Spara till barnen?

Spar på konto 500 i månaden och så med födelsedagspengar etcetera. Vi har inte någon "bestämd" sak pengarna ska gå till i slutänden utan det är väl dels för att möjliggöra lite större inköp åt barnet under uppväxten, dels om det är något som behövs sedan i vuxen ålder. Sparar i våra namn.

Vi spar 1100 per barn och månad. Pengarna sätts över på ett fondkonto som står i mitt namn. Kontona är döpta efter barnen så att jag har koll på dem. Även födelsedagspengar och julklappspengar sätts än så länge in där eftersom barnen är lite för små för att hantera stora summor.

Just nu är vi föräldrarlediga men planen är att åtminstone dubbla sparandet när vi båda börjar jobba igen.

Pengarna kommer stå kvar i mitt namn tills vi ser vad de ska kunna användas till. I första hand kommer vi hjälpa till att betala tex studier utomlands och körkort med vår vardagsekonomi. Kanske en del av insatsen i en bostad är lämpligt ändamål för just sparpengarna. Det får tiden, summan och vår övriga ekonomi utvisa.

Mvh Miks

Vi har tänkt börja spara ca 300-500 per månad till vårt barn, hon är bara drygt 2 månader ännu så det blir väl ett sparkonto som ska öppnas och sådär. Har inte tagit tag i det än bara.

Sonen har ett sparkonto där pengar han har fått i present satts in.

Just nu sparar vi ingenting till honom. Vi snålar så mycket vi bara kan med föräldrapenningen och satsar på att kunna vara lediga mycket tillsammans istället.

När sonen fyllt ett år (och man blir "tvungen" att ta ut mer fp) kommer vi börja månadsspara till honom. Vi kommer ha sparandet i våra namn och vi kommer ha ett gemensamt sparande till honom och eventuella syskon.

Anledningen till det är att vi inte vill att det ska bli som för maken och hans bror. Deras föräldrar månadssparade i sina barns namn. Brodern är 8 år yngre. Pga diverse omständigheter (marknadsläge, föräldrarnas ekonomiska möjligheter m.m.) Slutade det med att maken hade 10ggr mer i aktier och fonder än sin bror vid respektive 18-årsdag då pengarna automatiskt betslades ut.

Vi sparar 100 kr per barn varje månad plus att födelsepengar mm sparas åt dom. Vi kommer nog inte höja summan värst mycket ens när vi båda jobbar utan den summan som blir på deras 18 årsdag är nog. Vi vill kunna leva så gott som vi gör och unna oss och barnen saker under uppväxten också, inte bara lägga det på ett sparkonto.
Vad det ska gå till får vi se när dom är stora nog, inget vi bestämt i förväg :)

Angående vad pengarna ska gå till så har jag oroats lite över det eftersom det kommer troligen bli en bit över en miljon som dottern får tillgång till vid sin artonårsdag, och som jag enligt lag inte kan hålla undan på något sätt. Däremot så hoppas jag ju att jag lyckas uppfostra henne till att ha mer ekonomiskt vett än vad jag hade i den åldern, + att hon ska få följa med till vår ekonomiske rådgivare som förvaltar pengarna. De mötena tänkte jag att hon ska följa med på från typ 15-årsåldern tror jag.

Jag planerar att spara några hundra/mån i mitt/vårt namn. Som ett "startbidrag" till vuxenlivet när hen är mogen för det.

Angående vad pengarna ska gå till så har jag oroats lite över det eftersom det kommer troligen bli en bit över en miljon som dottern får tillgång till vid sin artonårsdag, och som jag enligt lag inte kan hålla undan på något sätt. Däremot så hoppas jag ju att jag lyckas uppfostra henne till att ha mer ekonomiskt vett än vad jag hade i den åldern, + att hon ska få följa med till vår ekonomiske rådgivare som förvaltar pengarna. De mötena tänkte jag att hon ska följa med på från typ 15-årsåldern tror jag.

Det tror jag säkert att du kommer fixa galant :up: Mina barn ringde fortfarande när de var en bra bit över 20 och frågade om det var okej att använda pengarna jag hade sparat till dem till det eller detta.

Det tror jag säkert att du kommer fixa galant :up: Mina barn ringde fortfarande när de var en bra bit över 20 och frågade om det var okej att använda pengarna jag hade sparat till dem till det eller detta.
Hade ni pratat mycket om de sparade pengarna? Jag hade nog klarat mig utan att barnen ringde och frågade men det är ändå tydligt att dina barn verkligen tänkte till med hur de skulle använda pengarna och det skulle jag gärna vilja att mina gjorde också.

Hade ni pratat mycket om de sparade pengarna? Jag hade nog klarat mig utan att barnen ringde och frågade men det är ändå tydligt att dina barn verkligen tänkte till med hur de skulle använda pengarna och det skulle jag gärna vilja att mina gjorde också.

Ja vi diskuterade endel vad de "fick" gå till när de var i tonåren, typ 15-16 år. Jag ville ju inte att de skulle festa upp dem precis utan använda dem till vettiga saker.

Haha ja det sa jag varje gång de ringde med :p Det är ju deras pengar som de får göra vad de vill med. Även om det skulle innebära att festa upp varenda öre. De har ju fått dem och då har jag ingen bestämmanderätt längre. Jag vet ju att de är kloka och inte slänger pengar till höger och vänster men självklart känns det bra när de funderar en extra gång och att de ville diskutera igenom sina planer. Båda mina barn har i perioder "lånat" av sparpengarna för att sedan fylla på igen när kassan blivit fetare så det har också gjort att de började spara själva eftersom de snabbt märkte hur bra det är att ha en buffert :)

Jag sparar 500 kr i månaden + eventuella gåvopengar på ett konto i mitt namn. Även dotterns farfar sparar 500 kr per månad och jag antar att hon får tillgång till pengarna vid 18 år. Pengarna vi sparar är inte låsta utan kommer användas vid större utgifter t.ex eventuell ponny eller annat dyrt intresse eller glasögon (dottern är bara 5 månader men har riktigt dåliga gener på den fronten så det lär behövas i framtiden :D)

Jag fick ingen stor summa när jag fyllde 18 (dock bidrag till körkort) så tycker att hon kan få en schysstare start på vuxenlivet samt att det blir en trygghet för mej och sambon ifall det kommer någon oväntad större utgift för dottern.

Jag gillar det där tänket som många av er verkar ha att det går bra att använda pengarna till oväntade (eller väntade), större utgifter som rör barnet även under uppväxten. Hmm, nu har jag fått en hel del att tänka på. Tack alla!

/Tjorven

Vi sparar hela barnbidraget på ett konto som står på oss. Tanken är väl att pengarna ska användas till t ex lägenhet, studier, bil el dyl. Han tjänade även lite pengar själv när han var bebis och har fått lite presentpengar, och dessa sitter också på sparkontot.

Sparar 500 i månaden plus födelsedagspengar just nu (tänkte höja till 1000 när han fyller 2. Sparar i utdelningsaktier och fonder och hoppas att jag kan utbilda/ intressera honom så pass att han bara använder fonderna till ngt stort och istället fortsätter på pengamaskinen jag startat åt honom.

Köper även träd i Better Globe till jul och födelsedag. ☺

Jag blir lite förvånad över att många verkar ha så gott om pengar att barnbidraget inte behövs (behovsprövat känns nästan som en bra idé när jag läser här). Dessutom att barnen får pengar i present redan som mycket små

Jag verkar ju helt annorlunda här. Vi har aldrig lagt undan pengar till barnen förutom om de fått pengar explicit, vilket bara skett när de varit stora nog att önska sig pengar och då har de förstås själva fått sina hundralappar att förvalta - inget tvång på att det ska in på konto eller så.

Ingen av mina barn har svårt att hålla i pengar och vi har hittills hjälpt en av dom med bostad - dvs hon fick låna till kontantinsatsen på får fastihget och på så vis slapp hon hög ränta. Detta kommer vi göra för dom andra två också när det blir dags.

Körkort har de två som har betalat själva delvis, vi har hjälpt till med några lektioner och framförallt så har vi övningskört med dom en hel massa. Så blir det för den tredje också.

Jag blir lite förvånad över att många verkar ha så gott om pengar att barnbidraget inte behövs (behovsprövat känns nästan som en bra idé när jag läser här). Dessutom att barnen får pengar i present redan som mycket små

Jag verkar ju helt annorlunda här. Vi har aldrig lagt undan pengar till barnen förutom om de fått pengar explicit, vilket bara skett när de varit stora nog att önska sig pengar och då har de förstås själva fått sina hundralappar att förvalta - inget tvång på att det ska in på konto eller så.

Ingen av mina barn har svårt att hålla i pengar och vi har hittills hjälpt en av dom med bostad - dvs hon fick låna till kontantinsatsen på får fastihget och på så vis slapp hon hög ränta. Detta kommer vi göra för dom andra två också när det blir dags.

Körkort har de två som har betalat själva delvis, vi har hjälpt till med några lektioner och framförallt så har vi övningskört med dom en hel massa. Så blir det för den tredje också.
Jag sparar ju inte barnbidraget, men har stort sparande ändå. Det beror på att min föräldrar har det väldigt gott ställt och har råd att ge stora summor pengar vid jul och födelsedag. Tack vare de separata sparpengarna så kan vi leva på barnbidraget så som det är tänkt :)

Jag sparar ju inte barnbidraget, men har stort sparande ändå. Det beror på att min föräldrar har det väldigt gott ställt och har råd att ge stora summor pengar vid jul och födelsedag. Tack vare de separata sparpengarna så kan vi leva på barnbidraget så som det är tänkt :)

Fast det hade ni väl kunnat göra även om det inte fanns några sparpengar?

Ja jo, men det hade känts som att jag borde spara undan något då. Vilket knappt går med de inkomster jag har.

Jag fattar :idea:
Samtidigt så känns det rätt tråkigt att du känner att du borde spara undan pengar, särskilt för en som har dåliga inkomster - barnbidraget är ju just ett bidrag som ska komma barnet till gagn i dagliga livet och jag har svårt att se det som en peng som staten bidrar med som ett sparande till barnen

Jag fattar :idea:
Samtidigt så känns det rätt tråkigt att du känner att du borde spara undan pengar, särskilt för en som har dåliga inkomster - barnbidraget är ju just ett bidrag som ska komma barnet till gagn i dagliga livet och jag har svårt att se det som en peng som staten bidrar med som ett sparande till barnen
Ja det är tråkigt att normen är sån i samhället. Och jag blir irriterad på MIG SJÄLV som ibland tänker typ "stackars barn som inte får några sparade pengar sen", vilket är helt jävla absurt! Det är inte ett dugg synd om de barnen!

Liknande trådar

Övr. Barn Idag kom Folkhälsomyndigheten med sina nya rekommendationer för skärmtid (finns här att läsa ) och nu är jag nyfiken på hur andra gör...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
7 700
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Hur tänker du hantera ditt barns kompisar i framtiden? Barn kommer med lekkamrater. Och med det kommer massor av barnrelaterade saker...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 494
Senast: Derivata
·
Övr. Barn Jag lärde mig precis att mitt barns försäkring betalar ut 10 000 kr när mitt barn fått sin ADHD-diagnos. Jag kanske är löjligt...
Svar
5
· Visningar
756
Senast: eyz
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 865
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar