Spara till barnen?

Om man har råd så kan man det, ja.
Ja hela denna diskussionen handlar ju om människor som har råd att spara.
Men för de flesta som är med i diskussionen så handlar det om huruvuida man ska spara eller spendera pengarna. Dvs inte någon som står på svältgränsen.

Sen är det självklart att det är bättre att betala hyran eller mat för dagen än sparande för barnens framtida bostad om det är det som är frågan.

Nej. Har man råd är det bra att spara till sådant man behöver/vill ha. Men jag är mer medveten om att alla inte har råd än vad många i tråden verkar vara, här är bitvis ett väldigt moraliserande kring vad folk gör istället för att spara till sina barn.

Tycker snarare det är väldigt mycket moraliserade kring de som väljer (och har möjlighet) att spara till sina barn.

Ja hela denna diskussionen handlar ju om människor som har råd att spara.
Men för de flesta som är med i diskussionen så handlar det om huruvuida man ska spara eller spendera pengarna. Dvs inte någon som står på svältgränsen,
Det är också flera som hävdar att alla har råd, det är bara en fråga om prioriteringar. Och moraliserar kring rökning.

Jag inser varför mina föräldrar aldrig sparade till oss barn, det måste ha varit för att de rökte. Annars hade jag säkert fått en kvarts mille till en lägenhet på min 18-årsdag. :cool:

Det är också flera som hävdar att alla har råd, det är bara en fråga om prioriteringar. Och moraliserar kring rökning.

Jag inser varför mina föräldrar aldrig sparade till oss barn, det måste ha varit för att de rökte. Annars hade jag säkert fått en kvarts mille till en lägenhet på min 18-årsdag. :cool:
Nej alla har inte råd. Någon kan ha fullt upp att betala hyra, mat och de viktigaste räkningarna,
Jag tycker folk får välja själva vad de lägger pengarna på. Men visst.. att röka är ett val man gör. På samma sätt som jag valt att äta onyttigt i perioder. Sen fanns det anledningar till att jag gjorde det valet.

Nej alla har inte råd. Någon kan ha fullt upp att betala hyra, mat och de viktigaste räkningarna,
Jag tycker folk får välja själva vad de lägger pengarna på. Men visst.. att röka är ett val man gör. På samma sätt som jag valt att äta onyttigt i perioder. Sen fanns det anledningar till att jag gjorde det valet.
Ja, folk får välja. Men då ska de heller inte behöva höra att om de inte hade rökt så hade de kunnat spara till barnet.

Nej, det kan inte alla. Om du nu inte bokstavligt menar "5 kronor" eller liknande.

Varför skulle inte folk kunna spara?

Har själv levt på både ekonomiskt bistånd och CSN som ensamstående förälder. Körkortet kunde betalas med studiemedel genom att prioritera en billig lägenhet där vi delade rum. Ett körkort som kostade drygt 17 tusen (utspritt på 2 år), alltså pengar som hade kunnat sparats undan om jag inte prioriterat körkort för att öka jobbmöjligheter.

Umm, fast så ser det ju verkligen inte ut för alla. Och därför tycker jag nog att man SKULLE skämmas lite för att man lägger undan flera tusen i månaden när andra knappt har råd att äta. Systemet är vad det är och de senaste årens politik har gjort klyftorna ännu större. Men lite dåligt samvete tycker jag att vi kan kosta på oss, vi som sitter med pengar i plånboken. Det har vi råd med, i dubbel bemärkelse.

(Och btw låter det ju fantastiskt att alla har rätt att bestämma över sina egna liv. Men inte heller där finns ju i närheten av liknande förutsättningar, så det är helt enkelt inte sant.)

Fast där håller jag inte med. Varför skulle jag skämmas över det? Då måste jag helt enkelt skämmas hur jag än gör. Nu när jag inte har jobbat så skall jag skämmas för att jag inte "jobbar för kvinnorna", och sen när jag skall börja jobba igen så menar du att jag skall skämmas för att vi då kan lägga undan hela min månadslön på ett sparkonto, eftersom den inte behövs?

Aldrig i livet! Jag har ingen lust att gå runt med dåligt samvete och må dåligt för att vi har det okej ekonomiskt. För det är ju uppenbarligen ingenting jag kan göra åt. (Frivilligarbete/politiskt arbete räknades inte enligt en annan tråd).

Nu har kvinnor äntligen fått möjligheten att jobba och tjäna egna pengar, och nu skall vi skämmas? Nej, vet du vad. Fy. :confused:

Har själv levt på både ekonomiskt bistånd och CSN som ensamstående förälder. Körkortet kunde betalas med studiemedel genom att prioritera en billig lägenhet där vi delade rum. Ett körkort som kostade drygt 17 tusen (utspritt på 2 år), alltså pengar som hade kunnat sparats undan om jag inte prioriterat körkort för att öka jobbmöjligheter.

Jag är uppvuxen med föräldrar som hade skuldsanering och levde under existensminimum. Ibland hade vi inte råd med ketchup. Eller smör på mackan, vi fick ta bakmargarin.

Hur skulle dom kunnat spara menar du? :)

Jag är uppvuxen med föräldrar som hade skuldsanering och levde under existensminimum. Ibland hade vi inte råd med ketchup. Eller smör på mackan, vi fick ta bakmargarin.

Hur skulle dom kunnat spara menar du? :)

Lägger in ett tidigare inlägg , även åt @niphredil

Jag är uppvuxen med en ensamstående förälder som inte arbetat sedan 1988 och har sedan dess levt på socialbidrag. Vi är 3 barn, och har mestadels bott i 3 r o k under våran uppväxt. Men min förälder har alltid haft bil, rökt, festat samt haft hund/hundar/katt/katter - på socialbidrag. Det säger sig självt att det går inte ihop, så våra kläder söktes ofta genom bidrag som t ex majblomman och olika fonder. Jag och mina syskon har haft minimala garderober, och två av oss har blivit mobbade för trasiga kläder etc. Vi hade sällan mat hemma en hel månad, och vi är uppväxta med "vi har inte råd".

Men när man väljer att ha bil, röker, festar och har djur så är det i min värld att prioritera helt tokigt. Vid en annan prioritet så hade det kunnat sparats några fjuttiga kronor per år till oss (utöver kläder och mat på bordet) .

Har man inte råd så tycker jag absolut att man ska prioritera livet som pågår nu. Men jag kan inte se i tråden att det gäller sparsummor för stora summor, även om några sparar barnbidraget. Att spara stora summor varje månad är en klassfråga, men att spara någon krona kan alla göra.

Nja, alla har inte råd att spara. Någon krona går ju bra såklart, men då blir det ju inte så mycket att hänga i granen heller. När jag växte upp behövdes barnbidraget definitivt till att få vardagsekonomin att gå ihop. Att spara i det läget att inte gått helt enkelt. Om vi inte skulle börja leva på nudlar o.s.v. men jag är glad att mina föräldrar ( min mamma...) inte prioriterade på det viset.

Att man däremot inte sparar till sina barn, bara av ren princip, trots god ekonomi förstår jag inte alls. Eller snarare, att man av princip anser att det är lite förkastligt att andra väljer att göra det. Tycker mig se ett väldigt romantiserande av hitta bostad och att flytta rent på tredjehanskontrakt, som inneboende eller andra osäkra boenden. Minns t.ex att det för ett tag sen uppmärksammandes att många unga tjejer råkade ut för skumma "hyresvärdar" i jakten på boende. Att ha en fast bostad skulle inte jag kalla överdriven lyx som gör barnet slö och initiativlös, snarare möjlighet att t.ex. bättre koncentrera sig på studier.

En vanlig situation är ju att man får en oväntad utgift och att den raserar ekonomin för personer med mindre marginaler. Min egen ekonomi decimerades kraftigt av bilreparationer och oväntade utlägg för renoveringar under hösten, tex. Har man då bara föräldrapenning och hoppas kunna spara några dagar blir det jäkligt kännbart. Resultatet blev att jag köpte sommarens semesterresa (medan biljetterna var billiga) med kreditkortet. Jag gick alltså på minus. Det är det många som gör. Dessa personer kan naturligtvis inte spara pengar, det hade ju bara ökat skulden.

Nja, alla har inte råd att spara. Någon krona går ju bra såklart, men då blir det ju inte så mycket att hänga i granen heller. När jag växte upp behövdes barnbidraget definitivt till att få vardagsekonomin att gå ihop. Att spara i det läget att inte gått helt enkelt. Om vi inte skulle börja leva på nudlar o.s.v. men jag är glad att mina föräldrar ( min mamma...) inte prioriterade på det viset.

Hur vuxna prioriterar är upp till dom, jag hoppas att alla föräldrar gör så gott de kan för sina barn oavsett om det inte sparas eller ej. En bra föräldraroll kan inte bedömas genom ett sparkonto. Det är inte heller min poäng.

Jag själv klev in i min första lägenhet, 17 år gammal med ekonomiskt bistånd och mina möbler hade köpts via möbelbidrag. Så jo jag är väl medveten om hur det är att leva på låg inkomst.

[QUOTE="mandalaki, post: 17354506, member: 214"] Vad är det du försöker säga, att du är det lysande föredömet för Sveriges befolkning?

Och varför finns det sådant som försörjningsstöd, tror du?[/QUOTE]

Jo man tackar :rofl: :rofl: :rofl:

Liknande trådar

Övr. Barn Idag kom Folkhälsomyndigheten med sina nya rekommendationer för skärmtid (finns här att läsa ) och nu är jag nyfiken på hur andra gör...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
7 700
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Hur tänker du hantera ditt barns kompisar i framtiden? Barn kommer med lekkamrater. Och med det kommer massor av barnrelaterade saker...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 495
Senast: Derivata
·
Övr. Barn Jag lärde mig precis att mitt barns försäkring betalar ut 10 000 kr när mitt barn fått sin ADHD-diagnos. Jag kanske är löjligt...
Svar
5
· Visningar
757
Senast: eyz
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 865
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar