut ingen lust att stressa upp min häst :p Sen, hur fasiken ska jag hinna med att ta upp vattenballongen ur fick och kasta det i huvudet på honom samtidigt som jag ska försöka hålla mej kvar och inte tappa tyglarna?:p haha har svårt att se det framför mej.
"ursäkta lilla pållen, vänta med att ställa dej tills jag har fått upp balongen ur fickan här nu" :p
Nä, tack..

Tack för stödet!

Min häst stegrade sig jättemkt förut. Provade slå en påse ljummet vatten i huvudet på honom, vilket resulterade i att han blev GALEN! Ingen bra ide på min häst iaf. Därimot började jag rida med tiedermann tyglar och det har funkat jättebra! Han har inte stegrat sig en enda gång med dom. Jag har dom på mittersta ringen, så han kan ju få helt långa tyglar ändå.
Har också hört att man, precis när hästen stegrar, ska slå den med ett rep eller liknande på magen, då väcker man tydligen deras flyktinstinkter och då ska dom tydligen inte våga göra så igen. (Dom tror att det är ett rovdjur som anfaller) Detta har jag inte provat, så jag har ingen aning om det funkar..Lycka till med din ponny!

Ja, så tror jag att det blir med min häst också. Att han bara blir galen och stressad.
Tror tyvärr att det blir så med repet också.
Men tack ändå! :idea:

Ja hur har du tänkt att lösa ditt problem? Inga svar verkar ju "duga".

ursäkta? Alla svar där jag verkligen får råd ifrågasätter jag. Är det så konstigt? Att jag ifrågasätter behöver inte betyda att jag tycker att det är helt befängt. Däremot betyder det att jag är mån om min häst och inte testar vilka galenskaper som helst utan att veta hur det inverkar.

Att kräva att en häst ska stå stilla när de andra hästaran springer omkring som galningar i hagarna runt omkring - det om något är att stressa hästen.

Att kräva att en häst ska stå stilla när de andra hästaran springer omkring som galningar i hagarna runt omkring - det om något är att stressa hästen.

Det försökte jag förklara för henne redan för 10 sidor sen, men det verkar inte ha gått in...

Det anser inte jag iaf. Det SKA mina hästar klara. De ska inte bry sig om de andra. Det är JAG som är flockledare!

Har jag fel?

Det anser inte jag iaf. Det SKA mina hästar klara. De ska inte bry sig om de andra. Det är JAG som är flockledare!

Har jag fel?

Målet med utbildningen ska givetvis var att man har total kontroll jämt.
Men vägen dit är lång, och att kräva saker av en stressad häst är dumt. Då får man först och främst koncentrera sig på att hästen ska lära sig klara av stressande moment.
Och det gör man inte genom att försöka få den att göra halt när den kokar i skallen.

Fel o fel...det är ju din åsikt.
Jag tycker inte att man bara kan kräva/ta för givet att hästen SKA göra saker för att man anser sig själv vara flockledare.Det ställs en hel del krav på en själv också.Jag som människa ska förtjäna att få hästens respekt och få den att känna tillit till mig samtidigt som jag måste visa att jag litar på den så detta är möjligt.Tar tid att få men ack så lätt att tappa tyvärr :bump:Blir man blind på att bara tro att endast hästen ska anpassa sig till människan så är man inne på lite fel spår,men man kan alltid förändras :D

Har jag fel?

Då ska hästen också ha fullt förtroende för dig. Glöm ledarskapet...
Det är inte så att du bestämmer över hästen. Utan hästen ska kunna
stå kvar för att den tror på dig.
Så länge det inte är så, får man arbeta på saken.
Och det gör man enbart med massor med tid och tålamod.

Knappast med varken spö eller vattenballonger i skallen. :crazy:

AM

Jag har inte läst alla inlägg men säger som många andra, en häst som man känner är på G att ställa sig eller bocka ska man böja halsen på och sedan rida på en pyttevolt så att det blir "jobbigt" att stegra eller bocka. När man sedan känner att hästen har "slappnat av" provar man att rida framåt igen. Har funkat på min häst som bockade av bara den när hon inte ville. Går även att göra när man är ute och rider på en liten grusväg.
Det är inte plågsamt och det behövs inte prylar.:)

herregud, jag blir alldeles trött av att läsa allt.. förstår inte hur alla människor orkar elda upp sig? jag har synpunkter på många råd och ideer här, men försöker ha ett hyfsat öppet sinne.. funderar även över TS agernade i situationen, men kommer fram till att nej, jag var inte där och väljar att inte uttrycka mej i frågan..hursomhelst..

jag har sett att TS undrat om equiterapueft, så jag svarar på det helt enkelt å håller mej utanför hetluften! :smirk:

min häst har haft lite problem i kroppen, både här och där, dock har det aldrig resulterat i extrema beteenden.(han blev konstig att rida, svårt att böja sig helt plötsligt å då blev jag orolig). jag tog ut en ET, när hon gick igenom honom visade det sig att han hade rejält ont i ryggen, i manken, bakknät, bogen och sne i bäckenet!!:eek: gud, ja höll på å bryta ihop, ja hade ridit på honom å han hade INTE gjort värre motstånd (jag var villig att ge honom det bara han visat mej tidigare!) aja, efter ett par behandlingar (mest laser och akupunktur) och ridning hon rekomenderade var han en helt annan häst. några gånger senare igen fann hon ingenting i kroppen på honom. jag rekomenderar verkligen att ta ut en ET, de är bra i förebyggande syfte också. jag kan ju bara tala för den jag använder, men hon går först igenom hästen ordentligt, antecknar och behandlar vid behov, annars får hästen bara en skön stund. hon tar 500 kr, och det är ju en ok summa tycker jag för att både gå igenom hästen och behandla den. själv e jag helt beroende av henne nu, ringer såfort nånting känns konstigt. (haha förnekelse till att han kanske bara går dåligt! "nu är han konstig! ET! :p)

hoppas verkligen det ordnar sig med allting, ont eller inte!

Enligt min åsikt har du fel!
Se bla CK:s och Nfayettes inlägg.

För att du ska få en lugn och trygg polle måste du vara ödmjuk mot den och inte fara fram som en bulldozer. Försök att hitta det där fina som hästhantering och ridning handlar om - känsla och förmåga att läsa av hästen och situationen ni befinner er i.

Hoppsan Ninnurur sista stycket var menat till trådskaparen men tycker du att det var något att ta tillsig så håll tillgodo :D

Jag hade också förböjt halsen och ridit fram han på en volt när jag känner att han ska till och stegra..:P

Har även hört att man kan slå en påse vatten i huvudet på dom när de ställer sig (så de tror de slagit i huvudet och det är blod som rinner) eller att man kan piska dom under magen så de tror att de har blivit bitna av en orm.. Men dessa grejer har jag inte provat, he he![/QUOTE]

det ska man INTE prova heller!!:eek: idioti!!:eek:

Enligt min åsikt har du fel!
Se bla CK:s och Nfayettes inlägg.

För att du ska få en lugn och trygg polle måste du vara ödmjuk mot den och inte fara fram som en bulldozer. Försök att hitta det där fina som hästhantering och ridning handlar om - känsla och förmåga att läsa av hästen och situationen ni befinner er i.

Ja, precis. Enligt din åsikt ;) bara för att DU tycker en sak behöver inte jag göra likadant. Som jag har skrivit tidigare, ditt sätt är ingen lag. Vi gör alla på olika sätt med våra hästar. Sedan måste jag bara påpeka att jag har aldrig gått på med spö, dragit i tyglarna och kastar ballonger omkring mej. Det skulle jag aldrig göra. Så döm inte MEJ för vad andra har skrivit.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 637
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 042
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar