Vad menar du med materialistisk? Är alla som bor i dyra bostäder per definition materialistiska?
Det beror förstås på vad man menar med materialistisk, men det är inte alltför fantasifullt att tro att det finns en koppling mellan att ha en stor och dyr bostad och en relativt sett hög förväntan på även andra materiella ting här i världen. Det brukar följas åt rätt väl.
Det verkar också vara helt orealistiskt, om du frågar mig, att sträva efter att ha barn som ingen anser vara bortskämda. Jämfört med hur man kan ha det, så kommer man alltid i någon ögon vara bortskämd, så länge man inte bor på gatan i absolut misär.
Ja, lika orealistiskt som att leva miljövänligt och hållbart, men man kan ändå ha en strävan åt det hållet. Som världen ser ut i dag, där vi konsumerar över jordens resurser många gånger om, och där 2-3 % av planetens befolkning äger typ 90 %, känns det inte för mig som en hållbar tanke att för varje generation öka sina rikedomar. Snarare kanske vi behöver tänka åt andra hållet och på det sättet skapa bättre förutsättningar för framtida generationer. Blir jag rik en dag, vet jag många hål där jag tror att mina pengar gör större nytta än hos mina barn, som redan har mycket goda förutsättningar. Bland annat har jag redan tänkt att instifta olika stipendier i utsatta områden och skänka bort kapital till naturbevarande projekt.