Stegrande häst. LÅNGT!

Sv: Stegrande häst. LÅNGT!

Jag tänker på en sak. Fick du allvarlig hjärnskakning, va du åp sjukhus? När jag drabbades av allvarlig hjärnskakning (medvetslös o hela kittet) fick jag inte cykla, rida eller göra ngt på 8 veckor.

Ngt som jag också tänker på är att det verkar som om detta hänt en gång? Men att du nu bestämt att det kommer ske hela tiden? Gör du in med den inställningen kommer det att ske. Han kanske inte mådde bra den dagen? Varför göra så stor grej av en engångshändelse?

Ja, jag har träffat läkare. Däremot blev jag inte medvetslös.

Just att han reste sej så högt har hänt en gång men han reser sig som sagt titt som tätt. Inte högt men hoppar upp och ner (om du vet vad jag menar).
Jag blir rätt skraj då både han och jag kan skada oss värre. Alltså vill jag ha råd om vad jag kan göra om det fortsätter såhär.

Mitt råd är att INTE intervallträna.
Inte bli så arg som du redan verkade i ditt första inlägg.
Inte fråga om råd, eftersom du redan anser att du kan allt om hästen redan....
Använd gärna martingal, eftersom det är såna svar du vill ha.:idea:

Jag vet hur han reagerar, ja. Vad är det med dej egentligen? :confused:
Ja, det är sånna svar jag vill ha. Konkreta svar på vad jag ska göra när han ställer sej rakt upp/få honom att sluta. Sluta tracka nån gång.
Någonstans så spricker din logik, tjejen :p

Jag hade en medryttarhäst med den ovanan en gång i tiden. Så fort det inte passade henne så reste hon sig, jag tog kontakt med olika tränare, hästkunniga och hennes uppfödare för tips. Och de flesta (nästan alla, säkert 90%) gav mig rådet att slå henne mellan öronen när hon var på väg upp. Det hjälpte faktiskt, och hon la av nästan helt. Hon reste sig bara ngngång ibland sen, när hon blev extra exalterad ;) Självklart måste du ju bedömma hurvida din häst reagerar, blir han vettskrämd funkar ju inte detta. Men testa dig fram och ta hjälp av duktiga.

Lycka till! :D

Jag tror dessvärre att det inte funkar. Han är lite huvudskygg och klarar nog inte den pressen.
Tack!:)

Ja, det är fruktansvärt med hästar som stegrar. Har ridit in många ponnyn och hästar i mina dar och jag säger som du bockhopp och sådant kan man stå ut med. Men för ett par månader sedan skulle jag rida en saluhäst åt en kompis och den snurrade baklänges, reser sig på bakbenen och välter över mig :( trodde att knät gick av, men som tur e vart det helt, men har fortfarande ont i knät och skelettet brevid knäskålen, så fy för hästar som stegrar. Det var sista personen jag hjälpte med sin häst, har ju blivit äldre och få lov att va rädd om mig nu:smirk:

Oj, vad långt det blir. Visst försöker han komma undan, men lite svårt att tala om hur du ska göra, min ena ponny kan resa sig om någon ta för hårt i henne. Hoppas du kan få ngt bra råd av någon här. Det är inte att leka med när hästarna har kommit på att de kan slippa ryttarn pga av att stegra.

Lycka till och var rädd om dig;)

Det bästa är att böja halsen och driva på runt runt, om hästen har halsen böjd, eller rör på sig kan han inte resa sig. En kortare martingal kan också hjälpa dig.

Senast ändrad av en moderator:

Ja, det är fruktansvärt med hästar som stegrar. Har ridit in många ponnyn och hästar i mina dar och jag säger som du bockhopp och sådant kan man stå ut med. Men för ett par månader sedan skulle jag rida en saluhäst åt en kompis och den snurrade baklänges, reser sig på bakbenen och välter över mig :( trodde att knät gick av, men som tur e vart det helt, men har fortfarande ont i knät och skelettet brevid knäskålen, så fy för hästar som stegrar. Det var sista personen jag hjälpte med sin häst, har ju blivit äldre och få lov att va rädd om mig nu:smirk:

Oj, vad långt det blir. Visst försöker han komma undan, men lite svårt att tala om hur du ska göra, min ena ponny kan resa sig om någon ta för hårt i henne. Hoppas du kan få ngt bra råd av någon här. Det är inte att leka med när hästarna har kommit på att de kan slippa ryttarn pga av att stegra.

Lycka till och var rädd om dig;)

Tack för svaret. Jag vet inte ju inte säker men jag tror inte att det är därför han ställer sej. Om det vore så väl :p

Tack tack!:D

istället för en massa hjälptyglar så gör så att han inte stegrar mer. om man vet vart han brukar stegra så rider man dit och man har med sig en vatten ballong, så när han stegrar så slår man den i huvet på honom, så tror han att han har slått i huvet så han börjat blöda. det fungerade på min gamla häst, han stegrade för allt när han var rädd eller bara att han inte ville göra just det jag ville. :devil:

hoppas det går bra !:banana:

istället för en massa hjälptyglar så gör så att han inte stegrar mer. om man vet vart han brukar stegra så rider man dit och man har med sig en vatten ballong, så när han stegrar så slår man den i huvet på honom, så tror han att han har slått i huvet så han börjat blöda. det fungerade på min gamla häst, han stegrade för allt när han var rädd eller bara att han inte ville göra just det jag ville. :devil:

hoppas det går bra !:banana:

Tack för svaret men jag tror dessvärre inte att det funkar. Han blir nog bara uppstressad av det.

Tacktack! :bump:

Jag tycker att unvika situationen som "skapade" betendet är inte rätt sätt att ta det heller. Ta det lungt och lita till dina instinkter hur du ska hantera din häst... sätt fast martingal som säkerhet. efterson den inte påverkar hästen fören den behövs.

det är bara du som kan säga vad som skullle funka på din häst... prova dej fram , ta råd från lokala tränare...ta hjälp av någon för att motionera din häst framtill att du är 100% ...så att du har styrkan att ta striden med honom... för att det kan blir strider.

det är bara så att vissa hästar kommer att ta till knep för att komma undan.... och ibland måste du ta till tjuvknep själv....

att lätt knocka hästen mellan öronen då den småstegrar.....Det är FULT men ...det funkar bra på min lätt eggade dam....

Glömde hälften, se till att alltid hålla honom sysselsatt, typ volter, öppnor slutor, flytta honom osv! Så han inte hinner tänka på att busa.

Måste fråga i och med att du skriver att hästen småstegrar sig ofta...

Är hästen helt fräsh i kroppen, dvs genomgången av veterinär/equiterapeut/kiropraktor osv? Är sadeln och passformen kollad nyligen? Det är inte säkert att det är av nån sån anledning just din häst stegrar sig, men man kan ju aldrig vara säker förrän man har kollat :)

Hoppas det löser sig

Usch, förstår att de tkänns jobbigt.

Det bästa är att ställa honom till höger eller vänster allt vad du orkar så att hans mule nästan nuddar ditt ben.
Detta gör att han inte kan resa sig upp. Vill du kan du också snärta till honom med piskan så att han förstår att detta var fel, men bara en gång isåfall. Släpp efter på tyglarna och pröva att gå fram. Gör man minsta tendens till att stegra så böjer du honom.

Använd INTE graman, det är en onödig hjälptygel som gör mer skada än nytta.

Jag tycker att unvika situationen som "skapade" betendet är inte rätt sätt att ta det heller. Ta det lungt och lita till dina instinkter hur du ska hantera din häst... sätt fast martingal som säkerhet. efterson den inte påverkar hästen fören den behövs.

det är bara du som kan säga vad som skullle funka på din häst... prova dej fram , ta råd från lokala tränare...ta hjälp av någon för att motionera din häst framtill att du är 100% ...så att du har styrkan att ta striden med honom... för att det kan blir strider.

det är bara så att vissa hästar kommer att ta till knep för att komma undan.... och ibland måste du ta till tjuvknep själv....

att lätt knocka hästen mellan öronen då den småstegrar.....Det är FULT men ...det funkar bra på min lätt eggade dam....

tack så mycket :) men det är fruktansvärt svårt att hinna med att "knocka till"!

Det känns lite sådär att ta hjälp med att motionera honom då han faktiskt kan vara farlig. Vill inte utsätta nån annan för det.

Måste fråga i och med att du skriver att hästen småstegrar sig ofta...

Är hästen helt fräsh i kroppen, dvs genomgången av veterinär/equiterapeut/kiropraktor osv? Är sadeln och passformen kollad nyligen? Det är inte säkert att det är av nån sån anledning just din häst stegrar sig, men man kan ju aldrig vara säker förrän man har kollat :)

Hoppas det löser sig

Kollade honom på ATGklinik för två månader sedan. Inte röntgen men "resten". Helt utan anmärkningar. Även sadeln är kollan så jag tror inte att det hänger på något sådant.

Det bästa är att böja halsen och driva på runt runt,

Det kan vara bra i vissa fall. Men fick en ponny över mig förra året med detta sätt oxå, men många gånger när de gått omkull en gång så har de förhoppningsvis lärt sig att inte göra om det:( men i vissa fall fortsätter dem.

Usch, förstår att de tkänns jobbigt.

Det bästa är att ställa honom till höger eller vänster allt vad du orkar så att hans mule nästan nuddar ditt ben.
Detta gör att han inte kan resa sig upp. Vill du kan du också snärta till honom med piskan så att han förstår att detta var fel, men bara en gång isåfall. Släpp efter på tyglarna och pröva att gå fram. Gör man minsta tendens till att stegra så böjer du honom.

Använd INTE graman, det är en onödig hjälptygel som gör mer skada än nytta.

Tack så mycket!

Försök att inte vara själv, du kan tex ha någon som även har honom i grimskaft när du rider ett tag,som kan hjälpa dig att avstyra honom när han försöker resa sig.

( Jag tro inte heller på ngr hjälptyglar)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 637
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 042
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar