Ja det gjorde jag eller syftade fel, håller som sagt med dig.Citerade du fel? Ser inte vad av det jag skrev som säger emot det du skrev
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja det gjorde jag eller syftade fel, håller som sagt med dig.Citerade du fel? Ser inte vad av det jag skrev som säger emot det du skrev
Ok@vemsomhelst123 Jag tänker inte lägga så mycket som en minut på att förklara skillnaderna i utbudet/tillgängligheten idag jämfört med förr. Tyvärr! Vill du diskutera det så kanske det är bättre med en ny tråd .
@Trollunge Kan tänka mig att skärmtid är något man kontinuerligt jobbar på! Jag hör många beskriva just som du att iPaden blir underhållningen på morgonen så föräldern kan ligga kvar med syskon alt få sova lite längre. Synd att inget annat kan funka istället! Vår dotter sover länge så vi är alltid vakna före henne men hon sysselsätter sig med Lego och annat om vi är upptagna på annat håll. Men hon skulle nog vara både tystare och mer stilla med en skärm - på gott och ont.
Jag tänker ändå att det är få föräldrar som låter en 2,5 åring gå upp själva på morgnarna medans de ligger kvar och sover? (och framför allt inte för att leka med lego....)
Jag tänker att man väger för- och nackdelar mot varandra utifrån ens förutsättningar? Det har hänt ett fåtal gånger att jag har låtit vår snart 3-åring kolla på bolibompa bredvid mig i sängen på morgonen så att jag kan halvsova vidare. När det har hänt har det varit för att alternativet varit sämre.
De äldre barnen går upp före oss på helgmorgnar och kollar oftast på tv eller ipad men ibland gör de annat. Samma (förutom ipaden då) som jag och mina kompisar gjorde när jag var barn. Ser absolut inte det som "synd att inget annat funkar".
Jag har minne av att titta på testbilden som liten Tror barnprogrammet började vid åtta på helgen.Nej jag förstår inte ens hur det skulle gå till med vår 5-åring idag . Det går inte att sova vidare om hon får skärm heller. Vi flytttade när jag var 5 och jag kan inte minnas att jag väckt mina föräldrar någon gång. Vad jag gjorde vet jag inte..
Alltså, jag loggar min egen skärmtid med ett "tak" på två timmar per dygn.
Låg något som hette digitalt välbefinnande eller liknande i inställningar. Så kunde jag välja maxgräns. Dock så händer inget när den överskrids men för min del räcker det med att veta att jag gått över. Blir automatiskt att jag tänker extra på det till kommande dag.Hur lägger man in ett sånt tak?
Haha, ingen skulle vara gladare än vi om han sov längre på morgonen men han har varit 6 am-crew sen han föddes (och ibland tidigare med för den delen). Men ja skärmen är ju en effektiv barnpassare, tror säkert han hade kunnat underhålla sig en stund med att bläddra i Bamse-tidningar och leka med lego men han hade nog ganska snart velat ha sällskap.@Trollunge Kan tänka mig att skärmtid är något man kontinuerligt jobbar på! Jag hör många beskriva just som du att iPaden blir underhållningen på morgonen så föräldern kan ligga kvar med syskon alt få sova lite längre. Synd att inget annat kan funka istället! Vår dotter sover länge så vi är alltid vakna före henne men hon sysselsätter sig med Lego och annat om vi är upptagna på annat håll. Men hon skulle nog vara både tystare och mer stilla med en skärm - på gott och ont.
Idag kom Folkhälsomyndigheten med sina nya rekommendationer för skärmtid (finns här att läsa ) och nu är jag nyfiken på hur andra gör och ser på det. Hur gör ni med skärmtid i familjen? Hur gamla är era barn? Om era barn haft mer skärmtid än rekommendationerna, kommer ni att överväga att dra ner på det?