Stegrande häst. LÅNGT!

Sv: Stegrande häst. LÅNGT!

Gramantygel funkar inte alls på den hästen jag rider, hon stegrar ändå nästan högre :( Men iaf, det är värt att testa! Om du vet på ett ungefär när han ska resa sig så dra i ena tygeln för då kan dom inte resa sig, och driv som en gnu :D För dom kan bara stegra stillastående.

Visst är det så att en häst känner sig olika trygg med en osäker och en säker ryttare/hästhanterare, kanske delvis beroende på att en säker ryttare inte sätter hästen i skiten och pressar den ytterligare i en redan pressande situation...... Man anpassar kraven efter dagsformen och ser till att man inte begär mer än vad hästen för dagen klarar av, att hamna i situationer där man får hjärnskakning är varken ryttare eller häst betjänt av.

Hej Naira,
oj så många som engagerat sig i din fråga. Vill egentligen bara kommentera/klargöra de råd du fått tidigare. Det är jättesvårt att kommunicera via webben jämfört med att sitta och se varandras miner och ögon. Precis så är det med oss och hästarna, det gäller att hitta "knapparna" på sin häst. Ibland tar det år innan man förstår varandra. Du har visserligen ridit honom i många år, men nu är han borta ur sin tidigare trygga miljö.

En häst är inte en varelse man kan härska över, kanske lyckas man över de ranglägsta, men din nya häst är ranghög, och därför mycket mer motvillig till underkastelse. Dessutom har han bott hela sin vuxna tid på ridskola, vilket innebär att han tillhör en kategori hästar som lärt sig mycket mer om oss människor än andra hästar. På gott och ont, kanske mest på ont. Du måste ge honom tid, men också vara konsekvent, han kommer att förmodlingen testa dig mer än någon annan "privat" häst skulle gjort. Den dagen din häst respekterar dig som ledare och känner sig trygg med dig har ni kommit långt.

MEN som jag skrev i början, kommunikation är mer än ord. Det är viktigt att du tar hand om din rädsla. Bearbeta din rädsla, din häst läser dig, tyvärr, oftast bättre än du anar. Använd hjälptyglar om du behöver det för din säkerhet eller trygghet.

Glöm inte att rannsaka din egen del i det som hänt, vad kunde jag gjort annorlunda? Många är vi som efter en stressad, misslyckad dag på jobbet ger oss iväg på en ridtur för att finna att hästen är lika upptrappad som vi själva är. Dåligt humör tycks ibland smitta.

Lycka till, jag läser mellan raderna att du har ett gott hjärta och din häst har haft en väldig tur som fått komma just till dig.

Så TS ponny är alltså en erfaren ridskoleponny eftersom han kan halt? Det var ju väldigt bra då. MEN, vad har det med min fråga från första början att göra? //Ellinor

Jag har ett bra råd om du känner dig osäker när du rider! :) Om det är så att du skulle vilja ha något att hålla i - stabilare än en näve man, så kan man ta ett stigläder och sätta fast runt halsen på hästen. Inte hårt eller så, bara så att det hänger där, så du har så du kan ta tag i.. Har aldrig testat det själv, men några av mina vänner gjorde det på sina ponnyer när de var mindre, så de kunde hålla sig kvar om de bockade. ;) //Ellinor

Jag tycker att du skall ta ut en massör. Även om han inte har ont så kan han ju ha lite låsningar och stresspunkter. Det kan ju vara värt ca 500 kr iaf.

Har ni kollat igenom ponnyn ordentligt?
Kan den har ont någonstans?
Jag hade en halvblods vallack som helt plötsligt blev "egensinníg" ibland skötte han sig och emellan åt blev han ett stegrande , bockande monster!
Kände att något inte stämmde och åkte till strömsholm med han. Där visade det sig att han hade en brott mellan 6 och 7 halskotan!! Dom tog bort honom på en gång och skadan trodde dom han fått i hagen när han gått omkull någon gång när vi inte sett.
Fruktansvärt var det att åka hem utan honom men som dom sa på
Strömsholm:
Beter sig hästen onormalt, kom hit direkt.
Hästar "planerar" inte att vara dumma.
Oftast är det en protest att det gör ont någonstans.

Kollar man noga igenom den med en riktig häst vetrinär så vet man ju iaf om hästen går igenom UA att "det sitter i huvudet" och att man inte gör den mer ont än vad den redan kanske har.

Nu orkar jag inte läsa hela tråden igen. Men jag förstår verkligen att du blev rädd. Det hade jag också blivit! Men vad jag minns så klarade du ut att rida hästen när den var på ridskolan. Tänk på det i stället. Du känner hästen ganska väl och har klarat av den i många situationer.
Nu är det en ny situation för dig och hästen. Jag har förstått det som att det gärna kan bli lite knepigt med ridskolehästar som säljs. Det tar lite tid för dem att ställa om från ridskolehäst till en annan tillvaro. Jag tror att du vet det redan. Jag tror säkert att din häst kommer att trivas hos dig och du med honom när han har fått vänja sig lite. De flesta problem brukar lösa sig med tiden. Jag tror att en av anledningarna till att man känner sig osäker är att man är rädd att ej klara ut hästen och det är ju hemskt för man vill ju gärna ha kvar sin häst. Men än en gång tänk på det som går bra i stället.

Bli inte arg nu men jag tror att en av anledningarna till att det spårade ur var att du själv var ganska aggressiv. Sedan är det många här som gärna hakar på och utnyttjar situationen till en intressant eller ja?? - diskussion. Det handlar nog inte bara om dig men jag förstår att du blev ledsen, det hade jag också blivit.

Lycka till med din häst!

Jag cet inte hur man låser tråden. Är inte så bra på datorer. Men prova att trycka på varningstriangeln vid sidan om ett svar där kan man skriva et meddelande till moderatorn.

Jag har sagt tidigare att när jag blir ledsen så hanterar jag det genom att bli aggressiv. Tyvärr..

Har ni kollat igenom ponnyn ordentligt?
Kan den har ont någonstans?
Jag hade en halvblods vallack som helt plötsligt blev "egensinníg" ibland skötte han sig och emellan åt blev han ett stegrande , bockande monster!
Kände att något inte stämmde och åkte till strömsholm med han. Där visade det sig att han hade en brott mellan 6 och 7 halskotan!! Dom tog bort honom på en gång och skadan trodde dom han fått i hagen när han gått omkull någon gång när vi inte sett.
Fruktansvärt var det att åka hem utan honom men som dom sa på
Strömsholm:
Beter sig hästen onormalt, kom hit direkt.
Hästar "planerar" inte att vara dumma.
Oftast är det en protest att det gör ont någonstans.

Kollar man noga igenom den med en riktig häst vetrinär så vet man ju iaf om hästen går igenom UA att "det sitter i huvudet" och att man inte gör den mer ont än vad den redan kanske har.

Han gick igenom en vet-besiktning för två månader sen. Röntgen har jag tyvärr inte råd med.

Jag tycker att du skall ta ut en massör. Även om han inte har ont så kan han ju ha lite låsningar och stresspunkter. Det kan ju vara värt ca 500 kr iaf.

Tack så mycket. Ska göra det men röntgen, som vissa har föreslagit, har jag inte råd med.

Hej Naira,
oj så många som engagerat sig i din fråga. Vill egentligen bara kommentera/klargöra de råd du fått tidigare. Det är jättesvårt att kommunicera via webben jämfört med att sitta och se varandras miner och ögon. Precis så är det med oss och hästarna, det gäller att hitta "knapparna" på sin häst. Ibland tar det år innan man förstår varandra. Du har visserligen ridit honom i många år, men nu är han borta ur sin tidigare trygga miljö.

En häst är inte en varelse man kan härska över, kanske lyckas man över de ranglägsta, men din nya häst är ranghög, och därför mycket mer motvillig till underkastelse. Dessutom har han bott hela sin vuxna tid på ridskola, vilket innebär att han tillhör en kategori hästar som lärt sig mycket mer om oss människor än andra hästar. På gott och ont, kanske mest på ont. Du måste ge honom tid, men också vara konsekvent, han kommer att förmodlingen testa dig mer än någon annan "privat" häst skulle gjort. Den dagen din häst respekterar dig som ledare och känner sig trygg med dig har ni kommit långt.

MEN som jag skrev i början, kommunikation är mer än ord. Det är viktigt att du tar hand om din rädsla. Bearbeta din rädsla, din häst läser dig, tyvärr, oftast bättre än du anar. Använd hjälptyglar om du behöver det för din säkerhet eller trygghet.

Glöm inte att rannsaka din egen del i det som hänt, vad kunde jag gjort annorlunda? Många är vi som efter en stressad, misslyckad dag på jobbet ger oss iväg på en ridtur för att finna att hästen är lika upptrappad som vi själva är. Dåligt humör tycks ibland smitta.

Lycka till, jag läser mellan raderna att du har ett gott hjärta och din häst har haft en väldig tur som fått komma just till dig.

Hejsan, tack så mycket för svaret.

På det sättet har jag inte ens tänk! :idea:

Jag har inte varit rädd hittills. Det blev jag efter olyckan på midsommarafton.

Detta handlade uppenbarligen om en häst som blev STRESSAD för att hästarna i hagen sprang runt i full fart.
Då gäller inte de vanliga hanteringsreglerna.

Det enda hästen lärt sig på TS's sätt är att när man blir stressad så blir ryttaren väldigt elak.
Då lär det inte bli bättre nästa gång heller.

En sak till. Jag skulle definitivt INTE intervallträna en sån här häst.

Jag kanske är blind och döv, men var någonstans uppfattade du att ryttaren varit elak?
Min kompis hade en häst som inte ville jobba. Hon backade och vägrade och slängde av för att slippa jobba framåt iform. Då jag red började det alltid med en kvarts kamp där jag höll emot och drev, tills hon gav sig. Ibland började hon passet med att backa mot mina skänklar, för att komma undan, eftersom hon lärt sig att det inte funkade att försöka springa ifrån mig.
Min kompis blev upprörd och tyckte att jag var elak mot hästen. Allt jag gjorde var att hålla en stadig hand och inte låta henne komma undan. Till sist förstod min kompis detta och levde lycklig i alla sina dagar med en mycket trevligare häst då hon slutade låta hästen komma undan med strunt.
Jag tror inte att trådskaparen var elak, hon gav bara inte hästen någon utväg. Då stegrade den. En mycket dålig lösning av hästen.
Bättre lycka nästa gång. Jag tycker att du gör helt rätt.

"Påstår"? Tror du jag efterfabrikerar...?

Om jag kommer fram till en bro och "måste över" så tar jag mig över. Känns det knepigt kliver jag av och leder honom. Men jo, ska vi över så går vi över.

Men i TS exempel valde ryttaren själv att gå in i en svår konflikt som inte var nödvändig (enligt min mening) och som gav ett riskfyllt resultat.

Svår konflikt? Hon försökte få hästen att stå still....

Senast ändrad av en moderator:

MIn pony var en jäkel på att stegra sig när hon inte fick som hon ville, jag satt bara lungt kvar och antingen la en hand mellan hennes öron eller lede med handen ut mot sidan och böjde halsen på så sätt tappade hon balansen och det fick henne att ställa sig ner. lite små tips.

Hejsan Naira!

Jag kan hålla med vissa om att du borde avslutat tidigare utifrån vad du berättat, hur som helst så får inte en häst stegra oavsett.. MEN kan man avsluta i tid och undvika en större konflikt så har man vunnit mer än vad man gjort när hästen redan har stegrat, för då har du skapat en konflik och ett motstånd..hästen vet att den kan göra så...Du kunde ha gjort som så att du lät hästen stå still en kort sekund och sedan gick av snabbt för att kräva långvarigare nästa gång när hästen inte är så uppe i varv.. Troligen blev han blockerad, har varit med om det och då hjälper det inte vad man gör utan det är bara att ta det lugnt och medtodiskt.. och man får ta alla hästar annorlunda...
Men skulle hästen försöka lätta igen så var snabb och dra i en tygel så mkt du kan så hästen får gå runt runt i liten cirkel samtidigt som du driver sedan framåt och kan efter tag fortsätta gå börjar han igen fort in på liten volt Med den metoden är det omöjligt för hästen att ställa sej upp på bakbenen den har inte balansen.Tillslut märker han att det inte är ngn ide..
Andra ideer med ispåsar och sånt i huvudet på hästen tycker jag du ska glömma, det skapar inte direkt ett förtroende för dej hos hästen.. Lycka till nu och berätta gärna hur det går :bow:

hmm...jag kan nog hålla med om det där med lite dålig timing...Ber man om lite får man mkt tillbaks av hästen men ber man om mkt så får man katastrof,Jag tycker definitivt att du gjorde rätt med att försöka få honom stilla och att du gav eftergift ,men du skulle nog ha slutat då :P...Lyder han dig på marken helt och hållet?finns det något han gör för att testa ditt ledarskap?även på marken?isf ta itu med det allra först sen kan du gå vidare,för lyder han inte på marken så lär han inte göra dte när du sitter på heller.Och om han trots det stegrar så böj hästen då kan han inte komma någonstans eller låt han gå i en väldigt liten cirkel.
Jag tycker att hästen ska lyda i ALLA situationer,gör han inte det så tvivlar han på ditt ledarskap.Hästen lyder ju alltid den ranghögsta hästen!...Och till sist vill jag verkligen inte vara den som sitter där med pekpinnen men eftersom du frågade så är det mitt svar:)lycka till:)

Hej Naira!

Jag har ett litet tips som kanske skulle fungera......kanske låter lite underligt men det sägs fungera väldigt effektivt. Om du tar ett sånt där flugskydd som man trär på huvudet på hästen, ett med runda platskupor för ögonen. Detta ska hästen ha på sig när du e ute och rider och det finns chans att han skall stegra sig. Tejpa övre halvan av kupan med tejp. Detta gör att hästen inte kan se uppåt, det är emot hästars natur att röra sig åt nåt håll den inte ser. Ta sedan bort mer av tejpen tills det inte finns nån kvar. Hästen vänjer sid då vid att hantera situationen utan att stegra sig, vilket leder till att den förhoppningsvis även gör det i fortsättningen också.
Pga av att din häst slutar stegra sig så kommer ju din rädsla att försvinna och ni kan fungera fint tillsammans utan några hjälpmedel.

(Vänj hästen vid huvan först så han inte får panik utav att den e tejpad innan du sitter upp)

Hoppas att detta fungerar!! //Lina

Fy fasen så hemskt! Mår riktigt dåligt när jag hör detta! Tänk dig själv hur livrädd du skulle bli om någon gjorde så på dig!
(jag har inte läst hela tråden)

E¤n vatten ballong huvudet gör ju faktiskt inte ont,tillskillnad från en hjärnskakning, tänk på hur rädd TS kanske blev när hon blev avkastad. Om hästen är "farlig" och inte uppför sig illa pga smärta kan man behöva ta till drastiska metoder, även om det kanske finns bättre alternativ än de här.

Har nu läst hela tråden (tog ett tag....:smirk:....), och som sagt, både bra och dåliga tips,råd och tjafs... Men att ta det lugtn, tänka tygeltag och vikt åt sidan när ponnyn reser sig samt ha en martingal och ett extra stöd i form av en rem runt halsen är väl ingen dum idé? Det jag egentligen undrar är; hur mår du och hästen nu och hur går det med ridningen? Lycka till och kom ihåg varför du skaffade hästen, antagligen för att du gillade den och dens tricks och stil :) (inte för att det inte var trist att du fick hjärnskakning - för det var det verkligen, utan för att man alltid ska komma ihåg att ha kul med sina hästar!:banana:)

Jag kanske är blind och döv, men var någonstans uppfattade du att ryttaren varit elak?
Min kompis hade en häst som inte ville jobba. Hon backade och vägrade och slängde av för att slippa jobba framåt iform. Då jag red började det alltid med en kvarts kamp där jag höll emot och drev, tills hon gav sig. Ibland började hon passet med att backa mot mina skänklar, för att komma undan, eftersom hon lärt sig att det inte funkade att försöka springa ifrån mig.
Min kompis blev upprörd och tyckte att jag var elak mot hästen. Allt jag gjorde var att hålla en stadig hand och inte låta henne komma undan. Till sist förstod min kompis detta och levde lycklig i alla sina dagar med en mycket trevligare häst då hon slutade låta hästen komma undan med strunt.
Jag tror inte att trådskaparen var elak, hon gav bara inte hästen någon utväg. Då stegrade den. En mycket dålig lösning av hästen.
Bättre lycka nästa gång. Jag tycker att du gör helt rätt.

Tack för svaret :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 637
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 042
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar