Stegrande häst. LÅNGT!

Sv: Stegrande häst. LÅNGT!

amen :bow:

till ts: du skrev att hästen var knasig från första stund = 1:a varningstecknet. Om du inte är 100 % säker en dag, STRUNTA i övningen då! Att påtvinga något som hästen uppenbarligen inte vill är som att öppna pandoras ask.

Börja om från början, behandla hästen som en unghäst, ha med någon när du rider och avsluta då hästen är som duktigast. "Lite till" är oftast för mycket.

Det funkar inte att bara "strunta i" att hästen hoppar runt som en galning och ignorera det. Iallafall inte på min och det vet jag nog bättre än du.

Men tack för det senare du skrev.

Så du menar att de dagarna då hästen inte vill så måste det vara så punkt slut? Så om hästen blir nojjig en dag och exempelvis börjar kliva över dig ska du vifta undan det med ursäkten "en dålig dag" och låta den göra det? Alla har dåliga dagar men man kan inte släppa allt, jag skulle absolut jobba hästen lite så den vet att den inte kan få som den vill bara för att idag inte passar sig! TS sa ju att hon tog en lung runda och gjorde några fattningar och gick hem. Inte bråkade hon med hästen onödigt mycket tycker jag. Sen att den ska stå still och inte snurra som en galning när man hoppar av är ju självklart! Man ska ju sluta när det går som bäst- men först ska man se till att det går bra! Inte avsluta när hästen dummar sig om man nu inte vill att den ska komma ihåg det..

ay caramba

strunta i DEN övningen då (intervallträning). Man behöver inte aktivt arbeta hästen varje dag. Det är fullt möjligt att tömköra, longera, cavaletti, långa sega skrittturer, "spökträning"... blablabla.

Med mina sega halvblod använder vi intervaller för att få upp energinivån. Hästarna brukar reagera med att bli alerta. En häst som har tendenser till att bli stissiga bör man alltså inte göra sådant med *halleluja moment*

Folk för använda och ha hästen till vad denne vill. MEN om man inte har lust att sätta livhanken till bör man tänka om: "hur hanterar jag hästen?" "är det rätt för denna häst?"

Självklart, en häst som börjat stegra ska man inte backa inför. Tricket, misstänker jag, för denna häst, är att inte provocera fram stegringar. Låta hästen vara duktig på det han kan istället för att tvinga fram en osäkerhet. Ta små kliv i taget och vara säker i hanteringen.

Då får du säga tyst till mig också, men timing är a och o för all inlärning. Taski timing som sagt.

ay caramba

strunta i DEN övningen då (intervallträning). Man behöver inte aktivt arbeta hästen varje dag. Det är fullt möjligt att tömköra, longera, cavaletti, långa sega skrittturer, "spökträning"...blablabla.

Med mina sega halvblod använder vi intervaller för att få upp energinivån. Hästarna brukar reagera med att bli alerta. En häst som har tendenser till att bli stissiga bör man alltså inte göra sådant med *halleluja moment*

Folk för använda och ha hästen till vad denne vill. MEN om man inte har lust att sätta livhanken till bör man tänka om: "hur hanterar jag hästen?" "är det rätt för denna häst?"

Självklart, en häst som börjat stegra ska man inte backa inför. Tricket, misstänker jag, för denna häst, är att inte provocera fram stegringar. Låta hästen vara duktig på det han kan istället för att tvinga fram en osäkerhet. Ta små kliv i taget och vara säker i hanteringen.

Då tar jag mej friheten att svara på detta trots att det inte var menat till mej.

Jag gjorde aldrig DEN övningen, utan jag tog det lugnt. Travade tills han blev lugn, galopperade tills han var lugn och skrittade hem. Slarvigt av mej att inte nämna det kanske.
Vi använder visst inte intervallträning på samma sätt, du och jag.

Och vad tycker du att jag borde gjort denna dag istället? Struntat i ridningen för att hästen inte var på humör? Jag krävde inget avancerat, bara att hästen skulle stå någorlunda stilla. Låter jag honom hoppa runt medan jag sitter av gör han samma sak nästa gång, även om det inte är galna hästar runt omkring. Ska jag låta honom göra som han vill då med? Pressar jag honom att stå still den gången med blir utvägen densamma- stegrande häst.

Då får du säga tyst till mig också, men timing är a och o för all inlärning. Taski timing som sagt.

Han KAN stå stilla. Han KAN stå stilla när det är stoj omkring, det gör han alltid annars med igår hade han inte lust. Ska jag liksom- nej fine, gör som du vill kära ponny?
Det funkar inte så på den här ponnyn.

Om hon ridit hästen bra i runt tre år så chansar jag på att detta var en oturshändelse där hästen bara inte var på humör och ställde sig på bakbenen. Så gjorde min häst också, första gången jag kände att jag började tippa bakåt när hon stegrade sig var ju droppen och jag använde mig av hela sommaren att träna bort hennes nycker. Att snurra hästen funkade skit bra och nu gör hon inte så längre. När hon lärt sig att hon inte kommer undan med dumheterna la hon av med allt! Gick lungt när andra hästar härjar i hagen, kan ridas över stock och sten etc.
När hästen inte vill försöker den förstärka obehaget mot oss (stegra sig högre) för att visa att den inte vill lyssna. Vinner du så lägger den av och lär sig vem man ska lyssna på. Timing är a och o men lydnad också. Att inte utsätta hästen för sådana händelser ger dig en ostabil häst som kan reagera dumt eftersom den inte är tränad till att lyda. Hur ska du veta att din häst inte sticker efter den galopperande hästen framför dig om det aldrig hänt?

Men skulle du verkligen ha hoppat av hästen om den sprang runt och vägrade stå stilla eller skulle du kämpa för att vinna? Om du la av, vad skulle hända nästa gång? Vem skulle vinna då om hästen försökte igen, och denna gång kanske förstärkte obehaget mot dig eftersom det funkade förra gången?
Ger man sig en gång vill hästen att du ska ge dig alla gånger- oavsett pris!

Jag var inte ute efter att få klartgjort för mej om jag misslyckades eller ej, (vilket jag tydligen gjorde eftersom att det slutade med hjärnskakning). Jag hanterar mina hästar som så att dom alltid ska lyda, stoj och bråk omkring eller inte. Sen får du göra som du vill med dina. Har du inget vettigt att säga så kan du lika gärna vara tyst. Tack!

Uppenbarligen har du fel strategi, eftersom hästen reste sig rätt upp.:smirk:
När mina hästar inte uppfyller mina önskemål om behärskning osv anser jag inte att det är hästens fel, utan att jag utsatt den för för hårda prov.
Man får ta ett steg i taget, och ibland även backa i utbildningen.

Att som någon skrev "kräva att den går fot 7 dagar i veckan" kan man göra när hästen är färdigutbildad.
Jag anser fortfarande inte att du nått dit med din häst.

Men eftersom du vet bäst, och uppenbarligen inte vill har råd, utan mest få höra hur tuff du är som törs rida en sån häst så gör som du vill då...

Men skulle du verkligen ha hoppat av hästen om den sprang runt och vägrade stå stilla eller skulle du kämpa för att vinna? Om du la av, vad skulle hända nästa gång? Vem skulle vinna då om hästen försökte igen, och denna gång kanske förstärkte obehaget mot dig eftersom det funkade förra gången?
Ger man sig en gång vill hästen att du ska ge dig alla gånger- oavsett pris!

Detta handlade uppenbarligen om en häst som blev STRESSAD för att hästarna i hagen sprang runt i full fart.
Då gäller inte de vanliga hanteringsreglerna.

Det enda hästen lärt sig på TS's sätt är att när man blir stressad så blir ryttaren väldigt elak.
Då lär det inte bli bättre nästa gång heller.

En sak till. Jag skulle definitivt INTE intervallträna en sån här häst.

att förböja halsen är ett bra sätt för då kan dom inte stå upp utan tappar då balansen, och är det så att han/hon gör det när du sitter på och ni "välter" kanske hästen tycker att det är så obehaglig att den inte gör det fler gånger! men tänk först och främst på säkerhetn framför allt för dej själv!
annars kan man ju se om det hjälper att lämna hästen på tillridning.

Det är lätt att döma- du känner inte hästen alls och vet inte om ryttaren nu var "elak" eller hur hon ens gjorde egentligen- allt du vet är att hon ville att hästen står stilla. Alla hästar ska behandlas efter individen och man ska agera utefter det- tycker att denna häst låter som min, som oftast tar till skrämseltaktiker för att slippa undan det som hon tycker är jobbigt. Då ska man vara bestämd då det funkar bäst. Men jag tycker inte att man ska acceptera att en häst väljer själv vad den tycker passar sig- oavsett nivå av utbildning. Visst kan inte en outbildad häst göra galopp piruetter men den kan ju iaf stå still! Man ska inte underskatta hästar- vardagslydnan kan man faktiskt kräva tycker jag. Men vissa tycker att hästar är gjorda av glas och ska besparas all form av lydnad ;) Min häst är bara 7 år gammal, tillråga på allt ponny och hon funkar jättebra i olika stressande scenarion och då antar jag att jag har hanterat och ridit hästen konsekvent för hon funkar ju som jag sett.

TS frågade om råd inte påhopp.

Jag tycker ska prova martingal, gramanen är ju liksom inte till för att stoppa stegringar utan för att hjälpa hästen i rätt form. dvs. två helt olika saker.
När jag började rida in "min" ponny stegrade hon så fort hon inte vill ngt, hon stegrade när jag skulle sitta upp, när hon inte fick springa... ja osv.
När vi satte på en martingal stegrade hon aldrig mer igen...
Hästen tar kraft genom att kasta upp med huvvudet, ungefär som när man gör en frivolt. Om hästen inte kan få upp huvvudet tillräckligt högt kan den heller inte resa sig, klart att han kan lyfta frambenen nåra dm, men inte ställa sig i farlig höjd. :)

Det enda hästen lärt sig på TS's sätt är att när man blir stressad så blir ryttaren väldigt elak.
Då lär det inte bli bättre nästa gång heller.

Ursäkta men i vad av det som TS skriver får du det till att hon varit väldigt elak mot hästen?

TS - Innan du börjar med hjälptyglar så rid som vanligt, det kanske bara var en engångsföreteelse? Om det händer igen, luta dig framåt och ta tag runt halsen så sitter du nog kvar.
Annars skulle jag rekommendera martingal eller eventuellt en fast martingal som du fäster i nosgrimman. Den ska då vara såpass lång att den endast tar i när hästen vill ta upp huvudet för att resa sig. Dvs, hästen måste kunna skritta på lång tygel utan problem.
Lycka till i fortsättningen!

Uppenbarligen har du fel strategi, eftersom hästen reste sig rätt upp.:smirk:
När mina hästar inte uppfyller mina önskemål om behärskning osv anser jag inte att det är hästens fel, utan att jag utsatt den för för hårda prov.
Man får ta ett steg i taget, och ibland även backa i utbildningen.

Att som någon skrev "kräva att den går fot 7 dagar i veckan" kan man göra när hästen är färdigutbildad.
Jag anser fortfarande inte att du nått dit med din häst.

Men eftersom du vet bäst, och uppenbarligen inte vill har råd, utan mest få höra hur tuff du är som törs rida en sån häst så gör som du vill då...

Att man aldrig kan få be om råd/skriva något UTAN att få påhopp. Ursäkta mej men jag skiter faktiskt i vad du gör med dina hästar :smirk: Och enligt vem har jag fel strategi. Jag känner den här hästen hundra gånger så bra som du, om inte mer, så tala inte om för mej hur han fungerar.

Jag kräver inte att han ska "gå fot 7 dagar i veckan". Däremot kräver jag att han ska stå stilla när jag vill och inte resa sej så fort det inte passar hans vilja.

Vart har jag skrivit det? Hitta inte på en massa saker du inte vet något om. Det enda du lyckas med är att göra mej mer irriterad, men det kanske är det du vill?
Jag bad som sagt om råd, inte påhopp. Hittils har du inte gett mej ett enda råd. Däremot har du påpekat hur fel jag gör med MIN häst och hur dålig jag är på att rida MIN häst. Ja, jag gör som jag vill just eftersom att det är MIN häst :smirk:

TS - Innan du börjar med hjälptyglar så rid som vanligt, det kanske bara var en engångsföreteelse? Om det händer igen, luta dig framåt och ta tag runt halsen så sitter du nog kvar.
Annars skulle jag rekommendera martingal eller eventuellt en fast martingal som du fäster i nosgrimman. Den ska då vara såpass lång att den endast tar i när hästen vill ta upp huvudet för att resa sig. Dvs, hästen måste kunna skritta på lång tygel utan problem.
Lycka till i fortsättningen!

Tack för svaret! :)

Han hoppar ju upp och ner lite titt som tätt. Det enda som var en engångsföreteelse var att han ställde sej så högt. :p
Vart hittar man annars en fast martingal?

Tack så jättemycket:idea:

Jag tycker ska prova martingal, gramanen är ju liksom inte till för att stoppa stegringar utan för att hjälpa hästen i rätt form. dvs. två helt olika saker.
När jag började rida in "min" ponny stegrade hon så fort hon inte vill ngt, hon stegrade när jag skulle sitta upp, när hon inte fick springa... ja osv.
När vi satte på en martingal stegrade hon aldrig mer igen...
Hästen tar kraft genom att kasta upp med huvvudet, ungefär som när man gör en frivolt. Om hästen inte kan få upp huvvudet tillräckligt högt kan den heller inte resa sig, klart att han kan lyfta frambenen nåra dm, men inte ställa sig i farlig höjd. :)

Tack så jättemycket, ska pröva det! :idea:

En fast martingal gör du av en vanlig men istället för att trä tyglarna genom ringarna så fäster du dessa i nosgrimman under hakan. Du tar det stopp uppåt för hästen men det stör/skadar inte hästens mun på något sätt.

Jag tänker på en sak. Fick du allvarlig hjärnskakning, va du åp sjukhus? När jag drabbades av allvarlig hjärnskakning (medvetslös o hela kittet) fick jag inte cykla, rida eller göra ngt på 8 veckor.

Ngt som jag också tänker på är att det verkar som om detta hänt en gång? Men att du nu bestämt att det kommer ske hela tiden? Gör du in med den inställningen kommer det att ske. Han kanske inte mådde bra den dagen? Varför göra så stor grej av en engångshändelse?

Jag hade en medryttarhäst med den ovanan en gång i tiden. Så fort det inte passade henne så reste hon sig, jag tog kontakt med olika tränare, hästkunniga och hennes uppfödare för tips. Och de flesta (nästan alla, säkert 90%) gav mig rådet att slå henne mellan öronen när hon var på väg upp. Det hjälpte faktiskt, och hon la av nästan helt. Hon reste sig bara ngngång ibland sen, när hon blev extra exalterad ;) Självklart måste du ju bedömma hurvida din häst reagerar, blir han vettskrämd funkar ju inte detta. Men testa dig fram och ta hjälp av duktiga.

Lycka till! :D

Att man aldrig kan få be om råd/skriva något UTAN att få påhopp. Ursäkta mej men jag skiter faktiskt i vad du gör med dina hästar :smirk: Och enligt vem har jag fel strategi. Jag känner den här hästen hundra gånger så bra som du, om inte mer, så tala inte om för mej hur han fungerar.

Jag kräver inte att han ska "gå fot 7 dagar i veckan". Däremot kräver jag att han ska stå stilla när jag vill och inte resa sej så fort det inte passar hans vilja.

Vart har jag skrivit det? Hitta inte på en massa saker du inte vet något om. Det enda du lyckas med är att göra mej mer irriterad, men det kanske är det du vill?
Jag bad som sagt om råd, inte påhopp. Hittils har du inte gett mej ett enda råd. Däremot har du påpekat hur fel jag gör med MIN häst och hur dålig jag är på att rida MIN häst. Ja, jag gör som jag vill just eftersom att det är MIN häst :smirk:

Mitt råd är att INTE intervallträna.
Inte bli så arg som du redan verkade i ditt första inlägg.
Inte fråga om råd, eftersom du redan anser att du kan allt om hästen redan....
Använd gärna martingal, eftersom det är såna svar du vill ha.:idea:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 637
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 042
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar