Sommarföräldrar 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag kommer börja nytt jobb i februari, på förskola i småbarnsgrupp. Vid senaste graviditeten hade jag samma jobb men på ett annat ställe, vilket blev för tungt så jag fick godkänd gravpenning och gick hem ca 2 månader innan Bf.
Jag plockade inte ut FP förrän dottern var född. Nu var hon väldigt punktlig/lite tidig så jag fick gravpenning fram till förlossningen och sen direkt över på FP (hon var beräknad 13/8, kom 8/8)

Får se om jag lyckas jobba längre den här gången men förhoppningen är att dottern ska kunna vara hemma hela sommaren oavsett så någon typ av ledighet innan Bf blir det.
Jag har rätt stillasittande jobb så lär inte få några problem av att det är för tungt. Hoppas på att komma överens med chefen då! Nästa vecka kanske.. känns schysstast att säga det snart när vi lite löst pratat om vad de ska göra med min tjänst som är delvis lagd som typ projektuppdrag. Men vill ju inte bli av med de extra pengarna.. jobbar på en buffert, men det är inte precis lönsamt att vara ensamstående mamma! Men vill ändå vara hemma så länge som möjligt, jag har längtat så efter att bli mamma :heart

Hur tänker ni göra med semester/föräldraledighet? Jag ska väl prata med chefen vilken vecka som helst. Vill vara lite förberedd. Det är väl det första de vill veta hur länge jag blir kvar, att rekrytera är svårt och de kanske vill jobba på någon annan lösning för min tjänst. Jag har ju tänkt vara hemma typ 1,5 år sedan också så de får klara sig utan mig helt enkelt.

Tänkte att jag ska försöka ta semester först typ veckorna innan barnet är beräknat, sen kan det väl komma när som helst men vanligt att man går över tiden som förstföderska (?). Vill inte ta ut föräldrapenning för tidigt. Tänkte ta ut 20 dagar och sen spara resten, har hört att det är dåligt att blanda semesterdagar med föräldraledighet med tanke på SGI och sånt. Om chefen går med på det, man får väl egentligen inte ta ut semester och föräldraledighet ihop? Är inte heelt säker på att jag kan lita på chefen, att hon är ärlig och schysst i alla lägen.

Jag ska försöka jobba fram till terminsslut (jobbar som lärare) om jag orkar och sen har jag sommarlov, så jag börjar inte ta ut föräldradagar förrän till hösten. Sen får vi se hur det blir med anställningen, det är en ny tjänst och bara visstid fram till augusti. Jag börjar nästa vecka och jag nämnde inte graviditeten när jag skrev på kontraktet så det kanske blir lite awkward när jag och magen dyker upp... :crazy: Planen är iaf att jag är hemma ett år och maken ett halvår efter det. (Jag har varit hemma 19 månader nu med dottern och det var längre än vad jag mådde bra av, märker jag.)

Hur tänker ni göra med semester/föräldraledighet? Jag ska väl prata med chefen vilken vecka som helst. Vill vara lite förberedd. Det är väl det första de vill veta hur länge jag blir kvar, att rekrytera är svårt och de kanske vill jobba på någon annan lösning för min tjänst. Jag har ju tänkt vara hemma typ 1,5 år sedan också så de får klara sig utan mig helt enkelt.

Tänkte att jag ska försöka ta semester först typ veckorna innan barnet är beräknat, sen kan det väl komma när som helst men vanligt att man går över tiden som förstföderska (?). Vill inte ta ut föräldrapenning för tidigt. Tänkte ta ut 20 dagar och sen spara resten, har hört att det är dåligt att blanda semesterdagar med föräldraledighet med tanke på SGI och sånt. Om chefen går med på det, man får väl egentligen inte ta ut semester och föräldraledighet ihop? Är inte heelt säker på att jag kan lita på chefen, att hon är ärlig och schysst i alla lägen.

Jag har också jobb där jag inte kommer ha bekymmer med att jobba. Tänker mig ta ut sommarsemestern i anslutning till den i magen tänker titta ut.
Om allt är ok på ultraljud är planen att berätta för närmsta kollegan och därefter även för chefen. Men då får jag liksom vara beredd på att alla vet inom kort, så håller gärna lite på det av den anledningen. Men samtidigt finns ju ett behov av att rekrytera.

Vet någon hur det funkar med pappans ledighet? Vi ska vara lediga samtidigt i ett par månader direkt efter födseln. Han kan ju inte vara föräldraledig innan barnet är fött så som en havande person, men måste samtidigt ansöka tre månader innan... Vad händer om han ansöker om fl från ett visst datum och barnet blir tidig/sen? Får man justera ledigheten hur som helst?

Och hur tusan gör man vid förlossningen? Vad är hans lagstadgade rättighet gällande ledighet och pappadagar? Kan bli en två dagar på bb/patienthotell innan barnet levereras och han kan ju inte åka på olovlig frånvaro på jobbet... Tycker mig inte få någon klarhet i föräldraledighetslagen om detta.

Lägger till på mig själv, jag planerar att vara hemma på heltid till januari 2019. Om jag vill och orkar sen är tanken att börja jobba 20%, 2 dagar varannan vecka.
Sambon jobbar i Norge och reglerna för föräldraledighet där är annorlunda, så han kommer inte ta ut några dagar med ersättning utan jag tar ensam vårdnad till en början för att inga dagar ska gå till spillo.

Han ska däremot försöka ändra schemat så han från i höst bara är borta söndag eftermiddag till onsdag kväll, med undantag för typ 6 längre perioder under ett år. Han har dessutom 20 veckors semester/lov under året.
Han ska prata med sin chef nån gång nu om möjligheten att ta ut övertid han har som tid de sista två veckorna i maj i år. Sen har han sommarlov till mitten augusti.

Vet någon hur det funkar med pappans ledighet? Vi ska vara lediga samtidigt i ett par månader direkt efter födseln. Han kan ju inte vara föräldraledig innan barnet är fött så som en havande person, men måste samtidigt ansöka tre månader innan... Vad händer om han ansöker om fl från ett visst datum och barnet blir tidig/sen? Får man justera ledigheten hur som helst?

Och hur tusan gör man vid förlossningen? Vad är hans lagstadgade rättighet gällande ledighet och pappadagar? Kan bli en två dagar på bb/patienthotell innan barnet levereras och han kan ju inte åka på olovlig frånvaro på jobbet... Tycker mig inte få någon klarhet i föräldraledighetslagen om detta.
Han har rätt till 10 dagars ledighet i samband med födsel.

Han har rätt till 10 dagars ledighet i samband med födsel.

Jo jag såg sen att de även gällde för själva förlossningen, hade fått för mig att det var dagar som kunde plockas ut först när barnet var fött. Tiden för anmälan var dessutom kortare, bara en vecka, så det borde funka hyfsat.

Men frågan kvarstår hur pappan ska lösa sin fl-ansökan som fortsätter efter de tio dagarna. Nu har vi en bra arbetsgivare och en mycket bra chef, men jag vill att vi har det torrt om fötterna ändå.

Jag är ensam så det problemet slipper jag rodda i. Det är tillräckligt att försöka lista ut hur jag själv ska lägga upp det! Däremot att försöka få till en permission för något som man inte riktigt kan styra över själv...

Hej tråden, här kommer en till nygravid. :) Jag vet faktiskt inte vilken vecka jag är i riktigt, då jag inte direkt haft stenkoll på menscykeln. Men planerad månad är i alla fall augusti. ;) Ska på första träff med BM nu i januari så vi kanske kan resonera oss fram till något. Jag är inte så påläst som ni och förstår inte era förkortningar ännu. ;)

Gör helt enkelt ett snabbt inhopp för jag måste ha hjälp med maten. jag hade inte tänkt skriva här ännu men jag behöver inspiration. Jag mår så illa precis hela tiden och jag måste äta ordentligt annars blir det värre. Spyr ibland, antingen för att jag är hungrig eller för att jag tryckte i mig något för snabbt. Eller ställde mig för fort och gick iväg som jag brukar, jag måste röra mig i slow motion... Förra veckan spydde jag av juice (som jag annars vill ha, då jag mest är sugen på sura saker). Men jag kan knappt ens skriva om mat här utan att må illa.
Vad ska jag äta till middag och lunch? Kött funkar knappt längre, en tjock hamburgare är bara blä, allt som kan upplevas krämigt och tjockt växer i munnen... Petar i mig barnportioner och äter där emellan konstant frukt, knäckebröd, enstaka godisbitar (egentligen inte sugen men det hjälper ibland), flingor, yoghurt (på gränsen till konsistensvarning, får inte vräka i mig), filmjölk...

Gjorde pannkakor igår vilket fungerar bra. Neutral okryddad sallad funkar ganska bra, då jag kan peta i mig bit för bit. Stora tuggor av saker är mindre bra. Hjälp med recept? Jag är egentligen sugen på att bara vräka i mig mat för jag är så hungrig pga dessa barnportioner men jag måste ta bort de tankarna direkt annars går det inget bra. :p Jag kan inte heller leva på frukostmat för jag blir inte mätt på det som jag blev förut. Det måste vara något mer mättande, middagsmat. Sen att jag får hålla andan när jag öppnar kylen är en annan femma. :meh:

Hej tråden, här kommer en till nygravid. :) Jag vet faktiskt inte vilken vecka jag är i riktigt, då jag inte direkt haft stenkoll på menscykeln. Men planerad månad är i alla fall augusti. ;) Ska på första träff med BM nu i januari så vi kanske kan resonera oss fram till något. Jag är inte så påläst som ni och förstår inte era förkortningar ännu. ;)

Gör helt enkelt ett snabbt inhopp för jag måste ha hjälp med maten. jag hade inte tänkt skriva här ännu men jag behöver inspiration. Jag mår så illa precis hela tiden och jag måste äta ordentligt annars blir det värre. Spyr ibland, antingen för att jag är hungrig eller för att jag tryckte i mig något för snabbt. Eller ställde mig för fort och gick iväg som jag brukar, jag måste röra mig i slow motion... Förra veckan spydde jag av juice (som jag annars vill ha, då jag mest är sugen på sura saker). Men jag kan knappt ens skriva om mat här utan att må illa.
Vad ska jag äta till middag och lunch? Kött funkar knappt längre, en tjock hamburgare är bara blä, allt som kan upplevas krämigt och tjockt växer i munnen... Petar i mig barnportioner och äter där emellan konstant frukt, knäckebröd, enstaka godisbitar (egentligen inte sugen men det hjälper ibland), flingor, yoghurt (på gränsen till konsistensvarning, får inte vräka i mig), filmjölk...

Gjorde pannkakor igår vilket fungerar bra. Neutral okryddad sallad funkar ganska bra, då jag kan peta i mig bit för bit. Stora tuggor av saker är mindre bra. Hjälp med recept? Jag är egentligen sugen på att bara vräka i mig mat för jag är så hungrig pga dessa barnportioner men jag måste ta bort de tankarna direkt annars går det inget bra. :p Jag kan inte heller leva på frukostmat för jag blir inte mätt på det som jag blev förut. Det måste vara något mer mättande, middagsmat. Sen att jag får hålla andan när jag öppnar kylen är en annan femma. :meh:
Äter det du får i dig :). Viktigare det än att försöka äta saker som ändå kommer upp igen.
Fet mat går bort för mig (hamburgare och pizza tex). I början bara thaimat en höjdare. Kunde lätt äta det 3 gånger i veckan, ibland fyra :angel:.

Seaband som man har runt handlederna, köps på apoteket, kan vara värt testa. Prata med din bm annars, det finns medicin att få. Om inte annat kan de kanske rekommendera nåt receptfritt via telefon om det dröjer tills du ska dit.
Det som fungerar bäst för mig just nu är morötter och loka. Frukt och annat fräscht med.

Jo jag såg sen att de även gällde för själva förlossningen, hade fått för mig att det var dagar som kunde plockas ut först när barnet var fött. Tiden för anmälan var dessutom kortare, bara en vecka, så det borde funka hyfsat.

Men frågan kvarstår hur pappan ska lösa sin fl-ansökan som fortsätter efter de tio dagarna. Nu har vi en bra arbetsgivare och en mycket bra chef, men jag vill att vi har det torrt om fötterna ändå.
Eftersom endast planerade kejsarsnitt kan säga exakt när barnet kommer så tror jag man helt enkelt får föra en dialog med arbetsgivaren.
Barnet är beräknat x datum i månad y och därefter vill jag ta ut föräldraledighet såhär.... Mer exakt är ju omöjligt att säga.

Men va roligt! Grattis! :love:

Grattis! Men ogilla på illamåendet. Jag mådde aldrig så illa men fick tips om att äta lite och ofta. Hoppas det ordnar upp sig snart.

Det är två månader (om inte annat står i ert avtal, vissa har tex tre månader) eller om det inte går så snart man kan. En amatörmässig gissning är att inte veta exakt när förlossningen är räknas till en giltig orsak ”om det inte går så snart man kan” :D

Äter det du får i dig :). Viktigare det än att försöka äta saker som ändå kommer upp igen.
Fet mat går bort för mig (hamburgare och pizza tex). I början bara thaimat en höjdare. Kunde lätt äta det 3 gånger i veckan, ibland fyra :angel:.

Seaband som man har runt handlederna, köps på apoteket, kan vara värt testa. Prata med din bm annars, det finns medicin att få. Om inte annat kan de kanske rekommendera nåt receptfritt via telefon om det dröjer tills du ska dit.
Det som fungerar bäst för mig just nu är morötter och loka. Frukt och annat fräscht med.

Ja om jag vetat vad som funkar att äta. :p Läste på ett annat forum och har nu räddat kvällen med varma mackor. Helt underbart att äta hela fyra mackor. I morgon ska jag testa korv stroganoff. Tror menlösa smaker och saker från barndomen funkar bäst. Fruktkräm är också rätt najs. :)

Grattis! Men ogilla på illamåendet. Jag mådde aldrig så illa men fick tips om att äta lite och ofta. Hoppas det ordnar upp sig snart.
Tack :) ja jag äter hela tiden nästan, knaprar på ditt och dutt.

Jag är ju inte så långt gången men har värsta magen ändå. Är väl svullen antar jag men jag ser duktigt gravid ut. :p Kan bara ha klänning eller mysbyxor också, allt som klämmer över magen skapar illamående och med denna ballongmage går alla vanliga byxor bort.

Grattis! :)
Vilken baby-boom i f.d. singeltråden :D:love:

Ja om jag vetat vad som funkar att äta. :p Läste på ett annat forum och har nu räddat kvällen med varma mackor. Helt underbart att äta hela fyra mackor. I morgon ska jag testa korv stroganoff. Tror menlösa smaker och saker från barndomen funkar bäst. Fruktkräm är också rätt najs. :)

Tack :) ja jag äter hela tiden nästan, knaprar på ditt och dutt.

Jag är ju inte så långt gången men har värsta magen ändå. Är väl svullen antar jag men jag ser duktigt gravid ut. :p Kan bara ha klänning eller mysbyxor också, allt som klämmer över magen skapar illamående och med denna ballongmage går alla vanliga byxor bort.

Grattis både till graviditet och mackintag

funderade tidigare idag och kom att tänka på det nu igen efter att @Chili nämnde uppsvälld mage i relation till kläder. Hur länge kan man förvänta sig att det går att ha sina vanliga kläder? (Förstår givetvis att det är individuellt)

Känner att mina inlägg avslöjar hur insatt jag är i det här med att vara gravid... men det ska väl bli allt bättre.

Var hos bm idag, mycket märkligt besök. Förstod nog aldrig riktigt vad det egentliga syftet med besöket var.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 985
Senast: Enya
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 897
Senast: Nixehen
·
  • Artikel Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
1 046

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka