Sommarföräldrar 2014 - tråd 2

Så fruktansvärt! Skulle aldrig göra så. Är själv uppvuxen med att hemma gäller mina föräldrars regler, borta gäller andra regler (förutom att man alltid ska uppföra sig etc etc). Stackars tjejer blir ju helt förvirrade :(

Jodå, lajk på den! Dessutom hade jag haft det dåliga omdömet att bjuda dem på ett litet äpple var - det tog pappan i från dem... Föräldrarna är säkert jättevälmenande och snälla innerst inne, men det blir så tokigt varje gång och slutar med att både jag, sonen och döttrarna tappar lusten att fortsätta leken.

För min del går gränsen när föräldrar börjar detaljstyra relationer mellan barnet och den som ska ta hand om/leka med barnet. Just för att gränserna faktiskt är olika.

Jag kan ge ett exempel:
Mina grannars flickor kommer gärna över till oss och leker med vår pojke. Vilket jag uppmuntrar. Då har deras föräldrar (som inte gillar att inte ha kontrollen över tjejerna) satt upp en lång rad med regler och principer som ska gälla även i vårt hus. Bland annat bör vår ipad inte ligga framme när de här här och leker, för det är inte bra för flickorna. (Detta struntar jag högaktningsfullt i).

En annan fix idé är att tjejerna inte får gå in i huset utan sina föräldrars godkännande. De får alltså stå på tröskeln, men inte gå in. Regeln motiveras med att man vill lära barnen "hyfs" och att man frågar först innan man kliver på. Men min överenskommelse med tjejerna ser annorlunda ut. Jag har sagt till dem att det är okej att gå in om dörren är öppen, att de är välkomna att leka. En gång sa jag till en av dem: "Kan du gå och hämta en bunke i köket, så vi kan plocka in äpplena?" Varpå pappan dyker upp och talar om för mig och döttrarna - tydligt - att de inte får gå in i vårt hus. Tala om att lägga sig i relationer och subtil kommunikation utan att det är befogat över huvud taget! Att vara överbeskyddande handlar om att vara kontrollerande. Och det skadar mer än det gör nytta.
Fast för mig är inte det där att någon är överbeskyddande utan något helt annat.

Fast för mig är inte det där att någon är överbeskyddande utan något helt annat.

Okej?
Mina grannar kräver hjälm när flickorna lånar min sons bobby car. De är snart 5 år gamla.
De får bara åka från en viss punkt i vår svagt sluttande backe. Annars kan de skada sig.
De får inte äta äpple innan maten. Då äter de mindre mat och går inte upp i vikt.
De får inte titta på tv. Det kan skada hjärnan.

Klassiska exempel på överbeskyddande, om du frågar mig.

Okej?
Mina grannar kräver hjälm när flickorna lånar min sons bobby car. De är snart 5 år gamla.
De får bara åka från en viss punkt i vår svagt sluttande backe. Annars kan de skada sig.
De får inte äta äpple innan maten. Då äter de mindre mat och går inte upp i vikt.
De får inte titta på tv. Det kan skada hjärnan.

Klassiska exempel på överbeskyddande, om du frågar mig.
Som sagt det där upplever inte jag som överbeskyddande utan snarare som ett enormt kontrollbehov.

Vissa saker som tex hjälm när man åker bobbycar är åt det överbeskyddande hållet. Men mycket av de du tar upp ser jag som sagt snarare som ett uttryck för ett kontrollbehov.

Vilket fall som helst är det ljusår från att inte vilja låta ens bebis valsa runt i allas famnar.

Som sagt det där upplever inte jag som överbeskyddande utan snarare som ett enormt kontrollbehov.

Vissa saker som tex hjälm när man åker bobbycar är åt det överbeskyddande hållet. Men mycket av de du tar upp ser jag som sagt snarare som ett uttryck för ett kontrollbehov.

Vilket fall som helst är det ljusår från att inte vilja låta ens bebis valsa runt i allas famnar.

Motivet är att skydda barnen. Man kan kontrollera av andra orsaker, men i deras fall är det någon form av omsorg som slår lite snett.

Nae, jag nämnde det i kontexten att villkora umgänge med släktingar. Men förhoppningsvis är ingen i tråden som mina grannar.

Motivet är att skydda barnen. Man kan kontrollera av andra orsaker, men i deras fall är det någon form av omsorg som slår lite snett.

Nae, jag nämnde det i kontexten att villkora umgänge med släktingar. Men förhoppningsvis är ingen i tråden som mina grannar.
Måste vara något som har gått snett där. Jag hade aldrig orkat detaljstyra så. Dessutom är mina barn extremt svåra att få att göra som jag vill (nej det är inte mig som förälder det är fel på det måste vara barnen :p).

Måste vara något som har gått snett där. Jag hade aldrig orkat detaljstyra så. Dessutom är mina barn extremt svåra att få att göra som jag vill (nej det är inte mig som förälder det är fel på det måste vara barnen :p).

:)
Deras barn är inte direkt skötsamma, heller! De lever djävulen hemma hos oss. Jag tror att de fattar lika lite av alla regler som vi vuxna gör. De har till och med regler för tandborstning och mängden tandkräm! Orka...

:)
Deras barn är inte direkt skötsamma, heller! De lever djävulen hemma hos oss. Jag tror att de fattar lika lite av alla regler som vi vuxna gör. De har till och med regler för tandborstning och mängden tandkräm! Orka...
Här måste jag nog erkänna att jag också har en regel för hur mycket tandkräm man har på tandborsten. Detta för att det gick åt en tandkrämstub i veckan. Fattade inte hur den kunde ta slut så fort. "Men tandkräm smakar ju gott mamma" O_o

Här måste jag nog erkänna att jag också har en regel för hur mycket tandkräm man har på tandborsten. Detta för att det gick åt en tandkrämstub i veckan. Fattade inte hur den kunde ta slut så fort. "Men tandkräm smakar ju gott mamma" O_o

Well, jag har bara en son (som har tänder att borsta, alltså), och han ratar tandkräm, så för mig är det inget problem. Det kan ju förklara min storögdhet inför detta fenomen!

Well, jag har bara en son (som har tänder att borsta, alltså), och han ratar tandkräm, så för mig är det inget problem. Det kan ju förklara min storögdhet inför detta fenomen!
Egentligen är det väl inte hela världen bortsett från att det inte är bra för magen. Även om jag aldrig märkt något på ungarna när dom glufsat i sig en hel tandkrämstub :D

Dags för vaccination två idag... Hu, ser inte alls fram emot det. Hoppas på att hon klarar sig från feber den här gången också.

Även här är det dags för andra vaccinationen. Vi har sovit riktigt illa i natt så jag hoppas att han somnar och sover länge efter vaccinationen, det gjorde han sist.

Vad tänker ni köpa till era små i julklapp? Har hittills bara kommit på babypulka och kläder men nåt mer får vi nog hitta på.

Min lilla skrutta hade en kass natt. Ville amma en gång i timmen + att hon var lite ledsen vid fyratiden på morgonen. Gav henne då lite smärtstillande och då sov hon 2 timmar på raken.

Ringde Öron-näsa-hals och lyckades tjata till mig en tid senare på dagen.

Mycket riktigt. Öroninflamation!! Hatobjekt nr 1. Så nu går hon på en femdagars penicillinkur och får en massa smärtstillande. Öroninflamation gör ONT!

Efter fyra barn har jag fått en näsa (:D) för öroninflamation.

När barn är tjorviga på natten så är det nästan alltid öronen.

Trots att jag själv var ett öronbarn, så har bara ett av mina fem barn haft öroninflammation en gång i sitt liv.
Så jag skulle nog inte känna igen det direkt om någon skulle få det.

Hoppas hon blir frisk snabbt nu. Lilla stackarn. Det är verkligen inte roligt med öronvärk.

Här har förkylningen satt sig på höger öga, det är nästan som snor som klibbar igen ögat då och då, mest på kvällen. Just nu väntar jag på att hon ska vakna, sovit 2,5h och tuttarna börjar säga ifrån :-) men jag har hunnit städa en hel massa!

Även här är det dags för andra vaccinationen. Vi har sovit riktigt illa i natt så jag hoppas att han somnar och sover länge efter vaccinationen, det gjorde han sist.

Vad tänker ni köpa till era små i julklapp? Har hittills bara kommit på babypulka och kläder men nåt mer får vi nog hitta på.

Vi kommer köpa en lära-gå-vagn, mjuka byggklossar och bitring. Vi har köpt en massa böcker också :)

Fröken fyller 4 månader idag och vi har varit på BVC. Hon väger nu 7565 gram och är 64 cm.
Ska börja med nåt litet smakprov då och då och även gröt tänkte vi då hon är väldigt intresserad när vi äter något. Jag vill ju gärna börja trappa ner amningen snart med så tanken är väl att komma upp i ett mål gröt om dagen på kvällen nu framöver. Vi hoppas på att det gör att hon somnar lättare på kvällen med. Är lite bättre nu men hon är fortfarande ledsen på kvällen flera ggr i veckan.

Till jul tänkte vi nog köpa denna.
http://lekmer.se/leksaker/babylek/lara-ga/fisher-price-sit-to-stand-giraffe
Lite tidigt men hon har redan en lära gåstol och massa babyleksaker. Denna finns på vår öppna förskola och är superpopulär bland alla barn. :)
Sedan ska vi köpa en ny vagn när det är dags för sittdelen. Har en begagnad Emmaljunga just nu men den börjar bli så sliten och är tung att hålla på med så vi ska satsa på en lite lättare och smidigare med vändbar sittdel tänkte vi. :)

Vaccinationerna gick bra, den första var inga problem men när hon blev stucken andra gången var det inte lika roligt längre. Hon lugnade sig ganska fort efter ändå. 5,5 månad nu 67,5 lång och 7875g. Helammar fortfarande eftersom fröken inte är så intresserad av mat. Gröt går ner ganska bra så frukosten är vi på väg att byta ut. Köpte en färdig burk med katrinplommon/äpple och det var "mmmmmmm" :D

Har inte tänkt så mycket på julklappar ännu. Förmodligen en lekmatta eller större tjockare filt hon kan ha på golvet nu när vi får större :)

Egentligen är det väl inte hela världen bortsett från att det inte är bra för magen. Även om jag aldrig märkt något på ungarna när dom glufsat i sig en hel tandkrämstub :D

Det gjorde jag när jag var liten ;) snodde tandkrämstuben och satte mig på ett undangömt ställe och sög i mig...

Liknande trådar

Övr. Hund Hejsan.. Har en närapå 6mån gammal valp där ensamhetsträningen inte funkat bra alls. Var nog lite dålig med att göra det till "vardag"...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 930
Senast: Sezziyanen
·
Gravid - 1år Nu när alla andra har sina "egna" trådar, kan väl vi också ha en? Vore kul att höra lite om hur det går för alla, hur vardagen ser ut...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
11 027
Senast: Freyja_bus
·
A
Hästvård Detta är mest en "skriva-av-sig-tråd" men jag tär gärna emot era ideer och funderingar kring det hela. Ni som kanske är på dåligt humör...
Svar
9
· Visningar
1 365
Senast: Atalantha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka