Stegrande häst. LÅNGT!

Sv: Stegrande häst. LÅNGT!

Hur vet du det? Känner du henne? Har du sett henne? Vet du annat än det hon sagt? Tycker man ska passa sig för att anta att alla som kommer hit och leker duktiga är det..

Det enda jag menade med mitt inlägg var att man skulle läsa vad folk skriver i sina råd och inte bara förkasta hela inlägget för att man "inte kommer överens". Jag vet inte annat än vad trådskaparen sagt heller.

Tar lite illa upp när du hoppar på mig om detta när jag inte försökt annat än att medla. Jag har hängt tillräckligt många år på buke för att veta att man inte ska anta att alla är duktiga. Jag har också hängt här tillräckligt länge för att känna igen vissa användare som faktiskt har något att komma med.

Tar lite illa upp när du hoppar på mig om detta när jag inte försökt annat än att medla. Jag har hängt tillräckligt många år på buke för att veta att man inte ska anta att alla är duktiga. Jag har också hängt här tillräckligt länge för att känna igen vissa användare som faktiskt har något att komma med.

Praktik och teori är så himla olika saker. Jag kan exempelvis säga till någon att de ska ha hälarna ned, lodrät sits och tummarna högsta punkten, men betyder det automatiskt att jag själv gör det när jag rider? Nej. Det är så lätt att säga "gör såhär" men när man själv sitter där så kan man få total hjärnsläpp och göra helt emot vad man egentligen ska göra.
Ofta beror det på att hästar följer inte regelboken, speciellt om du aldrig sett hästen i aktion och vet inte vad den egentligen gjorde: du vet endast utifrån TS text. För allt vi vet kan hon lika hjärna ha piskat ihjäl hästen men påstår annat (jag säger absolut inte att jag tror att hon gjorde det! Detta är bara ett exempel).
Man tar allt med en nypa salt och TS gör helt rätt i att ifrågasätta vissa tips och råd för att de kanske inte passar hennes häst eller är inga lämpliga metoder i praktiken- som en bra hästägare ska man kunna granska kritiskt, inte bara för hästens skull utan sin egna också.

För att du sa att en av de som svarade hade inga problem med sin häst och det hade Naira så hon borde lyssna? Den personen hade helt enkelt sagt att "du gjorde fel" när hon har egentligen ingen aning om vad som verkligen skedde och hur hästen skulle betett sig om hon satt på den istället för Naira. "You can talk the talk but can you walk the walk?" brukar man ju säga.

Sedan att du påstår att hon borde lyssna betyder att du tror att den ryttaren kan rida och har ingen problem med sin häst. Då svarar ju jag att det inte behöver vara sant: mycket snack lite verkstad kan ju vara hennes fall (som det oftast är, många tror att de skulle klarat situationen bättre men så är ofta inte fallet). Du hoppade ju faktiskt på Naira lite grann. Det var bara det jag tänkte säga, att man kanske inte ska lita på att folk kan bara för att de "verkar" vara vettiga och att du utan grund inte ska hoppa på Naira och påstå att den människan är bättre än henne.

Nu tolkar du in väldigt mycket (för mycket) i det jag har skrivit...

Inte någonstans har jag sagt att TS måste göra som den personen säger.

Sedan att du påstår att hon borde lyssna betyder att du tror att den ryttaren kan rida och har ingen problem med sin häst.

Var snäll och låt bli att spekulera i vad du tror att jag tror.... Jag menar bara det jag skriver. Inget annat.
Om jag föreslår att någon har något att komma med betyder inte det att jag anser den personen vara en expert, men dock värd att lyssna på.

Det är du som har problem med din häst, hon har det inte. Så varför inte lyssna på vad hon säger? Uppenbarligen gör hon ju något rätt.

Om det här tolkas som ett påhopp så ber jag om ursäkt till TS. Enligt mig är det ett råd...

Senast ändrad:

Det är du som har problem med din häst, hon har det inte. Så varför inte lyssna på vad hon säger? Uppenbarligen gör hon ju något rätt.

Vi kan ta det citatet du använde.

Det är du som har problem med din häst, hon har det inte.
Jaha du vet detta hur? Egentligen kanske hon har ett monster till häst, en som absolut inte kan stå till och därför måste hon berätta för andra att man absolut inte kan kräva att en häst står still även om den är utbildad Msv, för nu har väll Naira aldrig sagt något om hästens utbildningspunkt. Även om många vet att det funkar finfint bara man är konsekvent och bestämd (för nu har ju majoriteten sagt att hon gjorde helt rätt och hästen stod ju still andra gången så något måste hon ha gjort rätt?).

