Sommarföräldrar 2014 - tråd 2

Alltså det här jävla rosslet har tagit om på Vidar
.jag som tyckte det började bli bättre :(

All sömn vs vila blev skevt efter kruppnatten då systern blev uppe tre timmar.
Igår Var hon totalslut och fick sova middag två timmar... = störd rytm och somnade 22
Sen har Vidde ammat 23,01,03,05,07, jag tror han störs av rosslet och Vaknar till och passar då på att äta.

Jaja, nu är sambons nattvecka över, han blir hemma en natt och sen jobbar han extra två nätter. SEN får jag förhoppningsvis bara ett barn att hålla koll på nattetid igen.

Förresten är iaf vår kommunikation mycket bättre nu. Han verkar ha tagit åt sig en del av kritiken :)
Bröstmjölken i sig skyddar mot infektioner i dom övre luftvägarna. Så även om det är jobbigt så är det nog bra att han ammar ofta. Dessutom behöver han säkert extra närhet om han inte mår bra (tänkte att det kanske känns lättare att härda ut om man tänker på det hela ur bebisens perspektiv :)).

Liggammar du?

Bröstmjölken i sig skyddar mot infektioner i dom övre luftvägarna. Så även om det är jobbigt så är det nog bra att han ammar ofta. Dessutom behöver han säkert extra närhet om han inte mår bra (tänkte att det kanske känns lättare att härda ut om man tänker på det hela ur bebisens perspektiv :)).

Liggammar du?

Tack :)
Det märks verkligen att han behöver mer närhet.
Ja jag liggammar, blir lugnare mjölkflöde då så han inte får lika ont i magen.

Han har varit spänd och orolig senaste dagarna.
Så tog jag och gjorde två rejäla nässköljningar ( koksaltlösning och plastspruta) och han blev mycket lugnare och andas bättre.

Tack :)
Det märks verkligen att han behöver mer närhet.
Ja jag liggammar, blir lugnare mjölkflöde då så han inte får lika ont i magen.

Han har varit spänd och orolig senaste dagarna.
Så tog jag och gjorde två rejäla nässköljningar ( koksaltlösning och plastspruta) och han blev mycket lugnare och andas bättre.
Bebisar är ju fruktansvärt beroende av att kunna andas genom näsan. Måste vara jättejobbigt för dom små liven att vara så "däpta i däsan".

Här är det mer gnäll, snuvan blir värre. Tog en promenad med sjalen och då sov hon lugnt men nu är det tjorv igen.

Här snorar och hostar vi också.. Men det funkar faktiskt bra ändå för lilleman att äta tack och lov.
På torsdagar simmar vi så jag hoppas han är mindre snorig då så vi kan åka dit med gott samvete. Vi missade första tillfället för två veckor sedan så det vore trist att missa en gång till även om hans mående självklart går först! Någon mer som tänkt babysimma?

Här snorar och hostar vi också.. Men det funkar faktiskt bra ändå för lilleman att äta tack och lov.
På torsdagar simmar vi så jag hoppas han är mindre snorig då så vi kan åka dit med gott samvete. Vi missade första tillfället för två veckor sedan så det vore trist att missa en gång till även om hans mående självklart går först! Någon mer som tänkt babysimma?
Jag gjorde det med mina första två. De var så där roade av det hela men idag älskar dom vatten trots påtvingat Babysim :D

Jag vill gärna babysimma men tiden går till så mycket annat tyvärr. Har åkt iväg jag och sambon på eget bevåg en gång och det var uppskattat från frökens sida :) Hemma övar vi med duschslangen över huvudet och det är superspännande om jag håller strålen framför henne och hon kan inte förstå varför hon inte kan greppa vattnet :D

Vaknade 6 imorse och innan 8 hade jag hunnit äta frukost, ge henne mat två ggr och bada henne eftersom hon kräkte ner sig själv...

Det är nog olika. Sixten andas genom munnen nu, och han är knappt 4 månader :)
Då hoppas jag Vidde också är snabb att andas genom munnen :)

Läste skrivet av en läkare någonstans att de endast andades genom näsan fram till sex månader. Men jag har gärna ett barn som avviker från normalen i det fallet :) det är så trist med täppt näsa.

Min lilla skrutta hade en kass natt. Ville amma en gång i timmen + att hon var lite ledsen vid fyratiden på morgonen. Gav henne då lite smärtstillande och då sov hon 2 timmar på raken.

Ringde Öron-näsa-hals och lyckades tjata till mig en tid senare på dagen.

Mycket riktigt. Öroninflamation!! Hatobjekt nr 1. Så nu går hon på en femdagars penicillinkur och får en massa smärtstillande. Öroninflamation gör ONT!

Efter fyra barn har jag fått en näsa (:D) för öroninflamation.

När barn är tjorviga på natten så är det nästan alltid öronen.

Jag funderar starkt på babysim till våren! Har sett andra som har gjort det, men ska höra med öron-näsa-hals läkare för säkerhets skull. Hoppas att vi kan och att han kommer att gilla det :-)

Usch vad ni kämpar mot förkylningar, hela hösten tycker jag :-(

Vi var på bvc idag och han följer kurvorna jättefint, fast en dipp i vikten eftersom han har haft svårt att äta. Sen kanske vi måste till vc på fredag för att ta bort stygnen på läppen. Vi bytte tejp över ärret i måndags och precis under näsan så är det mycket levrat blod. Och där ser det ut som att stygnen varit ansträngda. Vi hoppas ärrvävnaden inte blir så stor men det är jättesvårt att få bort blodet som sitter som berget i stygnen.

När vi var på vc idag kom det fram en kvinna som ville hälsa på Gabriel, hon hade barnbarn i samma ålder och frågade om han kröp. Gör era det? Han har inte lyckats rulla från rygg till mage än, han var nära innan. Men nu har han ju inte fått på 2 veckor. Sen har han bara en kusin på pappas sida och hon var stabil i nacken och åkte runt i gåstol som 4 månaders. Förlåt för gnäll nu, men det är så mycket X gjorde det då, och X gjorde si. Och när man berättar om honom för att liksom säga hur han är så får man "nej, men du kan inte jämföra med X" som i att hon är så unik (vilket hon är och första barnbarnet och så, i get it :)). Fast jag försöker mest berätta för att påminna om att han är sin egen... Sen kommentarer om att "ja, du är en lugn en.. " och de kommenterade innan op att han samsov med mig. Att det var illa av mig eftersom han inte kan det nu, men han har sovit jättebra i sin vagga brevid med min hand i. Jag vill ju bara ge honom trygghet och närhet. Vi liggflaskar ju inte direkt :p
Jag blir stressad fast jag vet att jag inte behöver vara det och får en känsla av att de vill sätta mig i facket "mammor som är överbeskyddande och med separationsångest". Och visst vill jag helst inte att alla andra ska bära runt på honom hur som helst, är det helt knasigt att se det som osunt? Han vet ju inte om att släkten är släkt... det är ju okända för honom. Visst får dom bära honom, men jag tänker bara att man får ta ett steg i taget. Oj. Det här blev en novell... men jag tycker inte jag är så hoover... min man säger att jag är i riskzonen...
Vi ska på kusinens 2 årskalas i helgen och jag fasar för att all släkt på hans sida som inte fått träffa oss på en månad eller mer vill hålla och bära och gå runt. Men vi har ju verkligen bott i bubbla pga infektionsrisk inför operation.
Bläh....

Och tack @majola . Vällingdoseraren är :up:

Här kryper då ingen och han är väl typ äldst i tråden? Är inte ens i närheten av det! Rullar gör han ju hur som helst även om han inte alltid har begrip att rulla tillbaka till rygg när det börjar bli jobbigt på mage.

Känner igen mig i hela sista stycket med i hur hag var med första barnet. Sambons familj bor långt från oss och vi ses några gånger per år. Var jättejobbigt när vi träffade dom och farmor (framförallt) tycker ju att hon känner barnet men barnet kanske har sett henne ett par gånger. Det blev så skönt när hon blev lite större och själv kunde säga ifrån lite mer än vad dom kan när dom är mindre bebisar. Nu är hon fyra och då har de ju en helt annan relation, när man kan ringa och prata och hon kommer ihåg vilka alla är.
Tycker man har all rätt att vara lite hönsig och rädd om sitt barn även fast det är släkten.

Nu med andra barnet prioriterar jag min egentid mera och har lite lättare att lämna ifrån mig för att tex rida även om det är till farmor som han kanske inte känner jätteväl.

Jag funderar starkt på babysim till våren! Har sett andra som har gjort det, men ska höra med öron-näsa-hals läkare för säkerhets skull. Hoppas att vi kan och att han kommer att gilla det :-)

Vi var på bvc idag och han följer kurvorna jättefint, fast en dipp i vikten eftersom han har haft svårt att äta. Sen kanske vi måste till vc på fredag för att ta bort stygnen på läppen. Vi bytte tejp över ärret i måndags och precis under näsan så är det mycket levrat blod. Och där ser det ut som att stygnen varit ansträngda. Vi hoppas ärrvävnaden inte blir så stor men det är jättesvårt att få bort blodet som sitter som berget i stygnen.

När vi var på vc idag kom det fram en kvinna som ville hälsa på Gabriel, hon hade barnbarn i samma ålder och frågade om han kröp. Gör era det? Han har inte lyckats rulla från rygg till mage än, han var nära innan. Men nu har han ju inte fått på 2 veckor. Sen har han bara en kusin på pappas sida och hon var stabil i nacken och åkte runt i gåstol som 4 månaders. Förlåt för gnäll nu, men det är så mycket X gjorde det då, och X gjorde si. Och när man berättar om honom för att liksom säga hur han är så får man "nej, men du kan inte jämföra med X" som i att hon är så unik (vilket hon är och första barnbarnet och så, i get it :)). Fast jag försöker mest berätta för att påminna om att han är sin egen... Sen kommentarer om att "ja, du är en lugn en.. " och de kommenterade innan op att han samsov med mig. Att det var illa av mig eftersom han inte kan det nu, men han har sovit jättebra i sin vagga brevid med min hand i. Jag vill ju bara ge honom trygghet och närhet. Vi liggflaskar ju inte direkt :p
Jag blir stressad fast jag vet att jag inte behöver vara det och får en känsla av att de vill sätta mig i facket "mammor som är överbeskyddande och med separationsångest". Och visst vill jag helst inte att alla andra ska bära runt på honom hur som helst, är det helt knasigt att se det som osunt? Han vet ju inte om att släkten är släkt... det är ju okända för honom. Visst får dom bära honom, men jag tänker bara att man får ta ett steg i taget. Oj. Det här blev en novell... men jag tycker inte jag är så hoover... min man säger att jag är i riskzonen...
Vi ska på kusinens 2 årskalas i helgen och jag fasar för att all släkt på hans sida som inte fått träffa oss på en månad eller mer vill hålla och bära och gå runt. Men vi har ju verkligen bott i bubbla pga infektionsrisk inför operation.
Bläh....

En av de få gångerna i livet det är motiverat att vara överbeskyddande mamma med separationsångest är just när dom barnen bara är små bebisar.

Så strunta i vad alla säger och håll hårt i din lilla valp :)

Bläh....

Känner också igen mig i det du skriver, om det beror på att jag är sån eller att det är första barnet ska jag låta vara osagt. Får nästan panik när vi är hos mannens föräldrar och dottern börjar skrika i deras famn och så går de iväg med henne! Och min mamma är inte mycket bättre med kommentarer som "skitgnäll" och "det där är bara krokodiltårar" bara det att när hon är hungrig och trött så låter det kanske fejk men det är det inte. När hon sen skriker rejält har det gått alldeles för långt och det tar en stund innan hon lugnar sig för att kunna äta. Hönsmamma har jag blivit kallad och att jag skämmer bort henne men jag tycket tvärtom att hon blir mer självständig och litar på mig och mer och mer på sin pappa. Hon förstår ju inte att det är släkt. Och min lillasyster har tagit efter mamma med kommentarer... Jag vill ju att hon ska vara trygg och få "välja själv" när hon vill umgås med släkten. Dessutom passar jag på att njuta så länge hon vill vara hos mig...

Krypa? Nej alldeles för tidigt här, rumpan kommer upp vid försök men huvudet åker ner samtidigt och fröken blir väldigt arg :D Rullar gör hon från båda hållen så hon rullar av filten hela tiden.

@supersonic ja,precis så. Dom går iväg med dom och ska försöka till den milda grad att trösta, fast jag hör på gråten att det här går inte... och även om jag försöker "jag kan ta honom" så får jag tillbaka "nejdå, det går bra". Fast jag har inte ställt någon fråga.. då har jag bara lust att skrika. Jag tror nog att dom tycker att dom avlastar, men hans gråt är ju en reaktion på något och jag är mamman. Hur ska jag kunna slappna av om han är olycklig? Jag kanske är mycket lyhörd, första barnet här med. Men det är ju bara av omsorg och kärlek.

och så små som våra än är har dom ju ingen kunskap för att fejka gråt. Det är ju deras kommunikation.

Blev så paff med när jag stötte på en gammal kollega i affären. Han hade precis somnat. Vi hälsar och sen säger hon hej högt ner i vagnen. Jag säger att han somnade så gott precis innan. Då killar hon honom på magen och pratar med honom. Jag hann liksom inte reagera... tack och lov blev han inte ledsen. Just då var jag sugen på ett hjärta min syster hade på sin vagn där det stod "rör mig ej" då hennes tjej var prematur och infektionskänslig.

Liknande trådar

Övr. Hund Hejsan.. Har en närapå 6mån gammal valp där ensamhetsträningen inte funkat bra alls. Var nog lite dålig med att göra det till "vardag"...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 930
Senast: Sezziyanen
·
Gravid - 1år Nu när alla andra har sina "egna" trådar, kan väl vi också ha en? Vore kul att höra lite om hur det går för alla, hur vardagen ser ut...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
11 027
Senast: Freyja_bus
·
A
Hästvård Detta är mest en "skriva-av-sig-tråd" men jag tär gärna emot era ideer och funderingar kring det hela. Ni som kanske är på dåligt humör...
Svar
9
· Visningar
1 365
Senast: Atalantha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden