Hoppas tråden kan få återgå till nutid nu, dvs mindre om hur det var för 20+ år sen när
@Inte_Ung hade småbarn och mer om hur det är nu - med de utmaningar som finns idag
.
Alltså vi hade faktiskt TV även för 30 år sedan.
Och tillgång till filmer i överflöd.
Videoband VHS var uppfunnet redan då.
Barnet märker ju ingen skillnad på om Totte Bakar visas från YouTube eller från videoband.
@Inte_Ung Jag är inte förvånad över att du anser detta med skärmtid vara så enkelt med tanke på att du anser att barn från ett års ålder ska ha fri skärmtid. Då är det ju lätt - ge dem en skärm och så är det klart. Jag tänker att det är tur att dina barn är vuxna för du verkar ha synnerligen dålig koll på hur skärmar påverkar barn. Det har inte jag - jag ser varenda dag hur barn med mycket skärmtid mår.
Problemet med skärmtid blir när de ersätter andra behov.
Att ha fri skärmtid betyder faktiskt inte att tillbringa mycket tid bakom skärmen.
Om barnen har en massa andra intressanta saker att sysselsätta sig med så väljer de att göra det i stället.
Det allra vanligaste är att så små barn har ungefär 10 min tålamod att titta på en skärm.
Det händer ju inget egentligen och det går inte att äta.
Jag är övertygad om att barn som har tröttnat på skärmen inte på något sätt for problem av fru skärmtid.
Och att barn som fastnar i skärmen har andra problem som behöver adresseras i stället för att bara ta bort skärmen.
Man kan ha olika ideologier kring barns användande av skärmar, och det är helt okej.
Barn behöver inte skärmar alls innan de behöver interagera med den digitala världen.
T.ex. när det blir svårt att leva utan BankID.
Men de tar ingen skada av det.
Du skuldbelägger nu massor av andra föräldrar för något som egentligen saknar betydelse
Barn med för mycket skärmtid som mår dåligt har andra problem.
Den överdrivna skärmtiden är definitivt ett symptom som skall tas på allvar.
Men inte orsaken till problemen.