Sommarföräldrar 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är ju absolut vanligare att tvillingar kommer tidigt men mer vanligt att du går långt.
Jag fick tidiga sammandragningar (runt vecka 20) o blev beordrad mkt vila, blev sjukskriven o skötte allt i sakta lunk. Dom kom 37+ med planerat snitt, va då öppen 3-4 cm så dom hade nog inte stannar så väldigt länge till.

Vi har en bil där vi får plats med 3 bakåtvända. Vad har ni för bil? :)

Ett tips är att gå med i nån tvillinggrupp på Facebook, jag är med i en och vi har haft så mycket hjälp av varandra och nästan hela gruppen är fortfarande aktiv efter 2 år :)
Tack för tipset!
Vi har en toyota avensis, ganska rymlig tycker jag som jämfört några vänners kombis. Men är lite tveksam till att det går att få plats med tre bakåtvända plus två vuxna. Men tror vi får åka till barnvagnsbutiken och testa hur det ser ut.

Tack för tipset!
Vi har en toyota avensis, ganska rymlig tycker jag som jämfört några vänners kombis. Men är lite tveksam till att det går att få plats med tre bakåtvända plus två vuxna. Men tror vi får åka till barnvagnsbutiken och testa hur det ser ut.

Det är nog lättast att göra så! Vi har Maxi Cosi mobi och har fått in ett stort babyskydd bredvid i en Kia Carens, tog mått o vi kommer kunna ha alla 3 bak även i bilstolarna, tack o lov! :)

Det finns ”årsgrupper” men även sammanslagna, exempel är ”vi som har eller väntar tvillingar eller fler” :) Hoppas du kommer få nytta av dom! O kul att följa dig här, blir nästan lite avis ;) Skämt o sido, vill inte ha fler tvillingar men har sagt till så många att alla borde få tvillingar, det är något speciellt :love:

Jag läser men är dålig på att skriva - mest för att det är så krångligt att logga ut från mitt vanliga nick och logga in med det här. :o Men efter ultraljudet den 8/1 tänkte jag byta till mitt vanliga nick. Om allt ser bra ut då. :crazy: Nojjar en del över att det inte kommer att göra det... Eller mest för att det inte ska vara något alls där, utan att det är tomt, och att vi då har lurat alla som vi har berättat för.

På julafton fick min familj veta genom en julklapp som bestod av en dubbelram där vi satt in ett foto på första barnet i ena ramen och en bild med ett hjärta och ett frågetecken i den andra ramen. På juldagen fick sambons familj samt barnet veta. Barnet är övertygad om att det är en lillasyster och vill INTE lyssna på att det kan vara en pojke som gömmer sig därinne. Namnet är också spikat: Alicia. Det är iofs fint, men både sambon och jag förknippar det med alldeles för många andra barn för att det ska vara aktuellt. Barnet har rabblat upp alla saker som hon ska lära bebisen sen, bl.a. gå i trappan och hoppa hopprep, och hon kramar magen och längtar efter sommaren. "Är det sommar i morgon?" Gullunge. :love:

Lågt blodtryck idag igen. Hunden undrade vad jag gjorde när jag satt under bordet med huvudet mellan mina ben (hade precis rullat ut nytvättad matta).

Och nu har jag fått ropa på sambon för att få hjälp att ta mig till soffan och lägga mig med benen högt. Det bara svartnade för ögonen, jag blev kallsvettig och illamående. Fem minuter med benen i högläge kunde jag avsluta det ansträngande jag gjorde - vispade (med elvisp) ihop creme brulee :p.
Nu tar jag en paus och knaprar morot halvliggande i soffan.

Imorgon går jag in i vecka 8.
Är dödstrött mest hela tiden och känner att ett liv på soffan framför en film vore skönt!

Hur är det med er andra och hur var erat nyårsfirande?

Är dödstrött mest hela tiden och känner att ett liv på soffan framför en film vore skönt!

Det var lugnt firande med föräldrarna. Fin entrecote som var alldeles lagom stekt och alkoholfritt bubbel och cider. Sen hem och vila några timmar, jobbade i natt men bara till 5 för det var inte så kaosigt som de hade trott. Idag seg dag på soffan. Mår bra men känner av magen ibland. Det typ stramar men det ska vara så när det växer. Är i vecka 15 nu redan. Blir dock fortfarande orolig om det gör lite ont och tror alltid att flytningarna ska vara blod, kollar alltid när jag går på toa, det kommer nog aldrig gå över! Inte lika trött längre och det lilla illamående jag hade är så gott som borta. I förrgår blev jag kallad tjockis av morsan. Jag sa att jag visst kunde knäppa byxorna, om jag vill! Men det var obekvämt för magen så jag knäppte upp dem igen :p

Nyårsfirandet var mycket trevligt, god mat och trevligt sällskap.

Får ändå konstatera att jag mår rätt bra. Hade det inte varit för järntabletternas biverkningar hade det varit riktigt bra.

Nyår firades lugnt, som vanligt, med sambon och min mor. Vällagat lamm med potatisgratäng och sås :d till middag, creme brulee till efterrätt. Sen bingolotto, kvällen till ära.
Idag upp tidigt för att skjutsa sambon till stationen.
Sambon tog första magbilden imorse för att lättare kunna jämföra med hur den ser ut när han kommer hem om 10 dagar.
Idag 18+1 med ivf-räknandet, 18+5 enligt RUL.

Det var lugnt firande med föräldrarna. Fin entrecote som var alldeles lagom stekt och alkoholfritt bubbel och cider. Sen hem och vila några timmar, jobbade i natt men bara till 5 för det var inte så kaosigt som de hade trott. Idag seg dag på soffan. Mår bra men känner av magen ibland. Det typ stramar men det ska vara så när det växer. Är i vecka 15 nu redan. Blir dock fortfarande orolig om det gör lite ont och tror alltid att flytningarna ska vara blod, kollar alltid när jag går på toa, det kommer nog aldrig gå över! Inte lika trött längre och det lilla illamående jag hade är så gott som borta. I förrgår blev jag kallad tjockis av morsan. Jag sa att jag visst kunde knäppa byxorna, om jag vill! Men det var obekvämt för magen så jag knäppte upp dem igen :p

Har fått den nojan nu igen. Hjälper inte att jag dessutom tyckte att pappret (ursäkta) var liiiiiite liiiiiiiite rosa i går vid ett toalettbesök. Har ju problem med sköra slemhinnor så OM de var nått troligen därför. Dessutom haft en del hugg i trakten runt livmodern. Sträcker ju ligament så fort jag svänger mig och så har vi sonen på 1 år och 11 kg som ännu inte kan gå själv. Mycket lyftande

Jag va också supertrött i dom veckorna, det är bättre nu men är inte pigg som jag brukar. :)

Vi hade folk hemma, hade väldigt trevligt o kom inte i säng från 02,30! Det kändes igår, jag va mer död än levande :crazy::o
Hur fira du?

Ni som varit på kub, hur går det till?
Jag ska på Fredag, är så spänd att få se bebis! :love: Tror att jag hörde hjärtat igår i angelsoundet. :heart

Hur tänker ni göra med semester/föräldraledighet? Jag ska väl prata med chefen vilken vecka som helst. Vill vara lite förberedd. Det är väl det första de vill veta hur länge jag blir kvar, att rekrytera är svårt och de kanske vill jobba på någon annan lösning för min tjänst. Jag har ju tänkt vara hemma typ 1,5 år sedan också så de får klara sig utan mig helt enkelt.

Tänkte att jag ska försöka ta semester först typ veckorna innan barnet är beräknat, sen kan det väl komma när som helst men vanligt att man går över tiden som förstföderska (?). Vill inte ta ut föräldrapenning för tidigt. Tänkte ta ut 20 dagar och sen spara resten, har hört att det är dåligt att blanda semesterdagar med föräldraledighet med tanke på SGI och sånt. Om chefen går med på det, man får väl egentligen inte ta ut semester och föräldraledighet ihop? Är inte heelt säker på att jag kan lita på chefen, att hon är ärlig och schysst i alla lägen.

Hur tänker ni göra med semester/föräldraledighet? Jag ska väl prata med chefen vilken vecka som helst. Vill vara lite förberedd. Det är väl det första de vill veta hur länge jag blir kvar, att rekrytera är svårt och de kanske vill jobba på någon annan lösning för min tjänst. Jag har ju tänkt vara hemma typ 1,5 år sedan också så de får klara sig utan mig helt enkelt.

Tänkte att jag ska försöka ta semester först typ veckorna innan barnet är beräknat, sen kan det väl komma när som helst men vanligt att man går över tiden som förstföderska (?). Vill inte ta ut föräldrapenning för tidigt. Tänkte ta ut 20 dagar och sen spara resten, har hört att det är dåligt att blanda semesterdagar med föräldraledighet med tanke på SGI och sånt. Om chefen går med på det, man får väl egentligen inte ta ut semester och föräldraledighet ihop? Är inte heelt säker på att jag kan lita på chefen, att hon är ärlig och schysst i alla lägen.

Du ska få ta ut semester och föräldraledigt i samband med varandra eller blandat utan at chefen kan säga emot så länge det följer företagets riktlinjer för semester.

Det är inte alls ovanligt att en förälder i samband med årets semesteransökan lägger till att övriga veckor under perioden vecka xx - vecka yy kommer jag vara föräldraledig. Företaget kan inte neka dig föräldraledigt om du ansöker om max 3 sammanhållna perioder per kalenderår och minst 2 månader före första dagen i respektive period.

Ni som varit på kub, hur går det till?
Jag ska på Fredag, är så spänd att få se bebis! :love: Tror att jag hörde hjärtat igår i angelsoundet. :heart
Ett ultraljud där bm mätte nackspalten, huvudmått och storlek på bebis själv (huvud till rumpa). Sen lägger bm in siffrorna i datorn och så räknar den ut, tillsammans med svaret på blodprovet man lämnat tidigare samt din ålder mm, sannolikheten för trisomi 13, 18 och 21.

Jag va också supertrött i dom veckorna, det är bättre nu men är inte pigg som jag brukar. :)

Vi hade folk hemma, hade väldigt trevligt o kom inte i säng från 02,30! Det kändes igår, jag va mer död än levande :crazy::o
Hur fira du?
Vi var hos min sambos syster som bor 5min bort. Dottern har en jämnårig kusin så dom hade superroligt och vi andra åt gott och hade det superhärligt!
Gick hem efter fyrverkerierna kl 00.30 men tjejen somnade inte förrän 02.30, så det var en seg dag igår för oss med!

Inatt inledde tjejen är hemma 2018 med sin första magsjuka :(

Jag ska kolla med min chef om jag kan få byta min nuvarande tjänstledighet mot semesterdagar fram till födsel, för att öka min SGI lite. Tänkte ta ut semester sista månaden, beräknad 29 maj och planen nu är att jobba till sista april. Vill inte heller ta föräldradagar för att gå hemma innan han kommer, dagarna vill jag spara till han är här.

Jag kommer börja nytt jobb i februari, på förskola i småbarnsgrupp. Vid senaste graviditeten hade jag samma jobb men på ett annat ställe, vilket blev för tungt så jag fick godkänd gravpenning och gick hem ca 2 månader innan Bf.
Jag plockade inte ut FP förrän dottern var född. Nu var hon väldigt punktlig/lite tidig så jag fick gravpenning fram till förlossningen och sen direkt över på FP (hon var beräknad 13/8, kom 8/8)

Får se om jag lyckas jobba längre den här gången men förhoppningen är att dottern ska kunna vara hemma hela sommaren oavsett så någon typ av ledighet innan Bf blir det.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 984
Senast: Enya
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 897
Senast: Nixehen
·
  • Artikel Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
1 046

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka