Hej Naira,
oj så många som engagerat sig i din fråga. Vill egentligen bara kommentera/klargöra de råd du fått tidigare. Det är jättesvårt att kommunicera via webben jämfört med att sitta och se varandras miner och ögon. Precis så är det med oss och hästarna, det gäller att hitta "knapparna" på sin häst. Ibland tar det år innan man förstår varandra. Du har visserligen ridit honom i många år, men nu är han borta ur sin tidigare trygga miljö.
En häst är inte en varelse man kan härska över, kanske lyckas man över de ranglägsta, men din nya häst är ranghög, och därför mycket mer motvillig till underkastelse. Dessutom har han bott hela sin vuxna tid på ridskola, vilket innebär att han tillhör en kategori hästar som lärt sig mycket mer om oss människor än andra hästar. På gott och ont, kanske mest på ont. Du måste ge honom tid, men också vara konsekvent, han kommer att förmodlingen testa dig mer än någon annan "privat" häst skulle gjort. Den dagen din häst respekterar dig som ledare och känner sig trygg med dig har ni kommit långt.
MEN som jag skrev i början, kommunikation är mer än ord. Det är viktigt att du tar hand om din rädsla. Bearbeta din rädsla, din häst läser dig, tyvärr, oftast bättre än du anar. Använd hjälptyglar om du behöver det för din säkerhet eller trygghet.
Glöm inte att rannsaka din egen del i det som hänt, vad kunde jag gjort annorlunda? Många är vi som efter en stressad, misslyckad dag på jobbet ger oss iväg på en ridtur för att finna att hästen är lika upptrappad som vi själva är. Dåligt humör tycks ibland smitta.
Lycka till, jag läser mellan raderna att du har ett gott hjärta och din häst har haft en väldig tur som fått komma just till dig.