Stegrande häst. LÅNGT!

Sv: Stegrande häst. LÅNGT!

herregud, jag blir alldeles trött av att läsa allt.. förstår inte hur alla människor orkar elda upp sig? jag har synpunkter på många råd och ideer här, men försöker ha ett hyfsat öppet sinne.. funderar även över TS agernade i situationen, men kommer fram till att nej, jag var inte där och väljar att inte uttrycka mej i frågan..hursomhelst..

jag har sett att TS undrat om equiterapueft, så jag svarar på det helt enkelt å håller mej utanför hetluften! :smirk:

min häst har haft lite problem i kroppen, både här och där, dock har det aldrig resulterat i extrema beteenden.(han blev konstig att rida, svårt att böja sig helt plötsligt å då blev jag orolig). jag tog ut en ET, när hon gick igenom honom visade det sig att han hade rejält ont i ryggen, i manken, bakknät, bogen och sne i bäckenet!!:eek: gud, ja höll på å bryta ihop, ja hade ridit på honom å han hade INTE gjort värre motstånd (jag var villig att ge honom det bara han visat mej tidigare!) aja, efter ett par behandlingar (mest laser och akupunktur) och ridning hon rekomenderade var han en helt annan häst. några gånger senare igen fann hon ingenting i kroppen på honom. jag rekomenderar verkligen att ta ut en ET, de är bra i förebyggande syfte också. jag kan ju bara tala för den jag använder, men hon går först igenom hästen ordentligt, antecknar och behandlar vid behov, annars får hästen bara en skön stund. hon tar 500 kr, och det är ju en ok summa tycker jag för att både gå igenom hästen och behandla den. själv e jag helt beroende av henne nu, ringer såfort nånting känns konstigt. (haha förnekelse till att han kanske bara går dåligt! "nu är han konstig! ET! :p)

hoppas verkligen det ordnar sig med allting, ont eller inte!

Tack så jättemycket för svaret. Jag ska kolla upp det. Skönt att slippa påhopp :bow::crazy:

Det är du som har problem med din häst, hon har det inte. Så varför inte lyssna på vad hon säger? Uppenbarligen gör hon ju något rätt.

Själv tycker jag inte det är viktigast att lyssna på majoriteten, jag föredrar att lyssna på de få som har lång erfarenhet och goda vitsord. Men det är jag det! :)

Men jag är också nyfiken. Du har fått MASSOR med förslag i tråden och förkastat dem allihopa. Så vad ska du göra nu med din häst?

Då ska hästen också ha fullt förtroende för dig. Glöm ledarskapet...
Det är inte så att du bestämmer över hästen. Utan hästen ska kunna
stå kvar för att den tror på dig.
Så länge det inte är så, får man arbeta på saken.
Och det gör man enbart med massor med tid och tålamod.

Knappast med varken spö eller vattenballonger i skallen. :crazy:

AM

Klart att jag bestämmer över hästen? :crazy: Inte med våld och dyl. men såklart bestämmer jag över hästen!
Jag krävde INTE att han skulle stå blickstilla, bara att jag fick en chans att hoppa av utan att bli översprungen nere på marken. Ledarskapet jobbar jag på varje dag.
Jag har inte heller kastar vattenballonger eller slagit med spöt. Vart har du fått det ifrån?:confused:

Och som sagt, var du där och tittade på? Var du där och verkligen SÅG att hästen var stressad? Om inte tycker jag inte att du ska dumförklara som nån himla självutnämd expert. Jag vill inte vara elak mot någon eller göra någon upprörd. (även fast det kanske kan verka så ibland).
Och jag vill bli bemött likadant. Jag ställde en fråga om vad jag ska göra för att förhindra att han ställer sej så högt. Jag menade inte att jag ska skita i ledarskapsövningar etc och använda våld för att få honom dit jag vill. HERREGUD!

Det är du som har problem med din häst, hon har det inte. Så varför inte lyssna på vad hon säger? Uppenbarligen gör hon ju något rätt.

Själv tycker jag inte det är viktigast att lyssna på majoriteten, jag föredrar att lyssna på de få som har lång erfarenhet och goda vitsord. Men det är jag det! :)

Men jag är också nyfiken. Du har fått MASSOR med förslag i tråden och förkastat dem allihopa. Så vad ska du göra nu med din häst?

Suck. Jag bad inte om påhopp. Måste man skriva det i sin tråd för att slippa?

Jag IFRÅGASÄTTER förslagen. Inte förkastar dem.

Mitt inlägg var inte menat som ett påhopp så ta inte åt dig. Men du har verkligen taggarna utåt.. ;)

Vad ska du göra med hästen då? *nyfiken*

Jag kan väl ge uppdatering då och sedan be en moderator låsa tråden? Jag tar lätt åt mej så jag blev minst sagt ledsen av dessa påhopp. (nej, det är inget "buhu, tyck synd om mej")

Jag har ridit honom en gång nu när hjärnskakningen börjat lätta. Hästen var som sist lite knasig redan från början. När jag kom tillbaka och hästarna i hagarna rusade omkring så, HÖR OCH HÄPNA, hästen stog blickstilla och jag kunde hoppa av i lugn och ro. Är jag fortfarande en lika usel ryttare och hästägare?
Antagligen- men jag struntar i vad ni tycker för nu får INGEN förstöra min lycka! :love:

Bara för att NI gör på ett sätt behöver det inte betyda att alla måste göra så.

Mitt inlägg var inte menat som ett påhopp så ta inte åt dig. Men du har verkligen taggarna utåt.. ;)

Vad ska du göra med hästen då? *nyfiken*

Tyvärr har jag väldigt lätt för att ta åt mej, speciellt när andra (inte du) ger mej hintar om att jag inte borde ha häst och att jag inte är en djurvän.

Läs ovanstående. Jag sätter på martingal så att han inte kommer lika högt och gör som vanligt =)

Jag tar lätt åt mej så jag blev minst sagt ledsen av dessa påhopp. (nej, det är inget "buhu, tyck synd om mej")

Det framgick verkligen inte att du tog illa upp, däremot lät du aggressiv själv vilket nog bidrog till att folk tog i lite mer än nödvändigt. Lät att det blir så när man är upprörd.

Kul att det fungerade nu då! Hoppas det håller i sig. Har ridit ett kallblod som var lite så också (fast han stegrade aldrig), att vara konsekvent var det enda som hjälpte. Men samtidigt ha krav som var rimliga att nå upp till. När polletten väl trillat ner då lugnade sig hästen och allt blev bättre.

Om jag hamnat i samma situation som när din stegrade sig hade jag ridit undan en bit och tränat volter eller något tills hästen lugnat sig, sedan ridigt tillbaka för en korrekt halt och avsittning när hästarna i hagen slutat rusa.
Då hade situationen blivit mindre dramatisk och det hade varit lättare för dig att få din vilja igenom.

Det framgick verkligen inte att du tog illa upp, däremot lät du aggressiv själv vilket nog bidrog till att folk tog i lite mer än nödvändigt. Lät att det blir så när man är upprörd.

Kul att det fungerade nu då! Hoppas det håller i sig. Har ridit ett kallblod som var lite så också (fast han stegrade aldrig), att vara konsekvent var det enda som hjälpte. Men samtidigt ha krav som var rimliga att nå upp till. När polletten väl trillat ner då lugnade sig hästen och allt blev bättre.

Om jag hamnat i samma situation som när din stegrade sig hade jag ridit undan en bit och tränat volter eller något tills hästen lugnat sig, sedan ridigt tillbaka för en korrekt halt och avsittning när hästarna i hagen slutat rusa.
Då hade situationen blivit mindre dramatisk och det hade varit lättare för dig att få din vilja igenom.

