Spara till barnen?

Jag blir nyfiken, det är flera i tråden som verkar uppfatta medelklassvärderingar som något negativt. Varför?
Intressant synpunkt!
Men det är nog inte bara i tråden utan i stort?
Har svensken det bra får svensken gärna ha det, men inte säga det högt eller låta det synas?
Kan man i en familj spara 3-15 000 i månaden är det något fel på systemet, då är det för bra. Helst skall man då avsäga sig barnbidraget frivilligt (om man har barn)och donera åtminstone hälften av sitt överskott till något klimatsmart projekt.
Folk flest verkar ju i dag faktiskt kunna spara (till djur, bil, boende, resor, möbler osv.) och det är jättebra tycker jag.
Vi lever ju i ett land där stora möjligheter finns? Alla får gå i skola. Alla kan plugga till vad de vill. Nästan alla skolor är gratis. Alla har rätt att säga vad de vill. Alla har rätt att bestämma över sitt liv.
Helt fantastiskt! Men man får inte säga att man har det för bra. ;)

Vi sparar inte till barnet. Vet inte om vi kommer att göra det heller. Vi samlar väl ihop hans födelsedagspengar kanske, eller så köper vi sådant han vill ha/behöver under tiden han växer upp. Det löser sig med bostad, antingen ser bostadsmarknaden bättre ut om 20 år, eller så får han bo nån annanstans än just i centrala Stockholm, eller så får han hanka sig fram på korttidskontrakt några år. Det bygger karaktär. :up: Inget man avlider av i alla fall.

Körkort etc löser vi om han är intresserad av det. Han kanske får betala en del av det, eller inte alls. Jag har ingen strategi för det än. Han är bara nio månader och det finns viktigare saker att fundera på.
Gud så skönt att läsa. :up:

Sparande innebär uppskjuten konsumtion. Och jag kan tycka det vore jättetråkigt om ungar inte fick t ex se världen genom resor med sina föräldrar, eller andra roliga saker, för att man SPARAR till barnet istället.

Sparande innebär uppskjuten konsumtion. Och jag kan tycka det vore jättetråkigt om ungar inte fick t ex se världen genom resor med sina föräldrar, eller andra roliga saker, för att man SPARAR till barnet istället.

Har du något emot sparande per se?

Intressant synpunkt!
Har svensken det bra får svensken gärna ha det, men inte säga det högt eller låta det synas?

Jag tycker att det hörs till leda. Nästan så att det blir en pinsam gargong, ofta på sociala medier. Finns det något tillfälle då den bättre bemedlade svensken missar en chans att lägga upp livets sötma på bild? Ytligheten. Trendkänsligheten. Rädslan för vad grannarna ska tycka. Säkert inte förbehållet medelklassen så klart, men gud vad trött jag kan bli på charaderna ibland.

Eller så får de resa själva istället när de blir vuxna.
Jag tycker inget av alternativen är bättre än det andra.

Intressant synpunkt!
Kan man i en familj spara 3-15 000 i månaden är det något fel på systemet, då är det för bra. Helst skall man då avsäga sig barnbidraget frivilligt (om man har barn)och donera åtminstone hälften av sitt överskott till något klimatsmart projekt.
Folk flest verkar ju i dag faktiskt kunna spara (till djur, bil, boende, resor, möbler osv.) och det är jättebra tycker jag.
Vi lever ju i ett land där stora möjligheter finns? Alla får gå i skola. Alla kan plugga till vad de vill. Nästan alla skolor är gratis. Alla har rätt att säga vad de vill. Alla har rätt att bestämma över sitt liv.
Är det något man får säga är det väl hur bra man har det? Det är betydligt värre att erkänna att man har det dåligt.

Intressant synpunkt!

Umm, fast så ser det ju verkligen inte ut för alla. Och därför tycker jag nog att man SKULLE skämmas lite för att man lägger undan flera tusen i månaden när andra knappt har råd att äta. Systemet är vad det är och de senaste årens politik har gjort klyftorna ännu större. Men lite dåligt samvete tycker jag att vi kan kosta på oss, vi som sitter med pengar i plånboken. Det har vi råd med, i dubbel bemärkelse.

(Och btw låter det ju fantastiskt att alla har rätt att bestämma över sina egna liv. Men inte heller där finns ju i närheten av liknande förutsättningar, så det är helt enkelt inte sant.)

Umm, fast så ser det ju verkligen inte ut för alla. Och därför tycker jag nog att man SKULLE skämmas lite för att man lägger undan flera tusen i månaden när andra knappt har råd att äta. Systemet är vad det är och de senaste årens politik har gjort klyftorna ännu större. Men lite dåligt samvete tycker jag att vi kan kosta på oss, vi som sitter med pengar i plånboken. Det har vi råd med, i dubbel bemärkelse.

(Och btw låter det ju fantastiskt att alla har rätt att bestämma över sina egna liv. Men inte heller där finns ju i närheten av liknande förutsättningar, så det är helt enkelt inte sant.)
Fast jag tror inlägget handlade om att vissa blir provocerade av att någon sparar pengar men inte om någon har samma bra ekonomi men väljer att lägga pengarna på dyrare mat eller hobby.

Handlar inte diskussionen mkt om hur man är som person?
Gillar man att lösa saker som dyker upp när de dyker upp eller gillar man att ha pengar sparade för att gardera sig,

Jag tror det har mer med syn på uppfostran att göra. Hur mycket man kan/bör stötta, och på vilket sätt. Och kanske inte bara sina egna barn, utan i förlängningen även andras.

Jag tror det har mer med syn på uppfostran att göra. Hur mycket man kan/bör stötta, och på vilket sätt. Och kanske inte bara sina egna barn, utan i förlängningen även andras.
Nja.. delvis,
För en del skriver ju att de kommer stötta sen om det behövs även om man inte sparar nu dvs vi löser det sen.

Nja.. delvis,
För en del skriver ju att de kommer stötta sen om det behövs även om man inte sparar nu dvs vi löser det sen.
Min partner och jag är väldigt överens om hur vi vill göra. Vi tycker båda om att spara och planera och vara så trygga vi bara kan men det betyder inte att vi vill ge vårt eventuella barn flera hundratusen. Det finns inte på kartan.

För vår del blir det nog så att vi sparar några tusen, kanske typ 40 papp eller nåt, som ungen får som 20-åring. Då kan den ta körkort eller åka utomlands eller nåt. Sen kommer vi ju alltid ha ett eget sparande, i vårt namn, och om något händer när barnet är äldre så hjälper vi till ekonomiskt om vi tycker att det är vettigt och vi kan. Men ge ungen 250 000 för att den ska kunna köpa lägenhet om den vill? Nej, inte en chans.

Jag skäms inte ett skvatt och har inte minsta dåligt samvete för att jag har det bra i dag. Jag har under många år levt med mitt barn under existensminimum. Ville inte ha det så. Tog mig någon annanstans.

Det är sant att alla inte har samma förutsättningar. De som lever i hedersvåldets skugga i Sverige har t.ex. inte det. Så jag stöder helhjärtat GAPF både med åsikter och pengar.
Jag hjälper familjer i min närhet som har det knapert p.g.a.depressioner, alkoholism m.m. För barnens skull. Jag har sponsrat hyror så de inte skall bli vräkta och konsertbesök så barnen inte ska känna sig utanför.

Hade jag sponsrat ena familjen med mitt överskott för att jag skäms över min egen ekonomi, hade det inhandlats alkohol för det. Pengarna som skulle gått till hyra har ju gått till alkohol istället så min hjälp har ju indirekt tidvis sponsrat missbruket. De vet att jag inte skulle fixa att se barnen bli vräkta. De familjerna skulle kunna ha det hur bra som helst. Jag vet att man t.ex. kan bli nykter alkoholist. Men då får man bestämma sig för det.
Plötsligt kanske jag blir av med mitt jobb. Då är det skönt att veta att man har en ordentlig buffert.

Kan man inte göra båda sakerna, utan det är antingen eller :confused:

Tex så la vi rätt mycket pengar på vår resa till Danmark i somras. Något vi vuxna sparade till, och det fick sonen veta; att vill man ha något dyrt så får man spara. Så trots att vi sparar till sönerna så uppskattar vi familjeutflykter ihop :p

/ Skriver hon som precis köpt klösträd till katterna istället för att lägga de pengarna till att öka sönernas sparkonton :angel:

Kan man inte göra båda sakerna, utan det är antingen eller :confused:

Tex så la vi rätt mycket pengar på vår resa till Danmark i somras. Något vi vuxna sparade till, och det fick sonen veta; att vill man ha något dyrt så får man spara. Så trots att vi sparar till sönerna så uppskattar vi familjeutflykter ihop :p

/ Skriver hon som precis köpt klösträd till katterna istället för att lägga de pengarna till att öka sönernas sparkonton :angel:
Om man har råd så kan man det, ja.

Liknande trådar

Övr. Barn Idag kom Folkhälsomyndigheten med sina nya rekommendationer för skärmtid (finns här att läsa ) och nu är jag nyfiken på hur andra gör...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
7 700
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Hur tänker du hantera ditt barns kompisar i framtiden? Barn kommer med lekkamrater. Och med det kommer massor av barnrelaterade saker...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 495
Senast: Derivata
·
Övr. Barn Jag lärde mig precis att mitt barns försäkring betalar ut 10 000 kr när mitt barn fått sin ADHD-diagnos. Jag kanske är löjligt...
Svar
5
· Visningar
757
Senast: eyz
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 865
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar