Spara till barnen?

Jag också. Det känns som ett mer eller mindre "måste" - eller norm - att man ska kunna överlämna en större summa pengar vid 18-årsdagen. Och jag tror aldrig att det var tanken att barnbidraget skulle gå till barnen när de är vuxna.

Jag tänker snarare att jag vill använda pengarna när barnen är små för att kunna göra roliga saker tillsammans och kunna spendera mer tid med varandra. Det tror jag i slutändan är mer värt än att få en klumpsumma när man ska flytta hemifrån.

Fast det ena utesluter ju inte det andra. Vi kan både spara barnbidraget och göra roliga saker tillsammans.

Nej såklart det inte är, men jag trodde inte det var så många
Nu är buke kanske inte så representativt, men hittills så har ju alla i tråden svarat att de sparar och det ganska så rejält.

Nej Buke är nog inte så representativt för allmänheten och de som väljer att svara i tråden är nog inte så representativa för varken Buke eller allmänheten. Det är en klassiker att det mest är de som känner sig duktiga som vill berätta, vare sig det handlar om sparande, betyg eller städning.

Edit: Sen finns det ju alltid möjligheten att det snart kommer en backlash och tråden översvämmas av personer som gör precis tvärtom och har en massa argument för det. "Jag städar minsann aldrig trots fjorton husdjur och ni som gör det har kanske lite innehållslösa liv om ni tycker att det är värt det" etc.

Ja, enligt den här tråden verkar de flesta ungar ha 250 000 när de fyller 18. Helt jädra sanslöst.

Jag känner mig som Oliver Twist i jämförelse med bukefalisternas femåringar.

Hur många är det som uttryckligen skrivit att barnet kommer få 250 000 vid myndighetsdagen?

Jag tycker att barnbidraget ska vara behovsprövat. Kan inte alls begripa det kontroversiella eller krångliga med det.

Sen tror jag väl som flera har sagt att de som svarar i tråden inte är så representativa för varken buke eller samhället.

Fast det ena utesluter ju inte det andra. Vi kan både spara barnbidraget och göra roliga saker tillsammans.

Absolut, men statistiskt sett är det många som inte kan det. Risken är ju att man sparar och drar in på aktiviteter för att man tror att man "måste" göra det. vem vill ha det enda barnet i klassen som inte får en betydande summa pengar att köpa bostad för? Ska man betala av lån, ha en buffert för egen del, spara till pensionen och ha ett separat konto för barnen blir det ganska många tusenlappar att lägga undan varje månad.

Nej Buke är nog inte så representativt för allmänheten och de som väljer att svara i tråden är nog inte så representativa för varken Buke eller allmänheten. Det är en klassiker att det mest är de som känner sig duktiga som vill berätta, vare sig det handlar om sparande, betyg eller städning.

Samtidigt tycks det vara mer provocerande om småbarnsföräldrar sparar 1000kr i månaden än om de bränner 1000kr i månaden på tobak. Jante?

Ja, pengar alltså.
Gör ni det?
Hur mycket isåfall? Och vilken sparform?
Vad tänker ni att pengarna ska användas till? Och när kommer barnet/barnen att få tillgång till pengarna?
Är nyfiken på hur andra familjer ser på det här! :)
/Tjorven

När jag levde som ensamstående så sparade jag ingenting till sonen. Jag valde att prioritera egen bil för jobbets skull samt att åka iväg på olika familjeutflykter.
Våren 2014 fick mellanbarnet ett startkapital i en fond i namngivningsgåva, så då öppnade jag även sparkonto till äldsta sonen. Så det sparas just nu lite sporadiskt i deras olika fonder, innan hade de månadssparande.

Deras sparpengar ska gå till körkort och bil om de vill, annars får de gå som handpenning i t ex lägenhetsköp eller husköp. Barnen får inte tillgång till dessa pengar på 18 årsdagen, utan kontona är i våra namn som vi styr över.

Absolut, men statistiskt sett är det många som inte kan det. Risken är ju att man sparar och drar in på aktiviteter för att man tror att man "måste" göra det. vem vill ha det enda barnet i klassen som inte får en betydande summa pengar att köpa bostad för? Ska man betala av lån, ha en buffert för egen del, spara till pensionen och ha ett separat konto för barnen blir det ganska många tusenlappar att lägga undan varje månad.

Är den risken verkligen så stor? Finns det något som är mer tabu att prata om i Sverige än privatekonomi?

Vi har inget sparande till barnen själva, utan ett gemensamt sparkonto till familjen.
Däremot sparar barnens farfar 100 euro varje manad till varje barnbarn sa det blir väldigt mkt pengar. Vet inte hur länge han har tänkt att göra det och exakt vilken form sparandet är. Men äldsta dottern (snart 7ar) har redan 7000 euro pa sitt konto.

Just nu lägger vi mkt pengar pa att betala av kostnader pa vart boende, jag jobbar bara lite men börjar plugga till hösten sa vi har inte mkt över. Men sen när jag ocksa jobbar mer och kostnaderna för huset är lägre kanske vi sparar till barnen, vi far se.

Jag tycker att barnbidraget ska vara behovsprövat. Kan inte alls begripa det kontroversiella eller krångliga med det.

Sen tror jag väl som flera har sagt att de som svarar i tråden inte är så representativa för varken buke eller samhället.
Men då måste hela systemet med ansökan om bidrag ses över. Ska jag söka bostadsbidrag så måste jag skriva med hela dotterns sparande, trots att det är låsta pengar. Jag måste då också skicka med bilagor där överförmyndarnämnden intygar att pengarna är spärrade och inte går att användas hur som helst. Annars får jag inget bostadsbidrag, trots att jag varit långtidsarbetslös och deltar i fas 3 - dvs har väldigt låg inkomst.

Jag funderar lite på en sak - ni som sparar till barnen och de får tillgång till pengarna när de fyller 18 - hur vet ni att de kommer förvalta pengarna som ni tänkt?

Jag har ett exempel på mycket nära håll med en ungdom som var extremt skötsam tills lite drygt 18-årsdagen. Personen i fråga har nu festat upp varenda sparad krona till föräldrarnas stora förtvivlan. Eftersom barnet fick tillgång till pengarna kunde ju föräldrarna inte göra ett dugg. Självklart så har ekonomi och sånt diskuterats genom åren på ett fullt normalt vis - ungdomens förändring kom som en chock för alla

Jag funderar lite på en sak - ni som sparar till barnen och de får tillgång till pengarna när de fyller 18 - hur vet ni att de kommer förvalta pengarna som ni tänkt?

Jag har ett exempel på mycket nära håll med en ungdom som var extremt skötsam tills lite drygt 18-årsdagen. Personen i fråga har nu festat upp varenda sparad krona till föräldrarnas stora förtvivlan. Eftersom barnet fick tillgång till pengarna kunde ju föräldrarna inte göra ett dugg. Självklart så har ekonomi och sånt diskuterats genom åren på ett fullt normalt vis - ungdomens förändring kom som en chock för alla
Det är ju det jag är rädd för, men pengarna är hennes enligt lag så jag kan inte göra annat än hoppas att min uppfostran räcker.

Men hon är redan nu snål och gillar att spara i spargris mer än att spendera sina pengar så det bådar gott ;)

Det är anledningen till att pengarna står i vårt namn ;)

Har också ett exempel på nära håll där ungen valde att åka till typ Ibiza och bränna alla pengarna på några veckor. Har tagit upp det vid tidigare trådar liknande denna och fick då mycket skit för att jag la in åsikter om vad ungdomen faktiskt gjorde med pengarna, de tillhörde ju faktiskt hen

Vi äger kontot, men annars är det väl bara att hoppas BARNET tycker det var rätt beslut. Villkorade gåvor tycker jag är sådär, men jag kan inte hosta upp massa pengar bara sådär, utan sätter av en slant när det finns utrymme. Jag tycker inget av det är rätt eller fel, alla kan ju göra som de vill. Vi har vänner som inte lägger undan en krona åt sina barn men som istället investerar i sina fastigheter. Jag har inte den möjligheten, men kan jag ge en grundplåt till något viktigt så skulle det kännas bra för mig.

Vi sparar barnbidraget till båda våra men det är inte så att de kommer att få 300 000 var på ett bräde när de är myndiga. Vi försöker tänka långsiktigt och att barnen inte kostar så mycket nu (de är 4 och 2) men att de kommer att bli dyrare i drift så småningom med aktiviteter, krav på kläder, läger, tekniska grejer etc. Vi ser alltså sparpengarna delvis som en buffert inför dyrare tider.

Vi har explicit bett våra släktingar om att ge pengar om de absolut vill ge något "men inte vet vad". Barnet är två år gammalt och behöver inte få mängder av presenter.

Vad det gäller sparande så lever vi på två CSN-lån men har råd att spara ett par tusen varje månad (till oss och barnet). Sannolikt för att vi t ex har valt bort bil. Betyder det att vi inte borde få barnbidrag?

Ja exakt. Allt handlar ju om prioriteringar. Min svärmor t ex blev jätteprovocerad när vi berättade att vi sparar barnbidraget och slängde ur sig att då skulle vi minsann inte ha något barnbidrag.

Fast själv så hade de ett helt nytt hus och hon har alltid jobbat 75%. Vi bor i en liten lägenhet och jobbar mer. Då kan man lika gärna säga att har man råd att köpa ett helt nytt hus så ska man inte ha barrnbidrag.

Liknande trådar

Övr. Barn Idag kom Folkhälsomyndigheten med sina nya rekommendationer för skärmtid (finns här att läsa ) och nu är jag nyfiken på hur andra gör...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
7 700
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Hur tänker du hantera ditt barns kompisar i framtiden? Barn kommer med lekkamrater. Och med det kommer massor av barnrelaterade saker...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 495
Senast: Derivata
·
Övr. Barn Jag lärde mig precis att mitt barns försäkring betalar ut 10 000 kr när mitt barn fått sin ADHD-diagnos. Jag kanske är löjligt...
Svar
5
· Visningar
756
Senast: eyz
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 865
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar