Spinoff från senior

Sv: Spinoff från senior

Intressant tråd, arbetar som lärare till barn i 1-2:an samt att jag har en 3:a i idrott.

Duschar inte med barnen - undantag om vi är på simhallen då har man inte så stort val (finns liksom ingen annanstans att duscha).

Duscha efter idrottslektion KAN behövas om jag deltagit då jag inte bara har idrott utan även andra lektioner och hur kul är det med en lärare som luktar svett? Men då duschar jag efteråt i en annan dusch.

Däremot är jag ALLTID i flickornas omklädningsrum medan de ska duscha för att förhindra tjafs, bråk och mobbing. Många undersökningar visar att det är DÄR som mkt tråkningar och bråk sker. I killarnas rum har vi en manlig lärare (vi ser till att det finns tid så att vi kan vara två i om bytessituationen även om jag ensam har haft idrotten.).

In till 1-2:ans omklädningsrum för pojkarna kan jag gå in om jag hör bråk. Blir dock väldigt sällan då det allt som oftast redan finns personal där utom vid enstaka tillfällen.

Till 3:an och uppåt knackar jag och varnar innan jag går in så att de som vill kan ta på sig handduk, jag går bara in om det är stökigt i killarnas omklädningsrum.

Jag kan nog helt ärligt säga att duscha med är jag inte bekväm med då utom på badet då men där är det som sagt var nödvändigt.

Upp till ca åtta år går jag ini bägges omklädningsrum utan några större problem från 3:an och uppåt endast tjejernas.

Lite virrigt kanske men så gör jag.

javan

*kl*
När mina barn var yngre hade de med personal till jympans omklädningsrum. I tjejernas var det en påklädd kvinna och i pojkarnas var det en påklädd man.

Jag har som tur är inte idrott som ämne så jag slipper för närvarande omklädningsrummen ;).

Däremot är jag ALLTID i flickornas omklädningsrum medan de ska duscha för att förhindra tjafs, bråk och mobbing. Många undersökningar visar att det är DÄR som mkt tråkningar och bråk sker.

Jag måste säga att jag blir både glad och lite lättad när jag läser detta.

jag kan inte svära hur det är på andra skolor men på vår skola är det bestämt att vi måste finnas i omklädningsrummen då för att "stämma i bäcken" så att säga. Så har man idrott ingår omklädningsrummet samt se till att det andra omklädningsrummet också har "övervakning".

Det är egentligen hemskt, men det skulle ju behövas lärare i omklädningsrummen även bland äldre barn. För som någon skrev, mobbing är vanligt förekommande i omklädningsrummen...

Att sitta påklädd i omklädningsrummet är ju lite annat än att vara naken med dito barn i duschen..

Och hemsk form av mobbing dessutom när man kommer upp i åldrarna och mobbarna "lärt sig" vad som svider mest för offret att höra när denna/denne är oklädd och känner sig sårbarare "än vanligt" :crazy:

Du ser alltså ingen skillnad på att sitta påklädd i ett omklädningsrum och att vara naken med elever i duschen :confused:

Varför skulle det vara mest obehagligt för den vuxne, menar du???
Är den vuxne pryd och hämmad av kyrkans "makt" och därmed besvärade av sin egen nakenhet eller vad??

Jag ser ingen skillnad och jag har faktiskt så sent som i gymnasiet duschat och bytt om i min lärares omklädningsrum, men henne närvarande (dock inet dushat precis samtidigt då det endast fanns ens dusch). Jag och två andra tjejer fick specialtillstånd till det för att slippa bli trackade i vårt vanliga omklädningsrum.

För att ingen ska tycka att det är jobbigt så blir det ju enklast med manliga lärare/vuxna inne hos pojkarna och kvinnliga inne hos flickorna. Har man tex bara manliga gymnastiklärare så kan man ha en kvinnlig "assistent" som duschvakt.

God idé men ekonomiskt ogenomförbar på de allra flesta skolorna skulle jag gissa.

Du ser alltså ingen skillnad på att sitta påklädd i ett omklädningsrum och att vara naken med elever i duschen :confused:

Varför skulle det vara mest obehagligt för den vuxne, menar du???
Är den vuxne pryd och hämmad av kyrkans "makt" och därmed besvärade av sin egen nakenhet eller vad??

Nä, jag kan inte säga att jag ser någon direkt skillnad.

Den vuxne har oftare mer värderingar med sig i bagaget. I synnerhet om barnen alltid dushat med någon vuxen och är helt vana med det.

Påklädda lärare kan oavsett kön närvara i omklädningsrum där ordningen inte sköts.
För då har eleverna/barnen ett val.
Ordning = vara ifred.
Oordning = bli störda.

sAKEN ÄR BARA DEN ATT FÅ REDA PÅ DETTA. vEM SKA SKVALLRA PÅ DE "HÄFTIGA KILLARNA" SOM STÖR/MOBBAR ETC? (uräskta versaler...)

Har de inte fler lektioner, och inte sjutton har de gympa så de blir svettiga som barnen?

Ja, ofta har de flera på rad och skulle inte ens hinna duscha med eleverna mellan varje. Men på de skolor jag jobbat på har lärarna ofta haft ett eget (skrymsle, inget lyx) omklädningsrum.

Jag är lärare men har aldrig haft idrotten själv. När jag arbetade med en mellanstadieklass vet jag att jag några gånger behövde lämna meddelande till pojkarna/be dem skynda sig/liknande. Då knackade jag alltid jättenoga och när de öppnade flyttade jag mig så jag inte skulle se "rakt in" i rummet. Flera gånger sa de att "Kom in istället" och jag varnade då igen genom att ropa "Är det OK om jag kommer" och likande. Det var alltid OK och det hände även att någon bara hade handduk eller kalsonger på sig. De tyckte inte det var störande.

Nu hände detta inte jätteofta, enstaka gånger på 3 år, men jag var alltid förvånad över hur opryda de var. De hade manlig idrottslärare kan jag kanske tillägga.

Nu hände detta inte jätteofta, enstaka gånger på 3 år, men jag var alltid förvånad över hur opryda de var. De hade manlig idrottslärare kan jag kanske tillägga.

Jag tror det har med könsroller att göra.
Kvinnor brukar tidigt få lära sig 'att säga nej', men sällan 'att säga ja', medan det första sällan förekommer som något en man behöver lära sig.

Hur många föräldrar tycker det är helt ok att förskolebarn och uppåt i skolan, duschar nakna med lika naken lärare??
Helt ok enligt följande: kvinnlig lärare hos flickorna, manlig lärare hos pojkarna. Så gjorde lärarna under min låg- och mellanstadietid. Ibland satt de påklädda eller gick in och ut ur omklädningsrummet. Stävjade säkert en hel del mobbning. På högstadiet och gymnasiet var vi själva. I min klass var mig veterligen ingen utsatt, men en närvarande lärare i omklädningsrummet hade säkert inte skadat i väldigt många klasser.
Jag har frågat min son i ettan om läraren duschar med dem, och det gör han tydligen. Jag ser inget hinder för detta. Mina nojjor har jag ändå, lärare i duschen eller inte.

Jag skulle aldrig acceptera det, kan jag ju säga :crazy: :cool:
Varför? Eftersom du uttrycker dig så väldigt bestämt om detta undrar jag om du tycker så enbart för att dina barn kan tvätta och klä på sig själv (som du nämner lite längre fram) eller om det finns andra orsaker?

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 964
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 595
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Jag har på senare tid fått upp en hel del reklam för menstrosor i mina sociala medier. Det som står att läsa på deras egna hemsidor är...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 486
Senast: Svartkatt
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 916
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar