Måste fråga om lite mer specifikt.. Vad menar du med hur/var och "har du någon paus på honom" ?
Jag tränar inget särskilt superduperseriöst med honom. Just nu går vi kurs (typ unghundskurs), brukar köra öppna lydnadsträningar på bruksklubben, mest för att vara bland andra hundar och träna kontakt/enkel lydnad, annars är det mest vardagslydnad/godissök+ vi har börjat köra lite noseworkträning hemmavid (kör med te). I övrigt försöker jag miljöträna i den mån jag kan genom att ta honom till nya situationer, svårare omgivningar mm. Var på väg att börja med utställningsträning också, men han fick kass mage nu i veckan så det blev inte av senaste gången..
Har även börjat träna lite uppletande/söka grejer utomhus när vi far iväg till områden där jag kan ha honom lös också, ganska kravlöst men han lär sig faktiskt ganska fort vad han ska göra..
Försöker se till att han är lagom aktiverad. Vi leker förstås också, han gillar att kampa så brukar köra det som belöning efter små lydnadsgrejer som lyckas. Vissa dagar blir det mer, andra mindre. Ska dock ärligt säga att den senaste tiden har jag börjat fundera på om jag borde aktivera honom mer nu, då han har börjat bli jobbigare utomhus i närområdet på de vanliga rastningsprommisarna (slita dra i koppel, börjat försöka hoppa upp på mig och "få igång mig" liksom med att ta tag i min jacka osv). Inomhus är han i allmänhet inget problem alls, ganska lugn, förutom visst skällande ibland (vid spisen vid god matlagning eller lite uppmärksamhetskrävande..). Han har ganska lätt till skall i allmänhet känns det som. Då han också skäller när han verkligen måste ut på toaletten, så måste man ta sig en funderare innan man bara ignorerar det alltför länge =)
Jag menar om du har tydliga signaler (som han förstår och du använder pålitligt) för "start", "paus" och "slut" på träning? Om inte hade jag genast infört sådana.
(Jag menar inte att du ska använda dem för att lämna honom ensam, utan som en helt separat sak att göra.)