Lånar TS tråd lite eftersom jag också funderat på det här med menskopp. Hur funkar det, får den bara sitta inne ett visst antal timmar? Hur vet man vad som är en lämplig storlek att börja med? Ni som rider, "stör" menskoppen när ni sitter på hästen?
Min mens pågår en vecka, med en hanterbar, lugn första dag, två helvetesdagar där jag egentligen bara vill stå hela dagen i duschen och sen klingar det av och blir hanterbart igen. Inte överdrivet smärtsamt, mer Stockholms blodbad. Jag har enbart kört på bindor, och det är pissjobbigt. Behöver jag gå någonstans (och det behöver man ju, till jobbet om inte annat om inte helvetesdagarna råkar infalla på en helg) så har jag dubbla nattbindor och är ändå livrädd för att läcka igenom (och har läckt så pass att jag fått åka hem och byta kläder vid två tillfällen på stressigt jobb där jag helt enkelt inte hann gå på toa, tur att jag jobbade hemma i byn då). Provade tampong vid något tillfälle på gymnasiet, och det gick verkligen inte. Vid ett tillfälle fick jag upp den, men det skavde och kändes hela tiden som om den var på väg ut, trots minsta storleken. Dock oskuld då, och det är jag inte nu, har inte provat (med tampong) mer efter att jag hade sex första gången. Upplever mig själv som trång även vid sex, men det blev bättre med kille nummer två så det kan också vara spänningar.
Det är egentligen att slippa binda de dagarna som är värst som jag är mest intresserad av. Slippa skräcken för att hela tiden blöda igenom. Slippa känna det som att man har blöja. För att inte tala om hur opraktiskt det är vid ridningen, minsta skutt hästen tar känns det som om det forsar ut en liter blod.