Sv: Vi med bebisar födda i början av år 2009
kl
Nu är det väl dags att putta upp den här tråden lite och uppdatera om våra tvååringar!
Det är inte klokt vad tiden går fort, tänk att de är två år nu våra småskruttar!
My har utvecklats massor. Hon pratar riktigt bra, ofta långa meningar och hon kan göra om de flesta ord till dåtid/nutid och plural/singular. Hon älskar att sjunga och kan texterna till många sånger och sjunger högt och glatt, och ofta med olika rörelser till.
My vill helst vara ute hela tiden nu när det äntligen blivit vår, och då tycker hon om att pilla bland stenar, gå på promenader (här om dagen gick hon 2 km till lekplatsen och 2 km hem helt själv, utan att klaga en enda gång trots att det är väldigt backigt!), vara på lekplatsen och göra sandkakor och gunga, att leta efter olika små djur, hoppa stutsmatta, fixa i trädgården med mig eller pappa, rulla runt på marken och upptäcka saker i skogen...mm. Hon älskar fortfarande att vara i stallet och mockar gärna boxarna med hink och spade, och fyller mer än gärna höpåsarna till Tytte.
Här hemma leker hon mycket fantasilekar. Hon brukar lossas att hon sjlälv är Tommy (i Pippi som är en stor favorit just nu) och att jag är Annika och Maja är Herr Nilsson. Oftast får ingen vara Pippi, men det händer att hon är henne ibland. Sen leker vi lite lekar som hon sett/läst att Pippi gjort, t ex får vi spunk stup i kvarten och behöver gå till doktorn, och så är vi på picknick, eller leker att vi klär ut oss till en tant osv. Hon leker också med olika små dockor (har bla små pippigubbar som hon älskar att leka med) som ska leka och prata med varandra.
Hon leker även andra fantasilekar där hon först talar om vad hon låtsas, t ex: "låssas spisen här nu" om vi är ute och sen låtsas hon att hon lagar mat på spisen, eller " låssas snö här nu" och så låtsas hon att hon gör en snögubbe osv. Hon utvecklar sina lekar hela tiden, och det är verkligen skoj att se! hon har även börjat leka mer tillsammans med andra barn och inte bara bredvid.
På 2 års kontrollen vägde My 12,5kg, längden kunde vi inte mäta eftersom hon inte samarbetade =) Hon äter bra för det mesta, men just nu har hon precis haft en tuff magsjuka och har inte riktigt fått tillbaka sin aptit.
My har ett jäkla humör när hon är på det humöret, testar gärna massa saker (vilket ju är bra!), försöker tänja på gränserna hela tiden, och har bestämda åsikter om hur saker ska vara. Hon vet vad hon vill och talar gärna om det; "laga mat till mig nu" eller "hämta papper till mig nu, rita nu" eller " Nej, inte sova nu, vill inte det mamma, my lessen då" eller " Titta Pippi nu lite, My sjuk lite" (hon tror att om hon säger att hon är sjuk så kanske hon får titta lite mer, ha ha) osv. Hon älskar att måla (helst på sig själv och inte på pappret, och då blir hon "målig" som hon själv säger), att rita, "dega" med lera, göra pannkakor, fixa thé eller kaffe till mig eller farmor/mormor, att bada med massa skum, att titta på Pippi och att läsa böcker och sedan leka handlingen i boken, att leka med sitt dockskåp och att "spela spel" som memory och lotto. Pussel är också poppis och att laga mat på sin lilla spis och bjuda på fika.
När My var 1,5 år fick hon en lillasyster. Lilla Maja har nu hunnit bli 7,5 månad och det fungerar väldigt bra. My har inte visat någon vidare svartsjuka än och hon är allt som oftast så väldigt go mot sin syster. En period nu har hon velat ha det som Maja ska ha hela tiden, men det börjar gå över nu igen. Maja avgudar My och det verkar soma att My tycker mycket om Maja också.
My är så himla go! Jag har sagt det förr (och det är väl härligt!), men jag tycker verkligen att det är så roligt med My just nu. Det händer så otroligt mycket med henne hela tiden, hon utvecklas så mycket, språket flyter så bra och hon är lättsam och rolig att vara med. Hon är världens gosigaste och man smälter ju som smör i solsken när hon kommer och gosar in sig i famnen, kramar sina små varma armar hårt runt ens hals och säger "mmmmm, tycke om dig mamma! mmmm å så gott, äcka dig mamma"
//Julia