När jag blir ledsen så uppfattar nog folk mej som aggressiv.

Tyvärr har jag väldigt lätt för att ta åt mej, speciellt när andra (inte du) ger mej hintar om att jag inte borde ha häst och att jag inte är en djurvän.

Jag förstår det, verkligen. Har själv suttit där. Att vara lite ödmjuk och säga som det är att "nej jag kanske inte är något fullfjädrat proffs, men jag försöker och gör mitt bästa" brukar få det att lugna sig lite. Det kan ingen klaga på. Du känner din häst bäst och kan sålla bland råden du fått. Men visst är det sjukt hur illa man kan ta upp av kommentarer från kompletta främlingar på nätet.... :p

Sen finns det andra i den här tråden som nog också skulle ta och fundera lite på hur man kan lägga fram förslag/åsikter på ett litet mer diplomatiskt sätt. Det är så lätt att missförstå när man skriver så här och ett skrivet ord i ilska är svårt att ångra.

Iaf! Lycka till med pållen.

(Kliver ner från predikstolen... :o)

När jag blir ledsen så uppfattar nog folk mej som aggressiv.

Ja och det är inte lätt att veta när man sitter här och ser arga ord, att du egentligen är ledsen och tagit illa upp. ;) Strongt av dig att stå för det!

God natt från skogstrollet.

Visst, men du, CK, Nafatyette är minoritet och jag håller på majoriteten. :p

Nåja, majoriteten i den här tråden har förespråkat vattenballonger eller spöslag i huvudet på hästen samt gramantygel.....:eek::angel:

Men det är ditt val, din häst och din kropp. Själv kliver jag av diskussionen, jag har gett de råd som finns att ge och hoppas att du fått någon slags tankeställare angående att kolla upp din häst samt tänka dig för hur du i framtiden bäst ska kunna lösa sådana här situationer. Roligt att det gick bättre den här ritten!

Nåja, majoriteten i den här tråden har förespråkat vattenballonger eller spöslag i huvudet på hästen samt gramantygel.....:eek::angel:

Men det är ditt val, din häst och din kropp. Själv kliver jag av diskussionen, jag har gett de råd som finns att ge och hoppas att du fått någon slags tankeställare angående att kolla upp din häst samt tänka dig för hur du i framtiden bäst ska kunna lösa sådana här situationer. Roligt att det gick bättre den här ritten!

Kanske dom har gjort, men dom förespråkar också vikten av att vara konsekvent.
Sen så har jag ju aldrig sagt att jag ska använda spö, vattenballong eller graman.:angel:

Jag har kollat upp att han inte har ont. Vetrinärbesiktning;)

hej
min ponny stegrade högt(!!!) när man pressade henne som yngre. eller om man ville ngt som hon inte ville. jag höll henne uppe när hon ställt sej högt tills hon blev trött och började skaka då lät ja henne gå ner och hon har aldrig gjort om det igen. men det är svårt att hålla en häst uppe, inget att prova om du känner att du får svårt me balancen när han ställt sej upp...
hoppas det löser sej för er!

Ja, precis. Enligt din åsikt ;) bara för att DU tycker en sak behöver inte jag göra likadant. Som jag har skrivit tidigare, ditt sätt är ingen lag. Vi gör alla på olika sätt med våra hästar.

Ninnurur stälde en fråga som jag ärligt svarade på.

Sedan måste jag bara påpeka att jag har aldrig gått på med spö, dragit i tyglarna och kastar ballonger omkring mej. Det skulle jag aldrig göra. Så döm inte MEJ för vad andra har skrivit.

Jag har inte nämt och skulle inte rekomendera ovandstående metoder då du verkar ha en nervöst lagd häst utan som jag nämt ett par gånger förut:
Sänk ribban
Utmana inte ödet
Ödmjukhet
Försök att träna upp din känsla och förmåga att läsa av situationer och stoppa innan det blir fara för häst och ryttare

Påhoppen har du kanske gjort dig förtjänt av?!
Om du hade haft mjukare tongång i dina inlägg hade du med all säkerhet fått trevligare svar.

Lär dig ta kritik - detta forum är bra träning.

Kul att ridpasset gick bra!

Också hoppat av diskussionen men vet bes säger inte allt, jag tror fortfarande på KS eller liknande. Hade hästen bara stegrat ngngång så är det nog pressen han lider av men eftersom han bockat genom hela livet på ridskola så.....

Påhoppen har du kanske gjort dig förtjänt av?!
Om du hade haft mjukare tongång i dina inlägg hade du med all säkerhet fått trevligare svar.

Lär dig ta kritik - detta forum är bra träning.

Jag tycker inte att man kan kritisera någon om du själv inte sett det. Du kan kritisera om du har en bild, eller en video till viss nivå men du kan inte säga till någon, utefter endast en persons beskrivning, påstå att hon gjort fel. För det vet du inte. Några sätter sig direkt och påstår att hon blivit elak, hur fan vet man det? Hon kunde lika gärna bara setat tyst på ryggen, lugn som en filbunke och kramat lite tyglarna medan hästen levde livet.
Jag tycker att man ska granska sig själv innan man sätter sig upp på höga hästar: skulle du verkligen ha gjort rätt själv? Reagerar hästen alltid som man förutsätter? Om du lånar en bok om hästens beteenden kommer hästen absolut reagera som boken påstår eller kan beteendet avvika? Är alla hästar lika eller svarar de olika på samma behandling?

Hur vet du det? Känner du henne? Har du sett henne? Vet du annat än det hon sagt? Tycker man ska passa sig för att anta att alla som kommer hit och leker duktiga är det..

Jag måste tyvärr säga att jag inte håller med dej alls. Jag är konsekvent och speciellt mot denna häst, jag vet hur han funkar. På andra hästar som jag vet inte kommer skita i allt nästa gång bara för att jag lät den göra det en gång kan jag rucka på mina regler. Men inte för denna, för jag VET att han ställer sej nästa gång jag ska sitta av, stoj omkring eller inte.

Detta inlägg skrev du som nr 159... Notera de meningarna som är i fetstil! Du har genom HELA tråden påpekat att DU och ingen annan känner denna häst - DU vet exakt hur den reagerar på allting. Du var t.o.m 100% säker på att han SKULLE resa sig nästa gång du skulle sitta av oavsett omständigheterna runt omkring.
Nu har du tydligen ridit igen (hur sjutton man kan rida efter 5 dygn om man fått en kraftig hjärnskakning!?!) och hästen var lugn som en filbunke när du satt av! Ja, ja - där ser man hur väl du kände din häst!
Varför gör du så stor affär av det?? Det är väl inte så konstigt att han testar dig! Du har haft honom i ca 2 månader i den nuvarande miljön - allt är nytt för honom - han är van vid en helt annan miljö! Dessutom är han väl van vid betydligt mer aktivering om han gått som lektionshäst fram tills dess?
Att han reagerade med att resa sig ser jag heller inte som något konstigt i sammanhanget. Efter din egen beskrivning så for han fram och tillbaka ett antal gånger mellan hand och skänkel när du försökte få honom att göra halt/ stå still - vilket tyder på att du måste ha pressat in honom däremellan - han kände ju helt enkelt ingen annan utväg i den pressade situationen! Han har ju haft tendens hela tiden till att vara lätt i framdelen (efter dina egna beskrivningar då han ofta studsar o hoppar).
Jag hade tänkt ge dig rådet att inte blåsa upp detta till ett problem - utan avvakta till nästa ridtur och INTE förutsätta att han skulle komma att reagera på samma sätt igen! Men du fick ju själv erfara att det egentligen inte var ett problem!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 637
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 042
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar