Stegrande häst. LÅNGT!

Sv: Stegrande häst. LÅNGT!

det du kanske måste tänka på nästa gång han gö något sådant är vad han gör sekundn innan han stegrar och lär dejj känna igen de .... det är det ända sättet du kan "hinna" knocka han :P känn efter om han typ tvär spänner sig.... en du kan även gö de om han "stutsar" på fram benen på då vänjer ha sig inte med att han får stutsa / stegra.... för att hästen stutsar är grund beteendet till att hästen stegrar och man skall juh ta det innan "det bli något" .....

men jag hoppas det går bra jag har gått igenom den kampen själv med en "stutsig " föredetta hopp häst :S så jag vet hur svårt de är men rid med kroppen och din egna känsla...... rid inte hed huvet utan rid på känsla :D mvh greyhaven`s lilla syster :bow:

Gjorde du en vetundersökning innan du köpte?

Okej! Jag är inte alls insatt i ks eller liknande, så jag kan inte uttala mig i den frågan, ett tips vore ju att ta ut en equiterapet!

Oj, jaa, hör dig för hos andra och se vem dom kan rekomendera!

ojoj, vad jag läst mkt nu, trevliga inlägg allihopa :P
Kanske inte så nödvändigt me de lite otrevliga, ibland måste man faktiskt kunna lyssna på andra å kanske inse att man själv inte vet bäst här i världen, vilket kan vara svårt för alla människor ibland...

Hursomhaver, så hade ja inte tänkt att hacka på någon, bara väldigt intressant att läsa vad ni skriver, utan jag hade tänkt att liksom alla andra ge dig lite råd.

Först lite frågor...

Om han nu reser sig ofta, kan det vara så, (försöker vara lite diplomatisk här ) att du kanske ibland pressar honom lite för mkt då ?
se nu kritiskt på dig själv, jag säger naturligtvis inte att du inte vet vad du gör, men ibland vill man lite för mkt, händer mig hela tiden, fast då inte av hästen utan mig själv. Jag red en ponny ett tag, hon var också på en ridskola, som även i detta fal lite för svårriden, i övrigt underbar ponny:love: men hon blev stressad å reste sig gjorde just det du beskrev hopppade upp å ner å studsade å sånt, å detta kunde hon göra i övningar allt i från att man började inleda en volt till det att man gjorde en sluta, men för henne var det ibland för mkt...

ojoj, vad jag läst mkt nu, trevliga inlägg allihopa :P
Kanske inte så nödvändigt me de lite otrevliga, ibland måste man faktiskt kunna lyssna på andra å kanske inse att man själv inte vet bäst här i världen, vilket kan vara svårt för alla människor ibland...

Hursomhaver, så hade ja inte tänkt att hacka på någon, bara väldigt intressant att läsa vad ni skriver, utan jag hade tänkt att liksom alla andra ge dig lite råd.

Först lite frågor...

Om han nu reser sig ofta, kan det vara så, (försöker vara lite diplomatisk här ) att du kanske ibland pressar honom lite för mkt då ?
se nu kritiskt på dig själv, jag säger naturligtvis inte att du inte vet vad du gör, men ibland vill man lite för mkt, händer mig hela tiden, fast då inte av hästen utan mig själv. Jag red en ponny ett tag, hon var också på en ridskola, som även i detta fal lite för svårriden, i övrigt underbar ponny:love: men hon blev stressad å reste sig gjorde just det du beskrev hopppade upp å ner å studsade å sånt, å detta kunde hon göra i övningar allt i från att man började inleda en volt till det att man gjorde en sluta, men för henne var det ibland för mkt...

Så kan det säkert vara och det jobbar jag med hela tiden, att inte gå på FÖR hårt alltså. Men att han ska stå stilla.. ja, det ska han helt enkelt kunna när som. Han har gått på ridskola hela hans 9 åriga liv och gjort miljontals halter i alla situationer så det SKA han göra. Punkt :p

tränar du för någon ?
OM du gör det, vilket jag hoppas att du gör, så rådfråga den personen. Kanske finns det möjlighet att han/hon kan sitta upp om det skulle bli problem igen, men "i mina öron" så låter det som att det var pga stressen som han blev stressad av allt runtomkrign å att du kanske inte gjorde saken bättre, och kanske själv också blev stressad ? Vilekt e fullständigt normalt. av säkerhetskäl skulle jag använda martingal. Hindrar hästen för att dra upp huvudet.:D

helt klart ska han stå stilla, men tyvärr får man inte alltid precis det man vill. Man måste ibland nöja sig med bara en bråkdel, å jag håller fullständigt med dig om att lydnad e ett måste för säkerheten och allas trevnads skull :D

Däremot kan man få rucka lite på sådana regler på en nervig häst..nästan stilla, eller varför inte kanske försöka lugna ner honom på något annat sätt ? du behöver ju inte misslyckas bara för att han inte stannar, så gå på en volt tills han lugnat ner sig.. misslyckandet kommer då ni kommer till skada, å det hoppas vi inte på

helt klart ska han stå stilla, men tyvärr får man inte alltid precis det man vill. Man måste ibland nöja sig med bara en bråkdel, å jag håller fullständigt med dig om att lydnad e ett måste för säkerheten och allas trevnads skull :D

Däremot kan man få rucka lite på sådana regler på en nervig häst..nästan stilla, eller varför inte kanske försöka lugna ner honom på något annat sätt ? du behöver ju inte misslyckas bara för att han inte stannar, så gå på en volt tills han lugnat ner sig.. misslyckandet kommer då ni kommer till skada, å det hoppas vi inte på

Han stod aldrig "nästan stilla" :rofl:
Det var antingen fortfort fram eller fortfort bak. enda gången han stod "stilla" var när han ställde sej och där kastade jag mej ju av ändå.

tränar du för någon ?
OM du gör det, vilket jag hoppas att du gör, så rådfråga den personen. Kanske finns det möjlighet att han/hon kan sitta upp om det skulle bli problem igen, men "i mina öron" så låter det som att det var pga stressen som han blev stressad av allt runtomkrign å att du kanske inte gjorde saken bättre, och kanske själv också blev stressad ? Vilekt e fullständigt normalt. av säkerhetskäl skulle jag använda martingal. Hindrar hästen för att dra upp huvudet.:D

Ja, det gör jag. Tränaren har jag ringt och pratat med och hon tycker att jag ska fortsätta kämpa. Kasta på en martingal och få honom att märka att det GÅR inte att ställa sej. Det är det han brukar bli lugn av.
Eftersom att han höll på såhär hela ridturem (i princip) så var det inte de "galna" hästarna som gjorde att han ställde sej. Han blev helt enkelt less och tyckte att han skulle få göra som han ville.
Vilket han ofta tycker.. :rofl:

Däremot kan man få rucka lite på sådana regler på en nervig häst..nästan stilla, eller varför inte kanske försöka lugna ner honom på något annat sätt ? tänkte på om d händer igen, inte att han reser sig utan att han inte vill stå still

Handlar ju inte om vad du gjort rätt eller fel utan om hur du ska gå till väga nu, right ?;)

Ja, det gör jag. Tränaren har jag ringt och pratat med och hon tycker att jag ska fortsätta kämpa. Kasta på en martingal och få honom att märka att det GÅR inte att ställa sej. Det är det han brukar bli lugn av.
Eftersom att han höll på såhär hela ridturem (i princip) så var det inte de "galna" hästarna som gjorde att han ställde sej. Han blev helt enkelt less och tyckte att han skulle få göra som han ville.
Vilket han ofta tycker..

Då tror jag att jag och många med mig har missuppfattat det hela. I ditt första inlägg låter det nämligen som om han uppfört sig under ritten, varit nervid då du började men ändå uppfört sig. blivit på tårna av de "galna" hästarna å därmed rest sig då han tyckt att det blivit för mkt.

Men lyssna på din tränare, så tror jag att vi kan sätta punkt för denna diskussion här å nu :D

Då tror jag att jag och många med mig har missuppfattat det hela. I ditt första inlägg låter det nämligen som om han uppfört sig under ritten, varit nervid då du började men ändå uppfört sig. blivit på tårna av de "galna" hästarna å därmed rest sig då han tyckt att det blivit för mkt.

Men lyssna på din tränare, så tror jag att vi kan sätta punkt för denna diskussion här å nu :D

Jag skrev redan i mitt första inlägg att han var på tårna från första stund och halvt om halvt uppfört sig under ritten.
sorry om jag uttryckte mej mycket slarvigt.

Hej!
Du har redan fått en massa bra tips och jag hoppas något passar just dej och din häst :)

Min ena häst reste sig ganska mycket ibörjan men det har nästan gått över helt nu. Som tur är :D Lugn, en martingal och att svänga runt hjälpte mej!

Däremot så tycker JAG att OM du hamnar i en liknande situation kan du ju fundera på om det kanske är bättre att gå ifrån stallet och skritta en stund till och stanna och hoppa av när han lugnat sig lite?
10-15 minuter extra för att få honom lugn är mer värt än 3 min intensivt bråkade som resulterar i hjärnskakning?
Jag menar, även om han hade stått stilla efter allt bråkande så är det väl inte det du vill?

Målet är väl en harmonisk, posetiv och arbetsvillig häst?
Stressade hästar ger aldrig det resultatet..
Men det har du säkert tänkt på redan, något som kan vara värt att tänka på iaf :idea:

Lycka till med Hästen din :)

oj vilken diskussion det blev här :p

men men, jag skulle (som många andra här) rekommendera att böja huvudet och snurra runt. Så har jag gjort med min pålle när hon har dummat sig och hon har lagt av med det. Då har hon iosf aldrig stegrat så pass högt att det varit farligt, så jag skulle nog slänga på en martingal åxå, för säkerhets skull.. Man kan ju ha den så pass löst att den inte alls påverkar hästen när den uppför sig, men att den inte kan slänga upp skallen tillräckligt högt för att kunna resa sig :)

I övrigt håller jag fullständigt med dig :) skulle aldrig hoppa av förrän hästen lugnat ner sig och kan stå stilla, för då gör den precis samma sak nästa gång.. jag brukar fortsätta rida en stund till (om den inte vill stå stilla så får den jobba istället ;)) och eftersom min lilla dam är ganska lat av sig så tröttnar hon ganska snart och står snällt när jag ber om det :angel: Men visst, är hon av någon anledning väldigt uppstressad så kräver jag inte att hon ska stå stilla som en staty :p bara att hon inte springer runt utan står kvar på samma ställe

Jag skulle ha "flappat" till honom lite lätt i huvudet med ridspöt, om jag märkte att han var på väg att resa sej, det kan göra att han avbryter det han håller på att ska göra. Min "knasboll" blev alldeles konfunderad och avbröt genast, sitt onda upptåg! Det är läskigt att få något i huvudet. Jag menar inte alls att man ska smiska till hårt eller så, utan bara så att han känner det. Annars kan man dra ena tygelen neråt åt sidan också, det brukar hjälpa bra. Iallafall på Knasbollen!

Så kan det säkert vara och det jobbar jag med hela tiden, att inte gå på FÖR hårt alltså. Men att han ska stå stilla.. ja, det ska han helt enkelt kunna när som. Han har gått på ridskola hela hans 9 åriga liv och gjort miljontals halter i alla situationer så det SKA han göra. Punkt :p

Fast när hästen verkar så stressad som det låter på dina beskrivningar, så hade jag överhuvudtaget inte försökt mig på en sådan övning som just halt är.

Anledningen att jag inte skulle göra en sådan övning som halt, är att det är väldigt lätt att hästen hamnar "bakom" skänkeln, och då har du tappat din kontroll. Och försöker man då som du förmodligen gjorde att stanna för handen, är det som att be hästen att ställa sig på bakbenen.

Jag vill att hästen ska vara lugn när jag hoppa av, den ska ha ett positiv "minne" från avslutningen av varje ridtur. Så jag hade överhuvudtaget aldrig i det läget bet honom om att göra halt, utan gjort sådana saker som jag vet att det fungerar att göra, och sedan när han är lugn bet om halten. Är alltid bättre om man kan lura dom och slippa ta en strid.

För varje övning du gör, bör hästen bli lite mer fokuserad på dig och vad du vill. Och efter en stund kan du lugnt göra din halt, ibland en lång stund, men brukar bli kortare för varje gång.

/Camilla

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 637
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 042
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar