Mitt intryck är inte alls att det skulle vara så särskilt enkelt att hitta stora lägenheter. Man kanske heller inte vill flytta jättelångt ut, om man inte måste. Tvingas man flytta till ett område man inte vill bo i, för att alternativet är att vara väldigt trångbodd, så kan ju det ses som ett nederlag. Åtminstone för den personen. Det kan ju finnas rent praktiska skäl i form av kommunikationer, avstånd till arbete och skola, och annat som gör att man helst inte vill flytta väldigt långt bort. Man kanske har områden man hellre vill bo i än andra, jag tror väldigt få tycker "jag kan bo vartsomhelst i Stockholms län, det kvittar mig lika, bara det är en fyra!"
Och då är en lösning, om man har pengar, att köpa en bostadsrätt eller ett hus, för då kan man lättare hitta något eftersom utbudet är större och marknaden mer transparent. Om man inte har pengar finns ju inte det alternativet, då återstår kanske valet mellan flytt till annat område och bo kvar trångbodd.
Att kunna bo kvar i samma område, där man helst vill bo, och successivt bara byta till större hyresrätt, verkar få förunnat. Eftersom det finns väldigt få stora hyresrätter. Kan man det så är det ju inga problem att bo i hyresrätt hela livet, kan man inte det, så behöver man pengar, eller kan inte bo riktigt där man vill.