Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Citerar dig så slipper jag skriva själv.En av de få gångerna i livet det är motiverat att vara överbeskyddande mamma med separationsångest är just när dom barnen bara är små bebisar.
Så strunta i vad alla säger och håll hårt i din lilla valp
Vaknar också nästan lycklig, båda barnen sov innan nio. Amning vid elva, fyra och sju.Vaknade lycklig idag! Lilleman har sovit toppen inatt med ett uppvak för mat vid kl 5, han sover fortfarande Trots att han hostar!
@supersonic ja,precis så. Dom går iväg med dom och ska försöka till den milda grad att trösta, fast jag hör på gråten att det här går inte... och även om jag försöker "jag kan ta honom" så får jag tillbaka "nejdå, det går bra". Fast jag har inte ställt någon fråga.. då har jag bara lust att skrika. Jag tror nog att dom tycker att dom avlastar, men hans gråt är ju en reaktion på något och jag är mamman. Hur ska jag kunna slappna av om han är olycklig? Jag kanske är mycket lyhörd, första barnet här med. Men det är ju bara av omsorg och kärlek.
och så små som våra än är har dom ju ingen kunskap för att fejka gråt. Det är ju deras kommunikation.
Blev så paff med när jag stötte på en gammal kollega i affären. Han hade precis somnat. Vi hälsar och sen säger hon hej högt ner i vagnen. Jag säger att han somnade så gott precis innan. Då killar hon honom på magen och pratar med honom. Jag hann liksom inte reagera... tack och lov blev han inte ledsen. Just då var jag sugen på ett hjärta min syster hade på sin vagn där det stod "rör mig ej" då hennes tjej var prematur och infektionskänslig.
Ja precis och så säger min mamma att "mormor måste också kunna trösta". Till slut gråter hon så mycket att kinderna är blöta och då säger hon nåt i stil med att klämma ut tårar inte hjälper. Kan ju tillägga att mamma och jag aldrig haft en nära relation, förrän jag i princip flyttade hemifrån.
Eller när vi var hos sambons föräldrar senast; farmor tog upp henne vilket gick bra en stund sen började hon gråta och då la hennes farmor ner henne på golvet vilket resulterade i hysteriskt skrikande... Då ville jag bara skrika GE HENNE TILL MIG FÖR TUSAN! Om inte hennes pappa kan trösta henne när hon är så ledsen vad f** får dig att tro att lägga henne på golvet ska hjälpa?? Men det gjorde jag förstås inte.
Brukar vara så "snäll" att jag aldrig säger ifrån och så en dag exploderar jag istället. Får väl lära mig att säga ifrån tidigare...
Ska göra som ni säger @DarkInNight och @Tora
En av de få gångerna i livet det är motiverat att vara överbeskyddande mamma med separationsångest är just när dom barnen bara är små bebisar.
Så strunta i vad alla säger och håll hårt i din lilla valp
Ja, om det upphör efter bebistiden. Inte alldeles självskrivet.
Ett tips om man skanågonstans där man vet att de kommer vara väldigt "på" är att stoppa i bebisen i sjalen/selen så fort man kommer fram. Då blir det svårare för dem att rycka barnet ur händerna iaf.
Jag bröt faktiskt med en nära vän när hon inte slutade tjata om att få ta dottern en timme så vi sskulle kunna gå ner till poolen på hotellet där vi bodde. Dottern var åtta månader och i värsta separationsfasen, inte ens min man dög.
Hon dumförklarade mig helt och det slutade med att jag bara gick från frukostbordet.
När är bebistiden slut? Vid ett års ålder? Har ingen aning
Jag är nog ganska beskyddande, men ändå inte.
Jag lämnar gärna iväg bebis bara det sker på mina/våra villkor.
Vadå upphör? Skall man sluta vara en mamma när barnet fyller ett år?Ja, om det upphör efter bebistiden. Inte alldeles självskrivet.
Jag skulle väl säga att man väl kanske kan släppa lite på det när barnet är så pass stor så det antingen kan uttrycka sin vilja i ord eller att den helt enkelt kan ta sig från någon och dit den vill. Mina barn har två farbröder som är betydligt yngre än oss och innan dottern kunde uttrycka sin känsla själv av när det räckte så tyckte jag det var jobbigt. Dom var så på och så intensiva runt henne så man riktigt såg hur slut hon blev bara av att titta på dom. Nu är dom större och det funkar betydligt bättre med bebis den här gången.När är bebistiden slut? Vid ett års ålder? Har ingen aning
Vadå upphör? Skall man sluta vara en mamma när barnet fyller ett år?
Jag skulle väl säga att man väl kanske kan släppa lite på det när barnet är så pass stor så det antingen kan uttrycka sin vilja i ord eller att den helt enkelt kan ta sig från någon och dit den vill.
Fast var går gränsen för överbeskydda? Det som jag tycker är normalt är kanske överbeskyddande för någon annan och tvärtom.Nej, man bör sluta vara överbeskyddande och börja lita på andra människors kompetens. Svårt att lämna barnet på förskola annars.
Fast var går gränsen för överbeskydda? Det som jag tycker är normalt är kanske överbeskyddande för någon annan och tvärtom.
För min del går gränsen när föräldrar börjar detaljstyra relationer mellan barnet och den som ska ta hand om/leka med barnet. Just för att gränserna faktiskt är olika.
Jag kan ge ett exempel:
Mina grannars flickor kommer gärna över till oss och leker med vår pojke. Vilket jag uppmuntrar. Då har deras föräldrar (som inte gillar att inte ha kontrollen över tjejerna) satt upp en lång rad med regler och principer som ska gälla även i vårt hus. Bland annat bör vår ipad inte ligga framme när de här här och leker, för det är inte bra för flickorna. (Detta struntar jag högaktningsfullt i).
En annan fix idé är att tjejerna inte får gå in i huset utan sina föräldrars godkännande. De får alltså stå på tröskeln, men inte gå in. Regeln motiveras med att man vill lära barnen "hyfs" och att man frågar först innan man kliver på. Men min överenskommelse med tjejerna ser annorlunda ut. Jag har sagt till dem att det är okej att gå in om dörren är öppen, att de är välkomna att leka. En gång sa jag till en av dem: "Kan du gå och hämta en bunke i köket, så vi kan plocka in äpplena?" Varpå pappan dyker upp och talar om för mig och döttrarna - tydligt - att de inte får gå in i vårt hus. Tala om att lägga sig i relationer och subtil kommunikation utan att det är befogat över huvud taget! Att vara överbeskyddande handlar om att vara kontrollerande. Och det skadar mer än det gör nytta.