@spaghettimonster
Vi jobbar på.. Varit lite svårt nu i början att riktigt få honom att förstå vad han ska göra, det tar nog lite tid tror jag =) Dvs, mest är det svårt efter första "försöket" när jag ska komma tillbaka och berömma honom lugnt, han verkar tro att det nästan är dags för nån slags lek då, på ett sånt där övertrött sätt. Han är ju ganska "munnig" fortfarande så han gillar att ta tag i mina händer/armar när jag klappar honom... Jag får tänka en del på hur jag gör det, eller kanske ev. bara berömma med rösten.. Idag blev han lite frustrerad och började skälla istället Men jag håller mig lugn, jag vet att han alltid skäller när han inte riktigt förstår vad som händer, så det är ingen stor grej.. Jag tog till mig ditt tips och sänkte kraven så vi fick iaf ett lyckat försök och han låg kvar sista vändan.
Sen väntade jag ett tag, då verkade han bli mer trött och sömnig på riktigt. Körde några vändor till då, plötsligt mycket lättare.. fick bara gå tillbaka och lägga honom en gång, och kunde gå iväg, ut genom ytterdörren,stänga, in igen utan att han gjorde nått..sen fick det vara nog för nu. Det tar nog en stund innan han fattar från första försöket liksom. Men jag tror ändå inte det är dumt att vara tydlig med att han ska ligga kvar när man ska gå ut.
Har en fråga/fundering bara... Han är en ganska pälsad ras, och gillar därmed oftast mest att sova på golvet, även om han pendlar mellan det och hundbädden. Därmed, om han tex redan har lagt sig i sitt hörn på trägolvet så känns det ju nästan lite dumt att truga honom att lägga sig i en varmare bädd när man ska träna detta/gå.. Jag undrar lite om man helt enkelt kunde köra samma sak, men bara att han ska ligga kvar "nånstans" snarare än i en viss bädd. Dvs om han reser sig upp, gå tillbaka och få honom att lägga sig igen, men inte ha kravet att det ska vara i just den specifika bädden? Fast det kanske blir för ostrukturerat då? Hm.
Jag hade samma fundering då vår hund också har rätt tjock päls. Jag valde ändå att fortsätta med att använda samma bädd trots att han ursprungligen låg nån annanstans för jag tänkte att det blir en klarare rutin då. Men säkert kan det fungera att använda varierande platser om ni tränar tillräckligt mycket. Du kan ju också välja en helt annan plats att träna på om du är orolig för att han sa få varmt, det måste ju inte vara just en bädd man tränar på.