Sommarföräldrar 2014 - tråd 2

Kort fråga. Hur ofta ammar ni?

Sixten är 4 månader och äter en gång i timmen på dagen, kvällstid är det maratonamning, typ 3-4 timmar i sträck.
Nattetid är det lugnare mellan 2-4 gånger.
Fröken är ju bara 9 veckor men äter dagtid kanske varannan timma eller mer beroende på vad vi gör. På natten går det normalt 4 timmar mellan matningarna just nu, dvs bara en gång på natten! Är hon tjorvig kan det bli varannan timma. På kvällen är det oftare i perioder men inte alltid.

Ja de vanliga Aco -dropparna.

Här ammas det ungefär varannan, var tredje timme dagtid.
En lite längre stund på kvällen och sen oftast var tredje timme nattetid.

Ammar var 3e till 4e timme förutom precis vid läggdags då blir det två till tre ggr timmarna innan hon somnar. Ammar inget på natten. Är drygt 5,5 månad. Försöker byta ut ett mål mot gröt och ett mot välling men det är inte poppis alls :) gröten funkar lite bättre än vällingen som inte funkar alls, men vällingen har vi bara provat tre ggr.

Kort fråga. Hur ofta ammar ni?

Sixten är 4 månader och äter en gång i timmen på dagen, kvällstid är det maratonamning, typ 3-4 timmar i sträck.
Nattetid är det lugnare mellan 2-4 gånger.
Det är nog ganska så vanligt det där.

Glömde: ammar nog 1-2 gånger i timmen dagtid. På kvällen är det ett långt pass från ca 19:00-20:00. Sedan en vid 23:00. Och så kanske 2-3 till innan klockan 6-7 på morgonen.

Hon brukar sova längre pass fram till ca 4 på natten. De flesta nattamningar hamnar mellan 04:00-07:00.

Senast ändrad:
Ca varannan timme på klockslaget här med. Men med de större portionerna, ca 160 ml, då kan det bli var tredje. Sen sover han ibland 22-3:30-4.

@Pilo du frågade förut om nackstöd i sjalen. Såg en beskrivning om hur barnen sitter i olika bärmedel och i sjalen hamnar barnet med c-formad rygg (som i magen) och huvudet blir inte baktungt så när de somnar åker huvudet fram mot min kropp. I BabyBjörn t.ex. så sitter de rakare i ryggen och då faller huvudet bakåt vilket gör att det krävs rejäla nackstöd.

Egentligen är det väl inte hela världen bortsett från att det inte är bra för magen. Även om jag aldrig märkt något på ungarna när dom glufsat i sig en hel tandkrämstub :D

Fluor är giftigt och farligt för hela kroppen.
Socialstyrelsen rekommenderar att man väntar med fluor till barnet är 2-3 år och kan spotta eftersom det är så farligt att få i sig.
Det lagras i skelettet och kan orsaka fluoros och skelettcancer.
Så att det finns regler om mängden tandkräm ser jag som självklart!

Hos oss borstar barnen med fluorfritt tandkräm tills de kan spotta. Snart 4-åringen använder fortfarande fluorfritt. Han fick mycket beröm av tandläkaren för sina fina tänder, så fluor verkar inte vara så viktigt.

@Madick jo, jag bär i sjal :) fast efter op fick han bara bäras framåtvänd i två veckor. Det var därför jag undrade om du visste nån framåtknytning. Men jag bar honom mest liggande. Det kändes fel att han inte kunde få ögonkontakt. Jag var på affären för ca en månad sen och såg en ca 3 mån framåtvänd i en BB och pappan plockade varor ur vagnen. För mig är det fel på så många fronter..

Har ni anmält om barnomsorg än?
Nej, här är det 4 månader innan önskad start som gäller. Men vi siktar på att vara hemma till jan -16. Han hinner bli 1 år och 8 månader.
Sen går dottern på föräldrakooperativ så det är syskonförtur som gäller!

Har ni anmält om barnomsorg än?

Nej inte än. Egentligen borde vi gjort det nu, men när man får platsen måste man skola in så vi ville vänta. Nu blev det ändå klart att vi flyttar och då byter vi kommun (tack och lov, ännu en natt här med bilrutor som krossas, folk blir skjutna och bomber detonerar) och där är det senast 4 månader innan start som gäller och dessutom är man garanterad plats.

@Madick jo, jag bär i sjal :) fast efter op fick han bara bäras framåtvänd i två veckor. Det var därför jag undrade om du visste nån framåtknytning. Men jag bar honom mest liggande. Det kändes fel att han inte kunde få ögonkontakt. Jag var på affären för ca en månad sen och såg en ca 3 mån framåtvänd i en BB och pappan plockade varor ur vagnen. För mig är det fel på så många fronter..
Min äldste som var sån. Jag ville ha honom vänd mot mig i en sjal men det enda han accepterade var framåtvänd i en BB.

Så även om det kändes helt fel så var det bara att rätta sig efter bebisens krav :)

Fluor är giftigt och farligt för hela kroppen.
Socialstyrelsen rekommenderar att man väntar med fluor till barnet är 2-3 år och kan spotta eftersom det är så farligt att få i sig.
Det lagras i skelettet och kan orsaka fluoros och skelettcancer.
Så att det finns regler om mängden tandkräm ser jag som självklart!

Hos oss borstar barnen med fluorfritt tandkräm tills de kan spotta. Snart 4-åringen använder fortfarande fluorfritt. Han fick mycket beröm av tandläkaren för sina fina tänder, så fluor verkar inte vara så viktigt.

Jag som jobbar inom tandvården stöter på en hel del myter om tandhälsa hela tiden och att fluor skulle vara nåt slags mirakelmedel är en av dem. Tycker du har ett sunt tänk! :up:

Jisses vilken dag! Vi har haft dop med ca 65 gäster. Fröken har skött sig förutom när vattnet kom då det var iskallt. Då blev det lite tårar och gråt men så kan det gå.
Hon skötte sig bra på fikat efteråt med men blev lite tårar mor slutet då det var så mkt folk så hon blev helt slut.

Men den största överraskningen idag stod sambon för. Just när vi öppnat alla presenter osv så gick han ner på knä och friade! :love: Han hade inte berättat för någon förutom min pappa som han hade frågat i veckan. :o Själv hade jag inte misstänkt något alls och ingen annan heller.
Visserligen är vi förlovade men det har mest varit något vi bestämde gemensamt utan direkta planer på giftermål. Nu blev är tanken att det ska bli av antingen denna sommar eller nästa. Vi får se lite vad vi har råd med.
(Och så måste jag ju hinna tappa massa vikt osv. :D )

Jisses vilken dag! Vi har haft dop med ca 65 gäster. Fröken har skött sig förutom när vattnet kom då det var iskallt. Då blev det lite tårar och gråt men så kan det gå.
Hon skötte sig bra på fikat efteråt med men blev lite tårar mor slutet då det var så mkt folk så hon blev helt slut.

Men den största överraskningen idag stod sambon för. Just när vi öppnat alla presenter osv så gick han ner på knä och friade! :love: Han hade inte berättat för någon förutom min pappa som han hade frågat i veckan. :o Själv hade jag inte misstänkt något alls och ingen annan heller.
Visserligen är vi förlovade men det har mest varit något vi bestämde gemensamt utan direkta planer på giftermål. Nu blev är tanken att det ska bli av antingen denna sommar eller nästa. Vi får se lite vad vi har råd med.
Så fint <3
Gratulerar :)

Vi har inte anmält till barnomsorg. Det är ingen brådska eftersom jag inte har något jobb.
Dottern var 1,5 när hon började med 8-15 varannan vecka och det kändes väldigt lagom för oss både i ålder och tid på dagis :) Hon har alltid tyckt det varit lika kul att åka till dagis som att åka hem ifrån dagis.
Så för Viddes skull får han gärna vänta med dagis tills han blir 1,5 år han med. Iofs kanske det blir antingen någon månad tidigare eller till tvåårsdagen för att komma till en terminsstart.
Vi får se:)

Jättegrattis! :)

Grattis @sandra87_ !

Vi var på fyramånaderskontroll igår och fick godkänt. 68 cm och 7330 g. Vaccinerade också men jag maåste erkänna att jag inte minns mot vad... Det vanliga och så valde vi till rota i alla fall. Allt gick bra, men han hade lite feber igår kväll. Och så har han blivit förkyld stackarn. Nu är hela familjen förkyld utom jag vilket i största hemlighet faktiskt käns lite som en revansch eftersom jag var så mycket sjuk under graviditeten.

Jag tankte anmäla till Kindergarten när storebror har börjat (förhoppningvis i februari). Det är en privat/föreningsdriven förskola som det är svårt att få plats på. Där börjar han när han är drygt tre i så fall. Sedan får han nog gå på verksamheten Rövarkulan som mina stora går på när han är drygt ett ( 2 fm i veckan) lite beroende på hur det känns.

Liknande trådar

Övr. Hund Hejsan.. Har en närapå 6mån gammal valp där ensamhetsträningen inte funkat bra alls. Var nog lite dålig med att göra det till "vardag"...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 930
Senast: Sezziyanen
·
Gravid - 1år Nu när alla andra har sina "egna" trådar, kan väl vi också ha en? Vore kul att höra lite om hur det går för alla, hur vardagen ser ut...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
11 027
Senast: Freyja_bus
·
A
Hästvård Detta är mest en "skriva-av-sig-tråd" men jag tär gärna emot era ideer och funderingar kring det hela. Ni som kanske är på dåligt humör...
Svar
9
· Visningar
1 365
Senast: Atalantha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka