Även om passion, åtrå, whatever är en jättestor och viktig del i ett förhållande så ändras det ju även genom åren, ofta övergår det till ett mer 'kamratligt' förhållande där under en del år, sex blir underordnad 'vardagen'. Med som du skriver 3 + 1 barn, häst, fotboll, städning, matlagning, hämtning, skjutsning, tvätt kan det vara svårt att få tid till varandra, än mer till sex. Nu vet jag inte hur gamla era barn är, men som småbarnsförälder är det svårt att ha spontansex även i sin egen säng när det plötsligt kan stå en fyraåring och meddela att hen är törstig eller vill sova hos mamma och pappa i natt.
Sedan, rent krasst, vad är det som säger att du hittar det där nya passionerade förhållandet som du vill ha? Nu kommer jag att låta som en äktenskapspsykolog eller sexolog, men ta tid för varandra och innan allt går för långt, så finns det hjälp och alternativ för era olika behov - att ni kan prata om det öppet är otroligt bra. Myten att det alltid är mannen som har störst behov är inkorrekt. Olika individer har olika stora behov. Men man kan få det att fungera så du har det bästa av två världar. Om det inte är så att du egentligen känner att det inte finns något kvar mellan er emotionellt romantiskt/kärleksfullt.
En fråga: Vill du fortfarande ha honom fysiskt/psykiskt? Är svaret ja, då tycker jag du/ni ska ta hjälp. Är svaret nej, då kanske du måste fundera på att bryta upp, hur jobbigt det än blir, praktiskt och mentalt.