stalla in!

Sv: stalla in!

Mmh.. men pållen har inte täcke när de e jätte varmt.
Under de dagar förra veckan då tempraturen var nere vid 15grader och det regnade och blåste så hade han täcke.
Under den varmaste perioden var han ute på eftermiddagen och kvällen för att det inte skulle vara lika varmt.

Dessutom e täcket ofodrat och andas mkt bra.

Qyenn97 skrev:
Om en häst har täcke på sig när det är jättevarmt blir risken stor att den får mask i magen. De älskar äcklig värme. Tänk om hästen får värmeslag bara för att ens lilla sockergull ska ha ett regntäcke i 20+. Det ser ju så fint ut :smirk:

Ehm..? Mask av täcke i värmen...? Är det jag eller du som "missat något"? :confused: Vad säger ni andra om det här påståendet?

nordsvensken skrev:
Ehm..? Mask av täcke i värmen...? Är det jag eller du som "missat något"? :confused: Vad säger ni andra om det här påståendet?

Mask (parasiter) i magen får hästarna av att de via munnen får i sig maskägg.

neywaz skrev:
*lånar knapp*

Jag har tävlingshästar, avelsston, hingst och föl. Samtliga går på lösdrift, dygnet om, året om. Ingen har täcke ännu. Senare kommer de två som tränas och tävlas få täcke på sig då jag klipper dem.

Sommartid har jag dem hellre inomhus dagtid så de slipper flugorna, nattetid vill de helst vara ute. En hage har lösdriftshall (vi håller på bygga i den andra hagen också, tillsvidare tar jag in dem några timmar om dagen - de har träd och skog men det räcker inte riktigt till) och där märker man klart och tydligt att hästarna väljer att stå inomhus dagtid och när myggen härjar, nattetid är de uteslutande ute.

Tror inte det finns så många som har en tävlingshäst på elitnivå som låter den gå ute med kompisar året om??? Mina hästar mår iaf bra, är skadefria och väldigt glada.

Camilla

:bow:
Snälla - kan du inte posta det inlägget inne på Hästvårds forumet under Jordbruksverket bestämmelserna för hästars utevistelse.. för där hävdas det att tävlingshästar varken behöver eller kan gå ute mer än x antal timmar för att prestera bra ...

:bow: :bow:

jomen visst det gör jag nu på en gång! Jag vågar hävda att de kan prestera trots att de är ute året om! Senaste prestationen av min kuse var vinst på Rimborittens distans över 80 km, Distriktsmästare och Best Condition! Han har för övrigt inte kommit sämre än tvåa i någon av sina starter det här året och ligger bland de fem som gått längst i Sverige i år. Bland annat ;)

Tack.... :smirk: Bara synd att alltför många tror att tävlinghästar måste stå inne för att prestera....

:bow:

Beror helt och hållet på vädret. Flera av stuteriets hästar har börjat sätta vinterpäls. 5-årsstoet som ska gå kvaliten hade tom så mkt (hon brukar inte ha ngn alls nästan) att vi klippte henne härom veckan. Hon går med tunt regntäcke om det regnar och är kallt, inte annars. Hästar tål kytla bra men inte regn.

Hingstbete och stobete får gå ute ett tag till iaf.

Våra hästar har gått ute dygnet runt sen 20.e juni då "regn perioden" :angel: slutade hos oss.

De kommer stå inne nätterna fr.om 28:e augusti, så slutet av nästa vecka. Men vi har sk. "övergångs period" så länge vädret tillåter och vallarna håller. Dvs hästarna kommer stå inne natt, men går ut senast 8.00 och in tidigast 19.00. (givetvis kommer de in lite tidigare om man rider osv).

Nu har sommaren tyckts återvända vädermässigt och det är hur fint som helst ute. är som alltid lite kluven mot att ta in, för hästen älskar att vara ute och leva sommarliv. Men tyvärr har jag inte så mycket val, för han föder sig inte på september bete enbart. Är fullblod och är glad att han kan gå ute 3 månader dygnet runt iallafall, inte alla som kan det.

Om det är en torr och fin höst och vallarna därmed håller så går de ute per ovan tider (senast ut 8.00, tidigast 19.00 in) långt in i oktober ibland början av november om vi har tur....

Täcke lägger jag på när det börjar regna och ruska på rutin, och då går han med ofodrat regntäcke tills det blir minus grader, även när jag klippt. Han är inte ett dugg frusen av sig, så det är ett stort plus det med, behöver inte börja med täcken i förtid över huvud taget.

Senast ändrad:

Vi kommer nog ha våra pållar ute ca 1 månad till. Fast det beror ju på väder och sånt. De får hö i hagen när betet börjar ta slut. Fram i okt kanske jag börjar lägga på regntäcke om det behövs, d v s regnar en hel dag. Sen blir det tjockare täcke när det blir minusgrader.

En av hästarna i stallet har börjat på vinterpäls. Hennes matte är inte så glad....

Senast ändrad:

Jomen det finns så många hästar som är så VANA vid att stå inne så för dem känns det väl konstigt och otryggt att vara ute hela tiden. Första tiden mina hästar gick på lösdrift sov de knappt, för de stod på nätterna med ögon som guldfiskar och höll ukik efter alla farliga tigrar som kunde tänkas vilja ha dem till kvällsmat...

Efter ett par veckor så blev de som förbytta, nådens mig om jag tog in dem en längre stund och numera, efter 3 år på lösdrift är de friskare och skadefriare än någonsin (har inte ringt veterinären på tre år) och de presterar bättre än någonsin förr.

knasenknas skrev:
när börjar ni stalla in era hästar? och när börjar ni lägga på täcke på era pållar? blir nämligen fundersam för dom 2 tjejerna som hyr box hos oss deras hästar har tydligen börjat frysa så dom får gå med täcken dugnet runt nu, och dom vill stalla in redan till helgen??? jag tycker det är väldigt tidigt, det är ju bara augusti...

Alla våra går ute på bete än.

Måste väl bero på att vi har fölungar och fölston.
Dom är inte lika känsliga för vädret :smirk:

Och våra kommer inte in förrän i slutet av september/mitten av oktober.

Eller annars har vi just nu 60 häst som håller på att frysa ihjäl.. ;)

AM

Qyenn97 skrev:
Om en häst har täcke på sig när det är jättevarmt blir risken stor att den får mask i magen. De älskar äcklig värme. Tänk om hästen får värmeslag bara för att ens lilla sockergull ska ha ett regntäcke i 20+. Det ser ju så fint ut :smirk:

:eek: :eek: :eek: :eek:

AM

Stallar in slutet av aug/början av sept, unghästen kommer väl hem i slutet av sept.. O som nån nämnde så har vi ju inte haft det bästa vädret här i skåne så jag hade faktiskt regntäcke på mina på dagen o de fick komma in på natten. Har sett andra som har täcke på dygnet runt redan, dock endast tunt täcke. Lägger på täcke när jag klippt dom.

Ursäkta mig men jag tror hästens naturliga balans vad gäller pälsfällning/ pälssättning har rubbats. Blir svettig av att skritta nu, jo kanske om det är jättevarmt ute men iunte av för mkt päls får jag hoppas :confused:

Nafayette skrev:
Alla våra går ute på bete än.

Måste väl bero på att vi har fölungar och fölston.
Dom är inte lika känsliga för vädret :smirk:

Och våra kommer inte in förrän i slutet av september/mitten av oktober.

Eller annars har vi just nu 60 häst som håller på att frysa ihjäl.. ;)

AM
Kan man tänka sig, min starthäst knallar oxå ute dygnet runt fortfarande... :angel:

Jag stallar in när det känns rätt. Svåt att förklara. Men nu har Mulle vart inne en vecka eftersom vi har vart på träningar varje dag och han är expert på att kliva ur skorna även med boots på.
Nu har jag räknat med minst en vecka ute, men de är inne innan september kommer gissar jag på. Täcke när det börjar bli ruggigt ute.

Jag som har en gammal häst har haft henne täckandes nu i 3 veckors tid när de har regnat så mkt, dock går hon ute dygnet runt. Hon är verkligen en liten fryslort och känns så onöödigt att honska behöva få ont i sina muskler när de regnar och är lite rått ute!

Då åker täcket på!
Så hon kommer få ha täcke på sin nu till nästa sommar

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
545
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 983
Senast: Sel
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 031
Senast: Gunnar
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 718
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama