Stegrande häst. LÅNGT!

Sv: Stegrande häst. LÅNGT!

Förstår ni mitt resonemang? Eller svamlar jag?

Sällsynt klokt inlägg!!! :bow::bow:

Du måste vara en mycket ödmjuk människa som kan lystra till din häst "dagsform"...
Snyggt! :bow::bow:

Just detta med att vara vaksam på hästens humör är ju så viktigt.
Ser ju själv med stallet fullt av fölston, föl och unghästar.

Hur många gånger har man inte hört från dom:
-NÄ!! Fel dag, kom igen på torsdag i stället.. :D

Det är då man kompromissar/lurar dom.
-Nähä..du vill inte göra så..nähä..då får du göra så där i stället..
(och så får man samma sak gjort, fast på ett annat sätt)

AM

Nu håller du på och "tror" igen...

Tror? Nej jag kollade bakåt på dina inlägg. Du skrev att du red en bråkig häst och där var du tvungen att vara konsekvent plus att du inte riktigt försätter dig i en konflikt med en häst, utan som du nu påstod, tar det gradvis efter förmåga.

Jag vill bara påpeka att TS inte ville att hästen skulle stå helt still utan så hon kunde hoppa av utan att hästen skulle springa runt alt. på henne.

Jag tvingar inte hästar att kliva fram till det de är rädda för utan jag ber dem kliva bortanför det. Jag ignorerar föremålet och kräver endast att de kliver förbi det och det tycker jag att de klarar bara man bestämt sig för det. Skiter du i föremålet fattar hästen att det är inget att vara rädd för.
Men vad skulle du göra om du kom till en bro och måste över? Det gäller ju att bevisa för hästen att du står för vad du säger och oftast godtar de det. Men då hamnar man i en konfrontation och nej jag tycker inte det är särskilt "häftigt" att bråka med en häst- och gör du det rätt så bråkar inte du, den tröttar ut sig själv och således bestämmer att "nu gör jag som du vill då" för att det är lättast och bekvämast så". På detta sättet har du "lurat" hästen till att tro att om den gör som du vill får den som den också vill till slut- dvs komma hem.

Men detta att rida iväg åt ett annat håll och sedan komma tillbaka är hästarna i hagen tystnat betyder ju att om den situationen händer någon gång när det verkligen krävs att den står still annars kan det bli farligt, så skulle din häst aldrig lära sig att springande hästar är ingen fara. Om du vill ha en polishäst ska hästen utsättas för en bunt med tokighet så att du vet att den klarar av de situationerna! Samma gäller våra "vanliga" hästar, om du undviker de situationerna kommer du aldrig att veta hur den reagerar när det väl smäller och då kan det gå illa till!

Jag ser unghästar som går championat: de har alltså hästar, skrik och panik runt om och hur kommer det sig att de klarar av det? Jo de blir miljötränade och utsatta för det mesta man kan tänka sig hända på en tävling. Likadant gäller hopphästar- man kommer inte till tävlingar utan att ha provat "skrämselhinder". Visst hästen kan tycka de är snorläskiga men är man bestämt och låter hästen titta på dem så löser det sig.

Tror? Nej jag kollade bakåt på dina inlägg. Du skrev att du red en bråkig häst och där var du tvungen att vara konsekvent plus att du inte riktigt försätter dig i en konflikt med en häst, utan som du nu påstod, tar det gradvis efter förmåga.

"Påstår"? Tror du jag efterfabrikerar...?

Om jag kommer fram till en bro och "måste över" så tar jag mig över. Känns det knepigt kliver jag av och leder honom. Men jo, ska vi över så går vi över.

Men i TS exempel valde ryttaren själv att gå in i en svår konflikt som inte var nödvändig (enligt min mening) och som gav ett riskfyllt resultat.

sedan komma tillbaka är hästarna i hagen tystnat betyder ju att om den situationen händer någon gång när det verkligen krävs att den står still annars kan det bli farligt, så skulle din häst aldrig lära sig att springande hästar är ingen fara

Om jag vill att min häst ska palla springande hästar i omgivningen så passar jag på att träna det när hästen jag sitter på är lugn. Jag tränar hellre min häst under kontrollerade former än att jag "tar tillfället" när en kritisk situation uppstår.
(Naturligtvis tar jag även tag i en kritisk situation OM den uppstår, men här skapade ryttaren själv den kritiska situationen. )
*nu känner mig jag väldigt övertydlig*

Är det polishästträning vi diskuterar här i tråden...? Det hade jag missat.

För övrigt är jag väldigt mycket för miljöträning av häst och lade mycket tid och omsorg på just det med min.

Nu har jag inget mer att säga om det.

Om jag kommer fram till en bro och "måste över" så tar jag mig över. Känns det knepigt kliver jag av och leder honom. Men jo, ska vi över så går vi över.

Men i TS exempel valde ryttaren själv att gå in i en svår konflikt som inte var nödvändig (enligt min mening) och som gav ett riskfyllt resultat.

Det är inte alltid man kan förutse att hästen kommer att smälla egentligen, det kunde lika gärna gått att han tillslut givit upp och funnit i sig i det hela som många andra. Men denna gång hittade han på att ställa sig var en lösning. Jo troligen genom att backa och gå framåt fick hästen impulsen att stegra så det var kanske inte det mest lyckade men det är inte alltid man tänker på att hästen skulle reagera värre än vad den brukar göra annars.

Om jag vill att min häst ska palla springande hästar i omgivningen så passar jag på att träna det när hästen jag sitter på är lugn. Jag tränar hellre min häst under kontrollerade former än att jag "tar tillfället" när en kritisk situation uppstår.
(Naturligtvis tar jag även tag i en kritisk situation OM den uppstår, men här skapade ryttaren själv den kritiska situationen. )
*nu känner mig jag väldigt övertydlig*

Men just i detta fall ansåg hon ju inte att det var en kritisk situation, hästarna var livade och ponnyn trippade men inget mer med det. När hon försökte stanna honom något för att hoppa av så vägrade han och för första gången någonsin ställde sig så högt att hon kände att det var obehagligt. Men att ge upp vid det tillfället skulle hästen kanske ställa sig ännu värre nästa gång. Inleder man en kamp ofrivilligt måste man avsluta den.

Är det polishästträning vi diskuterar här i tråden...? Det hade jag missat.

Jag tycker att det är nyttigt att överdriva miljöträningen för hästar, de ska inte vara rädda för lastbilar, traktorer, pressenningar osv- precis som en polishäst. Det är bara sunt! Men om du inte tycker att det är relevant så får du väll tycka det.

Nu låter det som att det var du som var där och tittade...?

Eftersom hästen tydligen varit bockkung m.m. på ridskola kan man utgå ifrån att risken finns att han reagerar vid press.

Nej, hon läste inte hästen helt korrekt. Och det var inte första gången hästen stegrade sig, bara första gången han reste sig högt. Han har studsat förut.

Jag tycker inte hästar ska gå och vara rädda för presenningar, lastbilar m.m? Såg du inte mitt senaste inlägg eller hoppade du bara lite praktiskt över det...?

Du vet lika lite som jag vad som hände TS den dagen. Nu är det du som sitter och "tror" och "gissar". Likaså väljer du att se/läsa det som passar dig och jag undrar nu om du inte väljer att missförstå bara för nöjet att argumentera och tjafsa.

Jag hjälpte en kompis med hennes b-ponny ett tag, då hon fick för sig att gå upp på bakbenen lite när som helst då hon tyckte det inte passade henne längre..
Visst kan det fungera med att böja halsen, som många säger, men vad jag upptäckte med detta sto, var att hon då sökte stöd på den tygel jag böjde henne med och därmed stegrade samtidigt som hon var förböjd och detta innebar en stor risk, då hon lätt tappade balansen. Inte för att hon brydde sig vidare om det, hon gick upp ändå, oavset om hon gjorde sig illa eller inte.

Ibland kan det fungera med ex vattenpåse i huvet som någon skrev, ibland med att krasa ett ägg mellan öronen precis när de går upp men ibland funkar inte det heller. Inte med den underbara lilla donnan jag red i varje fall.

Till slut hade jag inte mcyekt annat att välja på än att använda huvudet (inte bokstavligt dock :angel:) utan jag gjorde så att när jag kände att hon tänkte stegra, tog jag fötterna ur stigbyglarna, hon gick upp då gled jag ner över rumpan på henne och när hon var på väg ner igen så hoppade jag upp över svansen tillbaka i sadeln igen. Krävdes endast EN sådan behandling innan hon slutade gå upp.. stackarn tyckte väl jag var dum i huvet.. :p
så prova det om inget annat funkar, behöver ju inte fungera heller, men bara ett litet tips liksom

Lyck till!

Tur att ni förstod mig. :)

Kan bara använda mig själv och halvblodet, tex. Han brukar INTE protestera. Så ärligt go o glad o gör allt för sin ryttare. Men vill han inte, någon enstaka gång så okej, då gör vi något annat. Myser ute i skogen eller dyl.

Sånt tycker jag borde vara självklart. ´"Bara för att det är djur" vi håller på med behöver det inte betyda att dom ska vara underordnade. Har aldrig haft en så bra kompis som min Andean faktiskt, ömsesidig respekt och förståelse kommer man långt med :)

Har själv en häst som stegrar sig när det inte passar honom. Inte så kul men tyvärr inte så mycket jag kan göra för att få honom att sluta. använder gramman för att hålla ner huvudet. tycker det funkar bra.

Har genom åren ridit till en del problemhästar som bla har stegrat sig och måste bara säga en sak innan alla börjar med råd om hur man ska gå tillväga för att få dom att sluta.

Se till att få hästen ordentligt genomkollad av veterinär innan du sätter dig och börjar bråka!

Det är inte många hästar som håller på så bara för att dom är envisa. visst finns det sådana också men dom är inte så många.

Så snälla kolla upp honom ordentligt innan du gör något annat...

Och Lycka till...:)

Uppenbarligen har du fel strategi, eftersom hästen reste sig rätt upp.:smirk:
När mina hästar inte uppfyller mina önskemål om behärskning osv anser jag inte att det är hästens fel, utan att jag utsatt den för för hårda prov.
Man får ta ett steg i taget, och ibland även backa i utbildningen.

Att som någon skrev "kräva att den går fot 7 dagar i veckan" kan man göra när hästen är färdigutbildad.
Jag anser fortfarande inte att du nått dit med din häst.

Men eftersom du vet bäst, och uppenbarligen inte vill har råd, utan mest få höra hur tuff du är som törs rida en sån häst så gör som du vill då...

Håller med om de att man kan behöva backa i utb.

Senast ändrad av en moderator:

Hej! Tror nog inte alls att det är kört för din del. Men det är väldigt scårt att säga vad man ska göra i sånna här situationer när man itne har sett hästen IRL. Men en sak som du ska göra är att driva på honom, driv och smacka på honom för allt du är värd, och vrid hans huvud åt ett håll ( tillexempel höger ) försök få honom på andra tankar fort som sjutton bara, och sen när han står på alla fyra börjar du greja med något annat direkt. Man ska ju aldrig "ge hästen chansen" att stegra sig, men gör han det helt oväntat är det ju svårt.. Men om han gör det igen - kolla efter tecken, så du vet när du ska börja distrahera hästen nästa gång. En skillnad bara som jag tror många kan tolka fel, inte "bråka" med hästen, bara börja greja med något annat, så h*n nästan börjar undra vad du pysslar med där uppe. ;) Har hjälpt för mig. Lycka till! //Ellinor

Tror det sistnämnda fungerar tills man gör så på en ponny/häst som blir förskräckt av att någon plötsligt står bakom en istället för på en och dessutom ska upp på en bakifrån igen. Kan gå rätt illa, inget jag skulle rekommendera, om man tänker på att hästen av någon anledning redan är uppe i varv, eller har dumma fasoner för sig. Kan komma en spark i rena farten, och då är det itne så kul att stå bakom. ;) //Ellinor

klart det kan vara så, men efter vad jag erfarat (säger inte att detta är bästa sättet, finns miljoner av bra sätt) så fungerar detta bra, om man är kvick i benen. Man måste tajma rörelsen perfekt, annars slutar det med att man sitter på marken.. :P
Hästen kan inte gärna sparka nären är på bakbenen, men det är klart det kan sluta illa om man inte är försiktig :P

Oj, oj, oj, nu har jag suttit och läst varenda inlägg på denna tråd(!):eek: (vet har inget liv :angel::D)

Har varit många intressanta och lärorika svar men också många tråkiga påhopp m.m.
En del (Inga nämda-Inga glömda)förstår jag mig verkligen inte på, hur man ens har mage att ge sig på någon man inte ens träffat utan att veta dess kunskaper/erfarenhet :eek:

Det här är min syn på det hela, så vill INTE ha några påhopp från någon!

Till TS: Hoppas det går bra med din ponny och lycka till i fortsättningen! :)

Tack och hej från blomman ;)

Vill bara klargöra. Majoriteten är inte en person= 1 person föreslog graman, resten höll inte med.

Bara på förstasidan i tråden ser jag två personer (corzette som rekommenderar graman, sassibal och charoe som säger att hon kanske skulle ha prova). Orkar inte läsa mer av de tidigare inläggen men vi kan väl slå fast att det är mer än en.

Jag kan överhuvudtaget inte förstå hur man kan sätta "absolut konsekvens" över att "känna av hästen"? Det finns situationer där det är befogat att ställa krav och det finns situationer där de tänkta kraven skulle pressa hästen över gränsen men ev. skador till följd. Ryttarkänslan består i att känna av vilken av situationerna man befinner sig i. I de senare fallen modifierar man sina krav så att man ändock kan avgå med "vinst". Det ger sedan bättre förutsättningar för att i framtiden kunna ställa högre krav. Ju mer man lär känna hästen desto lättare är det att avgöra hur höga krav man kan ställa i en pressad situation.
En förutsättning för att överhuvudtaget kunna ställa krav är dock att hästen är frisk. Känner den av ex.vis kissing spines spelar det överhuvudtagen ingen roll hur samarbetsvillig hästen än är kan smärtan driva den över gränsen.
I mina öron verkar de som drivs av "absolut konsekvens" vid alla tillfällen som att de inte har haft nog med erfarenhet av hästar med nerv eller som tidigare haft dåliga erfarenheter. Där är förmågan att känna av situationen nödvändig för att utnyttja explosiviteten till ex.vis piruetter och extra bra tramp istället för att flyga i luften vid en pressad situation.
Jag tror Skogstrollet ganska precis redogjorde för vad jag skulle ha gjort i TS situation, jag skulle ha ridit vidare i arbetstrav, lagt volter, flyttat lite sidvärts och med hjälp av halvhalter fått hästen att lyssna mer på mig än omgivningen. Gjort en mjuk avsaktning med stillastående och snabbt hoppat av utan att ha ställt krav på någon tidslängd i halten. På en trippig och nervös häst som är så på tårna att den inte psykiskt klarar att stå still utan kastar sig fram och tillbaka ser jag ingen anledning till till att genomdriva en halt just då utan hade som tidigare sagt känt av hästen och ändrat förutsättningarna så att den fått lättare att lyckas.

Jag tar det hon gett mig och som sagt hästen var på tårna, backade fram och tillbaka och tillslut stegra sig. Hade man ridit i en volt hade hästen kanske inte haft samma impuls att ställa sig utan då kanske bocka istället för att det är lättare?
Att hästen reagerar vid press jo det är självklart men hur ska man veta att den absolut kommer att reagera värre än vad den brukar? Jag sa inte att det var första gången den reste sig heller, bara första gången så pass högt.

Nej du har sagt att du vet vikten av miljöträning men inte tyckte att vi pratade om polishästar: det var en jämförelse som jag försökte förklara för dig eftersom du inte verkade godta den. Samma som unghästarna på championat..?

Jag kanske missförstår om du tycker jag gör det men då måste det vara du som skriver det på ett sätt att jag gör det? Jag tycker bara att hästen ska lyssna, har den en dålig dag ska kraven självklart sänkas men till en rimlig nivå. Att stå någonlunda still tycker jag är det. Kanske just för att min unghäst klarar av det och TS häst var en erfaren ridskolehäst?

TS beskrivning av hästen kan jag säga är väldigt lik min och ofta när man försöker arbeta hästen i en pressad situation blir den ännu mer stressad och man får större chans till att hästen reser sig. I det fallet skulle jag helt enkelt se till att lugna ned hästen genom att prata med den som vanligt och försöka gå i volter så att hästen inte har en chans att stegra sig från början och tillslut lugnar ned sig och står still.

Jag tycker att man inte ska ta för givet att hästen inte fattar och att man ska ta ett steg idag ett steg imorgon för det har funkat lika bra att bara vara lung och bestämt och säga "nej nu gör du såhär istället". Jag har haft hand om hetlevrerade travare och fullblod och det allra första man jobbar med en unghäst är att kunna stå still oavsett situation och den gör det om den litar på dig. Om den kommer att lita på dig beror ju på din utstrålning.
Det jag vill påpeka är att en häst funkar bra bara man visar den att Du är att lita på. Då, oavsett om du rider eller inte, så lyssnar den på dig. Den kan självfallet bli rädd och nervös men det går lika fort över när du sagt att den inte ska bry sig.

Min erfarenhet är att många som säger att en häst inte klarar detta och detta och att man måste gå riktigt försiktigt framåt är inte ledaren över den. Det tog min häst en dag att avgöra att det är jag som bestämmer och efter det glömde den bort att allt är läskigt. Hur kom det sig?

Vill bara inflika med att TS häst, enligt trådinformationen, och om jag inte missuppfattat det hela, såldes från ridskolan för att det var en liten bråkstake som nybörjarna inte vågade rida för att de blev avslängda. Och sen när en lite mer erfaren ryttare blev avslängd, såldes ponnyn från ridskolan. För mig är inte det en erfaren ridskolehäst.. Fast du kanske var ironisk? //Ellinor

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 637
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 042
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar