spädbarn o fysisk kontakt

Sv: spädbarn o fysisk kontakt

Jag har sett motsatsen.

Självklart! Jag ser oxå många barn som inte släpper taget om sina föräldrars ben. Men jag tror inte att det har ett dugg att göra med ifall de har samsovit eller inte. Tror inte heller det spelar roll hur många plåster de har fått när de fått mini-skrubbsår.

Jag tror att det oftast har med stämningen i familjen (och i den övriga omgivningen, t ex stökigt på dagis) att göra. Och sen finns det en del barn som är födda väldigt blyga.

Även om bebisen får massor av närhet och uppmärksamhet, aldrig behöver vänta på maten eller ny blöja, så räcker inte det för att den ska känna fullständig tillit, trygghet och livsglädje ifall mamma och pappa bråkar dagligen.

Åh vilket bra inlägg :laugh:. Så är det ju!

Jag är just nu i en jobbig sits, jag sover illa med Elina i sängen, hon ligger helt utspilld och jag får en remsa längst ut på kanten. Fogarna protesterar vilt kan jag meddela :crazy: . Även om jag somnar så vill hon snutta på mig HELA TIDEN. Varannan timme minst väcker hon mig och vill snutta. När vi puttar henne till pappas sida somnar hon dock om för det mesta. Han har inget att snutta på ;). Samtidigt är det ju han som skall upp och jobba ... På dagarna sover hon i sin spjälsäng i sitt rum (som är jättenära vårt, jag ser och hör henne genom dörröppningarna). Jag funderar på att låta henne sova i sitt rum (hon är nu 4 månader) men jag hade helst väntat till iaf 6 månader ... samtidigt är jag så trött och sliten på dagarna, usch, vet inte HUR jag ska göra!!

Tricket är ju att hitta en variant som både förälder och barn mår bra av, och det kan vara nog så svårt.

KL

Jag är lite allmänt förundrad över hur olika vi ser på detta med trygghet och vad som genererar trygghet för småbarn. Och hur olika det har varit i olika tider.

Min erfarenhet är att de ungar som är jobbigast är de sk piedestalbarnen, att detta faktiskt gör dem otrygga. De är i centrum oavbrutet och hela världen anpassas efter dem och deras behov - långt upp i åldrarna.

Blir ledsen i mammahjärtat när jag läser det där. Alla är iofs olika och hon kommer säkert se på det på ett helt annat sätt när barnet är fött.

Våran dotter sover mellan oss på nätterna men på dagarna i sitt rum och sin spjälsäng och det fungerar kanon. Tycker det är för tidigt än att låta henne sova i eget rum själv om natten, hon är 3½ månad om några dagar.

Åh vilket bra inlägg :laugh:. Så är det ju!

Jag är just nu i en jobbig sits, jag sover illa med Elina i sängen, hon ligger helt utspilld och jag får en remsa längst ut på kanten. Fogarna protesterar vilt kan jag meddela :crazy: . Även om jag somnar så vill hon snutta på mig HELA TIDEN. Varannan timme minst väcker hon mig och vill snutta. När vi puttar henne till pappas sida somnar hon dock om för det mesta. Han har inget att snutta på ;). Samtidigt är det ju han som skall upp och jobba ... På dagarna sover hon i sin spjälsäng i sitt rum (som är jättenära vårt, jag ser och hör henne genom dörröppningarna). Jag funderar på att låta henne sova i sitt rum (hon är nu 4 månader) men jag hade helst väntat till iaf 6 månader ... samtidigt är jag så trött och sliten på dagarna, usch, vet inte HUR jag ska göra!!
Jag märkte också att sonen i den åldern tenderade sova djupare/längre/bättre när han inte kände "tuttlukten". Så; jag gjorde helt sonika som så att jag låg i samma rum, men la honom i hans egen säng. Det är lite jobbigare att gå upp och lyfta upp barnet vid amning, men å andra sidan blev det färre amningstillfällen.
Kanske värt att prova?

Hon måste ju som sagt inte sova i egna rummet för det om det känns trist/jobbigt/fel för er/dig. Flytta spjälsängen in till er eller ställ in en extrasäng/madrass i barnets rum till dig.

Det var ett erbjudande att se barn som inte vuxit upp till att bli "otrygga och klängiga i olika situationer" trots att de fått så mycket närhet de bara velat ha.

Det får min son med fast vi inte samsover ;)

Man kan ge närhet och trygghet på andra sätt än att samsova. Bara för att jag inte för samsovning så får fortfarande sonen sova hos mig när han behöver det men han har en egen säng där han mestadels sover.

Tycker bara att allt behöver inte vara svart eller vitt. Man är ingen perfekt förälder om man samsover, likaväl som man inte är en dålig förälder om man vill ha sina barn i deras sängar på nätterna.

Jo, det är inte många meter att flytta sängen till vårt rum, och det gör jag nog när hon skall sova där själv. Men det är jobbigt i mammahjärtat att flytta bort henne från oss. Jag VILL ju sova med henne, men problemet är att jag får ont och blir så läskigt trött. Plus att om hon inte känner mjölken så nära tror jag att hon skulle sova bättre. Om inte annt slipper hon vakna av mitt bökande. Hon kan ju komma till oss på morgonen :D
Jag ska testa, måste bara hitta lite kraft att genomföra det.

KL

Jag är lite allmänt förundrad över hur olika vi ser på detta med trygghet och vad som genererar trygghet för småbarn. Och hur olika det har varit i olika tider.

Min erfarenhet är att de ungar som är jobbigast är de sk piedestalbarnen, att detta faktiskt gör dem otrygga. De är i centrum oavbrutet och hela världen anpassas efter dem och deras behov - långt upp i åldrarna.

:bow:

Det ar min erfarenhet ocksa...

Jag ska testa, måste bara hitta lite kraft att genomföra det.

Jag förstår hur du menar! Jag "kombinerar" fortfarande lite; nu äter sonen oftast inte förrän tidigast kl 03 på natten; ofta inte förrän framåt morgonen vid 5-6 (så i princip är nattamningen nästan utfasad). Men de gånger han vaknar vid 3 (i sällsynta fall tidigare) och får bröstet så får han i regel ligga kvar. Dels för "mysfaktorn", men också av ren slöhet från min sida; jag somnar ju när han ammar, han också. Och att då lägga tillbaka honom blir bara ytterligare "jobb"...

Just nu somnar dottern vid 20-tiden och vaknar vid midnatt... därefter är det varannan timme tills vi går upp. Jag vet inte om hon sover för mycket på dagarna? Jag ska ta tag i hela sömnmönstret kanske, jag har bara glidit med i hennes rytm, och hon har sovit hos oss för att hon gillar det bäst :D Eller gör hon? Kanske är det bara i min inbillningsvärld, hon somnar faktiskt bättre ensam i sin säng på dagarna än hon gör med oss på kvällarna :o

Just nu somnar dottern vid 20-tiden och vaknar vid midnatt... därefter är det varannan timme tills vi går upp. Jag vet inte om hon sover för mycket på dagarna? Jag ska ta tag i hela sömnmönstret kanske, jag har bara glidit med i hennes rytm, och hon har sovit hos oss för att hon gillar det bäst :D Eller gör hon? Kanske är det bara i min inbillningsvärld, hon somnar faktiskt bättre ensam i sin säng på dagarna än hon gör med oss på kvällarna :o

Vår son sov ungefär likadant. Somnade vid 20, sen tutte vid 12-01 och ungefär varannan timme. Jag började helt enkelt prova att bara ge napp och natta om vid 12-amningen när han var kring 5 månader tror jag. Och det gick utmärkt! Uppvaknandet blev snabbt senarelagt av sig själv.

Han vaknar fortfarande till några ggr varje natt men det räcker med en hand som han får hålla i eller som jag lägger på honom eller så tar vi nappen.

Vad jag läst och hört så tror jag inte på att försöka stöka för mycket med dagsömnen; om man börjar väcka barnen ur den så brukar det (tydligen) kunna ge sämre nattsömn istället för tvärtom. Vi har helt enkelt skippat att göra något specifikt med dagsömnen (nåja, någon enstaka gång har vi ändå väckt pga att han sovit i eeevighet) utan bara liksom försökt skapa rutiner just kring natten.

Det är ju så olika det där hur mycket sömn de behöver. Vår son (som alltså är 8,5 månader nu) är nog inne i en förändringsfas nu. Men oftast sover han fortfarande 3 pass varje dag. Dock har han oftare och oftare förskjutit tiderna och sover då bara två pass. Det varierar också över tid hur länge han sover under dessa pass. Ett tag var det ca 1 h fm, 30 min lunch och 1,5-2 h em. Idag sa sambon (som är hemma nu) att han sov ca 1 h på fm och sen sov han ca 40 min em. Han vaknade dock senare än vanligt på morgonen - vid 7.30 istället för vid 6.00.

Sen vi la honom mer i egna sängen så märker jag att han sover djupare och längre i den än bredvid oss/mig.

Hon får nog vänta och se vad hon får för ett barn.

Jag var inställd på att bära i sjal och att sova med mitt barn. Men redan på BB visade det sig att mitt barn sov lugnt så fort hon låg baljan, men i stort sett ingenting när jag hade henne i sängen. Jag sov inte heller bra, men säkert mer än babyn.

I schalen gallskrek hon hela tiden. Jag provade sele när hon blev större och det gick lite bättre särskilt om hon fick vara vänd utåt.

Nu när hon är 7 månader och jag har börjat jobba deltid vill hon för första gången vara nära och bara mysa och kramas när jag kommer från jobbet. Tidigare var det bara vid amning hon verkade trivas med kroppskontakt någon längre stund.

Hon är glad och trygg och utvecklas som hon ska så det är ingen autistisk störning. Hon bara är sån.

Så man kan ha många teorier, men när barnet väl kommer visar det själv vad det trivs med.

Det tror jag också så jag gör inte upp några planer nu utan tar det sen när det kommer.

Mvh

Tora

Barn som slår sig behandlar jag precis som djur som blir skrämda. Säger hoppsan, oj, gjorde det ont, puss puss, nu är det bra. Inget tröstande eller annat som kan förstärka det hemska i upplevelsen. Jag ömkar aldrig.

Och det är just det med att alltid finnas där och allt i varj sekund ge barnet full uppmäksamhet som ger klängiga barn som inte klarar sig en sekund utan sin mamma. De blir osjälvständiga. Jag finn still när de behöver mig, men inte bara för att de har lust. Aktivering i form av lek kan gott ske på egen hand, till viss del. Alldeles för få barn kan leka själva. Nu kommer väl några skrika högt också, men barnhage med kul prylar i är inte en så tokig ide om jag måste pyssla med annat.

Övriga får ju gärna ge upp sina identiteter helt och krångla till föräldraskapet, men jag har inte en tanke på att komplicera det mer än vad jag behöver. Och jag har rent excellenta exempel på att det går i min närhet.

Angående det där med hundar så har jag jobbat med exempel som skulle ha tagit över och styrt ditt liv med sina tänder om du aldrgi tvingat dem att göra nåt de inte velat. Motivation i alla ära, men vissa pekar finger och ber dig dra oavsett hur du motioverar.

Det jag undrar då jag läser det du skriver är om du har egna barn, eller om du grundar all denna psykologi på dina hundar?
Har du läst aktuell forskning inom ämnet?
Det finns en fantastiskt bra bok som heter "att växa och upptäcka världen". Skriven av holländska forskare. Deras teorier är prövade i england, sverige mfl och teorierna har där bekräftats.
Barn är inte hundar.

Jag vet inte, jag försöker bara utreda. Forfarande efterlyser jag vetenskapliga belägg för att barn behöver närhet jämt och måste samsova för att må bra.

I den här tråden ser jag mest föräldrar behov.

Det finns forskning som tydligt visar att barns behov av närhet är viktigt att uppmärksamma. Se inlägget ovan. Varför specificera det till samsovning? Om barnet mår bra av att sova i egen säng är väl det bra, men att "ensamhetsträna" barnet låter rätt hårt. Speciellt som barnet är beroende av sina föräldrar för att må bra.

Jag tror att Jadzia har en poäng faktiskt.

Många samsover, för att man tror att det är det bästa men sen upptäcker de att alla faktiskt sover bättre i egen säng.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 045
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 713
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 395
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 432
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve