Spontant gissar jag att tampong har större potential att orsaka smärta än kopp.. utslaget på alla individer och all användning. Individuella skillnader finns så klart!
Vad nu min spontana gissning kan vara värd..
Jag hade absolut otur. Men det är stor skillnad mellan det obehag som en torr tampong kan orsaka och den mycket kraftiga smärta koppen kan orsaka.Jag hat haft hundra gånger mer problem och smärta med tampong. Jag bara ryser när jag tänker på en tampong som är lite för torr så man drar ut den!
Jag har aldrig nånsin haft ont av koppen, och jag tror att det vanligaste är just så även om det givetvis folk som koppen inte passar för.
Det är ju inte själva koppen som gör ont utan att den kan suga fast med hjälp av vacuum på platser där man har många nerver. Jag tror att det som hände mig var att den kom för högt upp. Ena gången fastnade den definitivt på livmodertappen, och en gång bredvid. Tredje gången vet jag inte. Jag tror att det första gången delvis var för att jag fick en krampreaktion av kopp+fingrar vid insättningen när jag hade lite dåligt grepp och att jag miste greppet, det gör ju rätt ont i sig pga ”mekanisk smärta” av att koppen vecklar upp sig fel samtidigt som slidan drar ihop sig med full kraft, men med hjälp av vacuumet som blev i koppen sögs den in längre och stoppade på en smärtsam plats där den alltså satt fast med sitt vacuum. (Den var rätt platt där den satt fast i mig, inte bara ihopklämd utan fastsugen och då var det skitsvårt att lossa vacuumet, inte minst med tanke på att det inte direkt var gott om plats för fingrarna.)
Jag googlade och fann fler skräckhistorier. Det verkar ju inte så vanligt nej, men det är ju uppenbart något som kan hända som man bör vara medveten om. Det borde stå en varning om risken med att sätta in koppen för högt i instruktionerna. Och om att den kan flytta på sig om man har otur och hur man bäst hanterar situationen.
Någon skrev detta om sin (ännu värre) upplevelse. Men det ger kanske lite mer förståelse för vad det är jag pratar om. (”Diva”=Diva cup)
Senast ändrad: