stalla in!

Sv: stalla in!

Jag hoppas verkligen att jag inte behöver stalla in förrän tidigast i september. Vädret styr, inte almanackan. Torrt väder=ute, blir det envetet hällregn blir det kanske att stå inne nån natt. Kyla tror inte jag är nån större fara, det är blötan som är boven.

nordsvensken skrev:
Inte för att gå till personangrepp, men att ha hästarna ute enbart mellan 9 och 16 tycker jag låter mer eller mindre vansinnigt! Det innebär att hästarna står inne 17 timmar per dygn... Mitt i sommaren!

Jag vet att så dessvärre är fallet i många inakorderingsstall vintertid, och det kan vara svårt för gängse hästägare att göra något åt saken. Det förekommer att mina hästar också står på box så stor del av dygnet: om det är -20 och snöstorm! :mad:

När ska hästarna får vara hästar? Är det ett hästliv att stå på en yta av 10 kvadrat 3/4 av dygnet? Hästar är inga porslinsdockor, inte heller några kattungar. Låt dem få vara naturliga i den mån det går! Allt kan man inte tillgodose då vi ställer andra krav på våra hästar: Tränar och tävlar, klipper m.m., men ett så grundläggande behov som utevistelse är väl det MINSTA hästarna kan få lov att begära? :confused:
:bow: :bow:

Det har varit en kall sommar och min polle vill komma in men väntar på att mitt stall ska bli klart(byggs om)men ska komma in så fort stallet är klart.Tar på täcke tidigt på min häst på grund av hög ålder och dålig skydd i hagen(TRÄD MM) min häst blir kall fort om hon står i regn och blåst då mår pollen ej bra så därför får hon använda täcke annars så vill ja undvika att ha täcke för mycket............

nordsvensken skrev:
Inte för att gå till personangrepp, men att ha hästarna ute enbart mellan 9 och 16 tycker jag låter mer eller mindre vansinnigt! Det innebär att hästarna står inne 17 timmar per dygn... Mitt i sommaren!

Jag vet att så dessvärre är fallet i många inakorderingsstall vintertid, och det kan vara svårt för gängse hästägare att göra något åt saken. Det förekommer att mina hästar också står på box så stor del av dygnet: om det är -20 och snöstorm! :mad:

När ska hästarna får vara hästar? Är det ett hästliv att stå på en yta av 10 kvadrat 3/4 av dygnet? Hästar är inga porslinsdockor, inte heller några kattungar. Låt dem få vara naturliga i den mån det går! Allt kan man inte tillgodose då vi ställer andra krav på våra hästar: Tränar och tävlar, klipper m.m., men ett så grundläggande behov som utevistelse är väl det MINSTA hästarna kan få lov att begära? :confused:

håller med..

Jo, min islänning har visst börjat sätta vinterpäls nu. Hon fäller sommarpälsen som bara den, och har gjort det i uppskattningsvis ett par veckor redan.

Jag räknar med att betet borde räcka till slutet av oktober/november så då får dom gå ute tills det är slut. (självklart kommer dom stödfodras).

Täcke har jag inte alls..

knasenknas skrev:
visst vet man att man ska rida kan ju det vara bra,

men hästarna sätter ju inte vinterpälsen nu?? :confused: rätta mig om jag har fel men det kan jga verkligen inte tänka mig, och innan du ska klippa hinner dom nog verkligen inte få en "skog" av päls.

naturligt och naturligt men för en rid häst är det ganska så naturligt att rida, med sadel träns och man har, för en travhäst rä det ganska naturligt med all utrustningen man har till trav o.s.v

men att lägga på täcke tycker jag är en av de mest onaturligare sakerna imon hästsporten...

Nee de sätter inte vinterpäls nu, men han har tappat somamrpälsen.. Så inom ett par veckor kommer han att få tjcokare päls.. och de vill jag inte.
Han svettas OERHÖRT mkt när man rider, bara man skrittar och travar i skogen så e han svettig.
när man tränar så rinner det svett om honom. Det vore rent av taskit att inte täcka honom nu, för det gör verkligen skilldnad med pälsen.

Ponnyn har varit installad hela sommaren och stora hästen stallades in 1 augusti.

Täcke har dom nu om det är regnigt och kallt. Snart är det dags för täcke både inne och ute eftersom jag helst inte vill klippa stora hästen (ponnyn lämnas på foder så de får göra som de vill och dessutom så är det inga problem att klippa ponnyn, men hästen är så kort och fin så jag tror inte jag behöver klippa honom) och vill därför täcka honom i tid. Han har redan börjat fälla (är dessutom importhäst så de har ju lite varmare än oss) så det är dags för täcke väldigt snart.

*lånar knapp*

Jag har tävlingshästar, avelsston, hingst och föl. Samtliga går på lösdrift, dygnet om, året om. Ingen har täcke ännu. Senare kommer de två som tränas och tävlas få täcke på sig då jag klipper dem.

Sommartid har jag dem hellre inomhus dagtid så de slipper flugorna, nattetid vill de helst vara ute. En hage har lösdriftshall (vi håller på bygga i den andra hagen också, tillsvidare tar jag in dem några timmar om dagen - de har träd och skog men det räcker inte riktigt till) och där märker man klart och tydligt att hästarna väljer att stå inomhus dagtid och när myggen härjar, nattetid är de uteslutande ute.

Tror inte det finns så många som har en tävlingshäst på elitnivå som låter den gå ute med kompisar året om??? Mina hästar mår iaf bra, är skadefria och väldigt glada.

Camilla

i början av sep. inget täcke så långt ögat når än. :smirk:
sätter på när det blir kallt.

Bara 6h/dag sommartid :eek:
Jisses! Mina hästar går ute minnst dubbelt av det men då är det vinter!

Mina hästar går forfarande ute och kommer nog göra det till åtminstonde 1:a oktober om inte det blir lösdrift som finns små funderingar på.
Hästarna har tillgång till skjul i en av hagarna och där släpps de in om de är kasst väder.Oftast väljer de att vara ute ändå.
Ev. Så kanske de går ute en bit i oktober med fast med stödfodring givetvis.

Jag brukar börja täcka min häst på nätterna när han kommer hem från betet vilket brukar vara i mitten av agusti, om det inte är väldigt vartm på nätterna fortfarande då.
Så länge det inte regnar så får han gå utan på dagarna, han börjar sätta vinterpäla rätt så snabb..

Det beror förståss mest på vädret, men förhoppningsvis går de ute till slutet av september.
Travhästen har täcke regniga nätter nu, annars fryser han faktiskt.
Nordingen har ju för tusan vinterpäls redan.. :D Hon fäller som en gris.

Päls inte päla.. :rofl:
Det med att stalla in hästarna så länge det inte blir busväder och regnar dagarna i ända så får de gå ute i varje fall september ut..

Knapplån

Uppenbarligen började jag stalla in idag? :D SKämt åsido, normalt börjar jag stalla in när jag tycker vädret är sådant att jag inte vill ha dem sova ute på kall mark. När beror helt på vädret, har varit från slutet av augusti till början på oktober. I år har jag ju lösdrift med så..

Men, just nu står två hästar i sina boxar inne, en högst motvilligt och en av egen fri vilja. Hopptränade med valacken ikväll, hemma vid halvnio. Han fick gå in i boxene tt tag, med BoT-passar bak och fleecetäcke + BoT ryggstycke. Skulle ta ut dem nyss. JA TACK sa unghästen som stårr inne sen 18.30. NEJ sa valacken och retirerade in i innersta hörnet i boxen när jag öppnade dörren. Så, han trivdes uppenbarligen prima i sin box inpackad i BoT :devil: Och idag får unghästen stå åt sidan och vara inlåst vare sig hon vill det eller ej, för valacken får gå först idag.

men jag tänker INTE gå med på någon uppstallning from idag, möjligen kan de få komma in någon natt/vecka eller om det är skitväder. Men jag ska börja täcka valacken med värmande täcke nattetid from nu.

Det är förresten sju grader plus ute nu och sjunker. Jag har dock kallstall så temperaturen kommer de inte undan hur de än beter sig.

Senast ändrad:

Elelr 7h ere faktisst ;) nee men han blir så grymt tjock om han får gå ute på gräs längre. Han är tjcok av att bara gå de timmarna, och med hans knäskada ere inte bra att det fler kilon att bära upp..

Om en häst har täcke på sig när det är jättevarmt blir risken stor att den får mask i magen. De älskar äcklig värme. Tänk om hästen får värmeslag bara för att ens lilla sockergull ska ha ett regntäcke i 20+. Det ser ju så fint ut :smirk:

knasenknas skrev:
när börjar ni stalla in era hästar? och när börjar ni lägga på täcke på era pållar? blir nämligen fundersam för dom 2 tjejerna som hyr box hos oss deras hästar har tydligen börjat frysa så dom får gå med täcken dugnet runt nu, och dom vill stalla in redan till helgen??? jag tycker det är väldigt tidigt, det är ju bara augusti...

Vi kommer att ta hem våra från betet 1a september men då kommer de att gå ute dygnet runt i den gigantiska vinterhagen i stället. Vet inte riktigt när vi kommer att stalla in dem men det blir väl som vanligt när vädret blir sämre. Kommer inte att börja täcka dem förens det blir kallt och regnigt.

Vi har haft mycket taskigt väder här "uppe" Gävle, mycket kalla nätter å kvällar.
Så stallägaren har tagit in hästarna dom flesta nätterna nu på sistone å det tycker jag är bra. Min klarar sig ju för sig, men dom andra har tunnare pälskvalitet å den är onödigt att skaffa min tjockare päls än vad hon redan har hon tränas ju ordentligt på vintern å kommer antagligen att behövas klippas ändå.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
545
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 983
Senast: Sel
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 031
Senast: Gunnar
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 718
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama