stalla in!

Sv: stalla in!

Lånar knapp här..

Mina hästar går ute dygnet runt året om. Men då vi bor mitt ute på öppna slätten så kan det bli riktiga snöstormar ett par ggr varje vinter och då står dom inne över natten. Även om det blåser stormvindar och regnar väldigt mkt. Men jag har självklart skydd i hagen och ibland täcke om det regnar länge.

Fri tillgång på mat förstås och när det blir ruskigt kallt ökar jag havren för extra energi att hålla värmen. Vill hästarna komma in vid dåligt väder så får dom det. Samma på sommaren när det blir för varmt och stallet är svalare så får dom komma in iaf en stund dagligen!

*lånar*

Mina går ute dygnet runt än.
Tar in dom någon natt då och då så dom får sova ut riktigt :D
Även vila från "sviarn".
Eller om jag ridit sent och dom blivit svettig, då vill jag inte släppa ut dom till illmyggor och allehanda kryp :(

Täcke (tunt regntäcke) åker på då det blir kallregn. Annars klarar dom sej fin fint ute fram till okt/nov skulle jag tippa på.

Dom har oxå börjat byta päls har jag märkt. Inget som jag bryr mej om att täcka för, då jag aldrig klipper mina ;)

Våra går ute dygnet om än, vi har väl planerat att ta in dom om ganska exakt två veckor. Det är gott om nästan helt vind- och regntäta "grottor" bland allt snår i hagen och hästarna trivs superbra!
I vinterhagen finns det inte så mycket skydd för blåst och regn så då kommer vi väl börja ha på dom regntäcke så fort det är en del regn och blåst under hela dagarna(skurar klarar dom av, men vi vill ha täcke på om det är ihållande)

Blir ingen installning för mina i år, det blir äntligen lösdrift, men har 2 boxplatser ifall det skulle behövas.

Nordisarna klipper jag i september eller oktober och då får de har regntäcke 1 eller 2 veckor sen blir det inget täcke förrän nästa klippning nästa höst.

Fullblodet får gå utan täcke så hon får lite vinterpäls och sen fodras hon ordentligt så hon kan hålla värmen.

Hehe... min häst tar av sig täcket själv (helt sjukt! oavsett märke och hur noga man än spänner det!) om hon tycker att det blir för varmt. Så jag har lärt mig precis vid vilka väder hon vill ha det eller inte :p (Ps. Hon vill gå utan ganska länge - vinter och spöregn går bra att ha täcke på. Dock inte på spöregn under sommarmånaderna/ fram till typ slutet av september... Hon är Sv.Halvblod)

Läste i en artikel i hästfocus av strasser, där hon kallar täcken en "termoreglerande mardröm för hästar", själv har vi två hästar hemma i stallet som nu går ute dygnet runt utan några täcken från halva maj till början på oktober. Ingen av dessa hästar har täcken på sig under vinterhalvåret heller utan är ute i alla slags väder utan en massa täcken, har haft min häst i fem år och han har aldrig blivit sjuk av detta. Strasser menar att hästens förmåga att själv reglera sin temp. försvagas om den hela tiden måste ha en massa täcken, därför blir dessa hästar lättare sjuka när de inte har täcken på sig, vildhästarna klarar ju sig trots allt utan en massa täcken...

Akustik skrev:
Nee de sätter inte vinterpäls nu, men han har tappat somamrpälsen.. Så inom ett par veckor kommer han att få tjcokare päls.. och de vill jag inte.
Han svettas OERHÖRT mkt när man rider, bara man skrittar och travar i skogen så e han svettig.
när man tränar så rinner det svett om honom. Det vore rent av taskit att inte täcka honom nu, för det gör verkligen skilldnad med pälsen.

Det är inte så att han har dålig kondition då? Låter inte så friskt om hästen svettas så mkt av att bara skritta och trava? Eller om det är hästar som stressar upp sig och är nervösa/heta under ridningen svettas ju de mkt (vi hade en väldigt het nordis-dam på 18 år hemma förut som svettades av att hon hetsade upp sig, enbart).

annars så min förra häst var känslig för snabba väderomställningar, har det varit kyligt länge och blev jättevarmt en dag (på våren tex) så kunde han svettas så det löddrade om honom bara man skrittade. men detta hände alltså bara enstaka tillfällen pga väderomställningarna.

Gasten går ute dygnet runt och kommer fortsätta med det resten av året (lösdrift) ska klippa honom i oktober tänkte jag och då får han självklart ett täcke.

Min häst har täcke på sej... fördet första e hon ett fullblod så hon fryser jätte lätt.. sen vill jag inte ha nån vinterpäls på henne..

Samma här! Ingen installning i år men tillgång till boxar vid behov. De har fri tillgång på hö och ordentliga ligghallar. I fjol fick lill araben "vattenavstötande" päls och behövde aldrig något regntäcke när det var skit väder. Grabben fick ha täcke på när det var som värst och han frös.

Vi har tagit in våra hästar lite tidigare i år för vi har så fruktansvärt mycket mygg. Hästarna vill in själva de blir helt sönderbitna, spelar ingen roll hur mycket man sörjer och kletar på allehanda preparat inget hjälper!

Vi har inte stallat in dem än, men har dock börjat täcka med ofodrade regntäcken på natten redan. Känns lagom. Vi stallar nog inte in än på ett tag, om ngn månad kanske.

Humelibumlan skrev:
Kan man tänka sig, min starthäst knallar oxå ute dygnet runt fortfarande... :angel:

Elaka människa!
HUR kan du göra så mot det arma djuret?!! :devil:
TÄNK VAD H*N MÅSTE FRYSA!! :eek:

:angel: ;)

Qyenn97 skrev:
Om en häst har täcke på sig när det är jättevarmt blir risken stor att den får mask i magen. De älskar äcklig värme. Tänk om hästen får värmeslag bara för att ens lilla sockergull ska ha ett regntäcke i 20+. Det ser ju så fint ut :smirk:

*hick* :eek:
:rofl:

knasenknas skrev:
visst vet man att man ska rida kan ju det vara bra,

men hästarna sätter ju inte vinterpälsen nu?? :confused: rätta mig om jag har fel men det kan jga verkligen inte tänka mig, och innan du ska klippa hinner dom nog verkligen inte få en "skog" av päls.

naturligt och naturligt men för en rid häst är det ganska så naturligt att rida, med sadel träns och man har, för en travhäst rä det ganska naturligt med all utrustningen man har till trav o.s.v

men att lägga på täcke tycker jag är en av de mest onaturligare sakerna imon hästsporten...

Min fjording satte vinterpäls i början på juli och nu är åälsen riktigt tjock och tätt. Han går fortfarande ute men kommer tas in senast efter nästa helg och då blir det rackning som gäller. Sedan kommer han ha täcke när det är väldigt dåligt väder i början men senare kommer han ha täcke både inne och ute.

/Linda
www.hovar.om

Álin skrev:
Elaka människa!
HUR kan du göra så mot det arma djuret?!! :devil:
TÄNK VAD H*N MÅSTE FRYSA!! :eek:

:angel: ;)
Visst är jag taskig :devil:
Fast nu får hon faktiskt komm ain på nätterna... fast det beror mest på att jag är för lat för att lägga på täcke :angel:

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
545
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 983
Senast: Sel
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 031
Senast: Gunnar
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 718
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama