Jag tycker @Voff s tips är bra, men jag hade modifierat lite. Istället för att stänga undan hunden, stäng in er tillsammans på en begränsad plats (tex framför TVn så du har något lugnt att göra där han ändå inte är med i någon aktivitet, du kan använda hela rummet som er "hage" bara det blir tillräckligt mycket utrymme kvar utanför också) och gå då och då "ut" en kort sväng för att göra något. Något väldigt litet till en början, typ bara gå på andra sidan kompostgallret och lägga ifrån dig en penna eller liknande, och bygg sakta upp till att gå iväg utom synhåll och pyssla lite längre stunder, innan du till slut går ut ur huset/lägenheten också. Tänk uttråkningsträning, det ska inte vara spännande och svårt utan helt enkelt bara något som händer. I det här läget, då han redan är i läget att han skäller om du går ifrån honom, hade jag inte gjort någon grej av det. Om han hinner börja skälla på den där 0,5 sekunden som du är "borta" så bara fortsätt som det var tänkt ändå, och räkna med att det blir just för tråkigt för att jaga upp sig efter han varit med om det några gånger.
Jag skulle säga att det kommer inte att vara någon lätt sak att lära honom vara ensam hemma så länge han inte klarar att vara ifrån dig när ni båda är hemma, så lägg krutet där först. Ju mindre steg du tar i början desto snabbare kommer du att få stenen i rullning, om han hela tiden är på gränsen till att vara otrygg i situationen så lär han sig just att det är jobbigt och läskigt.
Till en hund som redan visat att det är svårt att bli lämnad hade jag inte gett godis, tugg eller liknande. Det är inte träning, det är distraktion, och man bedrar sig på vad hunden faktiskt klarar av. Gnager han tuggben i 25 minuter och börjar skälla efter 26, då klarar han inte att vara ensam i 26 minuter utan max 1... Den träningen du gör när du lämnar honom i ett annat rum på "stanna" är inte ensamhetsträning, det är trickträning. Igen en risk att du lurar dig själv med vad han faktiskt klarar av och inte.
Jag skulle säga att det kommer inte att vara någon lätt sak att lära honom vara ensam hemma så länge han inte klarar att vara ifrån dig när ni båda är hemma, så lägg krutet där först. Ju mindre steg du tar i början desto snabbare kommer du att få stenen i rullning, om han hela tiden är på gränsen till att vara otrygg i situationen så lär han sig just att det är jobbigt och läskigt.
Till en hund som redan visat att det är svårt att bli lämnad hade jag inte gett godis, tugg eller liknande. Det är inte träning, det är distraktion, och man bedrar sig på vad hunden faktiskt klarar av. Gnager han tuggben i 25 minuter och börjar skälla efter 26, då klarar han inte att vara ensam i 26 minuter utan max 1... Den träningen du gör när du lämnar honom i ett annat rum på "stanna" är inte ensamhetsträning, det är trickträning. Igen en risk att du lurar dig själv med vad han faktiskt klarar av och inte.