Uppenbarligen gör hon ju något rätt.

Ännu en gång- hur vet du det? Mycket snack lite verkstad. Verkligheten är alltid annorlunda och många som säger att "du gör fel jag gör rätt oavsett hästens temperament och utbildning" har oftast väldigt fel. Alla hästar funkar inte likadant och man kan absolut inte komma in på ett forum och säga att "mina hästar gör si och så din häst är likadan för det är ju trots allt en häst". Det är något av en självutnämnd expert skulle jag vilja påstå.

Jag tycker faktiskt att ditt inlägg lät som ett påhopp och det gjorde tydligen TS också som faktiskt blev ledsen för det.
Nej jag tänker inte diskutera detta vidare då vi har olika meningar och så kommer det nog att vara. Bara att acceptera. Men jag ogillar trångsynthet och "jag har alltid rätt"-attetyder (nu kommer de inte från dig men många andra). Hellre så sitter jag och tror att alla på detta forum är idioter och förklarar grundligt saker än att bara blint tro att om det låter bra så måste det vara så- jag kan lova att många tror att de kan mer än de gör, därför undviker jag att rekommendera hjälptyglar och skarpa medel som problemlösning, man vet ju inte vilken häst som kan fara illa av det. Men en vattenballong kan jag inte direkt se som ett skarpt medel, hellre det än att slå ihjäl hästen som vissa andra tycker passar sig. Men jag har främst stått för att förböja hästens hals: det tar tid men det lönar sig i slutändan.

Detta var kanske riktat till forum-folk generellt och inte helt till dig Skogstrollet.

Nåja, majoriteten i den här tråden har förespråkat vattenballonger eller spöslag i huvudet på hästen samt gramantygel.....:eek::angel:

Vill bara klargöra. Majoriteten är inte en person= 1 person föreslog graman, resten höll inte med.

Ok nu blev jag nog lite väl upprörd så jag vill bara klargöra med bättre ord vad jag menade, Skogstrollet. Jag vet att du kanske inte menade din kommentar som ett påhopp men det lät som det, var en "hon gör rätt du gör fel" ton tyckte jag, även om det kanske inte var så. Problemet är att jag verkligen avskyr när folk sätter sig på tvären och påstår att en metod funkar på alla hästar oavsett som många gör (inte du då men andra syftar jag på). Jag gillar heller inte filosofin med att hästar tål ingenting och de får aldrig igen för vad de gör, även om man aldrig skadar dem utan bara "lurar". Många som tänker på det sättet har också hästen som klampar över dem när de vill ut till hagen och skiter fullständigt i om ägaren vill åt ett håll- hästen ska minnsann åt det andra! Då tycker jag att hästen är total respektlös och ska lära sig vad som gäller. Vissa hästar är så pass känsliga att det räcker med att titta på dem så kryper du ur skinnet medan andra behöver en fastare hand.
Jag gillar inte heller att man bara vind på våg rekommenderar olika hjälptyglar och bett när det funkar bra med att bara "lura" hästarna, kanske genom att rida på volt eller bara distrahera hästen med något annat etc. Jag blir liksom rädd när man tycker att det är fullt ok att säga något i stilen med "släng på ett kandar så blir det bättre", det är ju hästen som lider och jag orkar verkligen inte läsa mer idiotiska saker som händer i tidningarna..
Så förlåt om jag nu riktat allt mot dig men se det som en mer genrell ilska mot idioti :D

Svarar inte bara till dig nu.

Låt säga att du är på en arbetsplats.
Du har vaknat på fel sida, témuggen gick sönder och spillde så du va tvungen att byta kläder innan du for till jobbet. Dagen började skit.
Du är INTE på humör och din chef vill att du ska lämna in en rapport.
Du KAN INTE strunta i det bara för att du har en dålig dag. Det måste man kunna hantera.

Samma sak med hästar. Dom kan visst ha dåliga dagar. Men dom ska inte slippa undan allt vad hyfs och ordning heter för att dom inte vill.
Det slutar med att du får en ouppfostrad häst som av ren lathet inte vill någonting alls.
DÄREMOT kan man kanske göra dagen lite lättare för dem, kanske inte kräva all träning.
Är hästarna tjuriga den dag du hade tänkt träna dressyr på banan. Rid ut i skogen och rid slalom mellan träden, flytta hästen till och från stigen, öka och minska galoppen ute.
Gör det lite alternativt. Men man behöver inte ge med sig helt.

Exempel. Jag sköter om ett gammalt halvblod, han är 18 år iår och triangelmärkt. Jag hade tänkt träna lite dressyr, men han har en dålig dag och redan när jag borstar slår han med svansen och skruvar på sig. Och när jag tar fram dressyrsadeln vägrar han låta mig spänna den.
Okej, då skiter vi i det, tar hoppsadeln istället och rider ut och gör lite volter och serpentiner runt träd, tempoväxlingar. Och både jag och hästen har kompromissat.

Eller exemplet innan, med arbetsplatsen
Chefen hade tillexempel kunnat underlätta din dåliga dag genom att säga, jag hade tänkt att du får gå hem men då måste du skicka den färdiga rapporten till mig ikväll.
Alltså genom att lätta din börda så hade han fått det han velat iaf. fast det blev lindrigare för dig.

Förstår ni mitt resonemang? Eller svamlar jag?

Herrejävlar så mycket du fick ut av 1,5 rad ord... Jag är mycket häpen och inte så lite irriterad. :crazy:

Välj ett annat mål för dina föreläsningar om "generell idioti" för jag känner mig orättvist utpekad när det finns andra i denna tråd som uttryckt sig bra mycket klumpigare.

Ja mina ord kanske kunde misstolkas men nu har jag förklarat vad jag menat samt bett TS om ursäkt om hon tog illa upp.

Jag skulle kunna bemöta dina långa inlägg mer utförligt, men jag orkar fan inte...

Punkt.

Nej jag förstår och håller med precis- det går liksom inte bara att säga "nej jag vill inte" och sedan godta det från en häst. Man, precis som Naira gör, nöjer sig med att bara ta någon vända i trav och galopp tills hästen går fint, och sedan bara lunka hem igen. Svårare än så är det inte men jag tycker inte att hästen bara kan välja när den vill och vill inte- inte skulle väll någon säga till sitt barn att det är ok att inte åka till dagis bara för att den är tjurig och inte vill? Får den som den vill en gång kommer den att vilja det fler gånger!

Jag förstår, inte svamligt alls.
Det handlar om att välja sina strider och inte utmana ödet i onödan.

Om man istället för att prompt göra en halt (eller vad som) kan man välja att göra något enklare och "vinna slaget" med betydligt lägre insats. Hästen vet ju iaf inte att du egentligen velat träna halter, och lyckas kanske jättebra med något annat = båda går vinnande ut ur situationen.

Som "erfaren forum-surfare" vet du att 1 säger en sak, en annan hänger på, tillslut är det fem som tjatar och då blir den senaste och aktuella utskälld. Bägaren rann över. Jag bad om ursäkt för att ha överreagerat men så är det. Take it or leave it.

Och just därför måste man lära känna sin häst så pass att man kan läsa av humör och dagsform på den och byta plan INNAN man kommer till en sådan situation. Dålig dag = lägre krav.

Och här skulle jag kunna skriva ett jättelångt inlägg om hur man uppfattar en nonchalant ursäkt som egentligen inte var uppriktigt menad. :smirk:

I'm leaving it...

Jag bad allvarligt om ursäkt i inlägget innan och sa att jag överreagerade och menade inte specifikt dig men vad ska jag göra om du nu inte vill ta den? Du godtar eller förkastar, det är ditt val inte mitt.

Det enda jag inte riktigt förstår är varför du inte vill konfrontera din häst om den är dum? Jag kan ju säga att jag har en häst i stallet som är väldigt klumpig och verkar inte riktigt förstå detta med att vara aktsam och respektera andra hästars space, vad får hon av den ranghögste om hon går för långt? Jag kan säga att hon blir slagen gul och blå om det behövs. Men det gör det sällan!
När det gäller hästar så pratar det genom kroppen och då gäller det att konfrontera hästar och se till att "lura" dem att tro att du vann helt enkelt. En bra ledar-häst har psykisk styrka mer än kroppslig och därför litar hästar på denna individ. Du kan ju aldrig slå en häst fysikt men du kan överlista den.

Så förlåt om jag nu riktat allt mot dig men se det som en mer genrell ilska mot idioti

Det här skulle man snarare kunna tolka som att du kallar mig för idiot... Men det vill jag väl inte TRO att du gör. Men fri tolkning var visst helt ok.

Nej jag menar inte att du är idiot- du har inte direkt gett henne några..ja låt oss säga "avancerade" råd (som bara ska användas av duktiga personer som kan sitt) eller promt sagt att bara en metod funkar punkt slut. Så nej jag riktar det inte till dig men mot andra som faktiskt gör så.

Men jag har faktiskt inte sett ett konkret svar på varför du inte gillar att konfrontera hästar. Bara att du är konsekvent och inte försätter dig i situationer där du på något sätt pressar hästen.

För mig känns det snarare naturligt att konfrontera problem som att hästar springer runt i hagen brevid. För ju mer jag tränar ju mer lär sig hästen att den inte får uppföra sig hur som haver. Och nej jag gör inte det för sakens skull utan tänk dig ett scenario där jag rider på en smått trafikerad väg och hästarna i hagen bervid lever rövare. Då vill jag helt enkelt veta att hästen kan stå stilla om jag ber om det så att vi inte blir påkörda.
Samma sak gäller det när jag rider ut, jag uppehöll mig på en plats i minst en halvtimme en gång, hästen stegrade sig och försökte vända för den inte ville gå förbi ett stängsel. När jag inte gav upp så gjorde hon och nu har jag aldrig problem någonstans! Visst finns det tider då riskerna för att skadas är stora och då ska man backa undan för hälsans skull (om hästen blir orolig av en stor lastbil- hellre hoppar jag av än att sätta livet till).

Men jag har faktiskt inte sett ett konkret svar på varför du inte gillar att konfrontera hästar. Bara att du är konsekvent och inte försätter dig i situationer där du på något sätt pressar hästen.

Nu håller du på och "tror" igen...

Varför ska jag rida rakt in i en konfrontation när jag hellre kan lösa det på ett smidigare och mindre riskfyllt sätt?

Som exempel då, för att vara vääääldigt tydlig. *börjar tröttna på att förklara mig*

Min egen häst var jäkligt harig första året och ville helst ta långa omvågar runt saker han ansåg läskiga. Ska jag då tvinga hästkraken rakt fram till grävaren och försöka tvinga honom att stå där så länge jag vill??? Javisst, KANSKE funkar det ELLER så drar hästen/stegrar sig/what ever och vi blir båda allvarligt skadade.

Istället kan jag välja att närma mig problemet successivt. Jag kan sätta mindre delmål och närma mig grävaren allt eftersom. Ja det tog tid men efter ett halvår hade jag en häst som visste att jag aldrig bad honom om mer än han klarade av, han fick ett fantastiskt självförtroende (eftersom han sällan misslyckades) och litade på mig.

Bara att du är konsekvent och inte försätter dig i situationer där du på något sätt pressar hästen

Jag pressar hästen i den takt jag vet att han (och jag) klarar det.

Likaså med en bråkig häst (har ridit sådana också). Har jag sagt åt hästen att den ska göra något så ska den göra det. Men jag skulle i likhet med TS aldrig ha chansat på att ens försöka göra en korrekt halt på en stissig häst som dessutom stressas av en hage full med rejsande kompisar bredvid- det är att duka för ett misslyckande enligt mig.

Hade jag varit i TS situation och kommit in på gårn och sett de andra hästarna rejsa (känt till att min häst är bråkig och inte helt lydig än) så hade jag lagt om planen, ridit vidare, tränat på volter eller vad som helst och sedan återkommit på en lugnare häst i en lugnare omgivning. På så vis hade konfrontationen undvikits, skaderisken minskat OCH man har lyckats genomföra det man satt framför sig. Hästen hade inte misslyckats och jag hade inte åkt av.

Istället hade jag fortsatt att jobba med relationen till hästen tills den lyssnade bättre och sedan efter hand tagit hand om "värre" situationer.

Visst det är skithäftigt att bråka ner sin häst i en vass situation... :smirk: Men det är inte lika häftigt att gå runt med 4 spikar i ryggen och ständig värk.

Nu har jag enbart använt TS situation som ett exempel och JA jag känner varken henne eller den häst hon rider. Hon vet bättre själv hur hon ska hantera honom.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 637
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 042
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar