stalla in!

Sv: stalla in!

Min hingst 2 åring . han kommer inte hem förän 24 september från betet.

Nu kommer värmen tillbaka igen.
Onsdag sedan helea nästa vecka också. Varmt skall det bli.

Skulle vilja ha min haflinger ute till i slutet av okt om vädret tillåter. Hennes ponnykompis är frusen av sig men det kanske funkar att täcka honom så att de kan gå ute.
Det är ju skönt att slippa att mocka å så spar man på spånpengarna om de går ute länge :D

Pållerinorna som i princip har gått ute dygnet runt hela sommaren har haft regntäcken på sig ett fåtal ggr under sommaren, då det har varit taskigt väder, och hagen inte har ett jättebra regnskydd att erbjuda. Nu på senaste har de fått börja komma in om nätterna, p.g.a. väder samt att hagarna har varit lite dåliga, så de har fått stå inne över nätterna för o käka hö (fri tillgång), men som sagt, sällan täcken på.

Mitt halvblod har täcke om nätterna och ett regntäcke ute när det är under +14. Kan tyckas känsligt, men inte är det bra för musklerna att bli kalla. Dessutom vill jag inte att hon ska behöva lägga energi på att hålla sig varm.

Jag har haft henne på stall i en dryg månad då hon skadade sig och har haft boxvila. Hon skadade sig dessutom när hon och hennes mamma gick igenom staketet på betet. Den andra hästen skadades så allvarligt att vi fick ta bort henne. Så jag kommer troligen aldrig mer släppa häst på bete om jag inte har full koll över dom.

Både halvblodet och shettisen har börjat fälla och sätt päls.

Min häst går ute dygnet runt, och hon har täcke på sig på natten sedan några dagar. Hon kommer troligen att gå ute september ut, och jag vill inte att hon sätter för mycket vinterpäls. Dessutom finns det risk för att hon blir hosthäst, och veterinären vill inte att hon ska bli kall.

Immer

knasenknas skrev:
men hästarna sätter ju inte vinterpälsen nu?? :confused: rätta mig om jag har fel men det kan jga verkligen inte tänka mig, och innan du ska klippa hinner dom nog verkligen inte få en "skog" av päls.

Jo du, visst sätter de vinterpäls nu. Min Best fäller drivor varenda dag.

Immer

Visst är vinterpälsen på gång, har en riktigt raggig liten shettisbjörn hemma i hagen. :D Sadelgjorden börjar streta, det är nog dags att byta till "vintergjorden" snart.
Hans kära flickvän dröjer nog någon månad till innan hon börjar sätta den riktiga vinterpälsen, i alla fall om vädret liknar förra årets. Men, så går de ju på lösdrift och behöver varje hårstrå de kan få.
Vi täckar inte alls om det inte blir riktigt fuktigt i samband med kylan, bortsett från en stund efter ridning/körning, men så är de ju shettisar också... :smirk:

Varför täcke redan nu? Enkelt. Alla hästar går inte att klippa eller så vill man inte men vill för det minska ner på vinterpälsen.

Jag har en häst som verkligen inte går att klippa. Han går täckad tidigt på året för att få så lite vinterpäls som möjligt. Den andra hästen som går lätt att klippa får gå otäckad mycket längre eftersom där spelar pälsmängden mindre roll.

Kommer troligen stalla in i slutet av aug/början av sept. Som tur var kommer min häst få gå på sommarbete igen (en andra omgång nu när gräset växt upp) annars hade jag övervägt att stalla in honom nu, men hade blivit jobbigt då ingen av de andra hästarna går inne än.

Skall slänga på tunt fodrat regntäcke antagligen snart då han är kall vissa dagar. Iaf, under nätterna.

Ute går de så länge det finns bete och vädret tillåter :) Någon gång i slutet av september kanske?

Min har börjat sätta vinterpäls, så hon skall börja gå med täcke nu, för det går inte klippa henne(skall väl fösöka, men tidigare har hon blivit totalt galen). och en häst med en massa tjock vinterpäls e inget rolig när man tränar hårt hela vintern.
Så täcke på min i allafall!!!

:banana:

Plus att min går inne på nätterna nu sedan i slutet av juli(då det regnat och vart kallt.
Hon har svårt för att lägga på sig i hullet, och när det är kallt så lägger hon all energi på att hålla sig varm vilket gör att hon tappar i hullet.

Senast ändrad av en moderator:

Jag och stallägaren räknar med att ha våra hästar ute åtminstone till 31/8, (de andra bor redan inne på nätterna... :smirk: ) men skulle det slå till och bli riktigt kalla nätter eller något sådant så får de gå in tidigare.

Inte för att gå till personangrepp, men att ha hästarna ute enbart mellan 9 och 16 tycker jag låter mer eller mindre vansinnigt! Det innebär att hästarna står inne 17 timmar per dygn... Mitt i sommaren!

Jag vet att så dessvärre är fallet i många inakorderingsstall vintertid, och det kan vara svårt för gängse hästägare att göra något åt saken. Det förekommer att mina hästar också står på box så stor del av dygnet: om det är -20 och snöstorm! :mad:

När ska hästarna får vara hästar? Är det ett hästliv att stå på en yta av 10 kvadrat 3/4 av dygnet? Hästar är inga porslinsdockor, inte heller några kattungar. Låt dem få vara naturliga i den mån det går! Allt kan man inte tillgodose då vi ställer andra krav på våra hästar: Tränar och tävlar, klipper m.m., men ett så grundläggande behov som utevistelse är väl det MINSTA hästarna kan få lov att begära? :confused:

Förövrigt så ska mina inte stallas in alls i år. Jag och sambon har ägnat hela sommaren åt att bygga en riktigt regäl lösdrift samt lagt om vinterhagen så att våra två hästar både kan gå in i den (25 kvadrat) och i uteboxen (12 kvadrat). Halvblodet har haft regntäcke några enstaka nätter, men får inte på sig det "för gott" förän det blir kallt på riktigt. Ponnyn går otäckad men fäller för fullt. Han klipps när det blir för svettigt i och med arbete och kommer sedan gå täckad.

nordsvensken skrev:
När ska hästarna får vara hästar? Är det ett hästliv att stå på en yta av 10 kvadrat 3/4 av dygnet? Hästar är inga porslinsdockor, inte heller några kattungar. Låt dem få vara naturliga i den mån det går! Allt kan man inte tillgodose då vi ställer andra krav på våra hästar: Tränar och tävlar, klipper m.m., men ett så grundläggande behov som utevistelse är väl det MINSTA hästarna kan få lov att begära? :confused:

Jag instämmer tillfullo, men det ÄR svårt att få det som du beskriver om man har hästen inackorderad. Vi är många som måste rätta oss och ta seden dit vi kommer.
Själv har jag flyttat min häst till ett ställe där hon kommer att gå ute minst halva dygnet även vintertid. På förra stället var det 4-5 timmar/dag....

Immer

Varför har vi hosthästar då, kan nån svara mig på det???? Visst finns det allergi etc men jag tror en stor bov i dramat är att vi har våra hästar inne i dåligt ventilerade stall en stor del per dygn. Det är helt idiotiskt tycker jag, jag tränar mkt tävlar m.m och har en kanonfin häst. I stallet där hästen är uppstallad har vi dem ute från 7 på morgonen till 8 på kvällen men visst är det snöstorm m.m kankse man tar in. Hästar ska röra på sig , fast man tycker man tränar och tränar är det knappt aldrig ett tillräckligt jobb för hästen. Hästen behöver vara ute och umgås med sina kompisar gå i terräng och inte stå skyddade i en liten box hela dagarna med 5 timmars utevistelse. Vi har vära hästar i lite mindre hagar på vintern och jättestora på sommaren. Fast jag säger mindre på vintern är de ofta betydligt större än de rasthagar man ser vid stora stall, deras muskler måste få röra på sig, galoppera, tävla med sina kompisar och busa järnet. En häst ska ha livsglädje. Och hoppas ingen kommer och kommenterar min kommentar om träningen- att vår träning idag bara är ett joggingpass för hästen. Att mer träning skulle vara överansträngning för vi överanstränger våra hästar när vi heöt enkelt rider fel, rider på sjuk häst eller sätter igång de helt galet efter en tids vila. Grunden är uppvärmning. Jag skrittar alltid fram minst 20 minuter och skrittar av likadant. Stretchar ofta vid ansträngning, vad säger ni om det?????? :rofl: :d :bump: :devil:

Hej. Vi står i ett litet stall med totalt tre hästar och vi började ta in dem på nätterna för ca 2 veckor sedan. Anledningen var i stort sett pga att betet är helt slut i sommarhagen samtidigt som det varit ett riktigt ruskväder med regn och blåst. Hade det funnits gott om bete så hade de säkert kunnat vara ute längre. Mat = håller värmen.

Nu har emellertid stallägarna fått tillbaka mer mark som en bonde brukade arrendera och vi håller som bäst på att stolpa upp ny stor sommarhage med massor av gräs. Och nu lovar ju metrologerna att det ska bli lite sommar här nere i Skåne igen så då kanske vi låter dem gå ute igen ett tag.

Hur som helst så är våra pållar ute ganska länge om dagarna ändå även om de går in på nätterna. Släpps ut ca 7 och tas in vid 22 ca.

När det gäller täcke så la jag på ett tunt regntäcke till natten
när vädret var som sämst. Detta togs dock av på morgonen. Vår pålle visar tydligt när han fryser. Han skakar så våldsamt att hela kroppen "hoppar" och det går inte att rida efteråt för då är han väldigt muskelöm efter att ha spänt sig så kopiöst.

Detta händer inte vid "normalt" regnande utan då det kanske är kallare än 10-12 grader och samtidigt hällregnar hela dagen eller natten. Annars försöker jag att inte lägga på täcke för tidigt utan bara när jag ser att det verkligen behövs.

Alltså såklart är våra hästar ute nu dygnet runt förutom att vi har dem inne en stund på dagen p.g.a om det är för varmt och därmed mkt flugfän som irreterar.....mvh men nu blir det nog inte så mycket mer sol :mad:

Mina brudar går ute dygnet runt ännu så länge.. Stallar in i september och har endast täcke på dom, när det snöar, så att dom inte ska bli blöta och kalla när det är - grader ute....

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
545
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 983
Senast: Sel
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 031
Senast: Gunnar
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 723
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama