Menstrosor, fördelar/nackdelar

Att behöva byta skydd så ofta för att inte läcka och blöda så mycket så att man är begränsad att kunna gå utanför dörren är solklara tecken på att det är för mycket blödning. Det är inte vare sig normalt eller "naturligt och hälsosamt" att blöda rikligt varje månad, det påverkar livskvaliteten både genom att vara begränsande i sig men utarmar ofta ens järn- och blodvärde så att man blir trött, hängig och riskerar att bli nedstämd.

Den mest effektiva hormonella behandlingen som finns för riklig mens är Mirenaspiralen. Kan ge en del mellanblödningar första 3-6 månaderna men håller sedan i 8 år och många blir så småningom helt utan mens. Den minskar även mensvärk om du har besvär med det. Kombinerade p-piller är också ett bra alternativ, minskar också mensmängd och menssmärta men inte riktigt lika effektivt och man måste ju då ta ett piller varje dag. Hormonspiralen är väldigt smidig!

Ursäkta brandtalet men jag tycker att det är så sorgligt att det är så många kvinnor som lider helt i onödan av sin mens.

Ursäkta en fråga som kanske glider ifrån ämnet en aning, men, på vilket sätt är den spiralen den mest effektiva hormonella behandlingen? Är det mindre risk för biverkningar än andra alternativ, att den håller länge, eller något annat?
 
Ursäkta en fråga som kanske glider ifrån ämnet en aning, men, på vilket sätt är den spiralen den mest effektiva hormonella behandlingen? Är det mindre risk för biverkningar än andra alternativ, att den håller länge, eller något annat?

Mest effektiv för att reducera mensblödningar bland preventivmedlen är hormonspiralen, jag var kanske otydlig. :) Utöver att vara ett väldigt effektivt preventivmedel (både pga aspekten att den är långverkande och icke-användarberoende).

Sedan är det också det hormonella preventivmedlet med lägst koncentration av läkemedel i blodet och därmed generellt minst biverkningar men det är också individuellt vilka biverkningar man är känslig för etc.
 
Följdfråga på detta. Jag har aldrig tänkt tanken att jag skulle blöda extremt mycket utan har tagit för givet att ”alla” som inte på något sätt bromsar mensen med typ p-piller blöder så här. Mensen brukar vara i sju dagar och första dagen brukar oftast vara ganska okej blödningsmässigt även om det kan göra ont. Dag 2-3 är alltid fruktansvärda, det blöder hela tiden och gör oftast så ont att jag måste ta Ipren för att stå ut. Dag 3-4 kan bitvis vara okej även om det kan komma störtblödningar helt plötsligt. Är jag hemma påverkar det inte så mycket men det blir ett problem om jag måste gå till jobbet eller någon annanstans. De sista två dagarna är det däremot lugnt och brukar klara mig med en enkel binda.

Jag har aldrig ätit någon form av hormoner, har aldrig fött barn eller varit gravid. Jag har flera kvinnliga anhöriga som fått mer problem med åren men det har i deras fall utlösts av graviditet. Jag har nog egentligen haft det så här hela tiden sen jag fick mens.

Vad gör man i så fall åt det? En av mina kvinnliga släktingar har nyligen opererat bort antingen äggstockarna eller livmodern (jag vet alltså inte exakt vilket organ det är de tagit bort) för att hon hade så stora problem. Men hon är närmare 50 och har fått barn så de trodde att det delvis kunde vara klimakteriebesvär i hennes fall.
Tycker också det låter som att du blöder onödigt mycket. Tycker du borde börja med att kolla att allting är ok hos en gynekolog. Man behöver inte äta hormoner för att minska onödigt rikliga blödningar. Tranexamsyra är ett (oftast bra) alternativ.
 
Tycker också det låter som att du blöder onödigt mycket. Tycker du borde börja med att kolla att allting är ok hos en gynekolog. Man behöver inte äta hormoner för att minska onödigt rikliga blödningar. Tranexamsyra är ett (oftast bra) alternativ.

Cyklokapron är jättebra men i min värld bättre som en tillfällig lösning. Få pallar ta 3-4 tabletter 3-4 ggr om dagen, återkommande varje månad. Det ska vara lätt att vara kvinna! Med det sagt är givetvis hormonell behandling inte för alla precis som du säger (men funkar väldigt bra för många). :)
 
Att behöva byta skydd så ofta för att inte läcka och blöda så mycket så att man är begränsad att kunna gå utanför dörren är solklara tecken på att det är för mycket blödning. Det är inte vare sig normalt eller "naturligt och hälsosamt" att blöda rikligt varje månad, det påverkar livskvaliteten både genom att vara begränsande i sig men utarmar ofta ens järn- och blodvärde så att man blir trött, hängig och riskerar att bli nedstämd.

Den mest effektiva hormonella behandlingen som finns för riklig mens är Mirenaspiralen. Kan ge en del mellanblödningar första 3-6 månaderna men håller sedan i 8 år och många blir så småningom helt utan mens. Den minskar även mensvärk om du har besvär med det. Kombinerade p-piller är också ett bra alternativ, minskar också mensmängd och menssmärta men inte riktigt lika effektivt och man måste ju då ta ett piller varje dag. Hormonspiralen är väldigt smidig!

Ursäkta brandtalet men jag tycker att det är så sorgligt att det är så många kvinnor som lider helt i onödan av sin mens.
Jag tycker det är jättebra att du tar upp allt detta! Som jag minns det från skolan så pratade en skolsköterska med tjejerna i klassen om mens och mensskydd. En gång, i kanske fyran, för att kunna fånga upp de tidigaste. Jag som var senare i utvecklingen och dessutom inte alls mogen för det samtalet då, lyssnade inte ens. Minns också att skolsköterskan bara pratade om bindor och propagerade för att tampong var jättefarligt.

När jag väl fick mens höll mamma något extremt pinsamt samtal och berättade var bindorna fanns hemma (undangömda i ett skåp, bakom toapappret) och sen pratade vi typ aldrig mer om det. Man pratade inte heller om det i skolan. Sexualundervisningen på högstadiet var något vår lärare rodnande hastade sig igenom och det var inget fokus på kvinnan alls.

Jag har testat tampong några gånger och det gör så fruktansvärt ont att jag inte velat göra om det, och har av samma anledning inte heller velat använda menskopp. Därav att jag har velat hitta ett alternativ till bindorna som kan få mig att känna mig säkrare. Sen ska jag förvisso också erkänna att jag blöder inte igenom varje gång jag går till jobbet och har mens, men jag är hela tiden livrädd för att göra det. Så delvis har det väl blivit en fix idé hos mig också, mest på grund av att jag ett par gånger när jag sommarjobbade på ett ställe där det inte alltid fanns tid att gå på toaletten har fått åka hem och byta om för att jag har fått byta ut varenda klädesplagg jag hade på mig. Men på mitt kontorsjobb ska det ganska mycket till för att jag inte ska kunna gå ifrån och gå på toaletten.
 
Jag tycker det är jättebra att du tar upp allt detta! Som jag minns det från skolan så pratade en skolsköterska med tjejerna i klassen om mens och mensskydd. En gång, i kanske fyran, för att kunna fånga upp de tidigaste. Jag som var senare i utvecklingen och dessutom inte alls mogen för det samtalet då, lyssnade inte ens. Minns också att skolsköterskan bara pratade om bindor och propagerade för att tampong var jättefarligt.

När jag väl fick mens höll mamma något extremt pinsamt samtal och berättade var bindorna fanns hemma (undangömda i ett skåp, bakom toapappret) och sen pratade vi typ aldrig mer om det. Man pratade inte heller om det i skolan. Sexualundervisningen på högstadiet var något vår lärare rodnande hastade sig igenom och det var inget fokus på kvinnan alls.

Jag har testat tampong några gånger och det gör så fruktansvärt ont att jag inte velat göra om det, och har av samma anledning inte heller velat använda menskopp. Därav att jag har velat hitta ett alternativ till bindorna som kan få mig att känna mig säkrare. Sen ska jag förvisso också erkänna att jag blöder inte igenom varje gång jag går till jobbet och har mens, men jag är hela tiden livrädd för att göra det. Så delvis har det väl blivit en fix idé hos mig också, mest på grund av att jag ett par gånger när jag sommarjobbade på ett ställe där det inte alltid fanns tid att gå på toaletten har fått åka hem och byta om för att jag har fått byta ut varenda klädesplagg jag hade på mig. Men på mitt kontorsjobb ska det ganska mycket till för att jag inte ska kunna gå ifrån och gå på toaletten.

Vad bra att du tycker det och ja, det behöver pratas mer om! Och sluta normaliseras att det är ok att blöda rikligt.

Det finns inga måsten, om man trivs bra med sin mens och hur den fungerar så är all fine. Men har man det besvärligt med riklig och/eller smärtsam mens så finns hjälp att få. :)
 
När jag äntligen fick hjälp, och förstod det inte var normalt blöda igenom. Då sa den gynekologen något så klokt.

Om du måste anpassa livet efter mensen - då är det inte normalt och du ska söka hjälp. Dvs om man på grund av smärta eller blödning måste anpassa livet t ex genom att avstå arbete eller aktiviteter, behöver planera vilka kläder man har på sig, ta med sig ombyte, planera in att verkligen kunna byta skydd varannan timme eller liknande så är det inte normalt.

Jag hade dock sökt massa ggr både för stark smärta och riklig blödning men bara fått höra det jävla "det är normalt och brukar bli bättre när du fått barn". Kan tala om att det hjälpte varken 13 åriga Alex då, eller 46-åriga barnfria Alex nu 😈

Men så enkelt och klokt samtidigt - påverkar mensen livet så att du måste börja göra anpassningar, då ska man söka hjälp (och det finns ju massa hjälp att få om man bara erbjuds den!)

Och jag måste ju erkänna att det var sant med. Den inverkan mensen numera har är att jag behöver ta en Ipren eller två första dagarna. Thats it. Igår hade jag ljusgrå byxor fast jag har mens. Helt utan oro.
 
När jag äntligen fick hjälp, och förstod det inte var normalt blöda igenom. Då sa den gynekologen något så klokt.

Om du måste anpassa livet efter mensen - då är det inte normalt och du ska söka hjälp. Dvs om man på grund av smärta eller blödning måste anpassa livet t ex genom att avstå arbete eller aktiviteter, behöver planera vilka kläder man har på sig, ta med sig ombyte, planera in att verkligen kunna byta skydd varannan timme eller liknande så är det inte normalt.

Jag hade dock sökt massa ggr både för stark smärta och riklig blödning men bara fått höra det jävla "det är normalt och brukar bli bättre när du fått barn". Kan tala om att det hjälpte varken 13 åriga Alex då, eller 46-åriga barnfria Alex nu 😈

Men så enkelt och klokt samtidigt - påverkar mensen livet så att du måste börja göra anpassningar, då ska man söka hjälp (och det finns ju massa hjälp att få om man bara erbjuds den!)

Och jag måste ju erkänna att det var sant med. Den inverkan mensen numera har är att jag behöver ta en Ipren eller två första dagarna. Thats it. Igår hade jag ljusgrå byxor fast jag har mens. Helt utan oro.
Ja, eller kommentaren som jag fått så många gånger när jag klagat. "Men det är ju naturligt, det är för att du ska kunna få barn". Hjälper ju precis som du säger jättemycket när man är 13-14 och inte kan följa med klassen till simhallen eller är livrädd för att blöda igenom ridbyxorna när det är tävling eller för att det är jobbigt på gympan i omklädningsrummet. Eller vilken anledning som helst. Hjälper inte heller när man är 34 och förmodligen aldrig kommer skaffa barn, men ändå ska stå ut att ha det så i kanske 20 år till...
 
Mest effektiv för att reducera mensblödningar bland preventivmedlen är hormonspiralen, jag var kanske otydlig. :) Utöver att vara ett väldigt effektivt preventivmedel (både pga aspekten att den är långverkande och icke-användarberoende).

Sedan är det också det hormonella preventivmedlet med lägst koncentration av läkemedel i blodet och därmed generellt minst biverkningar men det är också individuellt vilka biverkningar man är känslig för etc.

Jag blöder som en gris utan hormonella p-medel, och med tex minipiller. Kan inte träna eller rida, och måste planera så att jag kan byta varannan timme ibland. Med Mirena har jag såpass liten blödning att det tillsammans med menskopp inte påverkar livet alls. :) Tömmer morgon och kväll de flesta dagar, och inga andra biverkningar. (Förutom att det kan göra ont på välutrustad partner vissa dagar, vet inte om det finns någon riktigt bra lösning på det :confused::( . Det har dock inte varit speciellt många som haft det problemet under alla de år jag haft spiral.)
 
Mest effektiv för att reducera mensblödningar bland preventivmedlen är hormonspiralen, jag var kanske otydlig. :) Utöver att vara ett väldigt effektivt preventivmedel (både pga aspekten att den är långverkande och icke-användarberoende).

Sedan är det också det hormonella preventivmedlet med lägst koncentration av läkemedel i blodet och därmed generellt minst biverkningar men det är också individuellt vilka biverkningar man är känslig för etc.

Ah, då är jag med.

Jag kanske haft tur då. Det enda preventivmedel jag använt mig av är minipiller. Med dem blev jag helt mensfri (och i övrigt inga biverkningar), men det kanske inte är det "normala" då.
 
Cyklokapron är jättebra men i min värld bättre som en tillfällig lösning. Få pallar ta 3-4 tabletter 3-4 ggr om dagen, återkommande varje månad. Det ska vara lätt att vara kvinna! Med det sagt är givetvis hormonell behandling inte för alla precis som du säger (men funkar väldigt bra för många). :)

Cyklokapron var det som jag fick rekommenderat när jag hade riklig mens. Jag har dock för mig att jag skulle ta 2 tabletter åt gången, men de kanske finns/har funnits i olika styrka? Det var som sagt ett antal år sedan jag tog dem.

För min del kändes det, i alla fall där och då, bättre att "bara" ta medicin mot blödningen de dagar det behövdes, än att alltid stå på hormonell behandling. Jag tycker inte att det var (eller är) besvärligt att ta medicin några gånger per dag, det är det ju oerhört många som gör av olika anledningar :)

Jag är absolut ingen motståndare mot preventivmedel för de som vill och kan använda sig av dem, men jag vill bara dela min erfarenhet av att Cyklokapron kan fungera bra som långsiktig lösning också och inte är besvärligt eller krångligt för alla. Så att ingen känner att man "måste" testa hormonell behandling, om man inte vill, "bara" för att få mindre mens.
 
Ah, då är jag med.

Jag kanske haft tur då. Det enda preventivmedel jag använt mig av är minipiller. Med dem blev jag helt mensfri (och i övrigt inga biverkningar), men det kanske inte är det "normala" då.
Jag var mensfri på minipiller, på p-stav och efter ett halvårs skvätt blödande på spiral. Men jag fick smärtor av spiralen. För mig funkade p-stav bäst. Tills jag var tvungen ta ut den pga fick en blodpropp (i huvudet 🙈). Då fick jag (tillslut) bränna livmoderslemhinnan (obs ingen lösning om man vill ha barn i framtiden!) och sen var det ett antal åt utan mens innan den smög sig tillbaka. Men även idag över 10 år senare så är mensen långt från hur den var innan och inte till några större besvär.
 
Cyklokapron är jättebra men i min värld bättre som en tillfällig lösning. Få pallar ta 3-4 tabletter 3-4 ggr om dagen, återkommande varje månad. Det ska vara lätt att vara kvinna! Med det sagt är givetvis hormonell behandling inte för alla precis som du säger (men funkar väldigt bra för många). :)
Jag pallar 👍🏻 Alternativet är att blöda galet mycket. Väntar ivrigt på att jag ska sluta blöda helt. Har åldern inne, med råge.
 
Jag pallar 👍🏻 Alternativet är att blöda galet mycket. Väntar ivrigt på att jag ska sluta blöda helt. Har åldern inne, med råge.
+ @MML

Ja, det är ju massor av faktorer som spelar in såklart. Jag som troligen har ca 20 år kvar av menstruerande tyckte att det var superbökigt att ha med sig massa tabletter till jobbet, komma ihåg att ta med ungefär rätt intervall osv. En förpackning räckte ju dessutom bara en halv vecka med rätt dosering. Spiralen blir ju väldigt kostnadseffektiv i jämförelse.

Det är få läkemedel som behöver tas 3-4 ggr/dygn och vi vet att följsamhet tenderar att minska med antal dygnsdoser, så det kräver en ganska hög motivation. Har man det så är det ju all good!
 
+ @MML

Ja, det är ju massor av faktorer som spelar in såklart. Jag som troligen har ca 20 år kvar av menstruerande tyckte att det var superbökigt att ha med sig massa tabletter till jobbet, komma ihåg att ta med ungefär rätt intervall osv. En förpackning räckte ju dessutom bara en halv vecka med rätt dosering. Spiralen blir ju väldigt kostnadseffektiv i jämförelse.

Det är få läkemedel som behöver tas 3-4 ggr/dygn och vi vet att följsamhet tenderar att minska med antal dygnsdoser, så det kräver en ganska hög motivation. Har man det så är det ju all good!

Jag tror att vi alla är eniga om att det viktigaste är att det finns hjälp att få, om man har så riklig mens att livet begränsas av den, och att det inte är "normalt" att behöva ha det så (även om det tyvärr allt för ofta viftas bort som "helt normalt" i kontakt med vården).

Det jag tycker är tråkigt är när ett (bra!) alternativ "pratas ned" till förmån för ett annat (bra!) alternativ. D. v. s. att ge uttryck för att en viss behandling inte var/är rätt för mig, på grund av X, Y och Z, är naturligtvis fullt förståeligt och rimligt att säga. Men att lägga fram det som att någon behandling är jobbig och krånglig, en kortsiktig lösning, något få pallar med o. s. v. tycker jag är lite onödigt när det gäller såna här saker.

Olika behandlingar är rätt för olika personer, helt enkelt. Huvudsaken är att det finns behandlingar att testa, och att det finns hjälp att få. Men tyvärr, som så ofta med kvinnorelaterade sjukdomar och problem, krävs det i bland att man "ligger på" och efterfrågar rätt hjälp, och inte nöjer sig med att få höra att allt är "helt normalt". Att ha så riklig mens att man knappt vågar lämna hemmet, eller sådana smärtor att man t. ex. kräks och inte klarar av att jobba/studera, är inte normalt och har man sådana problem bör man få hjälp.

För att avsluta med att återkoppla till trådens ursprungliga ämne - jag tror att menstrosor kan hjälpa till så att det känns säkrare och tryggare i väntan på/under tiden utredning pågår, och tills man hittat rätt behandling! Men jag vill verkligen trycka på att försöka få hjälp från vården också, och inte "bara" nöja sig med att ha menstrosor som back-up för så rikliga blödningar.
 
+ @MML

Ja, det är ju massor av faktorer som spelar in såklart. Jag som troligen har ca 20 år kvar av menstruerande tyckte att det var superbökigt att ha med sig massa tabletter till jobbet, komma ihåg att ta med ungefär rätt intervall osv. En förpackning räckte ju dessutom bara en halv vecka med rätt dosering. Spiralen blir ju väldigt kostnadseffektiv i jämförelse.

Det är få läkemedel som behöver tas 3-4 ggr/dygn och vi vet att följsamhet tenderar att minska med antal dygnsdoser, så det kräver en ganska hög motivation. Har man det så är det ju all good!

Jag åt tranexamsyra varje mens i flera år innan jag i våras opererade bort min livmoder (DET var ett verkligt halleluja-moment, älskar varje dag utan livmoder). Tycker det är noll bökigt med tabletter jämfört med allt bökande med mensskydd och störtblödningar. För mig minskade tranexamsyran blödningen med uppskattningsvis 40-70% så det var verkligen "värt det" och motivationen extremt hög. Det finns dock ingenting som har förbättrat min livskvalitet så mycket som att bli av med livmodern. Hormonspiral var på tal för mig också, men pga myom, misstänkt polyp och nära klimakterieålder så blev det hysterektomi istället. Bästa jag gjort!
 
Som sagt, jättebra att ni alla tar upp era erfarenheter även om ni inte pratar om menstrosor. Ytterligare en grej som varit väldigt tydligt under skoltiden/från skolsköterskan/mamma/annan vård är att p-piller används för att motverka graviditet och inte för att slippa ha mens. Så jag tänkte väl lite att jag skulle slippa när jag kom till situationen att jag kunde ha p-piller just för att inte bli gravid. Den situationen har aldrig uppkommit.

Det som bland annat @Roheryn skriver om ovan, tranexamsyra, är alltså inte ett preventivmedel i den meningen utan något annat?
 
Som sagt, jättebra att ni alla tar upp era erfarenheter även om ni inte pratar om menstrosor. Ytterligare en grej som varit väldigt tydligt under skoltiden/från skolsköterskan/mamma/annan vård är att p-piller används för att motverka graviditet och inte för att slippa ha mens. Så jag tänkte väl lite att jag skulle slippa när jag kom till situationen att jag kunde ha p-piller just för att inte bli gravid. Den situationen har aldrig uppkommit.

Det som bland annat @Roheryn skriver om ovan, tranexamsyra, är alltså inte ett preventivmedel i den meningen utan något annat?

Nej precis, det är ett blödningsstillande preparat. Finns receptfritt om du vill testa! :)
 
Som sagt, jättebra att ni alla tar upp era erfarenheter även om ni inte pratar om menstrosor. Ytterligare en grej som varit väldigt tydligt under skoltiden/från skolsköterskan/mamma/annan vård är att p-piller används för att motverka graviditet och inte för att slippa ha mens. Så jag tänkte väl lite att jag skulle slippa när jag kom till situationen att jag kunde ha p-piller just för att inte bli gravid. Den situationen har aldrig uppkommit.

Det som bland annat @Roheryn skriver om ovan, tranexamsyra, är alltså inte ett preventivmedel i den meningen utan något annat?

Tranexamsyra, aka cyklokapron, är ett läkemedel som minskar själva blödningen genom att minska effekten av ett enzym som löser upp levrat blod. Så det är ett generellt blödningshämmande preparat som inte alls har med den kvinnliga hormoncykeln att göra och INTE är ett preventivmedel. Fördelen tycker jag är att det inte är hormonellt, att det bara behöver tas precis medan man blöder och i alla fall för min del var helt biverkningsfritt. Samt inte minst att det är receptfritt och därmed lättillgängligt! Nackdelar som jag upplevt är väl egentligen bara att det krävs ganska stor dos för att få effekt (för min del något högre dos än vad som anges i bipacksedeln) och att det inte alls är förebyggande utan enbart symptomlindrande.

P-piller och andra hormonpreparat fungerade för mig endast under en period, därefter återkom blödningarna än värre, så jag föredrog att vara hormonfri och istället medicinera med tranexamsyra! Hann dock aldrig prova hormonspiral innan det istället blev hysterektomi :)

Tillägg: Rikliga blödningar ÄR en fullgod indikation för olika typer av hormonella preventivmedel som också minskar eller tar bort blödningen. Det är inget krav att man har sex med någon av motsatt kön för att få p-piller utskrivet!
 
@Svartkatt Som svar på din fråga om menstrosor, kolla att de går upp över ryggen baktill så du kan sova med dem utan att det rinner ut där, samt bredden på grenen. Det kan ta lite tid att hitta en trosa som är rätt. Jag tex gillar Libresse de som absorberar mest för dagtid för de är breda i grenen. Säkert 1-1,5 cm bredare än andra. Det räddar mig när jag blöder igenom koppen. Däremot finns de inte så det går upp över ryggen och därmed har jag imses menstrosor som går upp rejält över ryggen på natten. Jag har hittat utomlands menstrosor som är sömlösa, går upp över ryggen och är breda i grenen och jag älskar dem men de finns ju inte här :down:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Någon som använder menstrosor som primärt mensskydd? Jag har testat menskopp nu några månader och känner att det inte är något för mig...
Svar
7
· Visningar
907
Kropp & Själ *Ursäkta för mycket privat info* Har blivit så less på konventionella mensskydd att jag snart kroknar och går av på mitten. :wtf: Bindor...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
10 447
Senast: Tiffanys
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
8 129
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Obs. Känsliga läsare varnas – detta inlägg kommer att handla om mens. Läs ej om du tycker att det är äckligt. Och om du ändå läser...
Svar
0
· Visningar
532
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp