Menstrosor, fördelar/nackdelar

Som sagt, jättebra att ni alla tar upp era erfarenheter även om ni inte pratar om menstrosor. Ytterligare en grej som varit väldigt tydligt under skoltiden/från skolsköterskan/mamma/annan vård är att p-piller används för att motverka graviditet och inte för att slippa ha mens. Så jag tänkte väl lite att jag skulle slippa när jag kom till situationen att jag kunde ha p-piller just för att inte bli gravid. Den situationen har aldrig uppkommit.

Det som bland annat @Roheryn skriver om ovan, tranexamsyra, är alltså inte ett preventivmedel i den meningen utan något annat?

Sådant där gör mig så ledsen! Att personer som har mens får så lite/dålig information om sin egen kropp, hur den fungerar, vad som är normalt och inte, och vad det faktiskt finns för hjälp att få! Det känns så oerhört mossigt att lägga fram det som att hormonella preventivmedel enbart är till för att förhindra graviditet, för så är det ju inte!

Det är vad de ursprungligen tagits fram för, absolut. Men i likhet med många andra mediciner har de sedan fått fler användningsområden - t. ex. för att hjälpa till att göra mensen regelbunden om man besväras av (väldigt) oregelbunden mens, minska eller helt få bort mensen vid rikliga och/eller smärtsamma blödningar, vissa med svår PMS blir hjälpta av hormonella preventivmedel etc. Vid endometrios tror jag att behandling med preventivmedel, i syfte att inte ha mens, är den vanligaste behandlingen att börja med.

Om du inte vill, eller av någon anledning inte vill, testa hormonella preventivmedel i syfte att minska mensen, så är det inget måste. Det finns alternativ, som Cyklokapron. Om du däremot vill testa om du kan bli helt mensfri med ett preventivmedel, så är det verkligen inget "måste" att vara sexuellt aktiv med någon/några som kan göra en gravid för att få preventivmedel utskrivet!
 
Tranexamsyra, aka cyklokapron, är ett läkemedel som minskar själva blödningen genom att minska effekten av ett enzym som löser upp levrat blod. Så det är ett generellt blödningshämmande preparat som inte alls har med den kvinnliga hormoncykeln att göra och INTE är ett preventivmedel. Fördelen tycker jag är att det inte är hormonellt, att det bara behöver tas precis medan man blöder och i alla fall för min del var helt biverkningsfritt. Samt inte minst att det är receptfritt och därmed lättillgängligt! Nackdelar som jag upplevt är väl egentligen bara att det krävs ganska stor dos för att få effekt (för min del något högre dos än vad som anges i bipacksedeln) och att det inte alls är förebyggande utan enbart symptomlindrande.

P-piller och andra hormonpreparat fungerade för mig endast under en period, därefter återkom blödningarna än värre, så jag föredrog att vara hormonfri och istället medicinera med tranexamsyra! Hann dock aldrig prova hormonspiral innan det istället blev hysterektomi :)

Tillägg: Rikliga blödningar ÄR en fullgod indikation för olika typer av hormonella preventivmedel som också minskar eller tar bort blödningen. Det är inget krav att man har sex med någon av motsatt kön för att få p-piller utskrivet!
Förutom Cyklokapron säljs också som Cyklo F eller enbart tranexamsyra i apotek.
 
+ @MML

Ja, det är ju massor av faktorer som spelar in såklart. Jag som troligen har ca 20 år kvar av menstruerande tyckte att det var superbökigt att ha med sig massa tabletter till jobbet, komma ihåg att ta med ungefär rätt intervall osv. En förpackning räckte ju dessutom bara en halv vecka med rätt dosering. Spiralen blir ju väldigt kostnadseffektiv i jämförelse.

Det är få läkemedel som behöver tas 3-4 ggr/dygn och vi vet att följsamhet tenderar att minska med antal dygnsdoser, så det kräver en ganska hög motivation. Har man det så är det ju all good!
Jag tar inte hormoner men tar tranexamsyra och gjort så i 20 år. Inte det minsta jobbigt. Jag får inte ta hormonpreparat pga blodproppar i släkten.
Jag har även lärt mig vad som fungerar bäst för mig att ta tranexamsyran och det är inte i närheten av så ofta som är rekommenderat utan det viktigaste är att ta första 2 så fort mensen börjar och sedan nästa 2 enligt rekommenderat sedan dag 2 och 3 bara på morgonen.
Tar jag första för sent och mensen hunnit komma igång så är det kört och omöjligt att få stopp på oavsett maxdos.
 
En fråga: Har någon testat mensbadtrosor? Funkar det? Hur kan det fungera?!
Undrar samma sak. Badstranden är något jag verkligen utvecklat panik för med mensen, så det hade ju varit kanon om det hade funkat, men är tveksam just när man blir blöt när man badar?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Någon som använder menstrosor som primärt mensskydd? Jag har testat menskopp nu några månader och känner att det inte är något för mig...
Svar
7
· Visningar
907
Kropp & Själ *Ursäkta för mycket privat info* Har blivit så less på konventionella mensskydd att jag snart kroknar och går av på mitten. :wtf: Bindor...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
10 447
Senast: Tiffanys
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
8 129
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Obs. Känsliga läsare varnas – detta inlägg kommer att handla om mens. Läs ej om du tycker att det är äckligt. Och om du ändå läser...
Svar
0
· Visningar
532
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp