Spinoff från senior

Sv: Spinoff från senior

Mina barn ska själva få välja vem de ska duscha med och vem som ska få se dem nakna. Jag kommer att verka mycket hårt för att mina barn ska förstå och veta att de FÅR sätta sina egna gränser och att de gränserna ska gälla.

Och eftersom barn i förskoleåldern ännu inte utvecklat det kritiska tänkandet och ofta har svårt att sätta gränser mot vuxna som de litar på (t.ex. lärare) så måste jag välja ÅT mina barn och se till deras bästa, och jag anser att det inte ligger i deras intresse att duscha med sina lärare, alltså kommer jag att verka för att det inte händer.

Även barn har rätt till privatliv, integritet och personligt utrymme.

Skulle det vara ok med manliga nakna lärare i flickornas duschutrymmen när de är nakna och tvättar sig efter gympan och med kvinnliga nakna lärare i pojkarnas duschutrymmen när de är nakna och tvättar sig efter gympan?

Kanske enklare att förstå tråden om jag formulerar det så?

Nej, det finns det ingen anledning till. Barn i den åldern klarar av det själva, jag minns att jag första åren i skolan hade en kvinnlig gymnastiklärare, och hon stack enbart in huvudet i omklädningsrummen för att kolla att allt var okej om det blev extra livat eller någon tog tid på sig.

När jag var drygt 10 år hade vi en manlig gymnastiklärare som sprang i omklädningsrummet i tid och otid och skulle hjälpa till med kläder och div. och även om vi var unga som tyckte vi alla tjejer i klassen att detta var obehagligt, jag minns även att de yngre flickorna på skolan pratade om att de inte ville ha honom där när de bytte om.

Då är jag inte den personen som är eller har vart obekväm med min nakenhet på det sättet (de problemen har jag nu för tiden men av helt andra skäl), jag hade inga problem med att vara naken hemma långt upp i ålder och min pappa såg mig halvnäck så sent som för några månader sedan utan att det bekom mig.

Jag tror att även barn har en känsla för privatliv och vill inte visa upp kroppen till höger och vänster, speciellt inte för vuxna av motsatt kön. - Det ville iaf inte jag och inte mina jämnåriga heller.

Integritet, aha. Men att visa sig naken för kompisar, inkräktar inte det också på integriteten? Jag förstår inte skillnaden?

Mina barn ska själva få välja vem de ska duscha med och vem som ska få se dem nakna. Jag kommer att verka mycket hårt för att mina barn ska förstå och veta att de FÅR sätta sina egna gränser och att de gränserna ska gälla.

Och eftersom barn i förskoleåldern ännu inte utvecklat det kritiska tänkandet och ofta har svårt att sätta gränser mot vuxna som de litar på (t.ex. lärare) så måste jag välja ÅT mina barn och se till deras bästa, och jag anser att det inte ligger i deras intresse att duscha med sina lärare, alltså kommer jag att verka för att det inte händer.

Tack för att du sätter ord på det jag känner och även försöker förmedla till mina barn!

Jag tror att även barn har en känsla för privatliv och vill inte visa upp kroppen till höger och vänster, speciellt inte för vuxna av motsatt kön. - Det ville iaf inte jag och inte mina jämnåriga heller.

Det där är intressant. Varför fotograferas så många barn nakna, när de är bebisar? Hur resonerar föräldrarna då?

Alltså jag tycker inte att Gnist åsikt är det primära i diskussionen, visst hade det varit trevligt att få ett utlåtande men det är inget nödvändigt.

Inget jag skulle kräva och tjaffsa om.

Hon har gjort klart att hon inte vill att sina barn ska duscha med läraren.

Bilderna på min dotter som finns när hon är naken är hennes, när hon växer upp är det upp till henne att visa eller inte visa det för vem hon vill. Att jag har bilder på mitt nakna barn betyder inte att jag visar upp det till höger och vänster, precis som det finns bilder på mig när jag är så gott som naken ( i badet, på förlossning, som liten) det är mina bilder och dem styr jag över vem som ska se och inte.

Precis som jag styr över vem som får se mig naken och inte.

Alltså jag tycker inte att Gnist åsikt är det primära i diskussionen, visst hade det varit trevligt att få ett utlåtande men det är inget nödvändigt.

Inget jag skulle kräva och tjaffsa om.

Hon har gjort klart att hon inte vill att sina barn ska duscha med läraren.

Det brukar inte behövas, de flesta är rätt generösa med att förklara det om någon vill veta. Men efter att ha ögnat i den andra tråden börjar jag förstå vad saken gäller.

Integritet, aha. Men att visa sig naken för kompisar, inkräktar inte det också på integriteten? Jag förstår inte skillnaden?
Om mina barn finner omklädningssituationen i skolan obehaglig så kommer jag givetvis verka för att skoltiden ska förflyta så friktionsfritt som möjligt. Jag upplever och tror även att det är lättare att sätta gränser mot jämnåriga än mot vuxna. Lärare har en hel del auktoritet, speciellt i de lägre åldrarna, vilket gör det svårt för en del barn att avgöra vad som är OK och inte.

Hur många föräldrar tycker det är helt ok att förskolebarn och uppåt i skolan, duschar nakna med lika naken lärare??

Jag skulle aldrig acceptera det, kan jag ju säga :crazy: :cool:

Även ickeföräldrar får svara givetvis ;)

Mina barn ser nog tillräckligt med nakna människor ändå, när de är på badet och behöver knappast ha sin nakna lärare som står och övervakar dem i duschen. De är nämligen fullt kapabla att tvätta sig när de är i den åldern. I alla fall mina barn var så pass att de klarade det..

....................

Om mina barn finner omklädningssituationen i skolan obehaglig så kommer jag givetvis verka för att skoltiden ska förflyta så friktionsfritt som möjligt. Jag upplever och tror även att det är lättare att sätta gränser mot jämnåriga än mot vuxna. Lärare har en hel del auktoritet, speciellt i de lägre åldrarna, vilket gör det svårt för en del barn att avgöra vad som är OK och inte.

Ok. Men jag har en fundering: ingen kan födas med känsla av integritet. Vi får lära oss av våra föräldrar att vi är nakna, och att det är något som inte passar sig i vardagen. Är det inte så att vi laddar det här med nakenhet onödigt mycket? Det är när barnen blir större och nästan når puberteten som den här integritetsgrejen blir ett problem. Eller när det nakna barnet umgås med en naken vuxen, exvis lärare. För mig låter det som att nakenheten är kopplad till sexualitet, framför allt. Och det budskapet tror jag barnen mycket snabbt tar till sig av. Att vi ser 12-åringar med stringtrosor tror jag beror på - delvis - att vi gör detta så extremt tydlgt. Ibland ser vi bilder i media från barn och vuxna i 3:e världen, som alla går nakna, huller om buller. För dem är det inget problem. Jag tror inte de tänker i sexuella termer när de ser en annan person som knappt har en enda tråd på kroppen och hängande bröst. Jag tror alltså att vår pryda hållning i vår del av världen skapar en del sexfixering kring kroppen.

Jag hade en mycket stark känsla av integritet redan vid låg ålder och den var inte - och är fortfarande inte - kopplad till nakenhet. Jag har en stark integritetskänsla även när jag är inpackad i värsta vinterstassen.

För övrigt är du på god väg att tillskriva mig tankar och åsikter jag inte har, om du inte gjort det redan, och det vill jag inte vara med på. Märk väl att det är du som sätter likhetstecken mellan integritet och nakenhet och sedan går vidare in på sex och pryda hållningar. Det resonemanget får helt och hållet stå för dig.

Bilderna på min dotter som finns när hon är naken är hennes, när hon växer upp är det upp till henne att visa eller inte visa det för vem hon vill. Att jag har bilder på mitt nakna barn betyder inte att jag visar upp det till höger och vänster, precis som det finns bilder på mig när jag är så gott som naken ( i badet, på förlossning, som liten) det är mina bilder och dem styr jag över vem som ska se och inte.

Precis som jag styr över vem som får se mig naken och inte.

Jag menar att många publicerar sådana bilder i tidningen på familjesidorna, tex.

För övrigt är du på god väg att tillskriva mig tankar och åsikter jag inte har, om du inte gjort det redan, och det vill jag inte vara med på. Märk väl att det är du som sätter likhetstecken mellan integritet och nakenhet och sedan går vidare in på sex och pryda hållningar. Det resonemanget får helt och hållet stå för dig.

Va?? Har jag sagt något annat? :crazy:
Nu är det du som läser in en massa saker! Var har jag beröt dig i min fundering?? Du kan betrakta det som ett KL i så fall!

Min åsikt är att jag inte tror att det hjälper i den åldern. Lärarna brukar tappa i auktoritet med att studenterna blir äldre.

Och hur gör man då i lägre åldrar med de lärare som saknar auktoritet redan där? Är det bara lärare som har det som ska duscha med barnen?

*kl*

Jag vill bara påminna alla om att hålla ett trevlig diskussions ton, annars låser jag tråden omedelbart.

Mvh

Snurrfian-moderator

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 964
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 595
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Jag har på senare tid fått upp en hel del reklam för menstrosor i mina sociala medier. Det som står att läsa på deras egna hemsidor är...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 486
Senast: Svartkatt
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 916
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar